על סקודה אוקטביה RS אפשר להסתכל בכמה צורות שונות. אפשר לראות בה פוקלסווגן גולף GTI בלבוש שונה, או פשוט גרסה מאוד מהירה של מכונית משפחתית מצוינת. לדעתנו, האוקטביה היא אחת מהמשפחתיות הטובות ביותר בשוק - ולכן גרסת ספורט של אותו הרכב נשמעת מאוד קורצת. אם לוקחים בחשבון שמדובר ברכב המבוסס על המרכיבים המעולים של מכונית ספורטיבית מוצלחת כמו הגולף GTI, התיאבון נפתח עוד יותר. האם האוקטביה היא הפתרון המושלם לבעלי משפחות שרוצים משפחתית ספורטיבית?
עיצובהדורות הראשונים של סקודה אוקטביה RS היו הכי "זאב בעור כבש" שאפשר. המצב בדור השלישי קצת שונה. עם חישוקי 19 אינצ' עצומים, ספויילר, גריל מושחר וכיתוב RS עצום על החזית, הכבש של סקודה קשר לראשו סרט ירוק והצטייד בחגורת נפץ. כבש, כבש, אבל שהיד. יש מי שחשבו שהתוצאה הסופית מוגזמת מדי, אבל התגובות היו חיוביות בעיקרן.
תא הנוסעיםאת הנהג מקבלים זוג מושבים שחורים ועוטפים עם תפרים אדומים, הגה עם כיתוב RS במרכזו, דוושות אלומיניום וידית הילוכים ספורטיבית יותר. אפשר להגיד שהתוספות נחמדות, אבל האוקטביה לא מעניקה תחושה מספיק ספורטיבית. ההגה גדול מדי ותנוחת הישיבה יותר גבוהה מהגולף. לפחות שדה הראייה טוב בהרבה.
בדומה לאוקטביה הרגילה, המרווח ב-RS פשוט חסר תחרות. מקדימה שני נוסעים בוודאי יתרווחו, ומאחורה גם שלושה יוכלו לשבת בנסיעות ארוכות. המרווח לרגלי הנוסע השלישי קצת פחות טוב בגלל תעלת הינע בולטת, אך היא לא גבוהה כמו באודי A3 או בגולף (שמשתמשות באותה פלטפורמה בדיוק) והשטח משני צדדיה מספיק גדול לרגלי הנוסע האמצעי ולאלו שמצדדיו. תא המטען של האוקטביה מדהים בגודלו, וספק אם יש רכב בקטגוריית המשפחתיות (למעט סטיישן אחת או שתיים) שיצליח להוות תחרות לסקודה מבחינת הנפח ונוחות ההטענה.
נוחות נסיעהמערך המתלים נלקח פחות או יותר בשלמותו מהגולף GTI, וזה אמור להיות מתכון מצויין - שכן נוחות הנסיעה של הגרמניה די מוצלחת בהתחשב בעובדה שזו מכונית עם מתלים קשוחים. בפועל, יש פער בין השתיים. אולי שורש הבעיה ב-RS נעוץ בכיול מתלים שונה מזה של ה-GTI, אך יותר סביר להניח שמדובר בחישוקי ה-19 אינצ' המוגזמים (אבל היפהפיים). תהיה מה שלא תהיה הסיבה, נוחות הנסיעה באוקטביה RS לא מצליחה להרשים. גם ביחס למכוניות ספורטיביות אחרות היא מרגישה קופצנית ומדי פעם גם חובטת, בעיקר על שיבושים קטנים. ככל שאיכות הכביש עולה (ולכן בעיקר על כבישים ראשיים) נוחות הנסיעה משתפרת, אבל תמיד מדובר ברכב נוקשה שיכול להפתיע במעבר מהמורה לתוך תא הנוסעים. מהעבר השני, בידוד הרעשים נותר מעולה בגרסה הזו, ממש כמו באחות מגרמניה, מה שמשדרג את איכות הנסיעה בכביש בין עירוני.
מנוע ותיבת הילוכיםיחידת ההנעה פשוט מופלאה. על הנייר היא אמורה להיות פחות מוצלחת מזו של הגולף בגלל תוספת משקל קלה לרעת הצ'כית ונתונים מעט פחות מרשימים, אבל בפועל ה-RS לא טומנת בוכנותיה בצלחת. היציאה מהמקום מעט מהוססת, אך משם, החל מכניסת הטורבו ב-1,500 סל"ד, המכונית טסה קדימה בהיסטריה של פולניה שראתה את בעלה לוקח קציצה ישר מהסיר. שיא ההספק (220 כוחות סוס) מגיע ב-6,200 סל"ד, והמשמעות הם 4,700 סיבובים שבהם המנוע יעיל באופן מוחלט (משיא המומנט לשיא ההספק - רצועת הכוח של המנוע). מעל שיא ההספק המנוע קצת דועך, אבל תמיד יש הילוך נוסף ששומר שהמנוע לא ירד מרכס הרי הכוח שלו. צריכת הדלק הצליחה להפתיע אותנו פעם אחר פעם. גם בנסיעות מאוד תובעניות היא לא חצתה את רף ה-7.5 ק"מ מלמטה, ובנסיעות ארוכות (בקצב גבוה מאוד) היא אפילו הביטה על ה-11 ק"מ לליטר מלמעלה. מפתיע ומרשים.
התנהגות כבישההגעה לכבישי נהיגה מעוררת ציפייה. הגולף GTI הפתיעה אותנו בנכונות מפתיעה להיכנס לסיבובים ובדיוק מוחלט בתוכם. האוקטביה, לעומתה, מעבירה תחושה של מכונית הרבה יותר גדולה והרבה פחות נכונה לזרום עם השגעונות של הנהג. בתחילת הפנייה החרטום מרגיש קצת סרבן, ויש צורך בהעברת משקל ברורה מאוד קדימה או בהסטה החלטית של ההגה כדי לגרום לה לעקוב אחרי הפנייה. ההגה עצמו גדול מדי ולא מספיק מדוייק, והנטייה לתת היגוי בולטת ופחות נשלטת ביחס למקובל בקטגוריה. התקשורת, גם מהשלדה ובעיקר מההגה, לוקה בחסר. בכבישי נהיגה קלאסיים כמו אלו של הרי ירושלים או רמת הגולן, האוקטביה מרגישה גדולה ומסורבלת מדי (למרות שהיא עדיין מהירה להחריד). בכבישים הללו, פולקסווגן גולף GTI, פורד פוקוס ST או רנו מגאן RS מרגישות חיות ומערבות בהרבה. בכבישים פחות טכניים ומאוד מהירים, המינוסים הללו מורגשים פחות ושם האחיזה ההחלטית והביצועים המענגים של האוקטביה צובעים את התמונה בצבעים הרבה יותר מרעננים. היכולת לכסות מרחקים בקלילות הופכת את האוקטביה RS לפיתרון מעניין לצמצום המרחקים שבין הפריפריה והמרכז.
סיכוםסקודה אוקטביה RS אמורה להיות השילוב המושלם שבין מכונית נהיגה מוחלטת לבין שטח מחייה עבור המשפחה. בפועל, היא קצת מפספסת את הנקודה. מדובר במשפחתית טובה מאוד, למעט נוחות הנסיעה הבעייתית בעיר (עניין מקובל ברכבים ספורטיביים), וגם במכונית ספורטיבית טובה עם אחיזה גבוהה ויחידת הנעה מעולה. אבל הפספוס לא נובע מהאיכויות של האוקטביה, אלא מזהות המכוניות האחרות בזירה. הנהגים שמחפשים את הסכין הכי חדה בשכונה, יעדיפו בוודאות את אחת המתחרות שמציגות יכולות דינאמיות מדהימות (כל אחת בדרכה). לעומת זאת, מי שחפץ במכונית מהירה מאוד ומרווחת לנסיעות ארוכות, יאהב מאוד את האוקטביה - במיוחד בגרסת ה-1.8, שמציעה מנוע מעולה, נוחות עדיפה וביצועים דומים במחיר שנמוך ב-60 אלף שקל. זה משאיר את האוקטביה RS כפתרון לאלו שרוצים את המכונית הכי מרווחת ומהירה שיש לקטגוריה להציע, וללא קשר לאיכויות הניהוג. האם יש הרבה כאלו בשוק? ימים יגידו.
ומה דעתנו על האוקטביה הרגילה? צפו בוידאו:צפייה בתוכן סקודה אוקטביה RS - מבחן רכב
לדגמי סקודה בישראל -
סקודה פורסם לראשונה ב- 17.04.14
למאמר זה התפרסמו 11 תגובות