בדרך לאיסוף פיאט פנדה החדשה נודדות המחשבות אחורה בזמן לינואר 2009. קרוב משפחה, ששב ארצה מגלות ארוכה באירופה, מתקשר להתייעץ ברכישת מכונית. "אני רוצה רכב מיני", הוא אומר, "הכי זול, הכי חסכוני והכי יעיל בעיר. הייתה לי פורד קא בלונדון, פולסווגן לופו במינכן ואני מתלבט מה לקנות בתל אביב". אני משיב שהמיני היחידה שמשווקת בישראל היא פיאט פנדה."God save the Middle East", הוא מפטיר במבטא בריטי מתנשא ואנחנו קובעים להפגש בסוכנות פיאט.
פיאט פנדה, בנזין 1.25 ליטר, 69 כ"ס, החל מ-66,990 שקל
יתרונות
חסרונות
עיצוב ואופי
מחיר לגרסה הנבחנת
מרווח לשני נוסעים ולציוד
ביצועים בגרסה הנבחנת
נוחות בעיר
התנהגות כביש נחמדה ולא יותר
צפייה בתוכן פיאט פנדה - מבחן וידאו
נציג המכירות המקומי מעקם את אפו כשאנחנו מתעניינים בנסיעת מבחן לפנדה ידנית. "זו מכונית טובה", הוא אומר, "אבל חבל לכם. כלכלית עדיף להוסיף כמה גרושים ולהשתדרג לגרנדה פונטו". למה? "אין בארץ שוק למכוניות מיני, ועוד ידניות". פחות מארבע שנים חלפו מאז ואותו שוק שינה את פניו ללא היכר. כיום מכוניות עירוניות ידניות נחטפות כמו מיני-לחמניות טריות ולגבי פיאט פנדה, היא כבר לא הננסית היחידה בישראל. למעשה, היא רק אחת מבין שמונה, שמתחרות זו בזו על נתח בן עשרות אלפי לקוחות בשנה. באפריל 2012 נחתה במקומותינו הפנדה החדשה וכעת היא מנסה להזכיר לכולנו מי הייתה כאן קודם.
פיאט פנדה. מעגלת את הפינות / צילומים: יתיר דוידוביץ
עיצוב ותא נוסעים
פיאט התבססו על העיצוב הקובייתי של הפנדה הקודמת ועיגלו פינות, באופן מילולי. התוצאה היא מכונית חמודה שמתחשק לצבוט אותה בלחי. הפיאט הקטנה לא ססגונית כמו פיג'ו 107 או ספורטיבית כמו שברולט ספארק אלא פשוט שובת לב כמו גורת דובי פנדה. גם לתוך תא הנוסעים הכניסו המעצבים את קונספט הריבועים המעוגלים ושרטטו בהתאם את ההגה, השעונים, הפקדים השונים ואלמנטים נוספים בקוקפיט. יחד עם שילוב צבעים מוצלח ושלל תאי אכסון מתקבלת מכונית שבהחלט נעים לשהות בה.
רשימת האבזור בפנדה One הבסיסית כוללת 2 חלונות חשמל, מחשב דרך מפורט ו-4 כריות אוויר. שדרוג לפנדה Top יוסיף לרשימה בעיקר מערכת שמע מתקדמת יותר ועוד 2 כריות אוויר. איכות החומרים וההרכבה ממוצעת לקטגוריה, שאלה מילים אחרות ל"בינתיים כלום לא מקרקש".
ביצועים וצריכת דלק
אבל טוב שפיאט לא בזבזו את תקציב הפיתוח על פלסטיקים. את הכסף הם השקיעו בתכנון מנוע מתקדם לפנדה ולאחיותיה. הם בנו אותו בנפח 875 סמ"ק בלבד אבל באמצעות מגדש טורבו הוא רשם ביצועים מצוינים, צריכת דלק מזערית ואת תואר "מנוע השנה ל-2011". אלא שפנדה כזו עולה 80 אלף שקל ואנחנו לקחנו למבחן את הגרסה הזולה והפופולארית יותר, עם מנוע ששורשיו נטועים עוד בשנת 1993. מדובר ביחידת 1.25 ליטר, 8 שסתומים, שמייצרת 69 כוחות סוס ו-10.4 קג"מ, ומספיקה ל-14.2 שניות ארוכות במיאוץ מ-0 ל-100 קמ"ש. בתוך העיר, שם לא צריך להאיץ ל-100 קמ"ש, הפנדה מרגישה נמרצת דיה, לפחות כל עוד בוחשים בידית ההילוכים. כל הגרסאות משווקות עם תיבה ידנית (5 הילוכים) ואין אופציה לגיר רובוטי כבעבר, אבל מדובר בתיבה יעילה ונעימה לשימוש שסוחטת מהמנוע הצנוע את כל מה שיש בו.
צריכת הדלק לאורך המבחן עמדה על 14.3 ק"מ לליטר. תנאי המבחן היו פחות מאומצים מבדרך כלל, שכן פיאט פנדה היא בפירוש לא המכונית לקחת ליום כיף בפיתולים של כביש סדום-ערד. התנהגות הכביש רכה וההגה קל מאוד גם כשמצב ה-City כבוי. כל אלה בסך הכל תכונות הגיוניות לרכב שצריך להעביר את רוב חייו בתחום האורבאני.
נוחות ומרווח
פיאט פנדה החדשה היא מכונית גדולה ביחס לקטגוריה. לעומת קודמתה היא התארכה ב-11.5 ס"מ (365.3 ס"מ סה"כ), התרחבה ב-6.5 ס"מ (164.3 ס"מ סה"כ) וגבהה ב-1.1 ס"מ (155.1 ס"מ סה"כ). אלא שהתבססות על שלדת הפנדה הישנה הותירה את בסיס הגלגלים הצנוע על כנו – 230 ס"מ בלבד. זה מסביר את מרווח הרגליים המצומצם מאחור ומאידך גם את תא המטען המכובד בנפח 225 ליטר. ההנחה היא שרבים מלקוחות הפנדה כמעט ולא משתמשים במושב האחורי ומהדורת ה-One אף מוותרת מראש על המושב לנוסע החמישי. לנוסעים מקדימה לא יחסר מקום בכל מקרה וגם אנשים גדולים יוכלו להתרווח בפנדה הקטנה. המושבים עצמם נוחים למדי, גם אם תוספת תמיכה צידית הייתה יכולה לעזור.
כדי לספוג את שיבושי העיר, כפי שהפנדה עושה בהצלחה, מערכת המתלים מכוילת על הצד הרך של הסקאלה. את המחיר משלמים בכביש המהיר, שם זוויות הגלגול של המרכב מתנגשות בקמפיין הפרסומי ל"עירונית שלא מפחדת לצאת מהעיר". בידוד הרעשים, שמסנן היטב את רעשי המנוע, קורס גם הוא מול הרוחות החזקות במהירות בין עירונית.
סיכום ומחירים
פיאט פנדה החדשה היא מכונית עירונית מוצלחת. יפה, מלאת אופי, די חסכונית, מרווחת לשני נוסעים על פקלאותיהם ונעימה לנהיגה כל עוד נשארים בגבולות הכרך. אין ספק שאותו סוכן מכירות מתחילת הכתבה, אם עדיין עובד באולם התצוגה של פיאט, כבר לא מעקם את אפו כשאנשים נכנסים ומתעניינים בפנדה. הבעיה העיקרית נעוצה במחיר של גרסת ה-Top הנבחנת – 73 אלף שקל, שזה יותר יקר ממרבית המתחרות וגם יקר יותר מכמה מכוניות סופר מיני מרווחות וחזקות. גרסת הבסיס, ב-67 אלף שקל, מעניקה תמורה טובה למחיר - ואם כבר החלטתם להוציא על הפנדה יותר מהסכום שעולה יונדאי i10 או קיה פיקנטו, לכו על ה-0.9 ליטר-טורבו ותרוויחו ביצועים עדיפים בהרבה ותצרוכת דלק נמוכה עוד יותר.
כרגע עדיין יש מיסוי ירוק שבו יש עדיפות למנוע הטורבו הקטן. אז איך זה שפנדה עם מנוע חסכוני יותר עולה יותר מזו עם מנוע מיושן ומזהם יחסית?
זו אותה בעיה כמו אצל קונצרן פולקסוואגן, שמוכרים בזול מכוניות עם מנוע 1.4 מיושן למרות שהמיסוי אמור להיטיב דווקה עם מנועי ה-1.2 TSI.