אני יוצא מן הרכב ונכנס לבית הוריי. אבי משקיף על החנייה מבעד לחלון המטבח.
"עוד פעם הבאת מיניוואן?"
אז לא, דווקא לא הבאתי מיניוואן הפעם. פיג'ו 308 היא משפחתית קומפקטית, מתחרה ישירה לפורד פוקוס או למאזדה 3. אבל, מה שנכון, בגובה של 150 ס"מ ורוחב של 181 ס"מ מדובר באחת המשפחתיות היותר מיניוואניסטיות שראיתם לאחרונה. מה זה בעצם אומר? תא הנוסעים מרווח ואוורירי, תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת. ומה זה לא אומר? רק רגע, בואו לא נקדים את המאוחר.
קודמתה של ה-308 - פיג'ו 307 - סימנה את קו המחשבה של היצרנית למילניום החדש. פחות התמקדות בניהוג וספורטיביות, יותר תשומת לב לבטיחות ואיכות חומרים. נו, כמו תכנית הטלויזיה ההיא - להתבגר ולהתברגן. אין ספק, מגמה זו השתלמה לפיג'ו בנתוני המכירות. הגזברים היו מרוצים והאופי החדש זלג גם לדגמים מודרניים נוספים כמו פיג'ו 207 ופיג'ו 407. וכן, גם ל-308.
לעמוד הדגם בקטלוג - פיג'ו 308
פיג'ו 308 בפוזה מחמיאה
המכונית שלקחנו למבחן היא המהדורה הבכירה של פיג'ו 308 - מצוידת במנוע 1.6 ליטר מוגדש טורבו וברמת אבזור גבוהה. במחיר של 156,990 ? היא פונה באופן מובהק לצרכן הפרטי, זה שמתלבט בדרך כלל בין פולקסווגן גולף להונדה סיוויק. זה שרוצה משפחתית, אבל עם קצת יותר כוח, קצת יותר אבזור.
קצת יותר כוח
האובססיה החדשה בתעשיית הרכב, בעיקר זו האירופית, היא הקטנת מנועים. לפולקסווגן יש את סדרת ה-TSI המצליחה - מנועים צנועי נפח שבסיוע מגדשי טורבו מפגינים כוח רב. פורד פוקוס הבאה תוצע אף היא עם מנוע 1.6 טורבו-בנזין, ופיאט בראבו משווקת כבר עכשיו עם מנוע 1.4 מוגדש. גם בפיג'ו לקחו את העניין לתשומת ליבם. יחידת ה-1.6-טורבו ב-308 מחליפה הלכה למעשה את מנוע ה-2.0 ליטרים המסורתי של ה-307, ועולה עליו כמעט בכל פרמטר.
תשאלנו מדוע משפחה ממוצעת צריכה מגדשים ונענה לכם שטורבו הוא לא רק לחולי הגה ומסניפי בנזין. ראשית כל, צמצום הסמ"קים מביא לירידה בצריכת הדלק ובפליטת המזהמים. מעבר לזה, עם 140 כוחות סוס מתקבלים ביצועים נאים - 10.2 שניות מהחנייה למאה קמ"ש - אבל עזבו אתכם מזינוקים ופירפורים, מדובר בטורבו מתורבת. יתרונו הגדול של המנוע בא לידי ביטוי בתאוצות ביניים. רוצים לעקוף משאית כבדה ולזנק מ-80 קמ"ש ל-110 בעליות של ירושלים? אין שום בעיה. לחיצה קלה על הגז והטורבו יצליף בסוסים. גוש מומנט של 24.4 קג"ם זמין לרשותכם החל מ-1,400 סל"ד נמוכים - לא הרבה יותר מסל"ד סרק של עמידה ברמזור. זהו לא ספורט קיצוני, אלא פשוט מקל על החיים. וצריכת הדלק? נהג רגוע יוכל להגיע ל-12 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת (עירונית/בין עירונית). לא רע בכלל. אך האם לא הגיע הזמן להוציא לגמלאות את הגיר הוותיק מרובע ההילוכים?
קצת יותר אבזור
גרסת הטורבו של פיג'ו 308 מגיעה ברמת הגימור הגבוהה - Premium. אביזרי הפרימיום כוללים בקרת שיוט עם מגביל מהירות, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור לספסל האחורי, מערכת שמע משוכללת עם שליטה מההגה ועוד רשימת מותרות ארוכה שתוכלו למצוא בעמוד הגרסה - פיג'ו 308 1.6, טורבו, Premium. תא הנוסעים בנוי היטב, הפלסטיקים איכותיים והנדסת האנוש מוצלחת. ומה לגבי עיצוב פנים? סתם בסדר. לא מעורר השראה. זו תהיה קלישאה עיתונאית לכתוב ששרטטי תא הנוסעים ב-308 מצאו מודל לחיקוי במכוניות גרמניות כמו הגולף. בדרך כלל, קלישאות הופכות לכאלו כיוון שיש בהן אמת.
פיג'ו 308. עיצוב חתולי
באשר לבטיחות - אתם יכולים לסמן וי. ציון של חמישה כוכבים במבחן הריסוק האירופי, שש כריות אוויר, מערכת בקרת משיכה ASR, וכמובן מערכת בקרת יציבות ESP. יש אפילו גימיק של הפעלת אורות מצוקה אוטומטית בעת בלימת חירום, כדי להזהיר את הנהגים שמאחור.
קצת יותר נוחות
לא חסרות סטיגמות על מכוניות צרפתיות. פיג'ו 308 נופלת ברכות לפחות על החיובית שבהן - נוחות נסיעה גבוהה. בעוד שמרבית המכוניות המודרניות מציעות נוחות טובה בכביש המהיר, אין הרבה משפחתיות שינעימו לכם את הנסיעה העירונית כמו ה-308. הבולמים מסתדרים על סדקים ושברים כמעט כמו פאקיר על מיטת מסמרים. באמפרים גדולים עשויים להוציא את המכונית משלוותה, אך זה פחות מעיד על איכויות הרכב ויותר על חוסר הסבלנות של הנהג.
פיג'ו 308 תעניק תנוחת נהיגה מוצלחת לכל מי שייכנס בתוך הקוקפיט - המושב מתכוונן לכל המימדים וגם ההגה ניתן להתאמה אישית מלאה. כס הנהג בנוי היטב, אך אניני-החוליות שבינינו לא היו מתנגדים לקצת יותר תמיכה בגב התחתון. גם משענת הראש עלולה להציק לפעמים בנטייה המוגזמת שלה קדימה.
פיג'ו 308. תא נוסעים איכותי אך לא יחודי
מבחינת מרחב מחייה - אין תלונות. גם מי שלא צעק "שוט גאן" בזמן יסתדר היטב במושב האחורי. ארבעה מבוגרים יתארחו בקלות בבטן ה-308. חמישה זה כבר סיפור אחר. מימד הרוחב במכונית נדיב בהחלט, אך בדומה לשאר המתחרות בקטגוריה, המושב האמצעי יתאים מקסימום להברחת שב"חים.
קצת פחות מתקשרת
עיתונאי רכב הם עם נוסטלגי. אל תקשיבו להם. באמת, הביטו לכיוון השני כשהם נאנחים משהו בסגנון ה"אח, לאן נעלמו ימי הזוהר של פיג'ו 306 קשישא..."
אז בואו נגמור עם זה זריז. פיג'ו 308 היא מכונית מהירה, יציבה ובטוחה - אך כל הבקרות והמחשבים גוזלים את העבודה מהנהג ומשאירים אותו לשחק בפונקציות השונות של מסך המגע הצבעוני. זהו מחיר הטכנולוגיה. ההגה החשמלי הסוציופת לוקה בבעיות תקשורת חמורות, בקרת היציבות מתערבת בכל פניה שליש-חדה והתחושה הכללית היא שהאריה השואג של פיג'ו התמסד, הוליד 2.4 גורים ולקח משכנתא על צמוד-קרקע בפרברים. האם זה צריך להפריע לכם? קרוב לוודאי שלא. כלומר, אלא אם כן אתם בוחנים מכוניות למחייתכם.
קצת יותר
אם פיג'ו 308 מייצגת בחירה ראויה בתקציב של כ-160 אלף שקלים, הרי שהיא בחירה טובה מאוד בתקציב של 120 אלף ש"ח. לו תסכימו לוותר על מגדש הטורבו וכמה לוקסוסים כמו חישוקים קלים, תוכלו לרכוש את הגרסה המוזלת של 308 במחיר דומה לשל ניסאן טידה או שברולט אופטרה מיושנת.
מי שמחפש משפחתית איכותית - או "מכונית לייף-סטייל" כפי שוודאי יגדירו אותה משוררי הפליירים - עשוי למצוא בפיג'ו 308 פרטנרית מתאימה. בסופו של יום, יש סיבה לחיוך העצום שמרוח לה על הפגוש.
פיג'ו 308, 1.6 טורבו-בנזין, אוטומטית |
יתרונות | חסרונות |
מנוע | תיבת הילוכים מיושנת |
נוחות | התנהגות כביש חסרת השראה |
בטיחות | בידוד בינוני לרעשי צמיגים ורוח |
לדגמי פיג'ו בישראל - פיג'ו
פורסם לראשונה ב- 24.03.10
למאמר זה התפרסמו 11 תגובות