לפני שנתחיל במבחן על פולקסווגן פולו GTI אני חייב לפתוח בוידוי קצר. עד לאחרונה, מעולם לא אהבתי את הגרסאות הספורטיביות של קונצרן פולקסווגן. אולי לעובדה שלא נולדתי בזמן כדי לנהוג בגולף GTI המקורית יש חלק בדבר, אבל משהו השתנה לאחרונה. הגולף GTI הנוכחית, וגם הגולף R המוטרפת, מציגות כל אחת בדרכה אופי שונה שמכוון יותר לחובבי ההגה. השינוי בתוצרת הספורטיבית של היצרן עורר בי תקווה שגם הפולו GTI שלאחר מתיחת הפנים, ועם המנוע החדש, תחזור למקורות ותהיה גולף GTI קטנה ומהנה.
האם זה המצב? יצאנו לבדוק, וצירפנו למבחן גם את הפולו GTI המשופרת קלות של טל אבן, חבר בסגל הבוחנים של iCar ודמות מנוסה מאוד בענף הרכב בפני עצמה, מהדגם שלפני מתיחת הפנים - כדי לנסות ולעמוד על ההבדלים.
ועוד עניין שחשוב לציין לפני שמתחילים: הרכב הגיע למבחן כשהוא במצב תחזוקה "עייף" לאחר סדרת מבחנים אינטנסיבית, עם צמיגים שחוקים ועוד כמה עניינים קטנים. ביקשנו וקיבלנו את הרכב למבחן חוזר, לאחר שהיבואנית סידרה לטענתה את הליקויים.
עיצוב
פולקסווגן פולו GTI נראית כמו שפולו בדרך כלל נראית: ממש כמו גולף. הפס האדום בחזית, דיפיוזר אחורי בולט, גלגלי מגנזיום גדולים ועוד אי אלו שינויים קוסמטיים הם שמייחדים את הגרמנייה הספורטיבית ביחס לגרסה הרגילה של הפולו.
פולו GTI, לפני מתיחת הפנים (משמאל) ואחרי תא הנוסעים
תא הנוסעים, לעומת זאת, מציע שדרוג ביחס לדגם טרום-המתיחה. הקונסולה המרכזית יוקרתית ומודרנית. מערכת המולטימדיה היא החדשה בהיצע והממשק שלה מעולה, וההגה הגיע היישר מהגולף GTI.
מושב הנהג מקבל את הריפודים שמגיעים מהגולף GTI , אבל שאבו את השראתם מנעלי בית סטייל קיפי. איכשהו, זה מצליח להראות טוב. המושב עצמו עוטף את הנהג ותומך היטב גם כשהגרמנייה מתפתלת בין העיקולים. גם במצב הנמוך ביותר תנוחת הישיבה גבוהה מדי. מי שאוהב לשבת גבוה במכוניות ספורט (אולי שיקנה ג'יפ וזהו?) יגלה שחלון השמש גוזל ממרווח הראש וזה יכול להפריע לגבוהי קומה. המרווח לארבעה נוסעים זהה לכל פולו עממית ואנשים במידות לא קיצוניות יסתדרו לא רע במכונית הקטנטנה הזו.
צריך לזכור שמכונית ספורט אוטומטית עם 5 דלתות היא מצרך נדיר למדי, כך שהציפיה היא שהפולו GTI תתאים למי שמחפש פיתרון ספורטיבי תוך שמירה על השימושיות. מצד שני, תא המטען התכווץ בגרסה הספורטיבית עקב מעבר של המצבר לאחור, והוא מציע גודל גבולי למי שרוצה להסיע גם ילדים וגם את העגלה שלהם, למשל.
האבזור לא רע וכולל כל דבר שניתן לבקש למעט מצלמת רוורס. יש בקרת שיוט, בקרת אקלים, קיפול מראות חשמלי ועוד. בסעיף הדברים שלא רוצים לבקש, אבל רוצים שיהיה, חסרות מערכות בטיחות כמו בלימה אוטומטית וסטייה מנתיב שנמצאות אפילו בסקודה פאביה. במכונית חזקה ומהירה כמו ה-GTI מערכות כאלו הן עניין מתבקש וחשוב.
נוחות נסיעה
מי שמעוניין במכונית ספורטיבית מכיר היטב את המשוואה: אם רוצים ליהנות צריך להתענות. לפולקסווגן פולו GTI יש את כל המרכיבים בכדי להיות מכונית לא נוחה. בסיס הגלגלים קצר, המתלים נוקשים וכמובן הגלגלים שמגיעים עם פחות גומי ממה שיש במחק של עיפרון (נו, הדבר הזה שכתבו איתו פעם על מחברות). נוחות הנסיעה בהתאם. ה-GTI ממהרת לסגור מתלה ולהעביר את החבטה לתא הנוסעים. אם בגולף GTI אהבנו את השילוב בין הריסון לספיגת המהמורות, שהצליח להיות נוקשה אבל לא חובט מדי, אז בפולו GTI לא הריסון ולא ספיגת המהמורות מצליחות להבריק והיא מרגישה נוקשה מדי, עסוקה מאוד ולא מספיק סלחנית. במהירות גבוהה מצטרפים גם רעשי מנוע וכביש נוכחים. לדברי טל, בעליה של ה-GTI שהצטרפה למבחן, נטרול ה"רמקול" שמחדיר רעשי מנוע לרכב כדי לחדד את ה"סאונד" יכול לשפר מעט את המצב.
מנוע ותיבת הילוכים
ההבדל המשמעותי בין פולקסווגן פולו GTI החדשה לקודמתה מונח מתחת למכסה המנוע. המנוע הקודם היה בנפח 1,400 סמ"ק עם צמד מגדשים שהצליחו להפיק 180 כוחות סוס מרשימים. הסיבות לפרידה מהמנוע ההוא לא נובעת, כנראה, מביצועים לא טובים - אלא מאמינות נמוכה יחסית ומנתוני צריכת דלק וזיהום פחות מוצלחים. במקומו הגיע מנוע בנפח 1,800 סמ"ק, אותו אחד שנמצא גם בחזית של סיאט לאון ואודי A3. למנוע החדש יש 192 כוחות סוס, ונתון קג"מ כמעט זהה ביחס למנוע הקודם. תיבת ההילוכים היא DSG כפולת המצמדים הידועה של הקונצרן.
ברגע שהמנוע נכנס לתחום היעיל שלו (יש השהיית טורבו קלה), המכונית הקטנה מתחילה להתקדם בקצב מהיר, אפילו מהיר מאוד. הגמישות המופלאה של המנוע מאפשרת להאיץ מכל סל"ד ובכל מצב, כך שעקיפות בכבישים הרריים יהיו פשוטות מתמיד. התיבה יורה הילוכים במהירות ומאפשרת לשמור על קצב גבוה. במבחנים שערכנו לה לצד ה-GTI של טל, עם מנוע ה-1.4, התברר שהחדשה מציגה שיפור קל אך עקבי בביצועים.
לשילוב החדש של המנוע והתיבה יש יתרון גדול בכל מה שקשור לצריכת הדלק. לאורך ימי המבחן נרשמה צריכה שנעה בין 10-11 ק"מ לליטר. מדובר בנתון מעולה לאור תנאי המבחן הקשים והעובדה שלצד נסיעות בכבישים בין עירוניים הפולו בילתה המון בכבישי נהיגה מאתגרים ותחת עומס גבוה.
התנהגות כביש
פולקסווגן פולו GTI משתייכת לקבוצת ההוט-האצ' - מכוניות סופר מיני עם מנוע חזק והתנהגות מושחזת. מכוניות אלו אמורות לספק טונות של כיף בזכות בסיסי הגלגלים הקצרים, המשקל הקל והשלדות המחוזקות. הפולו לא ממש מרגישה ככה. יש בה משהו קצת כבד וקצת אנמי מדי ביחס למתחרות. צריך העברת משקל ברורה קדימה כדי לשכנע את צמד הצמיגים הקדמיים לשמור את החרטום בקו הפנייה, וביציאה ממנה צריך לחכות עם החזרה לגז מכיוון שהאצה מוקדמת תגרור תת היגוי חריף. ההגה מציע משקל טוב אבל אין ממנו משוב וההבנה שהאוטו מרחיב את קו הפנייה מגיעה כשרואים את האוטו מתרחק מהנתיב הנבחר או כשבקרת האחיזה מהבהבת, וזה קורה יותר מדי ולא רק בכבישים חלקלקים. בחירה בצמיגים איכותיים יותר מאלו שנעל רכב המבחן תשפר את האחיזה ככל הנראה.
הזנב של הפולו GTI נטוע במקומו והוא מסרב להגיב לכל פרובוקציה מצד הנהג. השלדה לא מעבירה אפילו לא רסיס מידע על הנעשה למטה, ועל חידוד הסיבוב באמצעות הרפייה מדוושת הגז כמובן שאין מה לדבר.
למרות כל האמור, הפולו אוחזת היטב בכביש, היא צפוייה מאוד, ובכל כביש שאינו מפותל או חלק מדי היא תוכל ליצר קצב גבוה. הבלמים מעולים והם שומרים על עוצמה גם לאחר נהיגה ממושכת. הנקודה המהותית ביותר שעומדת לחובת הפולו היא המתחרות מבית פיג'ו, רנו, אבארט ופורד. מכוניות אלו מציעות המון אופי, שלדות חדות, מנועים ששים אלי סל"ד ותקשורת גבוהה. ממכונית בקבוצה הזאת ציפינו ליותר שמחת חיים ממה שמפגינה הפולו.
סיכום
פולקסווגן פולו GTI נופלת בין הכסאות. היא לא מכונית GT שתתאים לנסיעות ארוכות, היא רועשת ועסוקה מדי לצורך זה, למרות שהמנוע מעולה בכבישים מהירים ובעקיפות מזדמנות. מהעבר השני לא מדובר בהוט-האצ' קטנה ולוהטת. השלדה שלה לא מעודדת נהיגה בכבישים מפותלים וחסרה לה שמחת החיים וההתנהגות שמציעות מכוניות ספורטיביות במחיר דומה.
אם נסתכל על התחרות האמיתית היחידה בקבוצה, רנו קליאו שמוצעת עם תיבה אוטומטית ו-5 דלתות, אז ביחס אליה היתרונות של הגרמנייה מתבטאים בתא נוסעים איכותי בהרבה, איכות נסיעה שהרגישה לנו מעט יותר טובה וגם מחיר נמוך יותר משמעותית. מי שמחפש מכונית שהיא לא סכין חדה במיוחד בהחלט יכול למצוא בפולו בת לוויה טובה יותר. העניין הוא, שבמחיר דומה ניתן לקחת את בת הדודה סיאט לאון שמגיעה עם מנוע דומה, התנהגות לא פחות טובה ושימושיות גבוהה בהרבה, ומציעה עסקה עדיפה למי שלא מחפש את האופי הייחודי לסופר מיני ספורטיבית.
לדגמי פולקסווגן בישראל -
פולקסווגן
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות