דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה אוקטביה RS (מתיחת פנים) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



כשקונים רכב ספורטיבי, לא פעם הרגש משחק תפקיד חשוב. זה מתחיל בהיסטוריה - המסורת הענפה של דגם מסויים כמו גולף GTI או ניצחונות היסטוריים בתחרויות ספורט מוטורי כמו פיג'ו או מיני קופר, מעניקים נופך מיוחד לחוויה. אז לפני שניגש למבחן עצמו, מה אנחנו באמת יודעים על סקודה ספורטיבית? יש לה בכלל היסטוריה בספורט המוטורי הבכיר? ומה המשמעות של RS ולמה יש v בסמל? לאחר הגעתה של האוקטביה מתוחת הפנים גם בגרסה הספורטיבית נעשה קצת סדר וננסה לעמוד על ההבדלים בין הגרסה המחודשת לקודמתה.

סקודה אוקטביה הושקה לה אי שם בשנת 1996, אך היא חולקת את שמה עם האוקטביה המקורית - מכונית משפחתית שיוצרה בשנים 1959-1971. השימוש במיתוג RS החל בימי הראלי של סקודה בשנות ה-60 עם אותה אוקטביה מקורית שעשתה לא מעט צרות לפורד באותה התקופה, גם על המסלול וגם בעקבות חילוקי דעות על השימוש במיתוג RS כקיצור ל"ראלי ספורט". אחרי דין ודברים, הוסיפה סקודה את האות V לסימון Victory – ניצחון.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סקודה אוקטביה RS


סקודה אוקטביה vRS, טורבו-בנזין 2.0 ליטר, מצמד כפול, 245 כ"ס, 219,990 שקל

יתרונות

חסרונות

שימושית ונוחה יחסית

תיבת הילוכים איטית בנהיגה ספורטיבית

אבזור עשיר

היעדר תקשורת מההגה והשלדה

אחיזת כביש מעולה

  לא מרגשת

סקודה אוקטביה RS

סקודה הצטרפה לסבב הראלי העולמי (WRC) בשנים 1999 עד 2003 עם האוקטביה (בשנתיים לאחר מכן השתתפה בסבב הראלי העולמי עם הפאביה), אך היא לא נחלה הצלחה משמעותית ופרשה מהסבב לגמרי. סקודה ממשיכה להתחרות גם היום בסבב הראלי הבין-לאומי (IRC) עם הפאביה ושם היא כבר מככבת.

אז היסטוריה יש, תרבות מוטורית בהחלט יש, ונעבור להבדלים לעומת הדגם הקודם.
פרט לעיצוב החזית החדש והמובחן משאר דגמי סקודה (בעקבות פיצול הפנסים הקדמיים). רוב ההבדלים פחות נראים לעין. ובינינו, אנחנו מדברים על רכב ספורטיבי, אז עוד פס לד או תאורת אווירה זה לא מה שיעשה את הכרוב חמוץ. ואחרי הכל, עם השדרוג בנתוני הביצועים (מ-220 ל-245 כ"ס), מדובר באוקטביה החזקה ביותר בייצור סדרתי.


סקודה אוקטביה RS

אהה, ויש עוד הבדל קטן – המחיר. ה-RS המחודשת התייקרה ב-5,000 שקל לעומת הדגם הקודם, אך היא כוללת, בנוסף לשיפור בנתונים הטכניים,  גם יותר מערכות בטיחות ואבזור עשיר יותר. שינויי המחירים בצ'מפיון מוטורס יצרו תמונה הפוכה לעומת השנה שעברה, אז פולקסווגן גולף GTI היתה היקרה ביותר מבין שלישיית הספורטיביות, לאחר מכן סקודה אוקטביהRS  ואחרונה (ומאוד חביבה) סיאט לאון קופרה. עם פרסום המחירון החדש בתחילת  2018 נוצר מצב בו הקופרה היא היקרה ביותר, לאחר מכן האוקטביה ולבסוף הגולף. שומו שמיים.

ואחרי כל זה, הגיע הזמן שנצא לנהוג קצת. יאללה, מצב ספורט ולדרך.

עיצוב

בעבר, השם "אוקטביה" התקשר אסוציאטיבית למונית. אבל מספיק להסתכל על גרסת ה-RS ולהבין שממש לא מדובר במכונית עם כובע צהוב על הגג ומונה מבפנים (למרות הצבע הלבן של רכב המבחן). האלמנט הבולט ביותר בעיצוב החיצוני הוא הפגושים האגרסיביים, הגריל נצבע בשחור מבריק (שמטמיע בתוכו את רדאר מערכות הבטיחות), ויש גם מראות צד שחורות, ספוילר אחורי וחישוקי סגסוגת יפהפיים בקוטר 19 אינץ' עם קאליפרים בצבע אדום.


לאווירה הספורטיבית מבחוץ מוסיפים גם סמלי vRS בחזית ועל דלת תא המטען, וסופיות בצבע שחור לשתי יצאות האגזוז (כן, זה רק סופיות, שנראו כתוספת "אפטרמרקט"). דרך אגב, הצבע הכחול והכל כך מזוהה של גרסת ה-RS הוסר מרשימת הצבעים ובמקום זאת תסתפקו בצבעים לבן, שחור, אפור (בטון) ושני גוונים של אדום.

העיצוב הפנימי שם דגש בעיקר על שימושיות והנדסת אנוש. לא תרגישו צורך להתפעל מיופיו ובטח שלא תמצאו בו קווים אוונגרדיים. שימושי ופשוט.

סקודה אוקטביה RS

 

תא הנוסעים

כשמדברים על אוקטביה, לבטח מהדור האחרון, איכות היא לא מילה גסה. איכות החומרים וההרכבה מהטובות בקבוצה. לדשבורד גימור גומי רך וכך גם לחלקן העליון של הדלתות. חיפוי העור במשענת היד שבדלתות מרגיש מעולה, וכך גם ההגה עטוי העור עם התחתית הקטומה והתפירה האדומה, ידית בלם היד ושק בורר ההילוכים. תאורת האווירה שניתנת לכיוון עוצמה ובחירה מבין עשרה צבעים – מוסיפה לא מעט לאווירת האיכות והיוקרה. אך ככל שנוריד את מבטנו וידנו מטה, נוכל למצוא איכות פלסטיקה פחות טובה ומעט נוקשה כמו בדיפון הדלתות וידית האחיזה שבדלת.

למרות איכות חומרים והרכבה טובה מאוד, לאורך ימי המבחן נשמעו פה ושם קרקושים מאיזור הפלסטיקה שסביב המראה המרכזית. נזקוף זאת לכך שמדובר ברכב הדגמה שעבר קילומטרים לא קלים.

המושבים הקדמיים והספורטיביים ב-RS נראים ומרגישים נהדר. המושבים בעלי תפעול חשמלי מלא, כולל זכרונות למושב הנהג. הגוון האפור לאלקנטרה יחד עם תפירה אדומה ורקמת vRS במשענת הראש, יוצרים אפקט וואו ראשוני. כשמתמקמים במושבים הרושם הראשוני לא נפגע, והם תומכים במידה טובה ונוחים מאוד גם בנסיעות ארוכות ומפותלות.

סקודה אוקטביה RS

המצב במושב האחורי לא פחות טוב מהמושבים הקדמיים. המושבים עצמם נוחים, אם כי לא תומכים במיוחד, אך גם הם נראים נהדר עם התפירה האדומה ורקמת vRS בגב המושב. מרווח הברכיים נהדר וגם ניתן לשלוח את הרגליים אל מתחת למושב הקדמי. גם לאחר התקנת כיסא בטיחות והושבת מבוגר בצידו השני, נותר מקום במושב האמצעי שיספק נוחות סבירה לנער/ה (אם כי יצטרך לשבת בפישוק). מרווח הראש טוב גם הוא למרות הגג הפנוראמי.

חיבור כיסא בטיחות נעשה בקלות אל עיגוני האיזופיקס, זאת לאחר הוצאת המכסים שיש לשמור במקום כלשהו. מפתח הדלת רחב מספיק ומאפשר גישה טובה אל הילדים במושב האחורי.

בנוסף לידיות אחיזה בתקרה, היושבים מאחור יהנו גם מפתחי מיזוג לאחור, תאורת תקרה נפרדת לכל נוסע, ארבעה ווי תלייה, כיסים בגב המושבים הקדמיים, משענת יד בין המושבים עם שני מחזיקי כוסות ופתח גישה לתא המטען.

תא המטען באוקטביה הוא שם דבר. נפח של 590 ליטר יחד עם דלת חמישית ענקית, הופכים אותו לאחד מתאי המטען השימושיים ביותר. גישת ה"פשוט חכם" של סקודה מאפשרת הצמדת "מחסומים" על ידי סקוץ' לרצפת תא מהטען וכך לקבע מזוודה או תיק שלא יזוזו. זה עובד נהדר. המדף העליון  של תא המטען בעל שני תאים מפוצלים, כך שאם תניחו מטריה למשל, היא לא תתגלגל לשום מקום. את המושבים האחוריים ניתן לקפל במשיכת ידית מתוך תא מהטען לטובת הגדלת שטח ההטענה.

סקודה אוקטביה RS

עליית המחיר של האוקטביה RS הביאה איתה גם חבילה עשירה יותר. בנוסף למושבים החשמליים שהוזכרו והגג הפנוראמי שנפתח (ומבודד חום בצורה טובה, אם כי פגשנו טובים יותר), נקבל גם את מערכת המולטימדיה החדשה של הקונצרן. מדובר במסך מגע בגודל 8 אינץ' עם תפעול פשוט ואינטואטיבי, ממש כמו לתפעל טלפון סלולרי. בנוסף יש גם תאורת לד מלאה ומצויינת, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים עם מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. גם מערכת שמע משודרגת נקבל ב-RS המחודשת - מערכת שמע מבית Canton בעלת 10 רמקולים וסאבוופר. למערכת איכות צליל טובה מאוד.

בתחום מערכות הבטיחות, כמו הגרסה המשפחתית, נוכל למצוא ב-RS מגוון רחב של מערכות בטיחות מתקדמות. יש בקרת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי, התרעת שמירת מרחק כולל בלימת חירום אוטונומית, התרעת רכב בשטח מת עם היגוי אקטיבי, התרעת עייפות לנהג ובקרת שיוט אדפטיבית. ואם תהיתם איך המערכות מגיבות בזמן נהיגה ספורטיבית, נציין כי הן לא מפריעות, וזה טוב. ממש כאילו הרכב מזהה את הדריכות ומבין שככל הנראה לא תמשיך ישר בעיקול.

נוסיף ונחמיא לאוקטביה על כך שכל הפקדים והכפתורים זמינים ונוחים לתפעול ובאופן כללי מאוד קל להתאקלם ברכב. מאפייני ה"פשוט חכם" נמצאים ממש בכל פינה ברכב: למשל בליטות בתחתית מחזיק הכוסות לטובת אחיזת בקבוקי שתיה כך שאפשר לפתוח ולסגור את הבקבוק ביד אחת, תא קטן שמתלבש על מחזיק הכוסות והופך למעמד לטלפון סלולרי (מתאים למכשיר דק ובלי כיסוי) או פתרון הארגון לקיבוע מזוודה בתא המטען שהזכרנו. נהדר.

באופן אישי, התפאורה הספורטיבית בתא הנוסעים קצת חסרה. ישנם תגי vRS קטנים על ההגה וראש ידית ההילוכים ו... זהו. הדשבורד נטול סממנים ספורטיבים (מה עם איזו תפירה אדומה?), דיפון הדלתות גם כן נטול אזכור ספורטיבי כלשהו, לוח השעונים במצב ספורט לא מכריז על מצב רוחו החדש בשינוי גוונים בולט או עם מד גדישה במרכזו, ועל המושבים המהממים קצת קשה להסתכל בזמן נהיגה. רק כשהחושך יורד, תאורת האווירה המוטמעת בתוך פס "שחור פסנתר" בדלתות מכניסה יותר לאווירה הספורטיבית (ואם ממש תרצו, אחרי סדרת לחיצות במערכת המולטימדיה תגיעו לשלישיית שעוני גדישה והספק ובמסך אחר לתצוגת שעון עצר).

סקודה אוקטביה RS

נוחות נסיעה

תמיד שמענו שגרסאות ספורטיביות פחות נוחות מהגרסאות הרגילות, כי המתלים צריכים להיות נוקשים לטובת צמצום זווית הגלגול ורכינת המרכב. זה נכון, אבל... האוקטביה RS אכן נוקשה יותר (ומונמכת ב-1.4 ס"מ לעומת הגרסה הרגילה) וגם חישוקי 19 אינץ' וצמיגים בחתך נמוך לא בדיוק יהפכו אותה לסיטרואן C5. אך למרות זאת ובזכות הבולמים האדפטיביים וכיול שונה מהדגם הקודם - נוחות הנסיעה יחסית לרכב ספורטיבי עממי היא טובה מאוד. ומדובר ללא ספק בשיפור עצום לעומת הדגם היוצא.

כן, קראתם נכון. האוקטביה RS המחודשת לא מתרסקת על שיבושים, לא מקפצת כשעוברים רצף שיבושים וככל שקצב הנסיעה עלה כך גם השתפרה הנוחות. גם אחרי יום שלם של נהיגה מגוונת, לא נשמעו תלונות מאיברי גוף שונים וגם לא היה צורך לקבוע תור לאורטופד ורק במקרים חריגים הועברה חבטה קלה נוסעים.

בידוד הרעשים טוב, ורק במעבר על שיבוש חד נשמע קולו של הבולם, אם כי לא באופן חריג או כזה שיטריד את מנוחתכם. בסך הכל מאוד נעים לשהות באוקטביה RS וגם היושבים מאחור ציינו את נושא הנוחות לחיוב.

סקודה אוקטביה RS

מנוע ותיבת הילוכים

כמו קודמתה, גם אוקטביה RS המחודשת עושה שימוש במנוע TSI בנפח 2.0 ליטר, אך הפעם הוא מספק 25 כ"ס יותר ואנו מונים סך של 245 סוסים. המומנט השתדרג גם כן והוא עומד כעת על 37.7 קג"מ (2.7 קג"מ יותר). טווח רצועת הכוח הוסיף 400 סל"ד: מ-1600 סל"ד לשיא המומנט ועד 5000 סל"ד לשיא ההספק (לעומת 1500-4500 סל"ד). עדכון נוסף הוא שידוך לתיבת הילוכים חדשה. מדובר בתיבה רובוטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים (6 בדגם הקודם) עם מצמדים רטובים. ההאצה ל-100 קמ"ש התקצרה ב-0.3 שניות ועומדת כעת 6.6 שניות.

למנוע צליל חביב, אך לא יותר מזה. הוא לא רועש וסך הכל תואם את האופי הכללי של האוקטביה RS. לחובתו ירשם כי גם במצב ספורט לא התקבל שוני מהותי בצליל. כמו מנועים רבים אחרים של ספורטיביות מקבוצת פולקסווגן, גם למנוע הזה יש מומנט רב וזמין והוא מושך את האוקטביה בצורה ליניארית כמעט בכל סל"ד, אך אין תחושה של כוח מתפרץ אלא יותר תחושה של זמינות כוח קבועה. זה טוב, אבל לא מרגש. למרות שהיא מהירה בהרבה מכל אוקטביה אחרת שנסעה על כבישי העולם עד היום, אין לה את הבעיטה בגב שתרגישו בלאון קופרה או ב-308GTi של פיג'ו. התיבה הדו-מצמדית פועלת בצורה חלקה בהתנהלות יום-יומית ואפילו הרעד הקל בתחילת נסיעה כמעט ובלתי מורגש, אך עוד נרחיב על פעולתה בהמשך.

בסעיף צריכת הדלק, ולמרות תוספת ההספק לעומת הדגם הקודם, סיימה האוקטביה RS המחודשת עם נתוני צריכת דלק דומים. את ימי המבחן שכללו יום נהיגה דינאמי ובשאר הימים נהיגה שגרתית בכבישים בין-עירוניים ועמידה קלה בפקקים של גוש דן, הצליחה האוקטביה לסיים עם נתון צריכת דלק שעמד על 9.1 ק"מ לליטר. במקטע הדינאמי צרכה האוקטביה 7 ק"מ לליטר, שזהו נתון טוב בהתחשב באופי הנהיגה. במהירות שיוט בינעירונים הנתון עלה ל-11.1 ק"מ לליטר.

אז נתוני צריכת הדלק לא בדיוק מזכירים פריוס, אבל אם תנהגו ב-RS שלכם מהבית לעבודה, תפזרו את הילדים למוסדות החינוך ותסעו לעשות קניות, אז כן, צריכת הדלק תשתפר פלאים. אבל לא בשביל זה קניתם RS - בשביל זה יש אוקטביה 1.0 ליטר.

סקודה אוקטביה RS


התנהגות כביש

אחרי נאומים ארוכים של מאות מילים והתרשמות כללית מהרכב, סוף סוף הגענו לחלק המעניין - איך היא מתנהגת.

נתחיל מהדברים המעניינים. לאוקטביה RS המחודשת 5 מצבי נהיגה: חיסכון, נוחות, נורמלי, ספורט ואינדיבידואלי. מצב חיסכון מאלחש את תגובות המנוע וגורם להעלאת הילוכים מהירה לטובת חיסכון בדלק, מצב נוחות מרכך מעט את בולמי הזעזועים, מצב נורמלי הוא המאוזן מבין מצבי הנהיגה ומצב ספורט מחדד את תגובות הדוושה, תיבת ההילוכים והמתלים. במצב אינדיבידואלי ניתן להגדיר כל פרמטר ברכב בנפרד, כולל עוצמת בקרת האקלים.

התוספת המסקרנת ביותר היא של דיפרנציאל אלקטרו-מכאני (בו תפעול הדיפרנציאל מתבצע על סמך נתוני מחשב ולא באופן ישיר כמו בטכנולוגיית Torsen למשל). המאפיין הזה יוצר מכונית שאין לה שום בעיה להיכנס לתוך פניות. העברת משקל בריאה קדימה, הפניית ההגה הקצרצר (שני סיבובים ורבע מנעילה לנעילה) והאוקטביה צוללת לתוך הפנייה. זה לא שהנטייה לתת ההיגוי חלפה ונעלמה, אך האוקטיבה הרבה יותר ממושמעת. היא כבר ממש לא אותה "מכונת תת היגוי" כפי שהיא היתה בעבר.

מנגד, בזמן נהיגה דינאמית התיבה הרובוטית איטית במצב הרגיל ומשתפרת במצב ספורט, אך עדיין ישנה תחושת השהייה מורגשת בהורדת יותר מהילוך אחד. גם כאשר מתפעלים את התיבה במצב הידני ישנה אותה תחושת השהייה מה שמקשה על התאוצה ביציאה מפניה או לחלופין מצריך בלימה מוקדמת יותר לטובת התאמת ההילוך מוקדם יותר (וכך הקצב יורד). ההגה החשמלי באוקטביה נותר אילם ולא משדר מידע על הקורה בחזית הרכב ובגלגלים. גם השלדה לא מתקשרת היטב (וחבל, כי לקונצרן פולקסווגן יש גישה לאיזה מהנדס אחד או שניים מפורשה).

סקודה אוקטביה RS

לצד היכולות הדינאמיות האוקטביה לא מרגישה זריזה במיוחד ויש צורך בלחיצה בריאה על דוושת התאוצה כדי לשלוח אותה קדימה. נתון משקל של 1390 ק"ג יוצר יחס הספק/משקל של 176.2 כ"ס לטון (בסיאט לאון קופרה הנתון עומד על 204 כ"ס לטון ובפיג'ו 308 GTi על 224 כ"ס לטון), וזה יחד יחד עם מימד האורך יוצר תחושה מעט מגושמת. אין כאן משחקי זנב קלילים כמו בהוט-האץ' קלות ממנה ותגובות הרכב לבלימה תוך כניסה לסיבוב מסתכמות בעיקר בהורדת מהירות ולא בהכרח מסייעות להפניית הרכב. זה מהיר? בהחלט. אבל האם זה מרגש? לא במיוחד.

למרות נתון המשקל, ההספק והיחסים – הבלמים בגודל 340 מ"מ ביצעו עבודה טובה. הם מצליחים להאט את האוקטביה בצורה אחידה ורק אחרי יום שלם של נהיגה הורגשה דעיכה קלה בנשיכה הראשונית. בסך הכל האוקטביה RS מרגישה מאוד בטוחה, פרוגרסיבית ובעלת אחיזה גבוהה - גם אם אינה מרגשת במיוחד.

סקודה אוקטביה RS

סיכום

סקודה אוקטביה RS שלאחר מתיחת הפנים מציעה נוחות משופרת ואבזור עשיר יותר לעומת הדגם היוצא וזה בהחלט עדכון מבורך. היא גם מאיצה מהר יותר, והדיפרנציאל האלקטרוני חיסל כמעט את כל תופעות התת-היגוי. מנגד, היא לא ספורטיבית ומרגשת כמו שהיינו מצפים. התחושה הכללית שלרכב לא מעט פילטרים שמססנים את החוויה הספורטיבית. יחד עם חוסר תקשורת מההגה והשלדה ותיבת הילוכים איטית, לא מתקבל רכב ספורטיבי במיוחד אלא יותר גרסת GT מהירה עם אחיזה גבוהה ותחושה בטוחה מאוד. זהו רכב שקל לגמוע איתו מרחקים, ומהר.

מי שיהיה מוכן להסתפק באוקטביה נוחה ומהירה מאוד, יוכל לשקול גם את גרסת ה-1.8 ליטר אקסקלוסיב. היא נוחה יותר, חסכונית יותר בדלק, הביטוח גם יותר זול, היא מאובזרת ולמרות שיש לה 65 כ"ס פחות, היא איטית מה-RS רק ב-0.8 שניות בההאצה ל-100 קמ"ש וכמובן עולה 66,000 שקל פחות.

סקודה אוקטביה RS

ולמרות זאת, אי אפשר לבטל בהנפת יד את האוקטביה RS. אז נכון, היא אולי לא חזקה כמו לאון קופרה או דינאמית כמו פיג'ו 308 GTi, אבל היא מציעה חבילה שתתאים לאותם אנשים שצריכים דווקא את השימושיות הגבוהה, המרווח העצום והנוחות היחסית, כשכל אלה עטופים בעיצוב ספורטיבי מופנם וממוקד, מנוע שרירי ויכולת גבוהה במיוחד לחיסול משטחי אספלט - ולא משנה אם הם ישרים או מפותלים. מי שמחפש את היכולות עצמן ומנטרל את מימד התחושות, יוכל בהחלט למצוא באוקטביה RS את מבוקשו.


לדגמי סקודה בישראל – סקודה

פורסם לראשונה ב- 26.04.18

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. ההשואה לגרסת ה1.8 לא נכונה! 
    , 27-04-2018

    לדעתי המדידה העיקרית של כח מנוע היא בקג"מ ובזמינותו, ולא בהאצה מאפס למאה. כמה אנשים מאיצים מאפס למאה?
    הקג"מ לעומת זאת הוא עיקר הכח שהמנוע נותן בכל רגע נתון, ומה שגורם לנסיעה חלקה וטובה בין במהירות נמוכה ובין בגבוהה, ובקיצור - הוא רלוונטי כל הזמן.
    לכן ההבדל בקג"מ - 25.4 ב1250 סל"ד, מול 37.7 ב1600 סל"ד הוא זה שנותן את הטון.

    אגב, "באותו הראש" - הקג"מ בגירסת ה1.4 זהה, ורק מתקבל ב1500 סל"ד ולא ב1250 כמו בגרסת ה1.8, שזה זניח לכל הדעות, לכן אם כבר לרדת עדיף לגרסת ה1.4. [אני מחזיק סקודה כזאת וזה מנוע מדהים!]

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה