סקודה קודיאק כבר הפך מזמן לקונצנזוס בשוק הרכב הישראלי, כאשר רק מגבלות מלאי חמורות מונעות ממנו להפוך לאחד הרכבים הנמכרים ביותר בישראל. למעלה מ-4,000 קודיאקים עלו על כבישי ישראל בשנה החולפת, ואם תיכנסו היום לסוכנות סקודה ותבקשו להזמין אחד - תתבקשו להמתין חצי שנה לפחות.
את מתיחת הפנים האחרונה שעבר הקודיאק פגשנו לא מזמן בגרסת ה-1.5 ליטרים, וכעת נהגנו ברכב גם בגרסת ה-2.0 ליטרים החזקה יותר. עבורנו זו היתה הזדמנות גם למפגש ראשון עם גרסת הספורטליין הייחודית. במה היא שונה? והאם יש סיבה לשלם סכום של 272,000 שקלים, נכון לסוף 2021, עבור סקודה קודיאק?
עיצוב
אם אהבתם את העיצוב של הקודיאק, ודאי תשמחו לדעת שהוא כמעט ולא השתנה במסגרת מתיחת הפנים. לא אהבתם? זה מה יש. ההבדלים העיקריים הם במסגרת החדשה של הסבכה הקדמית, במראה המעודכן של יחידות התאורה ויש עוד כמה שינויים קלים בפגושים.
אבל בין קודיאק ספורטליין לבין כל קודיאק אחר, דווקא יש הבדלים ניכרים. תמצאו כאן, מלבד הלוגו "ספורטליין" שמפוזר מסביב, גם גריל קדמי מושחר ללא גימור כרום, השחרה למסגרת החלונות ולמראות הצד, כיתוב סקודה מושחר על דלת תא המטען, פגוש אחורי עם דיפיוזר תחתון מצופה כרום וחישוקי "19 במראה ספורטיבי.
גם מבפנים נהנה הקודיאק ספורטליין מתוספות יחודיות, בהן מושבי ספורט גדולים מלפנים עם ריפוד אלקנטרה משולב עור, גלגל גה קטום, דוושות בציפוי כרום, תקרה בצבע שחור ודיפונים דמויי קרבון. אהבנו.
תא הנוסעים
הישיבה בקודיאק מוכרת לנו היטב, אחרי שבילינו חצי שנה במחיצתו. הכניסה לרכב נוחה, הישיבה גבוהה והראות החוצה מצוינת. מושבי הספורט נוחים בצורה יוצאת מן הכלל וגם תומכים היטב בגוף. גם אחרי שעות ארוכות מאחורי ההגה, הישיבה נותרה נוחה. היינו שמחים אם מלבד הכוונון החשמלי, היתה כאן גם אופציה לחימום ואוורור המושבים. את הפיצ'רים האלו תקבלו בגרסת ה"לורן קלמנט".
סביב הנהג פזורים תאי אחסון בכמות נדיבה, וכולם נגישים ושימושיים מאוד, כמו תמיד אצל סקודה.
רשימת האבזור של הקודיאק ספורטליין דומה מאוד לזו של גרסת הביניים "סטייל"; התוספות כאן הן בעיקר בעיצוב. בין אביזרי הנוחות שיש בספורטליין ואין בסטייל ניתן למנות בסך הכל את המערכת לפתיחת תא מטען בהנפת רגל וללא מגע, ואת המערכת הלא מאוד שימושית לחניה אוטומטית.
ולא שחסרים פה אביזרים או משהו: כמו בגרסת הסטייל, המפרט כאן עשיר וכולל מולטימדיה מצוינת עם קישוריות למכשירי אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת אקלים מפוצלת עם 3 איזורי טמפרטורה, לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות ותמיכה בעברית, גג שמש פנוראמי, טעינה אלחוטית לסלולארי, מנופי שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, כוונון מושבים חשמלי וזכרונות, תאורת מטריקס לד סופר-יעילה, חיישני חניה היקפיים, תאורת אווירה צבעונית ועוד.
בתחום הבטיחות ניתן לפגוש כאן 9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. אגב, לאחרונה צומצם המפרט של הקודיאק: המערכת לניטור שטחים מתים במראות הצד הוסרה מכל הגרסאות (למעט ה"לורן קלמנט"), ואילו גרסת הספורטליין איבדה את מערכת השמע המצוינת מבית Canton ואת המצלמות ההיקפיות. חבל.
בגלל מושבי הספורט הגדולים שיש מלפנים, המרווח בשורה השניה נפגע מעט וגם התחושה קצת יותר חשוכה ואינטימית. לשלושה יהיה מספיק מרווח לראש, אבל המרווח לכתפיים מוגבל; תעלת הינע רחבה וגבוהה פוגעת במרווח לרגלי הנוסע שבמרכז. לשני נוסעים יהיה כמובן מרווח מאוד, על אף שבסיס המושבים מעט קצר.
היושבים מאחור יהנו גם מפתחי מיזוג עם שליטת טמפרטורה נפרדת, שקע 220 וולט, שקע USB ושקע מצת, וילונות צד נגללים ותאורת לד. מרשים.
בשורה השלישית המרווח כמובן מצומצם יותר, והגישה גם מעט מורכבת. לילדים ובני נוער כמובן שיהיה מרווח מספק, והם גם יהנו משקע 12 וולט לטעינה - אך לא מפתחי מיזוג נפרדים.
כאשר כל המושבים בשימוש, נותר תא מטען יחסית קטן. אבל קיפול של מושב או שניים חושף שטח טעינה עצום. ועוד יתרון: לקודיאק יש מדף נגלל לכיסוי הבגאז' בזמן שהשורה השלישית מקופלת. כשהיא בשימוש, ניתן לאחסן את המדף במקום יעודי מתחת לרצפה.
נוחות נסיעה
למרות ההצהרות הקרביות של גרסת ה"ספורטליין" ולמרות החישוקים הגדולים, הקודיאק נותר רכב נוח מאוד גם בגרסה הזו. בולמים אדפטיביים מאפשרים לקבוע את מידת השיכוך הנדרשת ולמנן במדויק את הנדנוד והספיגה, וכך מושגת נסיעה נעימה מאוד. מעט רעשי מתלים חודרים בכל זאת לתא הנוסעים על רצף שיבושים.
גם מחוץ לעיר הנסיעה נותרת נוחה מאוד. במצב הרך של הבולמים, שמכוון לנוחות, יש תנודתיות יתר על כביש גלי - אך זו נפתרת עם המעבר למצב הביניים. בידוד הרעשים של הקודיאק השתפר באופן משמעותי במסגרת מתיחת הפנים, וכעת אין כמעט רעשי כביש ורוח, אלא רק מעט תהודה קלה.
מנוע ותיבת הילוכים
לקודיאק ספורטליין אין מנוע "ספורטיבי" יותר מגרסאות אחרות של הקודיאק - אבל מדובר במנוע הטוב ביותר שמציע רכב הפנאי הגדול. זהו מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים, עם הספק של 190 כ"ס, מומנט של 32.6 קג"מ והנעה כפולה. התאוצה המוצהרת ל-100 קמ"ש עומדת על 7.7 שניות.
מדובר באמת ביחידת הנעה מצוינת. היא פועלת בצורה חלקה ונעימה בתנועה עירונית, ומשכנעת מאוד גם כשמבקשים תאוצה חזקה. תיבת ההילוכים מורידה את הכוח ביעילות, מגיבה במהירות לפקודות דוושה וגם נשלטת ממנופים מאחורי גלגל ההגה. ההנעה הכפולה מסייעת גם כן להורדת כוח יעילה מאוד והחוויה המתקבלת מהנה מאוד.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11 ק"מ לליטר בשיוט מתון וירדה ל-9.1 ק"מ לליטר אחרי נהיגה מאומצת.
התנהגות כביש
מגיעים לכביש המפותל, ומעבירים את הבורר למצב הספורטיבי. בולמי הזעזועים האדפטיביים מתקשחים, וזה לא היתרון היחיד של הספורטליין: את העיצוב הספורטיבי מגבה הגרסה הקרבית עם הנמכת מרכב של 1.5 ס"מ, וזה - יחד עם הנמכת חתך הצמיג והפחתת העיוות שלו בפניות - יוצר שיפור אמיתי בתחושות. אחיזת הכביש מצוינת, גם הודות להנעה הכפולה; הרכינה כאן מצטמצמת באופן משמעותי הודות להקשחת הבולמים, ויחד מתקבלת מכונה שניתן לנהוג בה מהר ובאופן בטוח למדי.
זו לא מכונית עם אופי ספורטיבי ואין כאן תחושות מיידיות של היזון חוזר מההגה והשלדה, אבל עבור מוביל נוסעים גבוה ושמנמן - מצאנו כאן יכולות דינאמיות מצוינות.
סיכום
סקודה קודיאק הוא כמו תמיד מוצר משכנע. הוא מציע מרווח פנימי מצוין, אבזור עשיר, מנוע חזק ונוחות נסיעה גבוהה - אבל כל אלה קיימים גם בגרסת ה"סטייל", שזולה בעשרות אלפי שקלים מהספורטליין. אז מה בכל זאת מציע הקודיאק הספורטיבי שאין לקודיאקים אחרים?
בעיקר הופעה מרשימה ומוחצנת, מבחוץ ועוד יותר מבפנים - קשה לזלזל בכך, במיוחד בהתחשב בסגנון השמרני משהו של הגרסאות הפשוטות יותר. ויש גם את היתרון הדינאמי, שאמנם לא הופך את הקודיאק לג'יפון ספורטיבי, אך בהחלט יאפשר לנהג המשפחתי להגביר עוד קצת את הקצב בעיקולים מבלי לוותר על תחושת הבטחון.
לצפייה בכל דגמי סקודה בישראל
פורסם לראשונה ב- 30.12.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות