הקטלוג של פיג'ו מלא, בימינו, בעיצובים מרהיבי עין ומחדשי דרך. מי שמכיר את ה-508, 5008 ו-3008, לא יופתע למראה פיג'ו 2008 החדש. החזית שלו מייצרת נוכחות חזקה ביותר, עם פסי פנסים אורכיים וגריל גרפי מיוחד. קווי הצד משורטטים באופן שאי אפשר להתעלם ממנו והאחוריים מלוטשים כך שמזוויות מסוימות הם נראים פשוט נהדר.
המעבר לתוך תא הנוסעים מעביר אותנו גם מנוכחות עיצובית שמשורטטת למשוך מבטים, לתבנית שנולדה לייצר חוויות. גם כאן, מי שמכיר את תאי הנוסעים האחרים של פיג'ו, לא יתאכזב. קצת קשה להיכנס פנימה, בגלל הצורך להרים גבוה את הרגל, קצת כמו כניסה לאמבטיה רדודה… אבל ברגע שנכנסים, מוקפים בחוויה מיוחדת: ההגה שמולנו מתומן ועשיר בכפתורי הפעלה נוחים. ידית ההילוכים דיגיטלית שכזו ובינה ובין מסך רחב ברזולוציה גבוהה נמצאת שורת כפתורים שנראים כמו קלידי פסנתר.
מול הנהג, בגרסת הפרימיום היקרה, ישנו לוח מחוונים מיוחד: פרטי העיצוב הססגוניים (והעמוסים מעט) מוגשים על שתי שכבות של מסכים, זו לפני זו, שמציגות כך תמונת תלת ממד לא שגרתית.
תא הנוסעים
איכות החומרים טובה יותר ככל שעולים בגובה התא, שם אפשר למצוא מרקמי חומרים לא שגרתיים וגם דיפון עור להגה. הנדסת האנוש לא תמיד מושלמת. מסך המולטימדיה לא תמיד מגיב בקלות ללחיצה על המסך ותפעול המיזוג דרך המסך פוגע בקלות ההתאמה תוך-כדי-תנועה. המסך כולל מעבר בין שלוש מערכות הפעלה שונות, שזה מגוון ולפעמים גם קצת פוגע בקלות ההבנה. שלוש המערכות הן: המערכת המקורית, מערכת סמארטפונית (אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי) וכן מערכת טאצ' דוברת עברית של לובינסקי, שמוצעת בתוספת תשלום. נקודה נוספת לגבי הנדסת האנוש, ההגה עשוי להסתיר את לוח המחוונים, בעיקר לנהגים בגובה ממוצע ומטה.
אבזור הבטיחות שונה כאן בין גרסאות האקטיב (הבסיסית) והפרימיום (העליונה): האקטיב מצוידת במערכת בלימה אוטונומית מבוססת מצלמה הפועלת עד 85 קמ"ש, בקרת סטייה מנתיב ו-6 כריות אוויר. היא דורגה ב-4 כוכבים מתוך חמישה במבחני הבטיחות של יורו NCAP. גרסת הפרימיום דורגה ב-5 כוכבים, בזכות רדאר שמצטרף למצלמה ומעניק בלימה אוטונומית עד 140 קמ"ש. בנוסף מציעה הפרימיום גם בקרת שיוט אדפטיבית ו-8 כריות אוויר.
שאר האביזרים בכל הגרסאות כוללים ארבעה שקעי USB (שניים מאחור ושניים מלפנים, אחד מהם טייפ C), הגה מצופה עור ו-4 חלונות שנפתחים בלחיצה אחת. גרסת הפרימיום כוללת גם בקרת אקלים, הנעה ללא מפתח, חבילת עיצוב ואופציה לגג פנוראמי.
הנהג והנוסע מלפנים מוקפים בפתרונות אחסון טובים. למשל, צמד מחזיקי כוסות בגדלים שונים, תא אחסון צר ועמוק בין המושבים הקדמיים, תאים גדולים בדלתות ותא שימושי במיוחד מתחת לשקעי המזגן - תא נפתח, עם טעינה אלחוטית (בפרימיום) ומעמד מובנה להצגת מסך הטלפון.
המושבים הקדמיים מעוצבים היטב והמבנה שלהם תומך ודי נוח, לרוב מבני הגוף. הגישה אל ומהתא האחורי לא אידיאליים, גם בשל אותה "אמבטיה" וגם בשל מפתח דלת לא מאוד מרווח, דבר שמכביד מעט על חגירת ילדים. המושבים האחוריים נוחים מאוד ומתאימים להושבת שני נוסעים מבוגרים בנוחות ובמרחב מצוינים. זאת, בין היתר, הודות לכך שפיג'ו 2008 הוא אחד מכלי הרכב הגדולים בקבוצת רכבי הפנאי הקטנים.
ילדים שישבו כאן ירגישו מעט מנותקים מהסביבה (תחושת צוללת) בשל קו חלונות גבוה. למי שיושב שם יש תאי אחסון טובים בדלתות ובגב המושבים הקדמיים.
תא המטען גדול למדי. אין בו ווי תלייה לשקיות, אבל יש אפשרות להנמיך או להגביה את רצפת התא, כדי להשיג נפח אחסון נוסף ונסתר תחתיה.
נוחות נסיעה
התנהלות בתוך העיר עם פיג'ו 2008 אינה אידיאלית. מצד אחד מדובר בכלי רכב לא-גדול, למרות הרושם האדיר, כך שאפשר להסתדר עם חניות די טוב. מצד שני, שדה הראיה של הנהג אינו אידיאלי, בשל קורות עבות מלפנים ומאחור, וגם קוטר הסיבוב קצת גדול. לעומת זאת, בכל הגרסאות יש מצלמת נסיעה לאחור עם מצלמת 360 מעלות.
בנוחות הנסיעה יש שני צדדים. מצד אחד, כשהכביש שבור, או כשהוא משובץ בפריטים חדים ובוטים כמו פסי האטה תלולים או בורות, הריסון אינו מרשים ומרגישים אותם היטב. מצד שני, מעבר למקומות האלה, התחושה היא של כלי רכב גדול ויקר מכפי שהוא. הריסון מעט נוקשה אבל באופן בוטח והתחושה היא של מערכת מתלים בוגרת וטובה.
מחוץ לעיר המצב אפילו טוב יותר: מרגישים פחות את הצד הנוקשה ויותר את הצד הבוגר. אפשר לנסוע בפיג'ו 2008 למרחקים גדולים והתחושה תהיה רגועה, נעימה ויציבה. כאן נהנים גם מבידוד מצוין מרעשים, מלבד רעשי רוח פה ושם.
מנוע ותיבת הילוכים
אחד החידושים המעניינים של הפלטפורמה הזו, של פיג'ו 2008, היא באפשרות שנולדה מראש להתקין בו מערכות הנעה שונות לגמרי זו מזו. בשלב ראשון, כאן בישראל, אנחנו מקבלים אותו עם הנעת בנזין ודיזל ובהמשך נוכל לרכוש אותו גם בגרסת חשמל מלאה, עם מערך סוללות רציני (טווח נסיעה של למעלה מ-300 קילומטרים והספק מנוע של 136 כ"ס. את הגרסה הזו נבחן כשתגיע לישראל, אך כבר נהגנו עליה במסגרת ההשקה העולמית).
צמד המנועים שמוצעים כעת בישראל הם מנועי טורבו-בנזין וטורבו-דיזל, שניהם מספקים 130 כ"ס. גרסת הדיזל מוצמדת לרמת האבזור הבסיסית, אקטיב, והיא מיועדת בעיקר למי שהיקף הנסיעות שלו גדול במיוחד. המנוע השני הוא הבנזין, זה שנבחן, ואותו אפשר לקבל עם שתי רמות הגימור. בשני המקרים, תיבת ההילוכים היא אוטומטית קלאסית ולה שמונה הילוכים.
מנוע הבנזין לא מאוד חלק, אבל החספוס הקל, שמלווה בצלילי מנוע עם נוכחות, עושה הכל בצורה שהיא דווקא נעימה וטובה. מרגישים את המנוע ואת הפעולה שלו, בלי שזה מעיק מדי למי שאינו רוצה לדעת מה לוקח אותו. עוצמת המנוע אינה תמיד מורגשת היטב ולתיבת ההילוכים לוקח לפעמים קצת זמן להגיב, בעיקר ביציאה מהמקום. צריכת הדלק במהלך המבחן היתה כ-12 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
יש לפיג'ו כיום מכוניות שהן בולטות מאוד בהתנהגות הכביש הספורטיבית שלהן. ה-2008 אינו מהחזקים בתחום הזה. ההיגוי חד ומדויק, ומגיב מהר לפעולות הנהג, אבל הוא כמעט אינו מעביר את התחושות של מה שקורה למטה. לעתים גם שילוב המבנה המתומן עם גודל ההגה הקטן, בשילוב עם מהירות ההיגוי, קצת מכבידים על השימוש בו.
לעומת כל זאת, רכב הפנאי הקטן כן משדר תחושה בטוחה, צפויה ויציבה. אחיזת הכביש גבוהה מאוד וההרגשה היא של כלי רכב שידאג להביא אותנו בשלום הביתה.
סיכום
במדדים של כלי רכב משפחתי-קטן, בעולם הג'יפונים הקטנים האינסופי שמקיף אותנו, פיג'ו 2008 אינו בולט במיוחד. בנוחות ובהנדסת האנוש הוא אינו מהחזקים, אם כי הוא מרווח מאוד ומצויד במערכת הנעה יעילה. המקומות שבהם פיג'ו 2008 בולט ממש, נמצא בחוויות החושיות: העיצוב שלו מיוחד ומעניין מבחוץ, ויוצר חוויית שימוש בלתי שגרתית בעליל מבפנים. בלי ספק, רכב הפנאי הצרפתי החדש מדבר אל הלב.
לדגמי פיג'ו בישראל - פיג'ו
פורסם לראשונה ב- 05.04.20
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות