"מכוניות כמו פיג'ו 208 אולי מעניינות יותר את התקשורת, אבל בסופו של דבר מי שמכניס את הכסף זה סיטרואן ברלינגו", התוודה בפני נציג המסירות של היבואן. הוא לא טעה: בעשור האחרון נמכרו בישראל מעל 27,000 יחידות של סיטרואן ברלינגו, כמות מרשימה שמעניקה לצרפתים את המקום הראשון בטבלת המסירות של הרכבים המסחריים בתקופה האמורה ואת המקום ה-13 והמכובד בטבלת המסירות הכללית.
סיטרואן ברלינגו, דיזל 1.6 ליטר, 75 כ"ס, החל מ-121,990 שקל |
יתרונות | חסרונות |
התנהלות עירונית | איכות חומרים |
תא נוסעים ממוקד בנהג העובד | מעייף בנסיעות ארוכות |
מרווח מאוד | פחות מודולרי מהמצופה מרכב בסגמנט |
סיטרואן ברלינגו. מגיע עם מוסר עבודה גבוה / צילומים: יתיר דוידוביץ
לפני כחצי שנה הגיע הברלינגו לישראל לאחר שעבר מתיחת פנים קלה, יחד עם האח התאום פיג'ו פרטנר. זו הסיבה הרשמית שבגינה הזמנו את הברלינגו למבחן, אבל כאשר הגענו לאסוף את הרכב חיכה לנו בחניון הדגם שלפני מתיחת הפנים. נכנסו לאולם התצוגה כדי להתרשם מההבדלים בין מכונית המבחן לבין הדגם המעודכן ולא מצאנו סיבה לבטל את התכניות: החידושים המסעירים של הדגם המחודש מסתכמים בשורת פנסי לד מלפנים, גריל קדמי חדש ומראות צד בעיצוב "אווירודינאמי". השאלה שצריכה להישאל, אם כך, אינה נוגעת לחידושים שעברו על הברלינגו - אלא למטרות שהרכב אמור לשרת ולדרך שבה הוא מבצע אותן.
הכל מאוד פונקציונאלי בברלינגו. זה מתחיל בעיצוב החיצוני, שלא עבר שינויים משמעותיים מאז הוצג לראשונה הברלינגו בשנת 1998, ובכלל - תנסו להיזכר בפעם האחרונה בה ראיתם ברלינגו בצבע שאינו לבן. מצליחים? כנראה שלא. לאף אחד מהלקוחות הפוטנציאליים לא משנה הצבע של הרכב הזה. הדרישה היא רק ליעילות. גם תא הנוסעים תוכנן כך שישרת את מטרת העל הזו: סביבת הנהג מלפנים מאוד מרווחת, ונדמה שמישהו חשב על כל הפרטים הקטנים שעשויים להיות שימושיים עבור העבודה של הנהג שבדרך כלל מתמקדת בחלוקה עירונית או במתן שירותי טכנאות כאלה ואחרים. מושב הנהג ממוקם גבוה והכניסה אליו מתבצעת דרך דלת גדולה מאוד, מה שעשוי להקל על כניסות ויציאות תכופות. בברלינגו קיים חלל עצום בין הנהג לבין כל מה שמסביבו, מה שמקנה שדה ראיה מעולה (שנתמך על ידי צמד מראות ענק) וגם מאפשר שימוש במרחבים לטובת אחסון של חפצים קטנים לשימוש יומיומי. בין המושבים הקדמיים ניתן למקם קרטון של שתיה קלה על הרצפה או תיק גב של מחשב נייד, ובסמוך לידית ההילוכים נמצא תא אחסון גדול נוסף, שמצטרף לחללי אחסון ענקיים בדלתות ולתא כפפות נדיב בגודלו. מסביב לקונסולת הרדיו נמצאים שקעים בהם ניתן לאחסן עטים, מפתחות וחפצים קטנים אחרים, מעל ההגה יש מקום ייעודי לניירת ומתחתיו תא נסתר שיכול לאכלס בקבוק שתיה. מעל מגן השמש נמצא חלל נוסף שבתוכו ניתן להניח קלסרים וחוברות שונות. אפשר לצאת לעבודה.
בסיטרואן מייעדים את האח הקטן של הברלינגו, סיטרואן נמו, למשימות העירוניות הפשוטות - אבל זה לא אומר שהברלינגו מתקשה להסתדר בעיר. ההפך הוא הנכון. שדה הראיה העצום של הברלינגו מקל על תמרונים בסביבה צפופה, ידית ההילוכים ממוקמת גבוה ומעניקה לנהג שליטה מלאה ומהירה גם בקצב התרחשויות מהיר ותגובת הדוושות המידית מקלה על ההתנהלות. גם המנוע, 1.6 ליטר טורבו-דיזל עם 75 כ"ס בגרסה שנבחנה, מגיב לא רע לתאוצות במהירויות נמוכות. אם נוסיף לכך את המזגן המעולה, שמקרר את הרכב במהירות (גם בגלל ריבוי של פתחים גדולים), נקבל כלי שנעים מאוד לעבוד איתו במרחבים האורבאניים.
אז בתוך העיר החיים יפים, אבל כאשר הברלינגו נדרש לעמוד במשימות רציניות יותר נדרשת היערכות מתאימה. העמסה של ציוד רב מאחור דורשת פירוק מורכב יחסית של המדף - שתופס מקום ברכב גם לאחר ההסרה ואינו מהסוג הנגלל. קיפול המושבים האחוריים לא יוצר רצפה שטוחה לחלוטין, והסרה מוחלטת של המושבים אפשרית אך מסורבלת. לאחר ההכנות מתקבל נפח הטענה מכובד, אך מי שזקוק להעמסת חפצים רבים באופן קבוע יעדיף ככל הנראה את פורד קונקט, פולקסווגן קאדי או את הגרסאות המאורכות של הברלינגו עצמו. בנסיעות ממושכות מתגלה הברלינגו כרכב לא מאוד נוח: תנוחת הישיבה ה"אוטובוסית" לא תומכת לאורך זמן, שיכוך המהמורות איננו אופטימאלי ובסיומו של יום עבודה ארוך תורגש עייפות.
ההפתעה הגדולה על הכבישים המהירים הגיעה מכיוונו של המנוע: רכב המבחן הגיע בגרסה החלשה ביותר (75 כ"ס לעומת 92 ביתר הגרסאות) אשר נתון התאוצה הרשמי שלה עומד על 17.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש - על זה אנחנו נוהגים לומר ש"אפשר למדוד את התאוצות עם לוח שנה". למרות זאת שמר הברלינגו על קצב נסיעה טוב מאוד ואפילו האיץ באופן סביר, כאשר גם תחת עומס מלא של מטען כבד הצליח הברלינגו לטפס לירושלים במהירות שמעל למותר בחוק. מרשים, ואפילו הופך את המנוע החזק והיקר יותר לכמעט מיותר. בתנאים המאומצים הללו רשם הברלינגו צריכת סולר נמוכה יחסית של 13.3 ק"מ לליטר. נוסיף ונציין כי בהאצות זימר המנוע בקול צרוד וצורמני, אך בשיוט רגוע נשמר השקט בתא הנוסעים.
בכל פעם שיוצא לשוק רכב מסחרי חדש, נוהגים לומר עליו שהוא "מסוגל לשלב בין עבודה ומשפחה". במחילה, אלו שטויות. יכול להיות שהברלינגו הנוכחי מעט יותר מהודר מהדגמים שקדמו לו, אך בהשוואה למשפחתיות מודרניות מדובר בקונטיינר עם תא נהג. החומרים בתא הנוסעים קשיחים, מחוספסים ולא נעימים למגע. האבזור אמנם לא רע, אך התפעול שלו מזכיר יותר את סיטרואן קסארה מאשר את ה-C4, והברגים החשופים על הרצפה לא נראו באף מכונית נוסעים של סיטרואן מאז עידן הדה שבו. אם תסיעו את הילדים מאחור תצטרכו להתמודד עם דלת הזזה כבדה שהם לא יצליחו לתפעל בכוחות עצמם, ובהמשך גם יגיעו התלונות על החלונות שעושים טובה ונפתחים לכדי חרך צר.
גרסת 7 המושבים של הברלינגו היא המכונית הזולה ביותר בישראל לשביעיית נוסעים, ומשפחות ברוכות ילדים ודאי ישקלו לקנות אותה משיקולי תקציב - אך אנו נמליץ לוותר על הרעיון כל עוד אין צורך ברכב לשימושים מסחריים על בסיס קבוע. אמנם, לברלינגו-וואן יש שורת מושבים שלישית מרווחת באופן מפתיע, אך היא לא משאירה כלל מקום למטען והקיפול של המושבים יוצר חלל הטענה שאינו נוח לשימוש. עדיף להשקיע 20,000 שקלים נוספים ולרכוש מיניוואן של ממש, או לחלופין לקנות אחד משומש במחיר דומה.
ניתן לסכם ולומר כי סיטרואן ברלינגו יודע בדיוק מה הוא רוצה מעצמו. את המלאכות הקלות והיומיומיות של אנשי השירות, הטכנאים ועובדי האחזקה הוא מבצע ביעילות מופתית, וגם בתנאים מאתגרים יותר הוא לא מאכזב. מי שזקוק לרכב מסחרי לשם סחיבה של מטענים כבדים או בשביל לחרוש את הארץ לאורכה ולרוחבה יוכל למצוא אלטרנטיבות טובות יותר, וגם מי שזקוק למכונית לשימושים משפחתיים יעדיף כנראה לוותר על הברלינגו - אך במסגרת המטרות שהוגדרו לו מצליח הטנדרון של סיטרואן לשמור על רלוונטיות גם בגילו המופלג, ולהצדיק את מיקומו בצמרת טבלת המכירות.
לדגמי סיטרואן בישראל - סיטרואן
פורסם לראשונה ב- 17.10.12
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות