יבואן פורד לישראל היה מאוד שמח להביא ארצה את פורד קוגה בגרסת ההנעה הקדמית. לצערו, וכמו שתבינו בהמשך גם לצערכם, גרסת ההנעה הקדמית משודכת רק לתיבה ידנית כך שלישראל מגיעה ההנעה הכפולה לה יש תיבה אוטומטית. נכון להיום הקוגה עולה 178 אלף שקל, כ-13 אלף יותר מהמתחרה מבית (מבית אותו יבואן) מאזדה CX5 בעלת ההנעה הקדמית. כך שהשאלה היא, למעשה, ל- איפה הכסף - ראוי להגיע.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד קוגה
פורד קוגה, טורבו-בנזין 1.6, רובוטית כפולת מצמדים, 180 כ"ס, החל מ-178,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
תא נוסעים מרווח ומצוייד | תיבת הילוכים אוטומטית |
התנהגות כביש | יכולות בשטח |
נוחה לנסיעה | צריכת דלק |
פורד קוגה. האפור היום נראה הרבה יותר טוב מהזווית הזאת / צילומים: יתיר דוידוביץעיצובבסעיף העיצב הקוגה זוכה לציון גבוה יחסית. פנסי החזית משוכים לאחור והגריל התחתון בולט בצבע השחור. ועדיין, ביחס לדגמי פורד החדשים להם חזית "אסטון מרטין סטייל", הוא נראה מעט אנמי. הפרופיל והזנב מפצים על כך עם קווים חדים שמטפסים ככל שהם נעים אחורה. גם מיגון הפלסטיק השחור ופסי הגגון מוסיפים לרושם המפוסל. את הצל"ש מקבלים חישוקי המגנזיום המרשימים, בקוטר 19", שמגיעים רק ברמת האבזור הגבוהה ומוסיפים ים של נוכחות ל-SUV של פורד.
תא נוסעיםעיצוב תא הנוסעים היה יכול להיות יותר מרגש אם לא נהגתם לאחרונה בפוקוס, מכיוון שתא הנוסעים פשוט נשלף משם. למרות זאת מדובר בתא מרשים למראה שעוטף את הנהג ומקל על תפעול הרכב. איכות החומרים וההרכבה גבוהה מאוד וגם פולניות גמורות יתקשו למצוא בו חלקי פלסטיק רופפים או מחוספסים למגע. נקודה לחובת הקוגה נרשמת בסעיף הנדסת האנוש מכיוון שהכפתורים הרבים מסודרים באופן לא הגיוני בעליל.
כבר בגרסת הבסיס של הקוגה (Trend) הרוכשים יזכו לאבזור שופע. מערכת שמע עם שליטה מההגה, כניסות לנגני שמע, בקרת אקלים מפוצלת, בלוטות', חישוקים קלים, בקרת שיוט, פנסי ערפל והגה עטוי עור. גרסת ה"טיטניום" מוסיפה ריפוד בשילוב ועור, גג שמש פנוראמי מצויין, חיישני גשם ותאורה ומראות מתקפלות חשמלית.
ארבעה מבוגרים שישבו בתא הנוסעים ירגישו מצויין מבחינת המרווח לרגליים ולראש - לפחות כל עוד אף אחד מהם לא גבוה בהרבה מהממוצע. קו החלונות מאחור מאפשר ראות טובה לצדדים וקדימה. המושבים עצמם לא רכים מדי אך תומכים היטב בגוף בנסיעת ארוכות. ניסיון לדחוס מבוגר שלישי יהיה רעיון מעט פחות מוצלח לאור רוחבו של המושב האחורי, אך ילד יוכל לשהות שם זמן סביר מבלי לפרוץ ביללות מיותרות.
בטח תופתעו לשמוע שמסע הפרסום של פורד במסגרת השקת הקוגה נגע לתא המטען. כן כן, תא המטען הפך לכוכב המרכזי של פורד. למה? כי בגרסת הטיטניום יש חיישן שיזהה כאשר תעבירו את הרגל מתחת לפגוש ויפתח עבורכם את תא המטען חשמלית. זה מעולה במידה וחזרתם מהסופר עם המון שקיות, ומגוחך להפליא אם לא מצאתם את המיקום המדוייק של החיישן ובעטתם באוויר לעיני העוברים והשבים. אחת הביקורות המהותיות על הדור הראשון של הקוגה (שלא הגיע לישראל) הייתה שתא המטען פשוט קטנטן. בפורד הפנימו וניפחו את החלק האחורי, עניין שהניב עוד כ-100 ליטרים של מטען. בפועל עדיין לא מדובר בתא מטען ענק אך הוא סביר ביחס לקטגוריה. במידה ותחליטו לוותר על כל ניסיון להביט אחורה (עניין שאנחנו לא ממש ממליצים עליו) תוכלו להעמיס אותו ממש עד גובה התקרה.
ממש כמו בפוקוס, רק לאן נעלם המפתח?
נוחות נסיעהאת מסכת ההצטיינות שלו ממשיך הקוגה גם כאשר ממשיכים למערכת המתלים שלו – החלק שמחזיק את הגלגלים וקובע עד כמה המהמורות שהם סופגים יעברו לתא הנוסעים. בתוך העיר המערכת הנוקשה מרסנת היטב את תנודות המרכב על פסי האטה. דווקא שיבושים קטנים ומכסי ביוב בולטים במיוחד יורגשו בתא הנוסעים, אך לא ירשמו חבטות מוגזמות והמתלה לעולם לא יסגר (מתלה סגור משמעו – קצה יכולת התנועה של המתלה, אז עוברת מכה לגוף הרכב). מחוץ לעיר השליטה של המתלים בתנודות הרכב מצויינת למרות שפה ושם נרשמות תנודות קטנות והקוגה מרגיש מעט עסוק. אבל שלא תבינו לא נכון. היכולות של הקוגה לבודד את הנוסעים מתלאות הדרך מצויינת והביקורת בעיקרה מופנית לאותן מגרעות בודדות שהצלחנו לזהות. עניין נוסף שמוסיף לאיכות הנסיעה (בשונה מנוחות הנסיעה) הוא בידוד הרעשים. במרבית הזמן, וגם במהירויות שהס מלהזכיר, רעשי רוח וכביש לא יטרידו את הנוסעים שיכולים להמשיך ולנהל שיחות ערות.
מנוע ותיבת הילוכיםבקוגה אותו מנוע מהפוקוס, רק שלא בגרסת הבסיס שלה - אחרת הרכב הכבד לא היה זז. מדובר במנוע טורבו בנפח 1,600 סמ"ק המספק 180 כוחות סוס ו-24.4 קג"מ. המנוע המדובר מזיז את גרסת ה-אקובוסט החזקה של הפוקוס אך גם את המכונית הגדולה ביותר של וולוו - S80. לכאורה לא אמורה להיות לו בעיה לסחוב את הקוגה, או שאולי בעצם כן? הקוגה כבדה יותר ממכונית הסאלון של וולוו בכמעט 150 ק"ג! ועל אף נתוני המשקל המנוע מאיץ את הקוגה בקצב טוב קדימה. עקיפות הן לא עניין מסובך גם אם נדרשים לעקוף שיירת מכוניות ארוכה בכביש הבקעה. חבל רק שמדובר בתאוצה אחידה מדי, בלי דחיפה משמעותית של טורבו. תיבת ההילוכים היא תיבה אוטומטית רגילה (לא בעלת מצמדים כפולים או טכנולוגיות מתקדמות) והיא שלווה ולא מטלטלת, אך לטעמנו היא שלווה מדי והעברת ההילוכים איטית. צריכת הדלק סבירה. בנהיגה משולבת רגועה ניתן להוציא מהקוגה 9.5 עד 10.5 ק"מ לכל ליטר. אולם נהיגה חוליגאנית תגרום להיסטוריית ה"וייז" שלכם להתמלא ברשימה של תחנות דלק. לסיכום: המנוע לא מתקשה להזיז את הרכב הכבד אך ציפינו ליתרון משמעותי ביחס לקטגוריה לאור נתוניו המרשימים.
התנהגות כבישממכוניות כבדות קשה לדרוש התנהגות כביש טובה, אבל הקוגה מצליח להעלים את הקילוגרמים העודפים כשהכביש מתחיל להתפתל. מערכת ההנעה הכפולה שומרת על אחיזה גבוהה מאוד. הנטייה הבסיסית היא לתת היגוי אותו ניתן לבטל בהעברת משקל החלטית קדימה. ההגה מדוייק ורק חסר יותר מידע שיעבור לידי הנהג. למען האמת, עשינו לקוגה חיים קשים - את יכולותיו הדינאמיות בדקנו בכבישים החלקלקים של דרום רמת הגולן אחרי מטר גשם לא צפוי. זה ממש לא שדה המחייה הטבעי של רכבים מסוגו. סביר מאוד שעל כבישים אוחזים יותר האיכויות הדינמיות שלו היו בולטות עוד יותר ותת ההיגוי היה פחות משמעותי. כך שגם בסעיף זה הוא מקבל ח"ח.
שטחאפילו אל תנסו... ... או ליתר פירוט. אין לקוגה יכולות שטח גבוהות. סובארו XV יגיע הרבה יותר רחוק בשטח. מהלך המתלים מוגבל ומערכת ההנעה איטית מדי בתגובותיה בשטח. הקוגה יגיע יותר רחוק מפרייבטים אך הוא לא מציע יתרון גדול מול ג'יפונים מקבילים.
סיכוםהשאלה האם לקנות את הקוגה תלויה בסיבות בגללן אתם מתעניינים בו. מערכת ה-4X4 לא נותנת מענה מספק בשטח, כך שהיתרונות היחסיים שלו מול ג'יפונים בעלי הנעה קדמית הם בתחומים אחרים כמו עיצוב, איכות, נוחות, אבזור והתנהגות כביש. מבחינה זו אתם צריכים להחליט האם תוספת המחיר שווה את הפער האיכותי. מצד שני, מי שמחפש רכב שעושה עבודה טובה כמעט בכל תחום, ולא צריך יותר מחמישה מושבים, יכול לבחור בקוגה ללא חשש. למעשה במדדים של איכות כוללת הקוגה מסוגל לאיים גם על רכבים יקרים בהרבה, ולמי שהפרוטה מצוייה בכיסו הגרסה המאובזרת יכולה להיות בחירה מעולה.
לדגמי פורד בישראל - פורד
פורסם לראשונה ב- 22.05.13
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות