הסתכלו סביבכם. כמעט שלא תיראו כבר מיניוואנים חדשים לגמרי. פה ושם נמכר דגם זה או אחר, אבל הציבור עבר לצרוך רכבי פנאי, וזאת גם בתחום של משפחות ברוכות ילדים. ליתר דיוק: רבים מאלו שהיו רוכשים פעם מיניוואן עם שבעה מושבים, קונים היום רכב פנאי עם שבעה מושבים.
האופנה הזו החלה, במידה רבה, בקיה סורנטו שנעשה זול ונגיש יחסית. אחריו הגיע מיצובישי אאוטלנדר שהחליף את הגרנדיס במשבצת שבעת המושבים ואז החלו להימכר כאן רבי מכר נוספים, ניסאן אקס טרייל וסקודה קודיאק.
את השם פיג'ו 5008 אנחנו מכירים כבר הרבה שנים - כגרסת פיג'ו למיניוואן סיטרואן C4 גרנד פיקאסו. בדור החדש, שהגיע ב-2017 לישראל, הוא עבר הסבה לרכב פנאי, כדי להתחרות - לא בגרנדיס או במיניוואנים אחרים מפעם, אלא בקרוסאוברים מחוטבים.
עיצוב
אחת הבעיות ה...בולטות בקבוצת הקרוסאוברים בני שבעת המושבים היא העיצוב שלהם. מי שמחפש עיצוב מיוחד בדרך כלל לא מוצא אותו שם. במקרה של ה-5008 המצב אחר. יופי הוא עניין של טעם ובלי ספק צריך להתרגל אל העיצוב, משהו שבין כועס לאולטרה-מודרני, אבל בלי ספק מדובר בעיצוב מיוחד מאוד, בלתי שגרתי, וייחלנו לכזה.
בתוך תא הנוסעים, ה"לא שגרתי" הופך להיות הרבה יותר מרתק ומסעיר. תא הנוסעים כאן דומה מאוד לזה שבאח הקטן, פיג'ו 3008, כלומר, עמדת שליטה בסגנון קוקפיט של מטוס קרב (בפיג'ו קוראים לה i-קוקפיט). הכפתורים מפוסלים במתכת ומקיפים את הנהג/טייס בפריסה מושכת ומייצרים חוויה. המסך הקדמי שמחליף את לוח המחוונים הסטנדרטי הוא סיפור בפני עצמו - עיצוב חללי שמתחלף לפי חשקו של הנהג.
חוויית תא הנוסעים נמשכת מעבר לסידור ולטכנולוגיה. גם עיצוב המשטחים עצמם יפהפה, הכיסאות תפורים באופן מושך עין, תאורת הלד הלילית מפנקת והתחושה הכללית מיוחדת מאוד. איכות החומרים וההרכבה לא מהגבוהות בקבוצה.
תא הנוסעים
במרכז הפאנל הקדמי מותקנת מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' שמותאמת לעבודה עם חיבורי סמארטפון אפל קארפליי, מירורלינק וגם אנדרואיד אוטו, אם התקנתם כזה בעצמכם. בלחיצת כפתור עוברים למערכת הפעלה ייחודית לפיג'ו בישראל שהיא, אכן, דוברת עברית.
נראה כי העיצוב המיוחד והחווייתי דורש גם סידור אחר של הכפתורים ואופי הפעולות. בכך נפגעת לעתים הנדסת האנוש ולא תמיד קל לתפעל את המערכות השונות (למשל, תפעולים במזגן ובמולטימדיה), בעיקר תוך כדי נהיגה.
חלק מהיושבים במושבים הקדמיים לא יאהבו את הנוחות שלהם, בעיקר לנסיעות ארוכות. זאת היות שחסרה בהם מעט רכות ותמיכה לצדדים. לגב התחתון ולירכיים דווקא יש תמיכה בגרסת הפרימיום ובגרסת ה-GT העליונה יש (יושבים?) מסאז'!
שורת המושבים האחורית מזכירה לנו את הקשר המשפחתי לסיטרואן C4 פיקאסו (שניהם חולקים פלטפורמה). איך? לכל נוסע ומושב יש מסילה לעצמו. בזכות המסילה אפשר לחלק את מרחב הרגליים בין היושבים בשורה השנייה והשלישית. המרחב בשורה האמצעית סביר למבוגרים (בעיקר אם לא מושיבים מבוגרים גבוהים תחת החלון הפנורמי שמוצע בגרסת הפרימיום ומעלה, שמנמיך מעט את התקרה).
נוסף על המסילות, היושבים בשורה האמצעית נהנים מפתחי מיזוג עם כיוון עוצמת האוורור ואפילו מווילונות ומגשים בסגנון מטוס (רק בלי הדיילות).
השורה השלישית טובה לילדים, ועדיף שלא יהיו גדולי ממדים במיוחד. מאידך, אפשר לקפל ואפילו לשלוף בקלות את המושבים ובכך להגדיל את תא המטען. ואם הזכרנו את תא המטען - נציין כי הוא קטן מאוד כאשר כל המושבים בשימוש, אבל יחסית לתאי המטען הזעירים של הקבוצה הזו, הוא בסדר גמור.
מבחינה בטיחותית, כל הגרסאות כוללות מערכת בלימה אוטונומית, שיכולה להציל במצבי כמעט-תאונה וגם מראה פנימית מתכהה נגד סנוור. בגרסאות האבזור פרימיום ומעלה מקבלים היגוי אקטיבי ששומר על הנתיב, מעקב אחר רכב ב"שטח מת" וגם בקרת שיוט אדפטיבית - כזאת ששומרת מרחק, ומסוגלת לפעול עד כדי עצירה. זאת, אגב, אחת המערכות הטובות שפגשנו. בגרסת אקטיב הבסיסית לא מקבלים את המערכות החכמות (מלבד הבלימה האוטונומית).
לצד מערכות הבטיחות פיג'ו 5008 מאובזר היטב. מהאקטיב הבסיסית מקבלים מצלמת חניה 360 מעלות, תא גדול מקורר בין המושבים, חיישני גשם, שיבוץ תאורת LED בפנסים וגלגלי 18 אינץ'. גרסת הפרימיום מוסיפה לרשימה טעינה אלחוטית לסמארטפון ובקרת אקלים מפוצלת לנהג ולנוסע. ה-GT העליונה מוסיפה מערכות שונות ובהן כניסה והתנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לתא המטען עם הרגל וגם גלגלי 19 אינץ'.
נוחות נסיעה
עיצוב ה-5008 נותן תחושה שהוא פחות גדול מכפי שהוא באמת, אבל בנסיעה בעיר, בעיקר כשצריך לחנות, אי אפשר להתעלם בכל זאת שמדובר ברכב שבעה מושבים. עם זאת, מלבד החלון האחורי שהוא קצת קטן, רואים מצוין החוצה - המראות מצוינות והחלון הקדמי וחלונות הצד גדולים ומעניקים שדה ראייה מצוין.
הוסיפו לזה הגה שמצטודד ביעילות לכדי פניות U-Turn יעילות ותקבלו רכב גדול, אבל קל יחסית לתמרון בעיר. אין ספק שמצלמת ה-360 מעלות מסייעת עוד יותר.
ומבחינת נוחות? ה-5008 נוח ביותר. למעט פסי האטה תלולים מדי שעוברים באופן מעט נוקשה, הפיג'ו הגדול מרסן מצוין את תבניות הכביש העירוני הטיפוסיות ומעניק איכות נסיעה מצוינת. מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת עוד יותר. הרכב לא רק מרוסן ונינוח אלא גם מבודד היטב מרעשי החוץ.
מנוע ותיבת הילוכים
היצע המנועים של פיג'ו 5008 יזכיר לקוראינו הנאמנים את אחיו הקטן, פיג'ו 3008. שני המנועים הראשונין הם בנפח של 1,600 סמ"ק: טורבו בנזין עם 165 כ"ס וטורבו דיזל עם 120 כ"ס, ואילו ה-GT, הגרסה העליונה, עם מנוע 2,000 סמ"ק טורבו דיזל שמייצר 180 כ"ס.
בזכות משקל קל מאוד של המרכב (ה-5008 הוא הקל בין המתחרים), מנוע הבנזין, 165 כ"ס, מסתדר עם המרכב ביעילות. המנוע חזק דיו והפעולה שלו חלקה. תיבת ההילוכים יכולה היתה להגיב מעט מהר יותר והפעולה שלה בשילוב מערכת הכיבוי-הדלקה ברמזורים יוצרת יציאות מעט איטיות מדי מהמקום.
צריכת הדלק במבחן שלנו, שבו נהגנו בבנזין, עמדה על כ-12 ק"מ לכל ליטר. שתי הגרסאות האחרות יהיו חסכוניות משמעותית.
התנהגות כביש
המשקל הקל תורם מאוד גם להתנהגות הכביש של הפנאי-7-מושבים הצרפתי. הרכב מגיב בקלילות לבקשות הנהג. ובכל זאת, מדובר ברכב ארוך וגבוה, שמטרתו להיות רך ונינוח ליושבים יותר מאשר מחודד ונוקשה לנהג הספורטיבי. בכך הרכב מעט רוכן יותר וההגה מנותק יחסית מלדווח על מה שקורה למטה. אבל ברכב כזה, לטעמנו, נינוחות ונעימות חשובות יותר מספורט.
שטח
יש רכבי פנאי שכל קשר בינם ובין יכולות בשטח - מקרי בהחלט. זה לא המקרה ב-5008. אין בו אמנם אפילו אופציה להנעה לכל הגלגלים (4X4), ואין בו הילוך כוח וכדומה, אבל מרווח הגחון שלו מרשים מאוד - כמעט 24 ס"מ, נתון שמאפשר לו לדלג מעל לכל מיני אבנים גדולות או "קוליסים" (סימני צמיגים) שנותרים בשטח. אפשר בהחלט לפצוח בטיול שבילים נעים עם המשפחה ברכב הזה, כל עוד מודעים למגבלות שלו.
סיכום
לא נראה לנו שהעולם סובל מדי ממעבר הלקוחות ממרחבי המיניוואנים לחיטובי הפנאי. מרחב הפנים בפיג'ו 5008 אמנם לא מהגדולים והנדסת האנוש שבו אינה מהפשוטות, אבל הוא מעוצב היטב, מאובזר במיטב הפינוקים ומערכות הבטיחות (במרבית הגרסאות), הוא גם נוח מאוד ובסופי שבוע יכול אפילו לקחת את המשפחה לטיולי שטח נינוחים.
לדגמי פיג'ו בישראל -
פיג'ו
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות