סקודה אוקטביה, הידועה גם כמונית שהרגע עברה לידכם, היא מכונית מאוד חשובה. מדובר במכונית שהעבירה את החברה הצ'כית מימי "מסך הברזל" לעולם המודרני. האוקטביה עברה תהליך מעניין מאוד במשך שלושת הדורות שלה. הדור הראשון כוון בעיקר לשווקים מתפתחים ולכן הושם עיקר הדגש על עלות נמוכה ותא מטען עצום. הדור השני כבר קיבל תא נוסעים אירופאי ואיכותי אך עדיין הציג מרווח מצומצם ותא מטען עצום. אבל הדור השני זכה לביקוש גם בשווקים, בעיקר באירופה, שמעדיפים רכבי האצ'בק. הביקוש הפך את האוקטביה למכונית לגיטימית בקו המשפחתיות של קונצרן פולקסווגן ובדור השלישי היא מתחרה לגיטימית לפולקסווגן ג'טה, האחות החורגת.
סקודה אוקטביה, טורבו-בנזין 1.2 ליטר, 105 כ"ס, 131,990 שקל |
יתרונות | חסרונות |
תא נוסעים מרווח | נוחות נסיעה בעיר |
ביצועי מנוע | איכות חומרים לא אחידה |
אבזור | הנדסת אנוש |
צפייה בתוכן סקודה אוקטביה - מבחן וידאו
עיצוב
על טעם וריח לא מתווכחים. זה מה שאני מבין אחרי שיחה קצרה עם בעליה של אוקטביה דור קודם. הוא טוען שהסקודה שלו יותר יפה ואני לא מצליח להבין איך המונח יפה מתחבר עם חרטום בולבוסי וסרח עודף ענק מאחור. לטעמי, האוקטביה החדשה נראית כמו הקודמת רק אחרי תקופה מפרכת בחדר כושר. החרטום מעוצב בטעם ועל פי שפת העיצוב החדשה של הצ'כים. גם בסיס הגלגלים הארוך, החישוקים הגדולים והסרח העודף הקטן מקנים לחדשה מראה גדול ומכובד יותר. היו כאלו שחשבו שמדובר בסופרב הגדולה.
תא נוסעים
כניסה פנימה לתא הנוסעים תיצור אצל השיריונרים שבכם תחושה של בית. קו החלונות הגבוה מעניק תחושה בטוחה והרכב עוטף את הנוסעים. העיצוב פשוט ופרקטי אך נגיעות של פלסטיק בצבע כסוף שוברות את הצבע השחור וסך הכל מדובר בתא נוסעים נעים למראה. איכות ההרכבה מצויינת. איכות החומרים תלויה במידת הרגישות שלכם. מצד אחד הקונסולה המרכזית מורכבת מחומרים רכים ונעימים במיוחד. מצד שני פה ושם, בעיקר בחלק התחתון של תא הנוסעים, יש חלקי פלסטיק חלולים למדי או מחוספסים ולא נעימים.
סקודה אוקטביה. בתחנת המוניות הקרובה לביתכם? / צילומים: דנה גורלנדסקודה הייתה ידועה תמיד בתור מכונית לא ממש שופעת, כשזה נוגע לאבזור. היא הציעה בדרך כלל יותר מגולף אך פחות משאר המתחרות. הדור החדש מיישר קו עם המתחרות ונראה שבסקודה החליטו לקסום גם ללקוחות המאסה, אותם אנשי ליסינג שבוחרים רכב על פי מדדים כמו חיבור USB או בקרת שיוט. ואכן במרכז הקונסולה ניצב מסך מגע גדול הכולל מערכת שמע עם חיבור נוח ל-USB ו-AUX, חיבור מצויין לדיבורית בלוטות', ומחשב דרך מפורט. בנוסף מוצעת בקרת שיוט. בניגוד למקובל המזגן מכני אבל יש לו יציאות למושב האחורי. באופן מפתיע סקודה סיאט ופולקסווגן מציעות ממשקים שונים למסכי המגע שלהן. הממשק באוקטביה טוב במעט מזה שנמצא בגולף אך הוא עדיין פחות מוצלח מבסיאט לאון וקשה לתפעל חלק מהפנקציות תוך כדי נהיגה.
הדור הקודם של האוקטביה "ישב" על בסיס גלגלים של 257.8 ס"מ. רק לצורך ההמחשה, אורכו של בסיס הגלגלים בקיה ריו, שקצרה בחצי מטר מהאוקטביה הקודמת!, עומד על 257 ס"מ (0.8 ס"מ פחות). ברור שהמרווח בשורה האחורית לא היה מהמוצלחים שניתן לקבל. הדור החדש זכה להארכה של כמעט 11 ס"מ בבסיס הגלגלים. יחד עם תוספת משמעותית במימד הרוחב ביחס לעבר (+4.5 ס"מ) מקנה לאוקטביה שורת מושבים אחורית מהטובות בקטגוריה. המרווח לרגליים ולראש מצוין וגם נוסע שלישי ימצא מקום לרגליו, בצידי תעלת ההינע ופתחי המיזוג. המושבים הקדמיים נוחים גם הם, בסיסם ארוך והם אפילו אוחזים את הגוף בצורה סבירה.
תא המטען העצום של הדור הקודם התכווץ מעט ( מ-585 ליטר ל-568) אך עדיין מדובר באחד מתאי המטען הגדולים בקטגוריה, גם אם מכניסים מכוניות סטיישן לתמונה. העובדה שמדובר במרכב נוצ'בק (כלומר, מבנה של סדאן, אך דלת אחורית שנפתחת יחד עם החלון) מאפשרת פתח הטענה מעולה ונוחות רבה בהעמסה ופריקה של ציוד. בסקודה הוסיפו שלל רשתות שתפקידן לקבע ציוד ברכב והפכו את האוקטביה לאחת המכוניות עם תא המטען השימושי והטוב שניתן למצוא בארץ.
נוחות נסיעההפלטפורמה עליה יושבת האןקטביה נקראת MQB והיא משרתת שלל מכוניות של קונצרן פולקסווגן כגון הגולף וסיאט לאון. ביחס לגרמניה ולספרדיה האוקטביה מכויילת באופן נוקשה יותר. לא מדובר בנוקשות מרסקת. כל עוד הנסיעה תהיה על כבישים איכותיים אתם לא תרגישו יותר מדי אבל מעבר לכבישים עירוניים משובשים בישראל (שלא ידועים בסימפטיה יתרה למתלי מכוניות) יגרום לאוקטביה לקפץ ולנוע על המתלים יותר מהרצוי. עלייה במהירות הנסיעה תשפר משמעותית את המצב ומחוץ לעיר האוקטביה היא אחת המשפחתיות היותר מתגמלות שיש. בידוד הרעשים אף הוא מוצלח בדרך כלל ובהחלט מדובר באחת המשפחתיות המוצלחות אם הנסיעה להורים שלכם בשבת אורכת יותר מעשרים דקות.
מנוע ותיבת הילוכיםעוד סיבה טובה לצאת למרחבים עם האוקטביה היא מנוע הבנזין הקטן. גם בדור הקודם היה מנוע מוגדש טורבו דומה במיוחד בנפח 1,200 סמ"ק. עם השקת האוקטביה החדשה טענו בקונצרן שמדובר במנוע חדש אבל אף אחד לא האמין להם, בעיקר כי נתוני ההספק והמומנט זהים. אחרי התנסות ארוכה עם המנוע החדש (באוקטביה וברכבים נוספים) אפשר להבין. המנוע החדש טוב משמעותית מקודמו. כניסת הטורבו מורגשת פחות. הדעיכה שאפיינה את קודמו בסל"ד גבוה כמעט ואינה מפריעה. עדיין מדובר במנוע חזק, שמרגיש טוב ממרבית מנועי ה-1,600 האטמוספריים של המתחרות למרות ההספק הנמוך. בנוסף מציע המנוע החדש צריכת דלק מעולה. בנסיעה לא הומאנית בעליל הגענו לצריכה של 11 ק"מ לליטר ובנהיגה רגיעה נתון של 15 ק"מ לליטר אפשרי בהחלט. הממוצע במבחן עמד על כ-12.5 ק"מ לליטר. תיבת ההילוכים אף היא עברה שידרוג והיא חלקה בהעברת הילוכים נמוכים. היא גם כמעט ולא רועדת במהירויות זחילה. לכל המערכת המוצלחת הזאת מצטרפת מערכת "עצור וסע" (המדוממת את המנוע בעמידה) שמסייעת רבות בצריכת הדלק בתוך העיר. גם המערכת הזאת פועלת באופן חלק יחסית.
התנהגות כביש
האוקטביה מציעה התנהגות כביש מושלמת בעבור הנהג הממוצע. רמת האחיזה מאוד גבוהה עד כי קשה להאמין שימצאו הרבה נהגים מתורבתים שיצליחו להוציאה משלוותה. גם ההגה בעל משקל נכון והוא מדוייק גם אם רמת המידע שהוא מעביר לידי הנהג אפסית. האוקטביה נכונה למשחקי דוושה ונענית לדרישות הנהג להיכנס לסיבובים. אבל האוקטביה היא לא מכונית מהנה לנהיגה. התקשורת, כאמור, לא מדהימה, גם לא מהשלדה והיא מרגישה מעט גדולה ומגושמת בכביש מפותל. נהגים שקונים מכונית משפחתית אבל שוקלים לצאת לנהיגה לשם הנהיגה (ואין רבים כאלו) ימצאו את סיפוקם בחלק מהמתחרות.
יש לציין שהאוקטביה מצויידת ב-7 כריות אוויר ובחיישני לחץ אוויר אך חסרה לה מערכת City Safety שמונעת התנגשויות במהירויות נמוכות. מערכת כזאת תוכלו לקבל בסקודה סיטיגו הקטנטנה שעולה כמחצית ממחירה של האוקטביה.
סיכוםסקודה לקחה מתכון טוב מאוד והפכה אותו למצויין. האוקטביה החדשה מציעה כל מה שמשפחה ממוצעת צריכה. היא מרווחת, בעלת תא מטען ענק, חזקה מאובזרת וחסכונית. המגרעות הבולטות בתחום נוחות הנסיעה העירונית והאחריות הקצרה (שנתיים בלבד) לא יפריעו למרבית הנהגים. נראה שהיום, יותר מתמיד, האוקטביה יכולה לקסום גם ללקוחות ליסינג וגם ללקוחות פרטיים. היחידים שקצת נשכחו בכל הסיפור הם נהגי המוניות...
לדגמי סקודה בישראל -
סקודה
פורסם לראשונה ב- 06.10.13
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות