מכונית חדשה בפיג'ו מזמינה החלפת שם. 204 התחלפה ב-205. הדור הבא נקרא 206, ואז 207 ו-208. המכונית המשפחתית היוצאת נקראת "פיג'ו 308". איך נקראת הבאה? לא, לא 309. למה? קודם כל - פיג'ו 309 כבר היתה בעולם. שנית, ובתזמון מושלם שחסך את האופציה הזו, הצרפתים החליטו שמעכשיו כל דגמי פיג'ו יסתיימו בספרה 8, ועל כן, אמרו מעתה: פיג'ו 308 החדשה, או - דור שני, או סתם - פיג'ו 308. אפילו שזו כבר מכונית אחרת לגמרי, שנולדה לעשות דברים הרבה יותר גדולים מקודמתה.
עיצוב וסגנון
כשבפיג'ו רוצים לפגוע ישר במרכז הקונצנזוס של המכוניות המשפחתיות האירופיות, הם רואים לנגד רוחם את פולקסווגן גולף. איך יודעים? ראשית, כיוון שבמשך שנים רבות המתחרה הגרמנית מצליחה לשמור על מעמדה בטבלאות המכירות באירופה ובקרב בוחנים מקצועיים ביבשת, ושנית, כיוון שהמכונית החדשה של הצרפתים, פיג'ו 308, דור שני, דומה מאוד לגולף.
ברור שאפשר להבחין ביניהן כשהן חולפות על פניך ברחוב, אבל הדמיון ניכר. מאחור היא דווקא דומה מאוד למרצדס A קלאס החדשה (וזוהי בהחלט מחמאה), אבל מכל ה"דומה ל…" האלה אפשר לחשוב שלפיג'ו 308 אין אישיות משל עצמה. לעיצוב החיצוני של המכונית החדשה לבית פיג'ו יש אישיות, אישיות מופנמת, מיינסטרימית, אלגנטית ומזוהה מחד, אבל מנסה שלא לזעזע ולא להרחיק אף אחד מאידך. ובמלים אחרות, "זו דעתי, ואם אתה לא אוהב אותה - יש לי גם דעות נוספות".
לא מעט מהאופי שכן אפשר למצוא בעיצוב החיצוני נמצא בפרטים, כמו נגיעות ה-LED בפנסים (הגרסה המאובזרת ביותר כוללת מערך נרחב הרבה יותר של LED) וגם גריל הכרום שממסגר את החזית בנגיעה סטייליסטית.
תא הנוסעים
בתוך תא הנוסעים הלכו אנשי פיג'ו על קו הרבה יותר מיוחד, ועוד יותר שיקי. כאן אפשר למצוא סגנון מינימליסטי ומודרני מאוד. הסגנון הזה מוכר למשתמשי הסמארטפונים - מעט הכפתורים חבויים, כדי שלא להיות נוכחים כשלא צריך אותם, ועל מסך המגע הגדול מופיעים כפתורים לפי הצורך. ההגה הקטן ושעוני המהירות והסל"ד ממוקמים מעל להגה. המטרה היא לקרב בין המבט שיורד אל עבר השעונים ובין המבט הישר אל עבר הכביש. בסיכומו של דבר, הסגנון המיוחד, אוונגרדי משהו, של תא הנוסעים, מייצר חוויה מיוחדת לשהייה ובכך מצטרף לתאי הנוסעים החווייתיים של מאזדה 3 או הונדה סיוויק, שמוסיפים לא מעט קסם לשגרת היומיום.
איכות החומרים בתא הנוסעים של פיג'ו 308 אינה אחידה וחומרים טובים וטובים פחות משולבים זה בזה. איכות ההרכבה נראית טובה מאוד.
הנהג מתיישב במושב שהוא נוקשה מעט, אבל מוצק ותומך היטב - כולל תמיכה מתכווננת מבורכת בגב התחתון. לשם האווירה הספורטיבית, ההגה זוכה לקוטר מוקטן ולעיצוב מיוחד. לשם התאמה טובה לנהג, ההגה מתכוונן מעלה-מטה וגם פנימה-החוצה. סביב הנהג ישנם כמה תאים קטנים ורדודים יחסית, כולל מחזיק כוסות בודד ותא בין המושבים. התא הייעודי להנחת הסמארטפון ולצידו החיבורים - יעיל ושימושי.
המכונית הצרפתית החדשה מגיעה עם רשימה ארוכה של אביזרים - לא רק ברמת "פרימיום" היקרה, אלא גם ב"אקטיב" הבסיסית. האקטיב כוללת מערכת מולטימדיה עם צג מגע בקוטר 10 אינץ' עם חיבורי בלוטות', נגן חיצוני ו-USB ועם שליטה מגלגל ההגה. רמת האבזור הזו כוללת גם מערכת בקרת אקלים מפוצלת, מחשב דרך, בקרת שיוט, מראות צד מתקפלות חשמלית, חישני גשם ותאורה, פנסי ערפל ופנסים בשילוב LED. רמת האבזור והגימור הזו היא גם זו שעוטפת את גרסת הסטיישן של פיג'ו 308.
רמת הגימור הגבוהה יותר, פרימיום, כוללת את כל מה שיש באקטיב וגם חלון פנורמי גדול בגג, גלגלי 17 אינץ', מושבים ספורטיביים, תאורת LED מלאה, חישני חניה מלפנים ומאחור וגם בלם יד חשמלי.
הכניסה והיציאה אל שורת המושבים האחורית אינה מושלמת, בין היתר כיוון שפיג'ו 308 החדשה נמוכה באופן יחסי. מרווח הראש מאחור מעולה כשאין את הגג הפנורמי, אם כי המקום לברכיים צומצם מאוד לטובת נפח תא המטען. נוסף על כך, התחושה מאחור מעט שחורה, פשוטה וסגורה. במכונית משפחתית, היינו שמחים למושבים אחוריים מעתירים יותר.
אז מרווח הברכיים לא משהו, אבל תא המטען של פיג'ו 308 מגדיר מחדש את הנפח בקבוצה הזו. עם נפח של 470 ליטר הוא מצליח להיות גדול יותר אפילו מתאי מטען של מכוניות בתצורת סדאן. מלבד נפח מרשים, לא מצאנו בתא ווים לשקיות סופרמרקט או תאים מיוחדים.
נוחות נסיעה
בתמרון עירוני קשה מעט לראות את קצות המרכב של המכונית, ומערכת חישני הנסיעה לאחור מסייעת. קוטרו הקטן של ההגה אינו מפריע כלל בתמרונים עירוניים צפופים ותכופים והוא קל ונוח לפעולה גם במהירויות חניה.
המתלים של פיג'ו 308 מכוילים לספיגה רכה ונעימה. במצב רגיל זה נחמד מאוד, אבל הם מתקשים לרסן את הפגמים הקטנים או את הגדולים והחדים. לכן, כשהכביש אינו סלול היטב, הנוסעים קצת מיטלטלים בין הבורות והסדקים. במצבים מתורבתים יותר, המכונית בולטת ברמת נוחות מצוינת.
כך או כך, מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת מאוד. הרכות היחסית עוברת לריסון נינוח ונעים. זו מכונית שאפשר לנסוע איתה למרחקים גדולים בלי להתעייף. איכות הבנייה של המכונית מתבטאת בבידוד מצוין של המרכב מפני רעשי דרך, רוח ומנוע.
מנוע ותיבת הילוכים
ברוכים הבאים לפן החזק ביותר של המכונית: המנוע שלה. מדובר במנוע בנזין בנפח של 1.2 ליטר בלבד - נציג של כבוד בטרנד הקטנת המנועים. ובכל זאת, המנוע הזה בולט גם בתחום הזה. למנוע הזה שלושה צילינדרים בלבד, ועם הזרקת בנזין ישירה ומגדש טורבו בלחץ גבוה הוא מצליח להפיק כוח מרשים - 130 כ"ס וגם מומנט רב. המנוע לא רק חזק ויעיל על הנייר, אלא שהוא מוכיח את היכולת הזו גם על הכביש. הפעולה שלו חלקה ונעימה, כיאה למנוע חזק ובוגר, ועם זאת הוא מסוגל להאיץ את המכונית בקצב מרשים.
זוגתו, תיבת ההילוכים, חדשנית פחות. מדובר בתיבת הילוכים יפנית בת שישה הילוכים - לא רובוטית או רציפה, אלא אוטומטית סטנדרטית. התיבת הזו פועלת באופן חלק ויעיל.
אחד היתרונות המרכזיים של המנועים הקטנים והחזקים הוא צריכת הדלק הנמוכה המובטחת. חשוב לציין שישנה שונות גדולה בצריכת דלק של מנועים כאלה לפי אופי הנהיגה. בנסיעת המבחן שלנו צריכת הדלק עמדה על כ-14 קילומטרים לליטר.
התנהגות הכביש
אחרי שפיג'ו 208 החזירה את החיוך לפני חובבי הרכב בתחום המכוניות הקטנות, נראה שפיג'ו 308 עושה פעולה דומה בתחום המכוניות המשפחתיות. דווקא כשפורטים את מאפייני הנהיגה של המכונית מתגלה תמונה רחוקה משלמות - פיג'ו 308 רוכנת מדי לצדדים בעיקולים וגם ההגה שלה לא מעביר לנהג באופן מדויק את מה שקורה מתחת לגלגלים. ובכל זאת, הפחתת המשקל המשמעותית שנערכה לשלדת המכונית, השיפורים המשמעותיים בשלדה החדשה, ביחד עם משקל ופעולה כללית טובה של ההגה - כל אלו יוצרים מכונית שקל מאוד לשלוט בה בקצה גבול האחיזה ובכלל. מצד אחד היא בטוחה ונעימה מאוד לשליטה. מצד שני - היא מהנה ביותר. במהלך המבחן מצאנו את עצמנו חוזרים שוב ושוב על קטעי הנהיגה כדי "להתרשם שוב" ובעיקר להעביר זמן עבודה חייכני במיוחד.
לצד ההנאה, המכונית אוחזת היטב את הכביש ומשרה בטחון רב בנהיגה - לא רק בכבישים מפותלים אלא גם סתם כך, בנהיגה יומיומית או בהתמודדות עם תנאים אידיאליים פחות.
סיכום
פיג'ו 308 אינה מכונית מושלמת - ריסון המהמורות, המושבים האחוריים ואפילו רכינת הגוף והמחסור המסוים בתאים שימושיים. ובכל זאת, היא מספקת כמה דברים שחסרים בתחום המשפחתי: סביבת נהיגה חווייתית ומעוצבת מאוד, תא מטען ענק, מנוע משובח ביותר למרות - ואולי בזכות - קוטנו, וגם המון שמחת חיים בקרב מי שייקח אותה לכבישי נהיגה מהנים.
לדגמי פיג'ו בישראל -
פיג'ו
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות