למעלה מ-1,000 סיטרואן קקטוס נמכרו עד היום. על פניו, לא מדובר בנתון מרשים במיוחד. לא מרשים, עד שמתברר שכל המכוניות שנמכרו עד היום מגיעות עם דוושה שלישית ותיבת הילוכים שאשכרה צריך להפעיל אותה. הנתון הזה מצביע על החיבה של הלקוחות לעיצוב הייחודי ולמחיר הנמוך. הגעת הגרסה האוטומטית במחיר של 104,900 שקל (נכון למועד ההשקה) הופכת את הגרסה הזאת למכונית שעשוייה לעשות לקטגוריית רכבי הסופר-מיני את מה שקיה ספורטז' עשה לקטגוריית המשפחתיות לפני שנתיים.
הקיה ביטלה את קטגוריית המשפחתיות בגלל המחיר. בכמה אלפי שקלים יכולתם לעבור ממכונית משפחתית נמוכה לג'יפון גבוה ונוצץ, ואתם בטח יודעים עד כמה קשה ההתמכרות של העם היושב בציון למכוניות שמציעות תנוחת ישיבה גבוהה. הסיטרואן לוקחת את זה עוד חצי צעד קדימה עם מחיר שבחלק מהמקרים אינו עולה על מחירה של מכונית סופר-מיני, ולפעמים הוא אף נמוך יותר.
אבל סיטרואן, נכון לעכשיו, היא עדיין לא קיה בהיבטים של תפיסת המותג. גם את זה תוקפת סיטרואן קקטוס, וגם כאן המהלך דומה למהלכים שקיה עשתה בזמנו. הקקטוס זוכה לחמש שנות אחריות מרשימות.
אז האם הסיטרואן תצליח במקום שבו הספורטז' הצליחה? ימים יגידו, אבל עד אז בואו נראה מה הכלים שיש לה כדי לנסות ולעשות את זה.
עיצוב
כל מילה שנגיד על העיצוב מיותרת. יש מי שיאהב ויש מי שלא, אבל אי אפשר להתעלם או לפספס. לדעתנו מדובר במכונית מקסימה ומיוחדת שמושכת המון תשומת לב חיובית ומעלה חיוך על הפרצוף. שילוב הצבעים הוא הבסיס, ואם תרצו צבע אחיד (אפור או שחור) תאלצו לשלם יותר. מתי בפעם האחרונה פגשתם בישראל מישהו שבאמת מתאמץ לגרום ליום שלכם להיות יותר צבעוני?
תא הנוסעים
העיצוב הפנימי מיוחד בדרכו שלו. העיצוב סטייל מזוודת מטיילים ישנה, ושלל הרצועות והחיפויים הדומים, הזכירו לחלקנו סרטים ישנים על חוקרים בריטים שיצאו לתור את אפריקה. היינו מצפים לראות לנדרובר דיפנדר או דיסקברי עם עיצוב כזה, אבל הוא מקסים דיו גם בקקטוס. תחושת ה- Explorer Pack קצת נבלמת כשנתקלים במסך המולטימדיה המודרני, אבל לא נתלונן על זה.
כן נתלונן על הנדסת האנוש. כל הפעולות נעשות מתוך המסך, כולל הפעלה של המיזוג ועוד אי אלו דברים אחרים. תוך כדי נסיעה התפעול שלו לא מספיק אינטואיטיבי. וזה אנדרסטייטמנט. לכל תפריט יש תפריט נוסף והכפתורים לא תמיד מספיק גדולים וקלים לתפעול תוך כדי נסיעה. לא מדובר בבעיה ספציפית בסיטרואן קקטוס, אלא במאפיין כולל של רכבי הקונצרן. אנחנו מעריכים שכמו בחברות אחרות, בדור הבא כבר נראה שיפור משמעותי בנושא הזה.
כדי לשמור על משקל קל ועלויות ייצור נמוכות עשו בסיטרואן כמה ויתורים שלא בטוח שהיו מחוייבי המציאות. מילא החלונות מאחור, אבל למה לוותר על פתח מיזוג לנוסע?
אבל מספיק עם התלונות. למסך הצטרפה מערכת חדשה מבית פוינטר שפותחה בשיתוף עם היבואן בישראל. המערכת מציעה שפע של פונקציות ואפליקציות שמותאמות לקהל הישראלי. בראש ובראשונה יש Waze עם קיצור דרך נוח במסך. יש עוד שלל שירותי דרך, קודן מובנה במערכת ואפילו אפליקצייה של רדיו 100FM שמציעה שלל אוספי מוזיקה שונים. הפיצ'ר המעניין והחשוב הוא גישה למידע על הרכב והתראות על טיפולים מתקרבים, וכן הסבר על כל נורות החיווי ברכב. אין ספק שהיבואניות השונות, כמו כלמוביל (יונדאי, מיצובישי), יוניון מוטורס (טויוטה), מכשירי תנועה (סוזוקי) ולובינסקי (פיג'ו, סיטרואן) מבינות את הצורך הייחודי של הקהל הישראלי ונותנות לו פיתרון ראוי.
המערכת הייתה יכולה להיות יותר טובה אם כמות האייקונים במסך הראשי הייתה מעט יותר מצומצמת, וגם כאן יש את אותה בעיה של תפעול בלעדי ממסך המגע שדורש שהסטת מבט ארוכה ותשומת לב מוגזמת. אבל המהלך ככלל הוא מהלך נכון וחשוב.
המרווח לנוסעים טוב מאוד מלפנים וגם מאחור. מלפנים יש תחושה שהתיבה האוטומטית שיפרה את תנוחת הישיבה. איך זה הגיוני? הקלאצ' בגרסה הידנית היה מאוד "עמוק" ואילץ תנוחת ישיבה קרובה מדי. הפער שבין מיקום הקלאצ' ומיקום המדרס היה גדול כך שהרגל הייתה מקופלת מדי בכל פעם שהיא לא תפעלה את הקלאצ'. הויתור על הקלאצ' דואג לכך שתוכלו להתמקם בצורה יותר נוחה ולתפעל את הרכב בלי לשבת קרוב מדי.
נקודה שחשוב לציין היא שלא מדובר ברכב פנאי של ממש מבחינת גובה הישיבה. ביחס לחבורת רכבי הפנאי הקטנים, הסיטרואן תציע תנוחת ישיבה יחסית נמוכה. קחו זאת בחשבון וצאו לנסיעת מבחן.
מאחור שניים ימצאו מרווח סביר ומעלה. התלונה במקרה זה היא על המחסור באפשרות לפתיחה מלאה של החלונות. תא המטען גדול יחסית עם 350 ליטר וגם הם מסודרים היטב ויספיקו למטען מכובד ביחס לגודל הרכב.
נוחות נסיעה
על פניו הגרסה האוטומטית של הסיטרואן אמורה להיות כמו הגרסאות הידניות. בפועל היא הרגישה לנו קצת יותר רכה מהזכור לנו בגרסאות אלו, למרות המעבר לצמיגי "17 (לעומת "16 בידניות). הרכות משמעותה שהיא מצליחה לספוג ולטפל במרבית השיבושים באופן משביע רצון. בכבישים מהירים ובעיקר כשהעומס על הגלגלים עולה, הרכות מתבטאת בחוסר ריסון שמביא לתנועות של המתלה ולנדנוד של הרכב. למרות זאת האחיזה עצמה לא נפגעת, אבל על זה בסעיף התנהגות הכביש.
בידוד הרעשים לא מאוד מרשים. גם רעשי מתלה נשמעים וגם רעשי כביש. רעשי רוח מתחילים במהירויות גבוהות.
מנוע ותיבת הילוכים
תרשו לנו לחרוג מההרגל ולהתחיל דווקא בתיבת ההילוכים. את התיבה הידנית של הקקטוס פחות אהבנו: היא לא ממש מדוייקת וקצת מעורפלת בהעברות. האוטומטית, וזאת כנראה אחת הפעמים הבודדות שאנחנו מציינים זאת, פשוט יותר טובה. בטח שהיא יותר מתאימה לאופי של הרכב. העברות ההילוכים חלקות מאוד, וטובות ממקרים אחרים בהם פגשנו את השילוב בין התיבה למנוע הזה. היא אמנם קצת איטית ואפילו במצב "ספורט" היא לא ממהרת להוריד הילוך או להגיב ל"קיק-דאון", אבל כמכלול היא עושה עבודה טובה.
המנוע, הוא אותו מנוע קטן וטוב שנבחן באינספור רכבים של קונצרן PSA (פיג'ו וסיטרואן). המנוע, בפני עצמו, מספק ביצועים סבירים למדי והגמישות שלו לא רעה. למרות זאת ובאופן מפתיע, על אף המשקל הקל, המכונית לא מרגישה מאוד מהירה. ההילוכים הארוכים קצת פוגעים בתחושת הביצועים וכך האיטיות היחסית של התיבה.
בהתחשב בתכלית של הרכב מדובר בשילוב מנוע ותיבה משובח שיעשה את העבודה ואף למעלה מכך בעבור הלקוחות הפוטנציאלים. צריכת הדלק נהנית מיחסי ההעברה הארוכים ומהמנוע הקטן, ולמרות שהמבחן היה תובעני יחסית בעבור המכונית, צריכת הדלק הייתה לא רעה עם כ-12.5 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
מרכב פנאי קטן שפונה לקהל לקוחות עירוני אין ציפייה להתנהגות כביש מהנה. זה כמובן לא אומר שהרכב לא בטוח. על אף הרכות וזוויות גלגול מאוד מורגשות, האחיזה עצמה טובה. רכינת המרכב המוחשית שמגיעה יחד עם תנועות וחוסר ריסון מופגן מצד המתלה מורידות את הרצון לקבוע קצב גבוה, אבל לא פוגעות בבטיחות.
ההגה עצמו לא ממש מדוייק או מתקשר, אך שוב, לנהג הממוצע משקלו וקוטרו הקטן יהיו ברכה, ויאפשרו התניידות נוחה ונינוחה בעיר. שדה הראיה לאחור ולצדדים פחות אופטימליים עבור נהיגה עירונית ולכן נמליץ לכם להתעקש ולהצטייד בחיישנים ומצלמת רוורס שלא מגיעים כסטנדרט בגרסה הזולה של התיבה האוטומטית.
סיכום
אין לנו ספק שסיטרואן קקטוס צפויי להיות הפתעה נעימה על כבישי ישראל. הוא מעוצב, ייחודי ובעל אמירה, מאובזר באופן מכובד, מרווח ועוד ועוד. ריבוי הרוכשים בגרסה הידנית מצביע על התשוקה לרכב בעל אמירה שונה ומיוחדת, ואין ספק שעכשיו, כשהגרסה האוטומטית כאן, יימצאו עוד רבים שישמחו להנות מהקקטוס. האם היא תצליח לגנוב לקוחות מרכבי סופר-מיני והאם כמות המכוניות שתימכר תקפיץ את סיטרואן קדימה? זאת השאלה המסקרנת ביותר.
לדגמי סיטרואן בישראל -
סיטרואן
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות