פולקסווגן פולו GTI חסתה במשך שנים ארוכות בצילה של האחות הגדולה, גולף GTI, אך לא זכתה לאותו מעמד, לבטח מול מתחרות אירופאיות אחרות כגון פורד פיאסטה ST או פיג'ו 208 GTI ורנו קליאו RS עליהן השלום.
צמד הצרפתיות הספורטיביות נפרד מאיתנו כאשר עברו היצרניות לדור החדש, הפיאסטה ST המוצלחת מעולם לא הגיעה לישראל ביבוא סדיר,
לא תתאים לכולם. אז עד שתגיע לכאן יונדאי i20N ותחמם את התחרות, הפולו GTI היא למעשה אופציה יחידה למי שמחפש סופר-מיני ספורטיבית מהניילונים. מה ההבדלים לעומת הדגם טרום מתיחת הפנים וכמה היא באמת ספורטיבית?
עיצוב
העיצוב החיצוני, בהתאם לקו המנחה המוכר של פולקסווגן, עבר עוד ליטוש קל במתיחת הפנים. החזית מזכירה את זו של הגולף GTI – סמל VW המעודכן, סבכת "חלת דבש", חתימת אור חדשה עם פס תאורת לד הנמתח לרוחבה של המכונית ופס אדום, שלעומת הגולף דווקא נכנס אל תוך הפנסים. גם מאחור נמצא פנסים מעודכנים בהשראת הגולף, תגית GTI שעברה למרכז, פגוש עדכני ואת צמד יציאות המפלט בצד שמאל.
מבפנים, המושבים הספורטיביים עשויים בדוגמת רטרו עם תפירה אדומה. יש גם תגית GTI בהגה, גימור אדום עדין שהגיע גם אל ידית ההילוכים ומסכי המולטימדיה ולוח המחוונים בגוונים אדומים. אבל כאן בערך מסתיים המראה הספורטיבי, שכן ברגע שתתיישבו, לא תפגשו דיפונים אדומים בדשבורד, בדלתות או בקונסולה המרכזית כמו בדגם טרום מתיחת הפנים, ותסתפקו בתא נוסעים הנשלט בגווני אפור כהה.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים הספורטיביים נראים ומרגישים מצוין. הם נוקשים במידה, תומכים והולמים את האופי הספורטיבי. המרווח לנהג טוב וגם שדה הראייה.
לצד זאת, הנדסת האנוש סבירה. על פניו הכל נמצא במקום, אך התפעול לעיתים מסורבל. למשל, המעבר לפאנל מגע לבקרת האקלים דורש תמיד הסטת מבט. ואם כבר מגע, היה עדיף שתהיה גישה בגובה מסך המולטימדיה ולא במיקום נמוך. תפעול מחשב הדרך גם הוא אינו פשוט במיוחד ודורש למידה, כאשר גם אז, כפתורי המגע הלחיצים שעל ההגה לא בדיוק משפרים את המצב. אם תרצו לפתוח את גג השמש, לחיצה על כפתור הפתיחה לא תסיט עימה גם את הוילון. ובורר מצבי הנהיגה שוכן בטור הכפתורים שכולל מעליו את ניתוק בקרת היציבות ונטרול מערכת "עצור וסע", ותחתיו את מערכת החניה האוטומטית ונטרול חיישני החניה. לא בדיוק המקום שהולם בורר מצבים לרכב ספורטיבי.
איכות החומרים וההרכבה בינונית, בטח לעומת שמוכר כבר בקרב אירופאיות צעירות יותר כמו פיג'ו 208 או האחות לפלטפורמה סקודה פאביה. דלתות הפולו מדופנות פלסטיקה פשוטה, כאשר רק על פיסת משענות היד הקדמיות יש דיפון בד. בנסיעה בכביש משובש נשמעו זמזומים שאינם הולמים את האיכות אותה אנו מכירים מדגמי פולקסווגן אחרים.
פולקסווגן פולו GTI משווקת ברמת גימור אחת עם אבזור עשיר. נמצא כאן גג פנורמי נפתח, שהוא למעשה יותר גג שמש גדול ולא ממש מגיע אל מעל היושבים מאחור. יש גם חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם ותאורה, לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה בגודל "8. לעומת הדגם טרום מתיחת הפנים הפולו GTI המעודכנת מוסיפה תאורת אווירה ומערכת חניה אוטומטית - פיצ'ר קצת מיותר ברכב קטן.
עוד תוספות נמצא בסעיף מערכות הבטיחות שכולל כעת זיהוי הולכי רגל, התרעת רכב בשטח מת ואורות גבוהים אוטומטיים. אלו מצטרפים אל תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות ובקרת שיוט אדפטיבית.
המושב האחורי צפוף למדי. המרווח לשניים אמנם סביר, אך על האופציה להסעת שלושה תוותרו עקב תעלת הינע גבוהה מאוד. אם תתקינו כיסאות בטיחות, תצטרכו להסיט את מושב הנוסע לפנים, עד סופו. עם בוסטר גב המצב סביר יותר. ולמרות המרווח המצומצם, דאגו בפולקסווגן לשני שקעי USB, תאורת תקרה נפרדת, כיסים בגב המושבים ושני ווי תליה, אך ידיות אחיזה לא תמצאו וגם לא פתחי מיזוג שקיימים באחות פאביה.
תא המטען בנפח 305 ליטרים, מהקטנים יותר בקטגוריה. ובכל זאת הוא יספיק ביום-יום בשביל כמה שקיות סופר או תיקים. יש שני ווי תליה, תא קטן משמאל, תאורה אחת לא חזקה במיוחד ואפילו פיצול לרצפה.
נוחות נסיעה
הפולו GTI העדכנית, כמו קודמתה, מכויילת על הצד הנוקשה. יחד עם זאת ניכר שהבולמים מצליחים לשכך חלק מהמפגעים, כשאלו החדים כן יצליחו להעביר חבטה אל תא הנוסעים. התמרון העירוני קל ופשוט.
בנסיעה בין-עירונית הנוחות משתפרת, אך עקב אותה נוקשות מתלים היא קופצנית בכביש גלי. מאידך אותה נוקשות מסייעת לה לשמור על רכינה מינימלית.
בידוד הרעשים טוב. השיוט מתבצע בנעימות וכדי לשמוע את מערכת הפליטה תצטרכו לפתוח חלון. יתכן והבידוד טוב מדי?
מנוע ותיבת הילוכים
פולקסווגן פולו GTI המחודשת השתדרגה בעוד כמה סוסים חדשים, כאשר המנוע נותר דומה בבסיסו - טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים. ההספק עומד כעת על 207 כ"ס שמצידם מושגים ב-200 סל"ד נוספים, ואילו נתון המומנט נותר זהה ועומד על 32.6 קג"מ, נתון מצוין לרכב קטן שכזה.
בהתאם, ההאצה ל-100 קמ"ש קיזזה 2 עשיריות ודף הנתונים מציג נתון רשמי של תאוצה ב-6.5 שניות. האם זה מורגש גם במציאות? כנראה שלא, אך עדיין מדובר במנוע גיבור שידוע בפוטנציאל השיפורים שלו.
אחד הגורמים שתרם לשיפור התאוצה הוא תיבת ההילוכים שזכתה להילוך שביעי ולאופי נמרץ מבעבר, אך רק במצב הנהיגה הספורטיבי. בכל מצב אחר התיבה הרגישה איטית יחסית.
אבל זו לא רק התיבה שמסורסת במצבי הנהיגה הרגילים. מצב Normal יוצר תחושה כאילו נחתך הספק המנוע ב-50% והתיבה כאמור הופכת איטית ומזדרזת לעלות הילוכים, כך שכמעט בכל האצה היא נדרשת להוריד הילוך או שניים. תבינו לבד את המשמעות לגבי מצב Eco.
במצב "ספורט" נחשף פרצופה האמיתי של הפולו GTI. במצב הזה, כשהתיבה במצב האוטומטי, כל הורדת הילוך מלווה ב"גז ביניים" ששומר את הרכב חי ובועט. תאוצות הביניים חזקות, היא לא מאבדת כוח בבלימה ויוצאת באופן נחוש מפניות.
צריכת הדלק עמדה על 9 ק"מ בקטעים המאומצים ואת המבחן סיימנו עם 10 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
הגיע זמן התכל'ס. השלדה הטובה לכשעצמה אינה מתקשרת ממש ולא היא זו שמעבירה לנהג מידע על מצב הרכב, אלא דווקא הצמיגים. באופן מפתיע לגמרי על ה-GTI הקטנה הותקנו צמיגי מישלין "פרימסי", שאולי ידועים בדירוג החיסכון שלהם, אך פחות בדביקותם לאספלט. זה נחמד אולי למי שמחפש החלקות פרובוקטיביות, אבל גם ללא פרובוקציות מיוחדות אתם עלולים לאבד אחיזה באופן מפתיע. לא לעניין.
ומה עם שאר המכלולים? ההגה מדויק למדי, גם הבלמים עושים עובדה טובה ולא הורגשה דעיכה בעוצמתם, אך שניהם חסרי תחושה ולא מעניקים את הפידבק שהיינו רוצים למצוא במכונית קטנה וספורטיבית. הגעגועים לרנו קליאו RS ופיג'ו 208 GTi מעולם לא היו מוחשיים יותר.
סיכום
פולקסווגן פולו GTI שומרת על המתכון המוכר של מרכב קטן ומנוע חזק. היא אולי לא המכונית הכי ספורטיבית בהיבטי התחושות והחיבור לרכב, אך היא בכל זאת יודעת לספק לנהג חוויית ביצועים מהנה.
העיצוב החיצוני העדכני מצליח להוסיף למראה הספורטיבי, וגם רשימת האבזור ומערכות הבטיחות מכובדת, כך שבכל זאת נרשם שיפור ברור במסגרת מתיחת הפנים. האם הוא מצדיק את תג המחיר היומרני? בזמן שהפולו GTI מתחרה בעיקר בעצמה, השאלה הזו מאבדת מחשיבותה. אבל בקרוב תחכה לה מתחרה חדשה בשם יונדאי i20N, ואם היא תשאיר רשמים כמו ה-i30N בזמנו, מצפה לפולו GTI חתיכת אתגר רציני.
לצפייה בכל דגמי פולקסווגן בישראל
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות