דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה יטי - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


מי אתה, סקודה יטי?

עוד לפני שקיבלתי את המפתחות של סקודה יטי, התלבטתי: לאיזו קטגוריה הוא באמת משתייך? לאלו רכבים אוכל להשוות אותו? ג'יפונים כמו ניסאן קשקאי ויונדאי ix35 הינם גדולים, חזקים ויקרים משמעותית מהיטי החביב. מיניוואנים משפחתיים מרווחים כמו רנו סניק וסיאט אלתיאה לא מספקים את אותו ערך מוסף שסקודה יטי מתיימר לתת. ואולי הוא בכלל ברא נישה חדשה? לקחתי את המפתחות לידיים, והחלטתי לתת לרכב לדבר בשם עצמו. נראה לאן נגיע.

סקודה יטי, 1.2 טורבו-בנזין, החל מ-134,900 שקל

יתרונות

חסרונות

מרווח ושימושי למשפחה

לא באמת רכב שטח

  יחידת הנעה חזקה וחסכונית

מנוע שלא מסתדר בתנועה עירונית

  אבזור עשיר, רמת בטיחות גבוהה





סקודה יטי. מעדיף לרדת לים שלא דרך החולות / צילומים: נועם ריין

סקודה יטי – יפה, קצת משונה

אפשר לאהוב או לא לאהוב את העיצוב של היטי, אבל אי אפשר להתעלם ממנו. הפרופורציות הייחודיות יוצרות רכב חריג למראה: מימד הגובה, יחד עם הגריל האגרסיבי ובתי הגלגלים המנופחים משווים לסקודה מראה של רכב שטח. מרחוק הוא נראה קטן, מזכיר קצת את סוזוקי ג'ימני או פיאט פנדה 4X4, עליה השלום. בפרופיל, היטי נראה כמו מיניוואן – בעיקר בשל הדלתות הרחבות ושתי מסילות הגג האופייניות לקטגוריה. פנסי החזית העגולים קשים לעיכול, אך יהיו שיאהבו אותם.

תא הנוסעים הוא כבר אופרה אחרת. פה, סקודה יטי יודע בדיוק מה הוא רוצה מעצמו: השימושיות והיעילות ניכרים מכל מתג והאיכות בולטת מכל פיסת פלסטיק. שפע הכפתורים לא יוצר בלבול, אלא להיפך – הנדסת האנוש המעולה הופכת את תפעול הרכב, על אביזריו הרבים, לנוח ואינטואיטיבי. גרסת ה-Expirience אותה בחנו מצוידת באבזור שנדיר לראות גם במכוניות יקרות ממנה בהרבה - הרשימה המכובדת כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע איכותית הנשלטת מההגה, מחליף דיסקים, מחשב דרך מורחב, מצלמת רוורס, והבונבון – מערכת חניה עצמית. אמנם, דומה כי המערכת הזו זקוקה לליטוש נוסף בטרם נרשה לה להחנות את הרכב בכוחות עצמה, אך מדובר בכלי עזר ייחודי ומעניין. בפן הבטיחותי, מצויד סקודה יטי ב-8 כריות אוויר (6 בגרסת ה-Ambition הבסיסית) ובמערכת בקרת יציבות אלקטרונית, ואלו הקנו לו 5 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP.

השימושיות והיעילות של הג'יפון הצ'כי לא מסתכמות ברשימת האבזור. תא הנוסעים המרווח תוכנן מתוך חשיבה על המשפחה הנוסעת בו, וזה ניכר בכל פרט ופרט. הכניסה והיציאה מהרכב מתבצעות בנוחות בזכות הדלתות הגדולות והמושבים הגבוהים. תנוחת הישיבה מלפנים פשוט מעולה, והמושבים עצמם מעט קשים אך תומכים היטב. מאחור, ישנם 3 מושבים נפרדים, אשר כל אחד מהם ניתן להזזה על מסילה עצמאית. שימושי ביותר כשיש צורך בהגדלת נפח תא המטען, על חשבון מרווח הרגליים שלא נצרך במידה וישנם כסאות בטיחות מאחור. בסיס המושב עצמו מעט קצר, וזה עלול להפריע לגבוהי קומה אשר ישבו מאחור למשך זמן – אך סקודה יטי, כאמור, הוא רכב למשפחה, וזו תמקם את זאטוטיה על הספסל האחורי.

תא המטען גדול (ושימושי, כבר אמרנו?) ומכיל נקודות עגינה לחיבור חפצים שונים, וכן שקעי V12 לטובת מקרר נייד, למשל. המשפחה ארוזה, אפשר לצאת לדרך.


מזויות מסוימות, סקודה יטי דווקא יכול להיראות כמו רכב שטח

סקודה יטי – ג'יפון על 1,200 סמ"ק?!

נהרות של דיו נשפכו לכדי מחמאות על יחידת ההנעה הזו. אגמים של פיקסלים התקבצו לכדי אלפי מילים המשבחות ומהללות את המנוע הבסיסי בסדרת ה-TSI של קונצרן פולקסווגן – 1.2 טורבו, המשודך לתיבת ה-DSG כפולת המצמדים הנודעת. התענגנו על המנוע הזה בפולקסווגן פולו, קילסנו את מהנדסיו כאשר נהגנו בסקודה אוקטביה – וכעת הגיע הזמן להעמיד אותו במבחן רציני. האם יוכל הבלוק הצנום להתמודד עם משקל של ג'יפון? האם יצחקו עלינו כשנגיע למילואים עם רכב כביש-שטח שבחרטומו מנוע בנפח של סובארו ג'סטי?

לחיצה בריאה על הדוושה הימנית משכיחה את הדאגות. עוצמתו של המנוע הפצפון הזה מצליחה להפתיע אותנו בכל פעם מחדש – סקודה יטי מזנק בצורה החלטית מהמקום, ומסיר את הספקות. הרכב הזה זריז. זריז, וגם שקט: בשיוט, בעמידה, בהאצה – קולו של המנוע הזה כמעט ולא נשמע.

אז הרכב מהיר. האם זה מספיק בכדי לסמן 'חיובי' בסעיף יחידת ההנעה? במקרה הזה, דומה שלא. השהיית הטורבו הקצרצרה מעט מפריעה בתחילת התנועה. זה בולט בעיקר בתמרוני חניה ובהאצות עירוניות – בשבריר השנייה הראשון, בטרם נכנס מגדש הטורבו לפעולה, לא מתקבלת כמעט שום תנועה. או אז מפעיל הנהג את הרפלקס, בועט בדוושת הדלק, והרכב מזנק קדימה בקופצניות. זה לא תמיד הכי נעים, ומעט מקשה על תנועה נינוחה בשטחים צפופים.

תיבת ה-DSG בעלת 7 ההילוכים גם היא לא תמיד מסתדרת בתוך העיר; המצמד הנוסף, שמכין את ההילוך הבא המיועד לשילוב, יודע את מלאכתו בהאצה או בהאטה – שם ברור מתי הולכים לקראת העלאת / הורדת הילוך. בתנועה האורבאנית, לעומת זאת, גם הנהג לא תמיד מצליח לתכנן את מהלכיו כראוי – שכן אין הוא יודע מתי יאלץ לעצור לקראת מעבר חציה, ומתי יידרש להאיץ לקראת תמרון מזדמן. תיבת ההילוכים מרגישה מבולבלת, וזה ניכר.

נקודה אחרונה לרעתה של יחידת הכוח נרשמת בהאצות הביניים, במהירויות שמעל ל-80 קמ"ש. שם, דומה כי ההספק הצנוע (105 כ"ס בלבד) מתקשה להמריץ את הרכב הכבד – שאמנם שוקל רק 100 ק"ג יותר מהאוקטביה האתלטית, אך התכנון האווירודינמי שלו לוקה לעומתה. זה מתבטא בפער של כמעט 10% בזמני התאוצה הרשמיים, ועל הכביש זה מרגיש אפילו יותר. בעתיד הלא רחוק תגיע לישראל גרסת הדיזל של סקודה יטי, האמורה להתגבר על החסרונות דלעיל. אנו מצפים לה בכיליון עיניים.


נראה קרבי גם בפרופיל, אבל סקודה יטי נשאר נקי מאבק גם בתום המבחן

סקודה יטי – על 1,200 סמ"ק! אבל ג'יפון?

לאחר שיצאנו מהעיר, מתחיל סקודה יטי לקצור את הדיווידנדים על קרבת הדם לאוקטביה המצטיינת. נוחות הנסיעה טובה מאוד, על אף נוקשות גרמנית מסוימת בתחילת מהלכו של המתלה. מימד הגובה והרכות ה"ג'יפונית" מסייעים בפן זה. היכולות הדינאמיות, במפתיע, לא נפגעו עם הגבהת המרכב – היטי שומר על יציבות מעולה בפניות, ומקנה לנהג תחושה "פרייבטית" ובטוחה. נהנינו לנהוג בו במשך שעות ארוכות בכבישי הצפון, וגם בדרך הביתה לא הורגשה עייפות. בדיוק כך צריכה להתנהג מכונית למשפחה.

את קטע השביל הקצר אליו ירדנו, רק לשם ההצהרה, הצליח סקודה יטי לעבור בשלום. בקטעים המשובשים של דרך העפר נשמרה רמת הנוחות הטובה, אך כשירדנו לשטח מעט חולי ומאתגר הבהיר לנו היטי כי הוא איננו רכב שטח, חד משמעית. גרסת ההנעה הכפולה, שגם היא אמורה להגיע בעתיד, אמורה לשפר מעט את היכולות בתחום זה – אך גם היא לא צפויה לכרסם הרים אימתניים בין שיניה.

סקודה יטי – משפחת ישראלי, תתחדשו

בדרך חזרה הביתה, על כביש ואדי מילק, עקפנו טויוטה קורולה אשר שינעה משפחה ישראלית ממוצעת בדרכה מחופשת סוף השבוע. זוג הורים מותשים מלפנים, 3 זאטוטים מחויכים מאחור שנופפו לנו לשלום ושלושה זוגות אופניים + התקנים לפעוטות הרתומים על הגג הצליחו לאפיין היטב את המשפחה. על המדף האחורי נח לו אוהל קמפינג שידע ימים יפים יותר, ועל כנפיה של הקורולה ניכרו סימני בוץ טריים.

או אז, נפל אצלי האסימון. אולי לא הצלחתי למצוא מתחרים הולמים לג'יפון החביב במהלך המבחן, אבל את הלקוחות הפוטנציאליים איתרתי במדויק. שדרגו את הקורולה, חברים. סקודה יטי החדשה, היא המכונית עבורכם.


לדגמי סקודה בישראל - סקודה

פורסם לראשונה ב- 03.12.10

למאמר זה התפרסמו 9 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה