מספרים לנו שלא כדאי להתרפק על העבר. "תסתכלו על העתיד," אומרים לנו, "עזבו, מה שהיה היה". אצל פיאט העיזו והציצו אחורה אל העבר. הם לא הפכו לנציבי מלח, אלא גילו שם קטנטונת מתוקה מעוותת-מסוגננת בשם "צ'ינקווה-צ'נטו", או כפי שאנחנו מכירים אותה שלא באיטלקית, "500". ביום השנה החמישים להולדתה, 4 ביולי 2007, הם ילדו את הצאצאית המתוקה, פיאט 500 החדשה.
לא להסתכל על העבר? המכונית הזאת הצילה את פיאט. היא הצליחה להיות גם מקדמת תדמית מסעירת רגשות וגם להימכר במספרים גדולים, היות שהיא גם פתרון מוטורי יעיל ומוצלח. גם מתוקה וגם יודעת לגשת לביזנס.
עכשיו השאלה היא איך ממנפים את ההצלחה. בפיאט החליטו לקחת את המותג הזה, "500", ולשכפל אותו לכל מיני גדלים ותצורות. חלק יצאו, איך לומר, מוזרים (ע"ע פיאט 500L או ליבינג המיקרוואניים) וחלקם מרגשים ביותר (ע"ע אבארת 500). עכשיו אנחנו פוגשים בווריאציה השלישית שנושאת את מותג הנוסטלגיה.
לא, רכב הפנאי הקטן שנקרא פיאט 500X בכלל לא מבוסס על פיאט 500. הוא בנוי על פלטפורמה משותפת עם היצרן ג'יפ האמריקאי, שעליה מבוסס על ה-500L. אבל המטרה כאן עוד יותר שאפתנית מהקמתה לתחייה של ה-500 המקורית. כאן מדובר בהסבת ההצלחה למיינסטרים החדש - קרוסאובר קומפקטי שיוכל לשמש גם כמכונית משפחתית אופנתית. מבחינת פיאט בישראל זו הפעם הראשונה מזה שנים שהם יכולים להציע פתרון אמיתי למשפחה, עם תיבת הילוכים אוטומטית "אמיתית" (לא רובוטית עם מצמד אחד), מרחב משפחתי שימושי ותג מחיר של סביבת המכוניות המשפחתיות. לא הזכרנו יכולת שטח, כי בשלב זה מגיעה המכונית אך ורק בגרסת הנעה קדמית, ולא בגרסה הקיימת בחו"ל עם הנעה לכל הגלגלים. נבדוק בהמשך בקצרה את העניין, אבל תצורת ה"פנאי" של פיאט 500X מיועדת בעיקר לעיצוב האופנתי, וגם לעצם תנוחת הישיבה הגבוהה.
עיצובלהבדיל מיציאה כמו ה-500L, פיאט 500X מצליחה היטב - לא רק להגדיל בטבעיות את ממדי אחותה הקטנה המודרנית, אלא להזכיר לנו את ה-500 המקורית מ-1957. קבלו, אם כך, רכב פנאי עם קלף חזק - עיצוב איטלקי מוצלח. רכב המבחן אפילו נצבע בצבע "איטלקי" - צהוב-פרארי. תוספת הצביעה הזאת, אגב, מוסיפה גם לא פחות מ-14,000 שקלים לתג המחיר (!).
איפה רואים מבחוץ את הדמיון ל-500ים? בראש ובראשונה בפרופיל העגלגל הכולל של פיאט 500X. הן בתבנית תא הנוסעים, הן בחרטום האף-היהודי והן בישבן הקים-קרדשיאני. עיצוב הרטרו ממשיך בפרטים הקטנים - ידיות הדלת המתכתיות, צמד הפנסים העגולים (שהוסבו לאליפטיות עדינה) מלפנים, מסגורי המתכת לפנסים מאחור וגם עיטור המתכת מעל למספר הרישוי האחורי.
בתוך תא הנוסעים הרטרו זועק עוד יותר - אם כי לאו דווקא חזרה לימי ה-500 המקורית העליזים, שהסתפקו במינימליזם אמיתי, כמעט עירום. חזית התא צבועה בססגוניות בטעם האמייל של סירי סבא וסבתא, ידיות הדלתות בסגנון ניקל וכך גם מסגרות של כפתורים, חוגות, מחוונים וצגים. גם אם פיאט 500X לא חוזרת כאן בדיוק למקור, העיצוב מקורי ומיוחד מאוד ולטעמנו גם יפהפה.
תא הנוסעיםאיכות החומרים בפיאט 500X משתנה בין החומרים שמוגשים מיידית מול הנהג והנוסעים - אלו איכותיים מאוד וגם נעימים למגע, ובין החומרים שמעט פנימה ולמטה - אלו בסיסיים ודי זולים למגע. איכות ההרכבה אינה עומדת ברמת החומרים הטובים ולא מעט רכיבים נראים לא מוצקים, אפילו רופפים.
למרות ההתמחות רבת השנים של פיאט בתכנון יעיל במיוחד של תאי נוסעים (ע"ע פיאט מולטיפלה ופנדה), זה של פיאט 500X דווקא אינו מתבלט בעניין. מצד אחד ישנם צמד תאי כפפות, אבל התחתון אינו שימושי במיוחד. ישנם גם תאים שימושיים וטובים בדלתות ותא קדמי נוח, אם כי אינו בר סגירה, לטלפונים. מעבר לכך אין כאן פתרונות מקוריים או יעילים במיוחד לאחסון.
תנוחת הנהיגה ברכב הפנאי טובה, בעיקר בזכות מגוון אפשרויות כוונון למושב ולהגה. המושב עצמו תומך היטב, אם כי אינו מהנוחים, ומגן הראש האחורי בולט מעט יותר מדי לעורף הנהג. עוד תלונות על הנדסת אנוש - תפעול מעט מסורבל מדי של מערכת המולטימדיה בעלת מסך המגע צנוע הקוטר, וגם פתחי מיזוג שהיינו שמחים לו היו גבוהים יותר. מעבר לכך הנדסת האנוש דווקא מצוינת - הכפתורים והחוגות גדולים, ברורים מאוד ומובדלים זה מזה, התפעול על ההגה יעיל וקל להתמצא ברוב מערכות המכונית תוך כדי תנועה.
המושבים האחוריים אינם מרווחים במיוחד - אבל יספקו בהחלט גם שני מבוגרים או שלושה ילדים - בעיקר אם הם עוד לא גדולי ממדים, אבל כבר אינם נזקקים למושבי בטיחות. המושבים כאן תומכים היטב והישיבה זקופה וטובה.
תא המטען בפיאט 500X לא מאוד גדול וגם רף ההעמסה שלו מעט גבוה, אבל המבנה שלו יוצר נגישות מצוינת לכל חלקי התא. היינו שמחים לו חלקי התא היו כוללים גם ווים לשקיות סופרמרקט כלשהן ושקע טעינה. לא מצאנו כאלה או כאלה.
נוחות נסיעהקצת מאכזב, פיאט 500X, בכל הקשור בנוחות הנסיעה. לא שמדובר במצב רע - רכב הפנאי האיטלקי מוצק והגוף מרוסן מפני התרסקויות אפשריות על פגמים או פסי האטה. מצד שני, הוא גם לא מרכך את הפגמים הללו בדרך אל גוף הנהג והנוסעים, מרגישים כל בור וסדק ובפסי האטה תלולים שומעים היטב גם את מכת פתיחת המתלה לרווחה…
בתנאים בינעירוניים המצב משתפר מהותית: מרכב ה-500X מרוסן ומוצק, וגם הבידוד מפני רעשי דרך ורוח מצוין. בהאצות נשמע המנוע היטב והצלילים והתחושות כוללים חספוס לא מאוד נעים.
מנוע ותיבת הילוכיםאת פיאט 500X אפשר כיום לקבל בישראל עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1,400 סמ"ק, שמייצר 140 כ"ס. המנוע מעט מחוספס, אבל מעביר כמות נאה של כוח למרכב הגבוה. מהר מאוד מצאנו את עצמנו במהירויות שלא היינו אמורים למצוא את עצמנו בהן.
לצדו של המנוע פועלת תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת-מצמד, המוכרת גם בדגמי אלפא רומיאו. בגרסת ה-500X ההילוכים מעט ארוכים מדי, והם פוגמים מעט בביצועיסטיות של המכונית. עם זאת, גרסאות האבזור הגבוה של רכב הפנאי מצוידות במערכת Drive Mode שמאפשרת החלפה בין מצבי נהיגה - חורף, אוטומטי וספורטיבי. במעבר למצב הספורטיבי ההגה, הגיר ותגובות הדוושה משתנים באופן מיידי והתחושה היא שה-500X הופך לכלי רכב הרבה יותר חד ומהיר-תגובה.
צריכת הדלק במהלך מבחן הדרכים נעה סביב 12 ק"מ לליטר.
התנהגות כבישיחסית לרכב פנאי גבוה משהו, פיאט 500X מתנהג יפה מאוד על הכביש. ההגה שלו מנותק ולא מעביר תחושות של כביש, אבל הוא מדויק וחד מאוד - לפעמים עד כדי תזזיתיות קלה, ועם אחיזת כביש טובה של המרכב מתאפשרת נהיגה מהירה, מדויקת ובטוחה גם בכבישי הרים מפותלים.
שטחפיאט 500X פותח ביחד עם ג'יפ רנגייד הקובייתי, אבל את יכולות השטח נוכל אולי בעתיד לפגוש בגרסת ה-4X4 בעלת היכולת המוגדלת. עם הנעה קדמית בלבד, מרווח גחון לא מרשים וצמיגי כביש, אין מה לצפות למשהו מעבר לנסיעה זהירה על שבילים סלולים - אבל העובדה הזו לבדה משדרגת לאין שיעור את יכולת הטיול המשפחתית, לעומת מכונית כביש שלא ראוי לה בכלל לרדת מהאספלט.
סיכוםפיאט 500X אינו רכב שטח, וגם לא מכונית מיקרו בסגנון ה-500 המקורית. אבל יש בו שילוב אופנתי ומיוחד בין שימושיות משפחתית של מרחב יעיל, תא מטען גדול ותנוחת ישיבה גבוהה ונעימה ובין עיצוב רטרו איטלקי מוצלח מאוד, מבפנים ומבחוץ. היינו שמחים לו היה מציע את הפתרונות הפרקטיים הידועים של פיאט, וגם נוחות נסיעה משופרת. פיאט 500X יתאים למשפחות שמחפשות כלי רכב יעיל לשימוש עירוני, שגם נראה מצוין.
לדגמי פיאט בישראל -
פיאט פורסם לראשונה ב- 27.08.15
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות