ארבע שנים לאחר שהוצג וחצי שנה לאחר שעבר מתיחת פנים, התחילה פולקסווגן לשווק בישראל את התצורה המוארכת של הטיגואן, תחת השם "אולספייס" (Allspace). הרכב הזה מגיע לארץ בתזמון מצוין מבחינתה של היבואנית, לא רק בגלל הביקוש הגדול לרכבים - אלא גם בגלל שכרגע יש היצע מצומצם במיוחד של רכבי 7 מושבים בשוק, ואצל כולם תצטרכו להמתין חודשים ארוכים לאספקת הרכב.
בשלב זה מגיע הטיגואן אולספייס רק בגרסה בכירה יחסית, עם מנוע 2.0 ליטרים והנעה כפולה - במחיר שמציב אותו קצת מתחת לגרסה המקבילה של האח סקודה קודיאק, אבל גם קרוב מאוד לגרסאות היקרות ביותר של מיצובישי אאוטלנדר ואפילו צמוד למתחרה הגדול יותר קיה סורנטו. מה הוא מציע בתמורה והאם כדאי לכם להיכנס לרשימת ההמתנה שלו?
ניתוח השתלת הזנב עבר בהצלחה. הטיגואן נהנה ממראה הרמוני גם בגרסה הארוכה שלו, והתוספת של 22 ס"מ לאורך (מתוכם 11 ס"מ לבסיס הגלגלים) לא נראית כמו השלמה מאוחרת של חלקי מרכב. מלבד זאת המראה נעים ואלגנטי, עם פסי כרום רוחביים בחזית שאחד מהם גם מאיר בחשיכה, צמד כונסי אוויר גדולים בקצוות של הפגוש מלפנים וגימורי כרום מאחור שמדמים פתחי מפלט. גם מהצד יש גימורי כרום עדינים, שיחד עם חישוקי "19 משלימים מראה מכובד.
גם בפנים הסגנון אלגנטי, עם הרבה קווים רוחביים, גימורי עץ מזדמנים ודיפוני עור. הצביעה אמנם כהה, אך גימורי המתכת והחומרים הרכים מעניקים את תחושת האיכות המתבקשת.
תא הנוסעים
תנוחת הישיבה כאן גבוהה ושולטת, אבל גם טבעית ונוחה. לכסא טווח גדול של כוונון חשמלי והוא יתאים גם לבעלי מבנה גוף רחב. סביב הנהג פזורים תאי אחסון רבים, כולל מחזיקי כוסות עם מכסה נגלל, תא בין המושבים עם משענת יד מתכווננת, ועוד. לכל התאים דיפון פנימי מבד או גומי, על מנת למנוע רעשי קרקוש.
לוח מחוונים דיגיטלי גדול מאפשר מגוון רחב יחסית של תצוגות, כולל פריסת מפת הניווט (בעברית) על מרבית שטח המסך. חבל רק שהמפה לא עדכנית ולא תומכת בניווט מקוון. מעל לוח המחוונים ישנו מסך לתצוגה עילית, שלא עבד ברכב המבחן.
גם מסך המולטימדיה מרשים, כאשר מסגרת חלקה מעניקה רושם גדול יותר משמונת האינצ'ים שיש לו. המסך מציג רזולוציה גבוהה ומגוון רחב של אפשרויות לשליטה על מערכות הרכב השונות. את חלק מהתפריטים ניתן לגלול באמצעות מחוות יד וללא מגע - פונקציה ייחודית שחבל שלא מאפשרת יכולות מגוונות יותר, כמו למשל מענה לשיחת טלפון או הגברת עוצמת השמע. לטובת פשטות התפעול, נשמרה הכפתור הפיזי לווליום וגם יחידת המיזוג נהנית מכפתורים פיזיים משלה, למעט בקרת הטמפרטורה שמופעלת מכפתורי מגע יעודיים.
עוד באגף התפעול: בקרת השיוט האדפטיבית נשלטת מגלגל ההגה ולא ממנוף קטן שמוסתר מאחוריו, כמו בדגמים אחרים של הקונצרן; לבורר מצבי הנהיגה יש גלגלת יעודית ואילו פתחי המיזוג ממוקמים מעל המסך - אידיאלי לטעמנו.
הטיגואן אולספייס משווק נכון להיום ברמת גימור אחת, עשירה למדי. המפרט כאן כולל, מלבד מה שכבר הזכרנו, גם בולמי זעזועים אדפטיביים, תאורת לד מלפנים ומאחור, תאורת אווירה פנימית, טעינה אלחוטית לסלולארי, כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמות היקפיות (לא יעילות במיוחד), וו גרירה נשלף חשמלית ומערכת עזר לתמרוני רוורס בגרירה, בלם יד חשמלי עם פונקציית "אוטו הולד", דלת תא מטען חשמלית עם פתיחה בהושטת רגל, וגם חימום ואוורור למושבים מלפנים. רכב המבחן צויד גם בגג שמש פנוראמי ענק, תוספת שעולה 10,000 שקלים נכון למועד פרסום הכתבה.
גם רמת הבטיחות גבוהה, עם מפרט שכולל 8 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים במראות הצד והתרעת עייפות.
שורת המושבים השניה מרווחת מאוד. שני נוסעים יהנו משפע רב של מקום לרגליים ולראש, וגם ממושבים גדולים ונוחים. לשלושה יהיה כמובן צפוף יותר, ותעלת הינע רחבה תפריע לנוסע שבמרכז, אך מבנה המושב יאפשר גם להכניס את השלישיה בצורה סבירה.
יש כאן גם פתחי מיזוג עם שליטה עצמאית על הטמפרטורה, שקע 12 וולט, שקע USB ותאורת קריאה מבוססת לד. החלונות הגדולים מכניסים הרבה אור פנימה.
בשורה השלישית הרבה יותר צפוף, כמובן. המושב עצמו קטן ונמוך, משענת הגב זקופה מאוד והתקרה נמוכה - כך שהישיבה כאן תתאים בעיקר לילדים. בנוסף יש כאן תאי אחסון אך אין פתחי מיזוג, תאורה או שקעים לטעינה.
תא המטען עצום כאשר שורת המושבים השלישית מקופלת, אך גם כאשר פותחים אותה מתקבל נפח בהחלט סביר. סף הטעינה יחסית נמוך ויש מקום סביר מאחורי הכסאות הפתוחים. למדף הנגלל יש מקום אחסון יעודי מתחת לרצפה, ושם תמצאו גם את הגלגל החלופי. בנוסף מאובזר תא המטען בפנס נשלף, תאי צד קטנים וידיות לקיפול מושבי השורה השניה.
נוחות נסיעה
הטיגואן אולספייס הוא רכב נוח, אפילו מאוד נוח. למרות החישוקים הגדולים ובזכות בולמי הזעזועים המתכווננים, ספיגת השיבושים בעיר טובה מאוד ורעשי המתלים כמעט ולא קיימים. על פגמים קשים במיוחד מורגשת נוקשות מסוימת ועוברת מכה קלה לתא הנוסעים, אך לא מדובר בעניין קריטי.
מחוץ לעיר הוא נוח אפילו יותר, אמנם עסוק מעט על כבישים גליים וגם רעשי הכביש מורגשים, אך בסך הכל הוא נהנה מרמת ריסון טובה ומייצר תחושת נינוחות לאורך זמן.
מנוע ותיבת הילוכים
פולקסווגן טיגואן אולספייס מצויד כיום ביחידת הנעה אחת בלבד. מדובר במנוע 2.0 ליטרים עם הספק של 190 כ"ס ב-4,200 סל"ד ועם מומנט של 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד. הכוח יורד לארבעת הגלגלים דרך תיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים - אתם אולי מכירים אותה בתור DSG.
בתוך העיר התנועה חלקה כמעט תמיד, כאשר זמינות הכוח הרבה לא דורשת החלפות הילוכים תכופות, וכך נשמרת ההתקדמות הנינוחה. רק לעיתים נדירות יחסית ישנה רעידה קלה לפני הורדת הילוך, אך בחירה במצב הספורטיבי של התיבה מצמצמת את התופעה.
כאשר מגיעה הדרישה לביצועים, הטיגואן המגודל מספק את הסחורה. הכוח מגיע ביעילות ובמהירות, עקיפות מתבצעות בקלות והתאוצה מהירה למדי. התגובות היעילות של תיבת ההילוכים מאפשרות למנוע להגיע במהירות לאיזור היעיל. נתון היצרן מבטיח תאוצה של 7.7 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. הצלחנו להתקרב לשם, גם אם לא ממש להגיע.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11.4 ק"מ לליטר בשיוט מתון או 9.1 ק"מ לליטר בנהיגה מאומצת יותר.
התנהגות כביש
עם מימדים שכאלו, לא ציפינו מהטיגואן לגלות אופי ספורטיבי - על אף שנתקלנו בניצוצות שכאלו גם ברכבים גדולים יותר. אבל כאשר הבורר עובר למצב הספורטיבי והבולמים מתקשחים, נהנה האולספייס מרכינה מצומצת למדי, אחיזת כביש מצוינת ומתחושת בטחון כמעט אבסולוטית. אמנם ההגה לא מדויק וגם השלדה לא נשכנית, אך בעלי המשפחות יעדיפו מן הסתם את רמת היציבות המרשימה של הטיגואן אולספייס על הכבישים המפותלים.
סיכום
פולקסווגן טיגואן אולספייס מצליח להרשים. זהו רכב גדול, נאה, מאובזר היטב, בטיחותי, מרווח (לפחות לחמישה) ועם רמה גבוהה מאוד של נוחות וביצועים. איכות הנסיעה פה משובחת וזה ניכר כבר במטרים הראשונים של הנסיעה.
אבל יש לו גם חסרונות שצריך לציין: השורה השלישית צפופה למדי, צריכת הדלק לא חסכונית במיוחד ומחיר הרכישה אמנם הולם את הביצועים והאבזור - אך חסרות כאן גרסאות כניסה זולות יותר שמוצעות אצל המתחרים.
לרוץ ולקנות? חכו רגע. נכון למועד פרסום הכתבה, שני המשלוחים הראשונים של הדגם נמכרו מראש, והיבואנית לא לוקחת הזמנות נוספות לאספקה עתידית. מתי זה יתאפשר? מתי יגיעו ארצה עוד רכבים שניתן יהיה להזמין? ביבואנית מודים שגם להם חסרות כאן תשובות ברורות.
לצפייה בכל דגמי פולקסווגן בישראל
פורסם לראשונה ב- 06.12.21
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות