סקודה אוקטביה החדשה נראית מצוין, לטעמנו. מרשימה בהרבה מקודמתה, גדולה ואלגנטית. מלפנים אהבנו את יחידות התאורה הצרות ואת הגריל הנמוך והרחב עם מסגרת הכרום הבולטת. גם מאחור היא נראית טוב, אתלטית, עם סיומת מחודדת לדלת תא המטען, יחידות תאורה שמציגות תאורת לד בגרפיקה נאה ושם המותג שנרשם לרוחב ומחליף את הסמל, כמו בדגמים האחרים של המותג.
מבפנים זו כבר קפיצת מדרגה של ממש. אם האוקטביה הקודמת הציגה תא נוסעים שמרני ויעיל, הדגם החדש כבר מתכתב עם עולמות היוקרה. הדשבורד מחולק לשתי קומות, כאשר בזו העליונה יש מסך מולטימדיה צף; להגה שני חישורים בלבד (ברוב הגרסאות) והכפתורים מצופים מתכת נאה. לוח המחוונים הדיגיטלי וידית ההילוכים הקטנטנה תורמים גם הם למראה הנקי, ואיכות החומרים המצוינת משלימה את החבילה.
תא הנוסעים
מושב הנהג גדול וקל למצוא בו תנוחת ישיבה מדויקת. כרגיל אצל סקודה, היצע תאי האחסון כמעט בלתי נגמר: יש תא קטן ונפתח משמאל להגה, תא לסלולארי לפני ידית ההילוכים, זוג מחזיקי כוסות (עם הפיצ'ר של בקבוק הקולה, ראו וידאו) שגם נסגרים עם מכסה נגלל, תא קטן למפתח, תא בין המושבים, תא כפפות גדול, מגירה מתחת למושב הנוסע והרשימה עוד ארוכה. רבים מהתאים מצופים בבד עבה, שמפחית את הרעשים שעלולים להיווצר אם תניחו שם חפצים. בדלתות הקדמיות ישנו זוג תאים נוסף, שמיועד למטריה ולמברשת ניקיון, שתהיה יעילה כשחוזרים מהים עם החול, למשל.
רמת השימושיות הגבוהה של האוקטביה נמשכת גם מאחור. בסיס הגלגלים אמנם לא גדול ביחס למקובל בקטגוריית המשפחתיות, אבל המרווח לשני נוסעים פשוט מצוין - הן מבחינת המרווח לרגליים והן במרווח לראש. לנוסע שלישי יהיה צפוף יותר בשל תעלת ההינע הגבוהה והמבנה של המושב.
בנוסף יהנו הנוסעים מאחור מפתחי מיזוג (בגרסת הסטייל גם עם שליטה נפרדת על הטמפרטורה), שקעי טעינה וכיסי אחסון בגב המושבים.
תא המטען, כמו תמיד באוקטביה, גדול באופן כמעט בלתי נתפס. הנתונים הרשמיים אמנם מדברים על נפח של 553 ליטרים, שזה לא הרבה יותר ממשפחתיות אחרות, אבל מבט קצר פנימה מראה כי בפועל מדובר בבגאז' גדול בהרבה מכפי שתוכלו למצוא בכל מתחרה אחרת שאיננה בתצורת סטיישן. בנוסף לנפח הנדיב, הבגאז' של האוקטביה נהנה גם מגישה נוחה ומשפע אביזרי עיגון.
אחרי כמה מאות מילים שהקדשנו לנושא הפרקטיקה, נציג גם את האבזור. את האוקטביה ניתן לקבל כיום ב-3 רמות גימור: אמבישן, דיינמיק וסטייל. רכב המבחן שילב בין המפרטים של האמבישן והסטייל, אבל ננסה בכל זאת לעשות סדר בדברים.
כבר באמבישן תמצאו מולטימדיה מקורית ומצוינת בגודל 8 אינץ', עם תמיכה מלאה בעברית, רזולוציה גבוהה ואינספור פונקציות - כולל קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בנוסף מציע המפרט הבסיסי גם חיישני חניה, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, מראות עם קיפול חשמלי, תאורת לד וחישוקי "17 קלים. לוח מחוונים דיגיטלי מוצע כאן בתוספת של 2,500 שקלים, וזמין כסטנדרט ביתר הגרסאות.
מפרט הבטיחות הסטנדרטי כולל 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת עייפות.
היצע שקעי הטעינה כולל לא פחות מ-5 שקעי USB, כולם בטייפ C - כלומר חיבור מוקטן, שדורש מתאם עבור מרבית המכשירים נפוצים. יש שני שקעים כאלו מלפנים, שניים מאחור ועוד אחד בסמוך למראה המרכזית, שנועד לטובת חיבור של מצלמת דרך. שקע 12 וולט יחיד נמצא בתא המטען.
גרסת הדיינמיק כוללת מפרט דומה לזה של האמבישן, אך עם מספר שינויים עיצוביים לטובת מראה ספורטיבי יותר, וכן עם שלדה מוקשחת ומונמכת.
בגרסת הסטייל נקבל גם טעינה אלחוטית לסלולארי, חיישני חניה מלפנים, מסך מולטימדיה גדול יותר (10 אינץ'), חישוקי "18, ניטור שטחים מתים במראות ותאורת מטריקס לד נהדרת (הסבר בסרטון).
אז המראה מהודר והתחושה איכותית, וגם המפרט עשיר, אבל לא הכל מושלם באוקטביה החדשה. הנדסת האנוש, למשל, שבעבר היתה אחת מנקודות החוזקה של סקודה, הרבה פחות מוצלחת כאן: המסך נשלט בעיקר במגע ודורש הסטת מבט מהכביש. הוא ממוקם נמוך, ופתחי המיזוג נמצאים מתחתיו כך שהם מכוונים לאיזור המותניים. לוח המחוונים הדיגיטלי עלול להקשות על נהגים עם חוש טכנולוגי פחות מחודד ואת המיזוג עצמו מפעילים באופן חלקי מכפתורים פיזיים, בעוד חלק מהפעולות מתבצעות ממעמקי התפריטים שבמסך.
נוחות נסיעה
הפתעה: סקודה אוקטביה החדשה היא מכונית רכה, אפילו רכה מאוד. אין לה את התחושה המרוסנת והמהודקת שהכרנו מהדור הקודם. במקום זאת אנחנו מקבלים כאן רכב שסופג טוב את מרבית השיבושים בעיר, אך גם מתנדנד פעם או פעמיים אחרי מעבר על פס האטה או בור רציני. קצת מזכיר את הכיול של רנו פלואנס, למי שזוכר. מאוד לא סקודאי מצידה.
מחוץ לעיר הנוחות טובה מאוד על מרבית הכבישים האיכותיים, אך על כבישים גליים חוזר ומופיע הנדנוד.
רעשי רוח ורעשי מנוע כמעט ולא חודרים לרכב, אך רעשי כביש בהחלט ישנם. זהו לא מצב חריג ביחס למקובל בקטגוריית המשפחתיות, אך נדמה שפורד פוקוס או מאזדה 3 יהיו שקטות יותר.
אנחנו לא יודעים מה הסיבה שבגללה בחרו בסקודה לשנות את כיול המתלים באוקטביה החדשה. ייתכן שמדובר בצורך ליצור בידול לעומת האחות פולקסווגן גולף, לאחר שאיכות תא הנוסעים השתפרה באוקטביה והיה צורך לבדל את הצ'כית מכיוון אחר. ייתכן שהסיבה אחרת. בכל מקרה, זהו המצב, אך גרסת הדיינמיק אמורה להציג כיול שונה. יהיה מסקרן לבחון גם אותה.
מנוע ותיבת הילוכים
הסעיף הזה פחות מעניין במבחן הנוכחי, פשוט כי קיבלנו למבחן גרסה שכמעט ולא תימכר לקהל הרחב. ובכל זאת, נספר כמה מילים על מנוע הדיזל, שמציג הספק של 150 כ"ס ומומנט של 36.7 קג"מ.
יש לו הרבה מאוד כוח ובעיקר גמישות יוצאת מהכלל, שמאפשרת לו לעקוף בקלות ולטפס למהירויות גבוהות מאוד כמעט ללא מאמץ. מבחינת הצליל, קשה לזהות שמדובר במנוע דיזל - אך ניתן להבחין בכך בתחנת הדלק, שם מדדנו לאוקטביה צריכה של 18 ק"מ לכל ליטר של סולר.
תיבת ה-DSG, כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, פועלת כאן היטב ומציגה החלפות הילוכים חלקות.
גרסאות הבנזין של האוקטביה כוללות מנועי טורבו בנפח 1.0 ו-1.5 ליטרים, עם הספקים של 110 או 150 כ"ס בהתאמה. בדור החדש שודכה למנועים האלו מערכת מיקרו-היברידית, שמעניקה סיוע חשמלי קל בהאצה ובשיוט, ואמורה לשפר באחוזים בודדים את צריכת הדלק. מבחנים לגרסאות אלו יתפרסמו כאן בהמשך.
התנהגות כביש
האוקטביה אף פעם לא היתה מכונית עם אופי ספורטיבי, וגם בדור החדש היא לא הופכת לכזו. ההיגוי שלה לא מאוד מהיר וגם השלדה לא חדה כמו זו של הפוקוס, למשל. אבל זה באמת לא נורא, מכיוון שהאוקטביה מצליחה לספק רמה מאוד מאוד גבוהה של בטחון, עם אחיזת כביש פנומנאלית שנשמרת גם בתנאי דרך מאתגרים.
סיכום
סקודה אוקטביה החדשה משמרת את הערכים המסורתיים שלה, אך גם מציגה שיפור ניכר במספר תחומים חשובים. כמו תמיד, זו מכונית מרווחת ושימושית, עם תא מטען גדול וגם עם מנועים יעילים וחסכוניים.
בדור החדש מציגה האוקטביה תא נוסעים איכותי, מעוצב ומרשים מבעבר, ונהנית גם ממראה חיצוני אלגנטי, אבזור עשיר ורמת בטיחות גבוהה. בידוד הרעשים ובעיקר כיול המתלים החדש הפתיע אותנו; מהאוקטביה ציפינו לחווית נסיעה יותר מהודקת ואיכותית. עם זאת, אנחנו גם מכירים בעובדה שנוחות היא פעמים רבות עניין סובייקטיבי, כך שנמליץ לכם - כמו תמיד - לבצע נסיעת מבחן לפני רכישה ולבדוק האם הסגנון החדש קולע לטעמכם.
לצפייה בכל דגמי סקודה בישראל
פורסם לראשונה ב- 18.09.20
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות