דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורד אקספלורר ST - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

פורד אקספלורר בדור החדש הוא בין רכבי הפנאי היותר גדולים שמשווקים בישראל. מאז ומתמיד האקספלורר נתפס ככזה המצוי בתפר שבין העממי ליוקרתי, ותפיסה זו נכונה גם לדור הנוכחי ששיווקו החל בישראל בשנה החולפת.

אחד החידושים המשמעותיים שקרו בדור הזה הוא המעבר, לראשונה, למנוע ארבעה צילינדרים בנפח צנום יחסית למה שהורגלנו בעבר. אולי בגלל זה החליט היבואן שהפעם גם יש מקום לשיווק גרסה חמה שתמשיך את מסורת מנועי ה-V6. המנוע שופע נתונים מרשימים ומהווה עילה מצוינת להדביק את מיתוג צמד האותיות ST האדום בכל מקום אפשרי ולהצהיר שמדובר ברכב פנאי ספורטיבי. בדקנו עד כמה מעבר להצהרה, גרסת ה-ST אכן ראויה לתואר.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד אקספלורר ST


פורד אקספלורר ST, מנוע 3.0 ל' V6 טורבו-בנזין, 400 כ"ס, מ-384,900 שקלים

יתרונות

חסרונות

ביצועים

כושר תמרון עירוני

אבזור

צריכת דלק

נוחות מחוץ לעיר

  יכולת דינאמית

פורד אקספלורר ST

עיצוב

האקספלורר הוא רכב שאי אפשר להתעלם מנוכחותו, קודם כל מפאת ממדיו הפיזיים. אחר כך יש גם עיצוב רבוע, קשוח, כמעט אגרסיבי אך עם זאת כזה שמצליח לשדר גם אלגנטיות, בואכה פרימיום. עכשיו נוסיף למשוואה את האלמנטים הספורטיביים של גרסת ה-ST ואת גוון הכחול-מרוצים של רכב המבחן, ומתקבל רכב ששואב לא מעט תשומת לב והתעניינות מהסביבה.

מעבר לכך המראה הכללי מאוד מוכר ומתבסס לגמרי על הדור הקודם שהחל דרכו אי שם בתחילת העשור הקודם. גרסת ה-ST יוצרת בידול מול הגרסאות האחרות באמצעות אלמנטים חיצוניים משודרגים כגון הגריל המושחר והמבריק, החישוקים בעלי העיצוב הייחודי וחותמות ST על הגריל מלפנים ועל דלת תא המטען מאחור. 

הבידול נמשך גם בפנים וביתר שאת. עור מושחר מצפה בנדיבות מושבים ספורטיביים ושטחים נרחבים. תיפורים בהירים ויוקרתיים חוצים את יריעות העור, ועל ספי הדלתות כיתוב באדום: Ford performance. גם כאן לא חסכו בכיתוב ST שמתנוסס בגאווה על המושבים, מעטר את ההגה הקטום ומופיע בצג המרכזי - שם הוא מצהיר במסך הפתיחה שמדובר בגרסה הספורטיבית. לקינוח, אפילו על השלט, הפתעה: ST. רק למקרה שמישהו פספס.
 
פורד אקספלורר ST

תא הנוסעים

סביבת הנהג זהה בבסיסה לגרסאות הרגילות אבל גם כאן יש מספר שדרוגים. הבולט שבהם הוא צג המולטימדיה המוגדל (10.1 אינץ') שמונח לאורך. איכות החומרים וההרכבה מגוונת, אבל בקטע פחות טוב. פגשנו חומרים מרשימים באיכותם לצד חומרים פשוטים יותר, וגם מגוון נרחב מדי של מרקמים וגוונים. גם איכות ההרכבה מרשימה במקומות מסוימים אך פחות באיזורים אחרים. הגוונים השחורים שולטים ביד רמה ובשילוב שטחי חלונות די מצומצמים מאחור נוצרת תחושה מעט חשוכה.

פורד אקספלורר ST

לרכב גדול מימדים יש יתרונות מובהקים בפרקטיקה, במרווח ובאיכות החיים בכל הנוגע למרחב הפנימי. אך היתרון של המימדים הנדיבים הופך לחיסרון בצפיפות העירונית הישראלית. למשל הכניסה לרכב בחניות הצפופות של תל אביב, יכולה להיות עניין מאתגר. בחניה מרווחת לעומת זאת הדלת הגדולה נפתחת לרווחה והגישה נוחה. 

מתיישבים על מושבים מצופים בשכבת עור מכובדת, התחושה קשיחה למדי אך התמיכה מצוינת ועשירה בדקויות ההתאמה. לשמחת הגב והישבן המושבים כוללים מערכת אוורור. המושבים מתכווננים חשמלית וכוללים זיכרונות. גם ההגה מתכוונן חשמלית ולכן אפשר בקלות להגיע לתנוחת נהיגה אופטימלית. 

פורד אקספלורר ST

בניגוד למגמה הרווחת אצל היצרנים האירופאים, של צמצום מספר הכפתורים והעברת השליטה על המערכות אל מסך המגע, כאן בפורד (אמריקה) דבקים בכפתורים פיזיים. בהתאם התפעול מהיר ואינטואטיבי, אך במקרה של האקפסלורר עמוס הפיצ'רים נוצרת צפיפות אוכלוסין של כפתורים. 

הרשימה המלאה של האבזור תצרוך נדל"ן מוגזם מתוך עמוד הכתבה. לכן נשלח אתכם (אחרי שתסיימו את הקריאה) לעמוד המפרט. כן נציין את הדברים היותר מעניינים שיש כאן, כמו למשל חימום מושבים מלפנים ומאחור וכן חימום להגה, התנעה מחוץ לרכב (נהדר בימים חמים), לוח מחוונים דיגיטלי, דלת תא מטען חשמלית (כולל פתיחה במחוות הנפת-רגל), מערכת חניה אוטומטית, מערכת סאונד משובחת (14 רמקולים) מבית Bang & Olufsen, מושבים ספורטיביים וחישוקי 20 אינץ' בעיצוב ייחודי. ולא נשכח גם את מבחר סוגי העיסוי במושבים הקדמיים.

פורד אקספלורר ST

מעבר לכך יש כאן את כל מערכות הבטיחות האקטיביות המתבקשות, כולל התרעת רכב בשטח מת ותנועה חוצה מאחור. וזו כאמור, רשימה מאוד חלקית. 

מרווח פנים יש בשפע, בעיקר עבור חמישה נוסעים. הספסל המרכזי מורכב למעשה משלושה מושבים נפרדים שמעניקים תמורה גבוהה לכל נוסע. בנוסף החלק האחורי נהנה מאזור אקלים משלו הנשלט עצמאית. פתחי האוורור ממוקמים בתקרה - נהדר. בנוסף, לרשותם שקעי כוח ו-USB ואפילו וילונות הצללה אינטגרליים.

פורד אקספלורר ST

בספסל האחורי ביותר ניתן לאכלס שניים בלבד, הגישה לשם די קלה אך הישיבה פחות נוחה בעיקר בגלל הקרבה של המושב לרצפה. למרות גודלו של הרכב, ספסל זה מיועד יותר לאכלוס ילדים ותו לא.

קיפול חשמלי של הספסל האחורי מתבצע בלחיצת כפתור הממוקם בתא המטען. תא המטען מנוצל ומחולק היטב לתאים, רצפה כפולה ומאפשר מודולריות רבה בסידור המטען. 

פורד אקספלורר ST

נוחות נסיעה

באקספלורר ST ישנן מספר סתירות: הוא רכב פנאי אמריקאי - משמע גבוה וגדול ממדים, המיועד להסיע ברווחה משפחה מרובת ילדים. מצד שני, יש לו חישוקים גדולים, הצהרה על יכולות ספורטיביות המגובה במנוע גיבור בעל נתונים מרשימים. איך כל זה מתקיים ביחד? די בהרמוניה באופן מפתיע, בעיקר מחוץ לעיר. 

האקספלורר הוא רכב פנאי שנועד לגמוע מרחקים. הכבישים הבין-מדינתיים שחוצים את צפון אמריקה לרוחבה הם מרחב המחיה הטבעי שלו. ברוח זו, גם על כבישי ארץ ישראל המהירים מתנהל האקספלורר בנינוחות ובשקט וכמעט אין תלונות בהיבט הנוחות. אפילו הצמיגים גדולי המידות, למרות רחש מסוים, כמעט ולא מכרסמים באידיליה. 

פורד אקספלורר ST

ועכשיו מגיע אבל. כשנכנסים העירה כל היתרונות הפיזיים הופכים לקוץ באליה. מבחינת תמרון בעיר הצפופה, השילוב של הממדים, מראות-צד קמצניות, הגה כבד במשקל ורדיוס סיבוב פחות עירוני, מגבשים רכב שלעתים מאתגר בתמרוני העיר. מערכת החניה משפרת את המצב בזכות מצלמות המאפשרות מבט-על. אגב, מהטובות שפגשנו. גם רמת הנוחות פחות מרשימה כשמגיעים לעיר. למשל במעבר על פסי האטה נרשם נדנוד קל לאחר נטישה המעיד על כיול מתלים פחות מרוסן. פעולתם השקטה למדי מחוץ לעיר, מופרת בעיר במעבר על וריאנט הבורות הישראלי.

פורד אקספלורר ST

מנוע ותיבת הילוכים

הגענו לסיבה העיקרית לשמה התכנסנו למפגש עם האקספלורר ST. מנוע V6 זו חיה נכחדת בתקופה החשמלית-היברידית אליה אנחנו שועטים בדממה. דור 5 של האקספלורר (לפני הנוכחי) היה מאחרוני הדינוזאורים ששורפים שרידים רבים של,ובכן, דינוזוארים, באמצעות מנועים גדולים. הדור הנוכחי לראשונה מסתפק במנוע טורבו נורמטיבי בעל 4 צילינדרים בלבד - נכון לגרסאות הרגילות. 

בגרסת ST ה-V6 ממשיך לחגוג את החיים (ואת זיהומם), אמנם עם נפח צנום מעט מבעבר - שלושה ליטרים "בלבד", אך הפעם מצטרף גם מגדש טורבו. תחנת הכוח הזו מייצרת נתונים של 400 כוח סוס ומומנט אדיר של 54.7 קג"מ. אבל צריך לזכור שעם כל הנתונים המרטיטים, על גבי מערכת ההנעה הזו רוכבת מאסה של 2.2 טון. 

פורד אקספלורר ST

נתון התאוצה הרשמי ל-100 קמ"ש הוא 6 שניות, בפועל הרכב מרגיש בהחלט זריז ועוצמתי בהתאם. המנוע מייצר סאונד ממכר, המזכיר מכונית שרירים אמריקאית של פעם (רק שקט יותר). בנוסף לכך גם תחושת הדחף משמעותית ומענגת. יש כאן מכונה שפשוט כיף להאיץ איתה. תיבת ההילוכים זהה לשאר הגרסאות - פלנטרית בעלת 10 הילוכים. התיבה לרוב מגיבה היטב ומתמקמת ביעילות בהילוך הנכון. במקרים בודדים נרשמה הססנות או מעבר פחות חלק.

לכל הטוב הזה יש מחיר כבד כשמגיעים למשאבה בתחנת הדלק. ממוצע הצריכה במהלך המבחן התייצב על 7.5 ק"מ לליטר.

פורד אקספלורר ST

התנהגות כביש

בדרך כלל כשאנחנו פוגשים את צימוד האותיות ST על אחד מדגמי פורד-אירופה אנחנו חוככים ידינו בהנאה עוד לפני שהן מונחות על ההגה - פשוט כי ההנאה מובטחת. במקרה של פורד-אמריקה, אנחנו צריכים לבדוק את השילוב הלא צפוי הזה. 

לאקספלורר ST הנעה כפולה, גלגלים גדולים ובהתאם גם רמת אחיזה גבוהה. יחסית למאסה, גם התגובות מהירות. משקל ההיגוי כבד אך תגובתו מיידית. תחושה או תשדורת מהגלגלים אל הידיים אין, אבל ביטחון יש. העניין הוא הנתונים הפיזיים - הם מורגשים בהחלט. המשקל וגם אורך המרכב באים לידי תחושה בכל תנועה, אפילו בבלימה. השלדה וההגה מגיבים במהירות אך פיזיקת המאסה בשילוב המתלים מייצרים התנהלות מעט מסורבלת. בקו ישר, כיף חיים. בכביש המפותל זה מרגיש בעיקר בטוח אך פחות מהנה.

פורד אקספלורר ST

סיכום

פורד אקספלורר ST מתגלה כגרסה מוצלחת של רכב הפנאי האמריקאי של פורד. שם המשחק כאן הוא - יותר - בכל מובן: עיצוב חיצוני בולט יותר, תא נוסעים מהודר יותר, רשימת אבזור ארוכה יותר ומעל הכל ביצועים מרגשים יותר, אבל, גם צריכת דלק גבוהה יותר. זו לא מכונית ספורט אבל בהחלט ניתן לנהוג את המכונה הזו מהר ובביטחון רב. וגם ליהנות... יותר. 

פער מחיר של 30,000-50,000 שקלים בין גרסאות בסיסיות יותר של האקספלורר לבין גרסת ה-ST, מציב את האחות הספורטיבית והבכירה כאופציה בהחלט מוצלחת עבור בעלי המשפחות שמחפשים את האקסטרה.

 
לדגמי פורד בישראל – פורד

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה