עיצוב
כל מילה שנגיד על העיצוב תהיה מיותרת. גם לאחר למעלה מ-5 שנים בישראל, פיאט 500 היא עדיין מכונית מקסימה שמסובבת מבטים. בגרסת ה-S התווספו גם חישוקים מושחרים ובתוכם קאליפרים אדומים מלאי רושם, חצאיות היקפיות, ספוילר אחורי, מראות צד אדומות וגימורי כרום. התוצאה נראית נהדר. בתוך תא הנוסעים ישנו גלגל הגה עבה וקטום שנלקח ממחסן החלפים של אבארט, מושבים בעלי תמיכה נדיבה וגימור כסוף לרוחב הדשבורד.
תא הנוסעים
רשימת האבזור יפה ביחס לגרסאות הבסיס של ה-500, אך לא מספקת בסטנדרטים של 2014. יש כאן מערכת שמע עם שליטה מההגה, חיבורי USB ו-AUX, דיבורית בלוטות' ומחשב דרך - אבל כאן זה מסתיים. מרכב קטנטן שעולה כל כך הרבה, היינו מצפים לפחות למערכת מולטימדיה.
תא הנוסעים של פיאט 500 אף פעם לא נודע כסביבת מחיה פרקטית ומרווחת למשפחה, ולכן את התלונות נפתח דווקא ממקום אחר: איכות החומרים. הפלסטיקה בסביבת הנהג ב-500S נראית טובה לעין בחלק מהמקרים, ומרגישה מחוספסת ולא נעימה בכל המקרים. תא אחסון קטנטן שנפתח מתחת לידית ההילוכים איים להישבר אם נפתח אותו רק עוד פעם נוספת, ידית בלם היד נעה ימינה ושמאלה בחופשיות מוגזמת, והמדף של תא המטען היה גמיש כמו מתעמלת סינית. ברכב של 80,000 שקל זה אולי נסלח, אבל במחירים של ה-500S? ממש לא.
המרווח לנוסעים, כאמור, לא להיט - אבל גם לא בלתי נסבל. מלפנים תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה שדה ראיה טוב, אם כי בנסיעה לאחור מצטמצמת הראות בגלל קורות אחוריות עצומות. המושבים הקדמיים נוחים ותומכים, למעט לנוסעים גדולי גוף במיוחד. הגישה למושבים האחוריים נוחה יחסית בזכות דלת גדולה, והמרווח שם סביר בהחלט; שני ילדים לא יתלוננו, וגם מבוגרים מתחת לגובה של 1.70 יסתדרו שם לנסיעות קצרות. תא המטען סביר בגודלו ביחס למכוניות מיני.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה קצת מבלבלת. פיאט 500S מרגישה רכה, והציפיה היא לספיגה הולמת של מהמורות; אבל אז מגיע פס האטה גדול או שבר חד בכביש, ובסיס הגלגלים הקצרצר מיטלטל ואיתו גם הנוסעים. בסך הכל, הנסיעה נוחה יחסית במרבית תנאי הדרך, וגם מחוץ לעיר. אבל תיזהרו מהפתעות.
מנוע ותיבת הילוכים
פיאט 500S מצוידת במנוע די ותיק: 1.4 ליטר, 100 כ"ס, בלי טורבו ובלי עזרים נוספים. הביצועים, נאמר זאת כבר בהתחלה, קצת מאכזבים; הספק כזה על רכב כזה היה אמור להניב תחושת כוח טובה יותר. אבל מעבר לזה אין תלונות. הצליל ערב לאוזן, המנוע מגיב מהר ללחיצת רגל ימין, והשהיה בסל"ד גבוה מניבה זריזות לא רעה וגם מתבצעת בקלילות. כל זה רלוונטי רק אם הכפתור של מצב "ספורט" לחוץ. הכפתור הזה מפקח על תגובת המצערת והחלפת ההילוכים, וכשהוא מנותק אין על מה לדבר עם ה-500S. סגור, תבואו מחר.
תיבת ההילוכים הרובוטית, עם מצמד בודד, לא מסוגלת להוות תחליף של ממש לתיבה אוטומטית. היא משתהה בהחלפת ההילוכים, מטלטלת את הרכב בכל החלפת הילוך ולא יודעת לבצע "זינוק בעליה". כדי להגן על שמה הטוב נציין שמדובר באחת התיבות היותר מוצלחות מסוגה, וחשוב גם להגיד שניתן לשלוט ידנית על החלפת ההילוכים באמצעות זוג משוטים הנמצאים מאחורי ההגה. במצב הזה, ה-500S מאפשרת לנהג לתפוס פיקוד באופן מוחלט.
צריכת הדלק במהלך המבחן, שהיה אינטנסיבי בחלקו, עמדה על 10.6 ק"מ לליטר. סביר.
התנהגות כביש
אמרנו גרסה ספורטיבית? כדי לאמת את ההצהרה הזו, הגענו עם ה-500S לכמה מהכבישים היותר מפותלים של איזור המרכז. למען האמת, כבר בדרך לשם הבנו שיש פה מכונית עם פלפל. שלדת ה-500 חדה ומגיבה במהירות להעברות משקל, מתקשרת היטב עם הנהג ומאפשרת לו לצלוח פניות וכיכרות בהחלקת אחוריים מעודנת ומהנה. ההגה קל אמנם, אך הוא מציע דיוק טוב ואפילו קצת פידבק, ואחיזת הכביש גבוהה. פיאט 500S אמנם לא תתייצב על הפודיום בסופן של הקפות מסלול מתישות, אך היא בהחלט מסוגלת להעלות חיוך על פניו של הנהג בכבישים הנכונים. בייבי אבארט? עדיין לא, אך הגנים בהחלט קיימים.
סיכום
כל בוחני iCar שהספיקו לגעת בפיאט 500S הסכימו פה אחד: מדובר פשוט בממתק. זו מכונית שנראית נהדר, מהנה לנהיגה ומספקת חוויה יוצאת מן הכלל. אבל בסופו של יום, כשבאים לגבש המלצת קניה, הגרסה הזו מרגישה קצת מפוספסת. הרי מי שמעוניין להשחיז פניות בהרי ירושלים והגולן לא יקנה כנראה פיאט 500; ומי שנוסע בעיר ורוצה ליהנות מהסגנון הייחודי, פחות יתעניין ביכולת הדינאמית. פיאט 500S מצליחה להציג כמה יתרונות ברורים על פני אחותה הסטנדרטית (והזולה משמעותית), אבל אנחנו פשוט מסופקים אם ימצאו לקוחות רבים שזה מה שהיה חסר להם ב-500.
לדגמי פיאט בישראל - פיאט
* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון אוקטובר 2014 של מגזין iCar
פורסם לראשונה ב- 05.10.14
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות