ב-5 השנים האחרונות ביססה סקודה צי של רכבי פנאי, רובם מוכרים היטב לקהל בישראל – קודיאק, קארוק וקאמיק, ולצידם ישנם גם כאלו שלא הגיעו ארצה ונשארו באסיה כמו הקודיאק GT בתצורת קופה לשוק האסייתי או הקושאק הקטן לשוק ההודי.
בימים האחרונים הגיע לישראל עוד SUV - סקודה אניאק, רכב פנאי חשמלי ראשון של המותג הצ'כי, אח לפלטפורמה של אודי Q4 אי-טרון ופולקסווגן ID.4 שעוד יגיעו לכאן בהמשך. אחרי שפגשנו את האניאק בהשקה העולמית באמצע השנה, לקחנו אותו למבחן על אספלט מקומי; כאן הוא גם צריך להתחרות ביונדאי איוניק 5, אבל גם בטסלה מודל 3, עד שתגיע מודל Y כמובן ובקיה EV6 שעתידה להגיע בתחילת 2022.
עיצוב
העיצוב החיצוני של סקודה אניאק הוא אבולוציה נאה של שאר דגמי סקודה. הוא לא מביא עיצוב נקי מאוד כמו טסלה מודל Y או רטרו-עתידני כמו יונדאי איוניק 5. ואפילו יש לו ממש "גריל" למרות שהוא חשמלי לגמרי, אולי כדי לתת לנו בכל זאת תחושה מוכרת. מה שבטוח זה שגם אם נסתיר היטב את הסמל, כולם יזהו שמדובר בסקודה. העיצוב לא מסובב ראשים, אבל יש לרכב הזה נוכחות ורק אפשר לדמיין מה חזית ה"קריסטל" המוארת שמגיעה בגרסאות הבכירות יכולה לעשות לו.
מבפנים קו העיצוב הנוכחי של סקודה בולט עם דשבורד שמזכיר את זה של האוקטביה אבל מוחצן יותר. יש פה משטחים ישרים ושילוב גימורים שונים שאפילו משתנה בין רמות הגימור. הפעם אין איזון בגודל המסכים, עם לוח מחוונים קטנטן (5.3") ומסך מולטימדיה גדול מאוד (13").
תא הנוסעים
הכניסה לרכב חושפת לראשונה את גודלו של הרכב. תנוחת הנהיגה גבוהה גם כשהמושב נמצא בסוף מהלכו התחתון, המרווח מלפנים טוב לכל הכיוונים ולמרות הגג הפנורמי נותר מספיק מרווח לראש. המושבים נוחים ותומכים גם לאורך זמן.
שדה הראיה טוב בעיקר לפנים עם שמשה גדולה, אך לא מצטיין עקב קורות A ומראות הצד הגדולות שלעיתם מסתירות שטחים קריטיים, בעיקר בפניות עירוניות צפופות ובחניונים.
הנדסת האנוש היא עקב האכילס של האניאק. אם הורגלנו מסקודה להנדסת אנוש מצויינת, בשנים האחרנות חל שינוי והוא לא לטובה. באניאק ריכזו כמה דברים לא אינטואטיביים במיוחד כמו למשל תפעול בקרת האקלים שמתרחש כולו ממסך המולטימדיה ודורש הסטת מבט, ובמעבר ראשוני למסך בקרת האקלים מקבלים מסך "מתקדם" שהוא יותר מתחכם...
באחד מימי המבחן קפא המסך באמצע הנסיעה, וחזר לסורו רק לאחר כיבוי הרכב והדלקה מחדש (מה שקרה רק לאחר ההגעה ליעד). פאנל הדלקת האורות נמצא במקום נסתר ובמקום הבורר החוגי הידוע, מתופעל רק במגע וללא נורית חיווי בלוח המחוונים. מה גם שבכל הנעה האורות חוזרים למצב האוטומטי, אז שימו לב שאתם מדליקים אורות בחורף.
עוד? הפעלת חימום ההגה לא מדליקה נורת חיווי בכפתור עצמו שעל ההגה, אלא רק במולטימדיה, וגם שם היא אפורה ונראית כמו מצב Standby. לוח המחוונים הקטנטן לא מאפשר שינוי תצוגות, ואנחנו לא מתכוונים לקטע עיצובי, אלא לאפשרות להגדיר תצוגת צריכת חשמל או נתון אחר שרלוונטי עבורכם כגון תחנות הרדיו או פלט השמע.
ואחרי חווית המשתמש הדיגיטלי, המעבר למושב האחורי מחפה על כך עם כניסה קלה וישיבה גבוהה. קל להכניס ילדים למושבי הבטיחות והמושב עצמו נוח והמרווח מצוין, כי בסופו של דבר האניאק קצר מהקודיאק ב-4.8 ס"מ בלבד, אבל יש כאן 5 מושבים.
האניאק משווק אצלנו כרגע ב-6 רמות גימור, בערך. לא תמיד יש פערים בולטים בין רמות הגימור ולפעמים מדובר בהבדלי עיצוב או נראות. גם שמות הגרסאות לא מזכירים את מה שמוכר מדגמי סקודה אחרים.
כבר בגרסת הכניסה Loft המפרט מכובד וכולל את המסכים הדיגיטליים שהזכרנו קודם, משטח טעינה אלחוטי, ריפוד בד משולב עור, מושב נהג מתכוונן חשמלית עם זיכרון, תאורת לד, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים עם מצלמת רוורס, הגה מחומם, חישוקי 19" וגימור פנים דמוי אלומיניום.
גרסת Lodge שמקפיצה את המחיר ב-35,000 שקלים משדרגת את הרשימה עם גג פנורמי, חימום במושבים הקדמיים, תאורת מטריקס לד עם שטיפה, מצלמות היקפיות, תא מטען חשמלי עם פתיחה ללא מגע, בקרת האקלים כעת תלת-איזורי ויש גם וילונות נגללים בחלונות האחוריים ואיתות דינאמי. גרסת Lounge זהה ל"לודג'" מבחינת אבזור אך לה ריפודי ודיפוני אלקנטרה בתוספת 4,000 שקלים נכון למועד המבחן.
תוספת של 14,000 שקלים נוספים תביא אתכם לגרסת ה-Suite (סוויטה) וכשמה האבזור מפנק יותר עם ריפודי עור, מושב נוסע מתכוונן חשמלית, עיסוי במושב נהג, חבילת שינה עם משענות ראש מתכווננות מאחור, שולחנות מתקפלים בגב המושבים הקדמיים, חישוקי 20", לוגו מוקרן וחזית ה-Crystal Face המוארת, שאולי נשמעת מצועצעת, אך במציאות היא מרשימה למראה. דרך אגב, באותו המחיר של גרסת ה-Suite תוכלו לבחור בגרסת ה-Eco Suite שלה ריפודים בצבע קוניאק.
הגרסה היקרה ביותר לא קיבלה שם של יחידת דיור והיא ה-Sportline, ובעבור 18,000 שקלים נוספים היא תקנה לרכב מראה ספורטיבי יותר עם גימורים חיצוניים מושחרים, דיפון תקרה שחור, מושבים ספורטיביים (בעלי ריפוד עור משולב אלקנטרה, שגם מוותרים על המגשים הנפתחים), הגה בעיצוב ספורטיבי עם תפירה אפורה ולקינוח – בולמים אדפטיביים.
כל רמות הגימור כוללות בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור, בלימת חירום בנסיעה לאחור, התרעת עייפות ומערכת המכינה את הרכב לקראת תאונה. מרמת הגימור "לודג'" ומעלה יש גם אורות גבוהים אוטומטיים.
איכות החומרים לא אחידה. אפשר למצוא דיפוני עור ופלסטיקה די איכותית, אך באותו הפאנל להיתקל גם בפלסטיקה חלולה ודקה. איכות ההרכבה טובה בסך הכל, ובמספר מקומות מועטים נתקלנו במשטחים פחות מהודקים, אך בסך הכל נעים לשהות בתוך האניאק.
תא המטען בנפח 585 ליטרים, והוא גדול ושימושי מאוד. המפתח רחב, יש פה כל מיני רשתות לאבטוח, ווים נשלפים, מנופי קיפול למושב האחורי ועוד כמה תאים מתחת לרצפה. רק סף ההעמסה קצת גבוה.
נוחות נסיעה
הנוחות העירונית לא מצטיינת. האניאק מכויל על הצד הנוקשה, בעיקר כדי לתמוך במשקל הרכב הגבוה וגם עקב צמיגי הענק. הרכב מרגיש עסוק ברצף שיבושים, ואילו שיבושים חדים יזיזו אותו בחוסר נוחות.
התמרון העירוני טוב מאוד. זווית הפניית הגלגלים רחבה ואין בעיה לבצע איתו פרסה למשל. רק קחו בחשבון שלהגה משקל כבד יחסית ואת אותו שדה ראיה מוגבל שהזכרנו קודם.
ככל שעולה הקצב הנוחות משתפרת והאניאק נותר מרוסן בכביש גלי. בידוד הרעשים טוב בסך הכל, אך רעשי כביש ורחשי הצמיגים הגדולים חודרים לתא הנוסעים, בעוד רעשי רוח מצטרפים רק בדרך מהירה והם פחות מפריעים.
מנוע ותיבת הילוכים
לסקודה אניאק מנוע חשמלי הממוקם על הציר האחורי ומספק 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ שמתקבלים ממש מסל"ד אפסי, מה שמאפשר לו לסיים את ההאצה ל-100 קמ"ש בתוך 8.7 שניות. אם משקללים את נתון המשקל שעומד על 2 טון, מדובר בנתון מרשים.
אבל זה לא רק ההאצה והמשקל, המספרים לא בהכרח מיישרים קו עם התחושות - יציאה מהמקום במצב Sport תשגר אתכם קדימה, כשהאצות ביניים הם דבר של מה בכך, וגם אם תסעו במצב Eco האניאק יהיה זריז כמעט מכל רכב בנזין מקביל.
למנוע משודכת תמסורת ישירה ולנהג יש מנופים מאחורי ההגה לשליטה על 3 עוצמת הבלימה הריגנרטיבית ויש גם מצב אוטומטי. בנוסף אפשר להעביר את בורר ההילוכים למצב B שמאפשר סוג של נהיגה בדוושה אחת, אבל לא עד מצב עצירה.
בשלב זה מגיע האניאק לישראל בייבוא סדיר עם הסוללה הגדולה, 82 קוט"ש, שמאפשרת טווח משולב מרשים של 517 ק"מ. יתכן ובעתיד יגיעו גם גרסאות עם סוללות קטנות יותר של 62 ו-52 קוט"ש. טעינה בעמדה ביתית אורכת 7 שעות וחצי ובעמדה מהירה תחכו קצת יותר מחצי שעה.
בסיום המבחן עמדה צריכת החשמל על כ-200 וואט שעה לק"מ, כך שטווח של 400 ק"מ יכול להיות ריאלי. אומנם מדובר בפער לא מבוטל מנתון היצרן אך זהו טווח שימושי לגמרי גם לנסיעות ארוכות.
התנהגות כביש
סקודה אניאק הוא רכב שמשדר ביטחון. האחיזה גבוהה ורק תחת עומס כבד או בפרובקציה מכוונת נוציא אותו משלוותו. גם ההגה מדויק והרכינה סבירה לגמרי. גם לבלמים תחושה טובה יחסית וללא אופי ספוגי שלעיתים מאפיין רכבים חשמליים או היברידיים, כך שהאניאק לא ספורטיבי אבל הוא בטוח ונשלט.
סיכום
הג'יפון החשמלי הראשון של סקודה נכנס לקטגוריה המחושמלת עם יכולות גבוהות במרבית התחומים. בראש ובראשונה הוא מציע טווח נסיעה שימושי, שיתאים לכל פעילות יום-יומית ויאפשר גם נסיעה מהמרכז עד לאילת בלי לעצור לטעינה בדרך. בנוסף הוא מציע מרווח פנים טוב לחמישה, רשימת אבזור נאה כבר בגרסת הכניסה, מערך בטיחות מכובד כסטנדרט, ביצועים מוצלחים והתנהגות כביש בטוחה.
מצד שני, נזכיר את הנדסת האנוש שיכולה לבלבל ואת הנוחות בעיר שאינה מצטיינת. אך למרות החסרונות האלו, מתקבל כאן מוצר מרשים מאוד, שיכול לתת פייט הולם למובילות הקטגוריה.
לצפייה בכל דגמי סקודה בישראל
פורסם לראשונה ב- 17.10.21
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות