כבר כמה שנים שאירופה הולכת ומתכווצת. האוכלוסיה ביבשת הישנה מביאה לעולם פחות ופחות ילדים, ולולא גלי ההגירה - המחסור בידיים עובדות היה עלול ליצור מצוקה של ממש. בישראל, לעומת זאת, המצב הפוך. כבר כמה עשורים שממוצע הילדים למשפחה נמצא בעליה, ולא נדיר לפגוש משפחות עם 4 ילדים גם מחוץ למגזר הדתי והחרדי.
ולמה פתחנו בכל הסקירה הדמוגרפית הזו? כדי לראות עד כהמ שוק הרכב הישראלי צמא למכוניות עם 6-7 מקומות ישיבה, בעוד אירופה מוותרת על כלי הרכב הללו והולכת למגמה של צמצום והקטנת הרכבים. זו הסיבה שנדיר כל כך לפגוש ברכב חדש, אירופי, עם 7 מקומות ישיבה - וזו הסיבה שבגללה סקודה קודיאק משך כל כך הרבה מתעניינים עוד בטרם הניח את גלגליו על אספלט ישראלי.
אז עכשיו הוא כאן, ואחרי כל ההשקות והטקסים - הוא צריך להתמודד עם משימות היומיום של הנהג הישראלי, עם הובלת המשפחה, וגם עם מתחרים נחושים כמו מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן אקסטרייל וקיה סורנטו.
עיצוב
סקודה אף פעם לא הלכה על עיצובים משוגעים, ולא תמצאו אצלה הברקות נוסח מאזדה או קיה. אבל הקודיאק מרשים בדרכו שלו: בזכות הגובה והגודל הוא משיג נוכחות בולטת, והחזית המשורטטת והרבועה מקנה לו מראה קשוח. אלמנטים כמו החלונות הכהים עם מסגרות הניקל, החישוקים הגדולים ותאורת הלד היפהפיה (מחווה לתעשיית הקריסטל הצ'כית) - משדרגים את האווירה ומוסיפים ניחוח סמי-יוקרתי.
בתוך תא הנוסעים התחושה מהודרת ומכובדת, והקודיאק נראה מרשים יותר מהאוקטביה או הסופרב. זה קורה בזכות מסך המולטימדיה הגדול והנוצץ, פתחי המיזוג האנכיים והצביעה דמויית העץ השחור של חלקי הפנים השונים.
תא הנוסעים
מתיישבים בכסא הנהג. התחושה גבוהה אך לא "מסחרית", והמרחב בין הנהג לבין הנוסע לצידו בהחלט מרשים. כסא הנהג גדול אך מעט קשה - יהיו נהגים שיאהבו את זה, אחרים כנראה יעדיפו מושב רך יותר. שפע אפשרויות הכוונון של הכסא החשמלי, בגרסת הסטייל, מאפשרות להגיע בקלות לתנוחה ישיבה מוצלחת.
על פתרונות האחסון של סקודה אפשר לכתוב מאות מילים, וכבר עשינו זאת בעבר, אבל הפעם נמליץ לכם פשוט לראות את הסרטון. איכות החומרים טובה מאוד, וכך גם איכות ההרכבה. עכשיו אפשר לעבור לחלקים המעניינים באמת.
בשורת המושבים השניה מציע הקודיאק מרווח אדיר. המרווח לרגליים ולראש מעולה בכל קנה מידה, ולרוחב ניתן גם להכניס 3 כסאות בטיחות - וניסינו זאת במהלך המבחן. עם זאת, נוסע מבוגר שישב במרכז הספסל עלול לסבול מצפיפות מסוימת. יושבי השורה השניה יוכלו להזיז את כסאותיהם (לא בנפרד, אלא בתצורת שליש ושני-שליש) על מסילה באורך 18 ס"מ. הם גם יהנו מפתחי מיזוג ונוריות קריאה, שקעי USB, שקע 12 וולט ואפילו שקע 230 וולט. בגרסת הסטייל הם יוכלו גם לשלוט על הטמפרטורה ולסגור את הוילונות.
השורה השלישית היא הסיפור המעניין. מצד אחד, המושבים שם נמוכים יחסית ולא יהיו נוחים עבור מבוגרים לנסיעות ארוכות. מצד שני, המרווח שם מצוין: אם מזיזים קדימה את השורה השניה, למרחק שעדיין מאפשר שם מרחב מחיה טוב, מקבלים בשורה השלישית מרווח מצוין שיוכל להספיק לנוסע בכל גובה סביר. בנוסף יהנו היושבים מאחור מחלונות גדולים יחסית, תאורת קריאה, שקע 12 וולט ומפיצ'ר מעניין נוסף - הגברה של הנאמר מלפנים באמצעות מיקרופון המשדר לרמקולים האחוריים. בפעם הבאה שהילדים רבים על הטאבלט, הם לא יוכלו לומר "אבל אבא, לא שמענו!"
כשכל המושבים בשימוש, תא המטען מציע נפח קטן גם ביחס למכוניות סופר מיני - 233 ליטרים בסך הכל. אבל ביחס למכוניות עם 7 מקומות ישיבה, מדובר בנפח גדול שנתמך במבנה נגיש ושימושי במיוחד. אם מקפלים מושב אחד או שניים, הנפח גדל משמעותית.
רשימת האבזור של סקודה קודיאק מכובדת. יש בו את כל הפריטים שצריך בתנאי יומיום, ובהם בקרת אקלים, כניסה ללא מפתח, מולטימדיה מצוינת ועוד אי אלו פיצ'רים. גרסת הסטייל מוסיפה - כמשתמע משמה - בעיקר לתחושת ההידור והפאר, ותורמת גם באגף עזרי החניה. על כל אלו הרחבנו בסרטון, וכאן נוסיף כמה מילים על מערכות הבטיחות. סט המערכות של הקודיאק, במיוחד בגרסת הסטייל ומעלה, מקיף את כל מה שניתן לבקש כיום ממכונית מודרנית - תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, התראה על שמירת מרחק, ניטור רכב בשטח מת במראות והתראה על תנועה חוצה מאחור. ולא רק המפרט עשיר: המערכות כולן מתפקדות היטב, ומעניקות מעטפת הגנה מרגיעה לנהג ולמשפחה.
ועוד עניין אחד שדורש התייחסות, גם אם אין לו סעיף משלו: תשומת הלב לפרטים הקטנים. נדמה שסקודה החליטו הפעם שאין מקום לפאשלות קטנות ומרגיזות. פשוט אין. אבזמי החגורות של היושבים מאחור, שנמשכות לתוך הגג, ממוקמים בתוך נישה יעודית כדי שלא ירעישו; תצוגת תחנות הרדיו במסך המולטימדיה היא מהיפות שפגשנו; המדף הנגלל של תא המטען מקבל לא רק תא משלו ברצפת הרכב, אלא גם שקעים שדואגים שלא יזוז וירעיש; את התאורה לרגלי הנהג ניתן לעמעם, ומשטח הטעינה של הסמארטפון מצופה בגומי עם בליטות וגבשושיות, כדי שהמכשיר לא יזוז בזמן הנסיעה. יש עוד אינספור דוגמאות לזה, אבל בשורה התחתונה - הקודיאק הוא רכב בוגר, איכותי ומאוד מאוד מוקפד.
נוחות נסיעה
לא קל לייצר נוחות נסיעה מושלמת במכוניות כמו הקודיאק. תמיד צריך לבחור את האיזון בין רכות ונדנוד, לבין מוצקות ונוקשות - ובסקודה הלכו על האפשרות השניה. זה אומר שבתוך העיר הוא לא מיטיב לסנן את פגעי הכביש. הוא לא רכב "לא נוח" - הנסיעה בו נעימה בדרך כלל, אבל מרבית השיבושים מורגשים בתא הנוסעים. עם זאת, הרכב שומר על ריסון ויציבות, ולא מיטלטל גם לאחר רצף שיבושים.
מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, ומצוינת לכשעצמה. הקודיאק יציב, נינוח, רגוע ומרגיע, גם על כבישים גרועים במיוחד. בידוד הרעשים מצוין אף הוא, וזה לא עניין מובן מאליו ברכב עם חלל פנימי גדול כל כך. למעט רעשי רוח קלים מכיוון מראות הצד, שומר הקודיאק על דממה.
עוד היבט של נוחות השימוש ברכב עוסק בתמרון העירוני. בשל מידותיו של הקודיאק, ובשל העובדה שלא ניתן לראות את קצוות הרכב ממושב הנהג, ההשתחלות לחניות צפופות הופכת למשימה לא פשוטה. בגרסת הסטייל, עם החיישנים ההיקפיים והמצלמות, עוד מסתדרים עם זה לא רע; בגרסת האמבישן הבסיסית, לה חיישנים מאחור בלבד, זה עלול להיות מסובך יותר.
מנוע ותיבת הילוכים
אחרי כמעט אלף מילים, מצאנו נקודת חולשה מסוימת של סקודה קודיאק: המנוע. בגרסת הבסיס מדובר על מנוע 1.4 ליטרים, עם הספק של 150 כ"ס ומומנט של 25.4 קג"מ. בשל הנפח הקטן של המנוע, הוא מצליח להתמודד עם הרכב הכבד (1.6 טון) רק כאשר מגדש הטורבו נכנס לקצב פעולה יעיל. זה קורה בסביבות ה-2,000 סל"ד, כך שעד שמגיעים לשם ישנה השהיה מוחשית, וחולפים מספר רגעים קצרים מהלחיצה על הדוושה ועד הזינוק בפועל. זה לא מונע מהקודיאק להתמודד עם קצב התנועה המקובל, וגם לא מפריע לשיוט במהירויות גבוהות מאוד. זה כן פוגע ברמת התחושות, ומשאיר חשק לביצועים קצת יותר טובים.
תיבת ההילוכים שמשודכת למנוע הזה, כמו בפולקסווגן טיגואן, היא ה-DSG6 עם מצמדים רטובים. היא קצת מזכירה תיבה אוטומטית באופן הפעולה שלה: לא ממהרת להעלות הילוכים כמו ה-DSG7 המוכרת, לא מתחכמת ומתלבטת במהירויות נמוכות אך לעיתים מעט מחוספסת. אנחנו סבורים כי מדובר באחת המהדורות היותר מוצלחות של ה-DSG.
צריכת הדלק במהלך המבחן הושפעה מהמאמץ שהופעל על מגדש הטורבו הקטן. בנהיגה בין עירונית מתונה מדדנו כ-11 ק"מ לליטר, ובקטעים ששילבו גם נהיגה עירונית או מאומצת הגענו גם ל-9 ק"מ לליטר וגרוע מכך.
התנהגות כביש
סקודה קודיאק מציע מאפייני נהיגה מאוד "נכונים" עבור הייעוד שלו. הוא יציב, אוחז היטב את הכביש, צפוי ובטוח. מאידך, הוא לא ידגדג את בלוטות החשק: הוא מרגיש מגושם וגמלוני בכניסה לסיבובים, דורש הפחתה מסוימת של הקצב בכיכרות ולא מייצר חיוכים כמו סיאט אטקה או הטיגואן.
יכולת שטח
סקודה קודיאק הוא לא הרכב שיקח אתכם לטיולי שטח מסעירים. מהלך המתלה שלו מוגבל מאוד, הגחון נמוך יחסית ורגיש, וזווית הבטן הגדולה מקשה על העבירות. אמנם, ישנן גרסאות 4X4, אבל אלו מיועדות בעיקר למי שצריך להתמודד עם שלג או בוץ.
סיכום
בשנה החולפת נמכרו בישראל כ-23,000 כלי רכב עם 7 מקומות ישיבה או יותר, לא כולל מסחריות ורכבי היסעים. כ-75% מהם היו רכבי פנאי, ומתוכם - רוב מוחלט למיצובישי אאוטלנדר. אם כך, ברור מהי הסביבה אליה נכנס סקודה קודיאק ומיהם המתחרים הישירים. הלקוחות הישראליים צמאים לרכבים מרובי מושבים, ואוהבים אותם במיוחד בתצורת SUV.
נראה שהקודיאק קולע היטב להעדפות הצרכן. הוא מרווח ושימושי מאוד, מציע תא מטען סביר בהחלט גם כשכל המושבים בשימוש, מאובזר היטב, בטיחותי, שקט ומוקפד. החסרון העיקרי שלו, ביצועי המנוע, יוכל בקלות להיפתר בגרסאות ה-2.0 ליטר - אבל אז כבר המחירים מתחילים לטפס. אז האם שווה לקנות קודיאק, על אף החסרונות? להערכתנו, רבים יחליטו שכן, ומתוכם רבים יבחרו לשדרג את הקניה ולבחור באחת הגרסאות היקרות של הרכב - שכבר מציעות תמורה שאיתה קשה עד בלתי אפשרי להתחרות.
לדגמי סקודה בישראל - סקודה
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות