בכל פעם שפיג'ו מוציאה דור חדש לסדרת ה-200 שלה, וזה קרה עם ה-206 וה-207, מיד משווים את המכונית החדשה למייסדת השושלת ולמכונית האלמותית שנולדה בפאתי פריז: פיג'ו 205. הנעליים שהיא השאירה, או לחילופין הג'אנטים, היו כל כך גדולים עד שאף אחת מהמחליפות לא ממש הצליחה למלא אותם כראוי. גורת האריות החדשה מבית היצרן הצרפתי, פיג'ו 208, מכוונת גבוה מאוד. ה-208, בהרבה מובנים, דומה מאוד לקטנה האגדית - אך בנקודות מסויימות היא גם שונה מאוד. האם היא מצליחה לשחזר את הרוח של סבתא רבא או שכמו ה-207 היא מפספסת את הנקודה?
עיצוב - אופנה צרפתית אם יש קשר עיצובי כזה או אחר בין ה-208 וה-205, הוא כנראה הסמל על החרטום. אם הייתם נתקלים בקבוצה של 205 בעבר הייתם בקלות יכולים לטעות ולחשוב שנעה לעבריכם ערימת פחיות. ה-208 כבר מציגה עיצוב אחר לחלוטין. למרות שיש דמיון כללי ל-207, את החזית הכבדה החליף פרצוף קליל יותר עם נגיעות קטנות שמעניקות לו מראה יוקרתי. לדוגמא, פס הניקל הקטן עליו רשום שם החברה. גם שאר החלקים מתחברים לשלם מאוד הרמוני. תסתכלו על יחידות התאורה בזנב ותבינו שבפיג'ו לא התכוונו הפעם לפספס את הפרטים הקטנים.
הנגיעה לפרטים הקטנים נמשכת לתוך תא הנוסעים. הפלסטיקה רכה יחסית בדשבורד ובדלתות כאשר במקומות נמוכים יותר כמו תאי האחסון השונים הפלסטיקה קשה יותר אבל לא תפריע למי שאינו קפדן במיוחד. העיצוב עצמו מרשים, ותורמים לתחושה הפלסטיקים המבריקים בדלתות ובקונסולה המרכזית. הגרסה שהתייצבה למבחן הייתה גרסת ה-Access הבסיסית בהיצע. בניגוד לגרסה המאובזרת (שמגיעה עם מסך מגע מתקדם, חיבורים לנגני השמע, חישוקים קלים, דיבורית בלוטות' ועוד) הגרסה הבסיסית מגיעה, בסופו של דבר, עם האפשרות המפתה להוסיף כסף ולעבור לגרסה המאובזרת. כל מה שתמצאו בגרסת הבסיס הוא רדיו מקורי עם שליטה מההגה (למרות שהוא נראה כמו התקנה מקומית), שני חלונות חשמל ומחשב דרך. אפילו המראות בגרסה זו מתכווננות ידנית.
אם זאת הייתה בחורה כנראה שהיינו מתים אחרי המשפט הבא, אבל אי אפשר לעשות פה הנחות: ה-207 נראתה שמנה (לה בטעות אמרנו שהיא נראית בהריון). כנראה שגם הצרפתים לא ממש אהבו אותה בוורסיה הבריאה, ובמסגרת דיאטה מקיפה ה-208 השילה 100 ק"ג ואיבדה 10 ס"מ מאורכה. מימד הרוחב דווקא גדל במעט. אתם בטח מניחים שה-208 היא מכונית צפופה יותר כעת, אך באוהל הקסמים של פיג'ו המצב דווקא השתפר. המרחב לארבעה נוסעים מצויין ורק ניסיון לדחוס פנימה נוסע חמישי יחשוף את מגבלות המושב האחורי. גם תא המטען, באופן לא ברור, צמח בליטר אחד. מושב הנהג מציע סידור מיוחד ומוזר ברגע הראשון. ההגה נמוך משמעותית מלוח השעונים ונמצא קרוב יותר לגוף הנהג. זה מאפשר תנוחת ישיבה רחוקה יותר וספורטיבית.
נוחות הנסיעה - עזבו אתכן מעקבים פעם מכוניות צרפתיות נודעו בנוחותן המפורסמת, ובמסגרת המסע שלה אל העבר פיג'ו 208 מצליחה להחזיר גם באספקט הזה עטרה ליושנה. הכיול הבסיסי רך אך ריסון המרכב טוב מאוד. לא מדובר במכונית שמצליחה לבלוע את כל סוגי השיבושים ופה ושם תעבור מהמורה ישירות לנוסעים, אבל ביחס לקטגוריה שלה היא בהחלט מצליחה להציג בידוד מפתיע ממרבית המפגעים שבכביש. בשעות הבוקר המוקדמות יש זמן לבדוק איך הרחובות של איזור התעשייה בבית שמש מקבלים את הפיג'ו. הרחובות באזור יכולים להתגאות בכמות מפגעים שלא תמצאו גם ברובע המופגז של חאלב, ועדיין ה-208 מגיבה באדישות לרוב התחמושת שהרחובות המצולקים יורים לעברה. מעבר לכביש המהיר לא גורם לצרפתיה להתנדנד והנוחות הטובה נשמרת גם שם.
מנוע ותיבת הילוכים - זה הקטן, גדול יהיה? ה-208 מגיעה לישראל עם שני מנועים שונים. הראשון, מנוע בנפח 1.6 ליטר (120 כוחות סוס), משודך אך ורק לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 4 הילוכים. השני, זה שהגיע ברכב המבחן, הוא מנוע בנפח 1.2 ליטר שמוצע עם תיבה ידנית. על פניו זה נשמע כמו מתכון שגרתי למדי בקטגוריית הסופר מיני הידניות, אבל במקרה של הצרפתיה מדובר במנה איכותית. המנוע מציע שיא מומנט של 12 קג"מ כבר ב-2750 סיבובים לדקה וממשיך עד לשיא הספק ב-5750 סל"ד. כלומר: רצועת כוח של 3,000 סל"ד. הרבה יותר ביחס למרבית המתחרות. המנוע מספיק גמיש ומאיץ את הצרפתייה הקטנה באופן החלטי ביחס למקובל בקטגוריה, וגם הסאונד שלו מוצלח. ידית ההילוכים גדולה ונופלת היישר ליד, אך לחלק מהנהגים ההילוך החמישי יהיה קצת רחוק והמצמד הנקודתי עלול להפריע בנסיעה עירונית. הנקודה המשמעותית ביותר לאור המשקל של הרכב וגמישות המנוע היא צריכת הדלק. הנתון הרשמי טוען ל-22 ק"מ לליטר; בשיוט רגוע מאוד הנתון הזה גם יכול להיות ריאלי, אך במצטבר התקבלה אצלנו בנסיעת המבחן צריכת דלק של כ-15 ק"מ לליטר בתנאים מעורבים ולא ממש מתחשבים. נהגים שלווים יותר שלא מגזימים בנהיגה עירונית יוכלו להשיג צריכת דלק טובה בהרבה.
והחידה השבועית לילד: מצא את האבזור
התנהגות כביש - נוסטלגיה כשמתחילים להעפיל ולהתפתל בכביש התלול לכיוון ירושלים, הפיג'ו מתחילה לתקשר. זו לא רק תקשורת בין הנהג לרכב - זאת גם תקשורת בין ה-208 לערכים הכל כך מסורתיים של המותג הצרפתי ושל ה-205: שלדה מוצלחת והנאה מעצם מעשה הנהיגה. מי שנהג ב-205 זוכר את המיידיות בה היא הייתה פונה, את כמות המידע שהשלדה חלקה עם הנהג ואת האופן הצפוי בו היא התמודדה עם מצבי קיצון. ה-208 אמנם לא ישירה כמוה אבל הרעיון הוא אותו רעיון. הנכונות להתפתל עם הכביש גבוהה והיא מהירה בתגובתה לדרישות הנהג. הזנב אולי לא שמח כמו שהיה זה של סבתא אי שם בימים ההם, אבל אפשר לחדד את ההפנייה בעזרת עזיבת פתאומית של דוושת הגז. הגמישות של המנוע מאפשרת לשמור על קצב גבוה ביחס למתחרות הישירות ורק בור קטן בין ההילוכים השני והשלישי מזכיר שבכל זאת לא הכל מושלם. למרות כל הכיף, צריך לזכור שלימים בהם ההגה היה מנהל שיחות צפופות עם הנהג כבר לא נחזור יותר, ושבקרות בלתי מתנתקות מחזיקות קצר את הזנב - כך שהחוויה טובה אך היא עובדרת דרך הרבה שכבות ומסננים. דבר חשוב נוסף הוא העובדה שלמרות היכולת הגבוהה, השלדה חושפת כי 82 סוסים לא מספיקים בכדי להפוך את החוויה לסנסציה. בשביל הדבר האמיתי נחכה ל-208GTI הספורטיבית שתגיע בהמשך השנה, והלוואי שהמחווה שהיא תעשה ל-205GTI תהיה דומה למה שה-208 הרגילה עושה לרבת המכר של שנות ה-80. אם גרסת ה-1.2 פורטת לנו על מיתרי גיטרה סנטימנטלית, האחות הספורטיבית כנראה כבר תגיע חמושה בנבל לחלומות שלנו.
סיכום פיג'ו 208 היא מכונית מעולה, נקודה. היא חסכונית אך לא מוותרת על ביצועים טובים ביחס למתחרות. מרווחת אך לא כבדה. נראית טוב מאוד מבלי להיות מצועצעת ולא עושה פשרות בין נוחות נסיעה והתנהגות כביש. למרבה הצער, כל אלו עדיין לא יסייעו לה להפוך לרבת מכר בקטגורייה שלה ולזכות להצלחה של ה-205 ההיא. האבזור בגרסת הבסיס לוקה בחסר ביחס למחיר הגבוה, והמחיר, שעומד בעת השקת הרכב על 86 אלף שקל, פשוט לא מאפשר ל-208 להתחרות בצורה ישירה בקטגוריית הסופר מיני הידניות שכל מה שחשוב בה זה המחיר. ה-208 יקרה בעשרת אלפים שקלים מהמצטיינות שבחבורה. הפוטנציאל העצום של ה-208 לא יתממש בישראל בגלל שתי הבעיות הללו, וזה חבל במיוחד לאור העובדה שאחרי למעלה מעשור פיג'ו סוף סוף חוזרת לשורשים.
מי שקונה רק כדי למכור או לספור את האביזרים לשקל - אין לו מה לחפש בפיג'ו 208.מי שנהנה לעקוף מימין לקסוסים בסיבובים לירושליים וכביש 395 מוריד לו הילוך - רק 208. 95 אחוז מהמכוניות על הכביש לא יכולות לפתיחה של ה 208 הידנית ברמזור. ועם כל זה - ממוצע צריכת הדלק - מעל ל15 בממוצע כולל.