פיג'ו 508, 1.6 טורבו-בנזין, 156 כ"ס, החל מ-161,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
איכות והקפדה על הפרטים | מהירה, אבל לא מרגישה נמרצת |
נוחות ומרווח פנים | עיצוב יצירתי פחות משל ה-407 בזמנה |
פיג'ו חזרה ליהנות מהנהיגה | |
המבחן נערך בפברואר 2011, חודשיים לפני שהתחילה יבואנית הרכב "דוד לובינסקי" לשווק את פיג'ו 508 בישראל. מחירה עומד על 161,000 שקל לגרסת הבנזין האוטומטית הבסיסית, ומעליה מוצעות שתי רמות גימור נוספות. לצידן של אלו תוצע בעתיד גרסה המצוידת במנוע דיזל וכן גרסת סטיישן.
פיג'ו 508. מלך האריות / צילומים: יצרן
מרשימה, קלאסית ואלגנטית. פיג'ו 508 עומדת על מזח הנמל וממתינה לעדת העיתונאים שיורדת מהמיניבוס. המכונית שלפנינו נושאת את סמל האריה המחודש, וקורצת אלינו, איך אפשר שלא, בפנסי לד אופנתיים. היופי הוא, כידוע, בעיני המתבונן. אני התבוננתי ואהבתי.
ה-508 מבוססת על פלטפורמה 3 של קונצרן PSA, כמו גם סיטרואן C5. היא ארוכה בתריסר ס"מ מפיג'ו 407 הפורשת, ובסיס גלגליה ארוך בתשעה ס"מ מזה של קודמתה. מידות אלו נובעות מהעובדה שהוטל על ה-508 לתפוס גם את מקומה של האחות הגדולה, מכונית הדגל הותיקה – פיג'ו 607. למרות הגידול במימדים, ה-508 קלה מן ה-407 בכ-25 ק"ג - תוצאה של שימוש בחומרים כמו מגנזיום ואלומיניום ומתלה קדמי קל יותר ברוב הגרסאות.
הכביש הספרדי מטפס מעלה מעלה, עיקולים ארוכים, פניות חדות. הנוף כמו ישראלי, מזכיר לי את אזור הגליל העליון - רק בלי רכבי צבא ובסיסים צבאיים.
בהיצע המנועים של ה-508 ניתן למצוא את מנועי הבנזין המוכרים שפותחו בשיתוף עם ב.מ.וו. מנועים אלו, בנפח של 1,600 סמ"ק, מנפקים בין 120 ל- 156 כ"ס (בגרסה עם מגדש הטורבו), כאשר בישראל תשווק הגרסה המוגדשת בלבד. באגף לוגמי הסולר ניתן למצוא 5 יחידות הנעה שונות, החל ממנוע בסיסי בעל הספק של 112 כ"ס וכלה במנוע חדש ומתקדם בנפח 2.2 ליטרים המציג הספק של 204 כ"ס.
מכוון את המושב, מסיט את המראות, משחרר מצמד. נהיגת הבכורה העולמית שלי ב-508 החדשה יוצאת לדרך. אמרתי מצמד?! אוי. הם נתנו לנו, החבר'ה מפיג'ו, מכונית עם תיבה ידנית. לא רשמתי על טופס ההזמנה שאני מישראל?! אותנו, כלומר אתכם הקוראים, לא מעניינות גרסאות ידניות וגם לא דגמי הסטיישן שמוצגים כאן. גם מנועי הדיזל המתקדמים שפיתחתם בעמל רב יעסיקו בעיקר את נהגי המוניות, שבתקופה האחרונה בכלל מעדיפים מכוניות קוריאניות. הישראלים רוצים את המכונית שלהם עם מנוע בנזין, גיר אוטומטי וזהו. מה כאן לא ברור?
האמת היא שזה היה צפוי. לא קרתה כאן תקלה, אתם יכולים להירגע. על השילוב הזה, של מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ל' עם תיבה 6 הילוכים אוטומטית מתוצרת Aisin היפאנית, כבר נהגתי מבעוד מועד בארץ הקודש, בפיג'ו 3008 ובסיטרואן C5. השילוב הזה מוצלח.
עוצר לקפה. שואף אוויר ספרדי לריאות, ומתבונן במכונית שהביאה אותי הנה. פיג'ו 508, שעיצובה הושפע גם ממכונית הקונספט SR1, כבר לא סובלת מגריל קדמי ענק, סרחי עודף לא פרופורציונאליים או כל אלמנט חריג אחר שגרם לנו לסובב ראשים אחרי ה-407, אי שם לפני 7 שנים. הקווים של ה-508 זורמים והרמוניים, והתוצאה נעימה לעין. אז נכון, העיצוב אולי לא יפיל אתכם מהרגליים - אבל בזכות העיצוב הנקי משיגה הפיג'ו את היעילות האווירודינאמית הטובה בקטגוריה, וגם זה חלק חשוב במאמץ הטרנדי להפחתת פליטת המזהמים.
פיג'ו מנסה בשנים האחרונות לשוות לעצמה תדמית יוקרתית יותר מזו שאנו רגילים אליה. בעוד סיטרואן משמשת כחטיבה העממית של PSA, פיג'ו שואפת להידמות לפולקסווגן ואופל שנהנות ממיצוב גבוה יותר בקרב הלקוחות. ה-508 החדשה, כך נראה, עושה צעדים משמעותיים בכיוון זה.
מאחור היא נראית קצת כמו ב.מ.וו, מלפנים היא הזכירה לי מכוניות של אודי, ולא רק מבחוץ ניכר הדמיון למכוניות היוקרה מגרמניה. פנים הרכב עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ונראה כאילו הושאל מסגמנט אחר של מכוניות. בורר תפריטי המחשב מוצב גבוה בין המושבים הקדמיים, בסגנון מערכת ה-MMI של אודי או ה- i-Driveשל ב.מ.וו. עיצוב לוח השעונים התכליתי והברור מיישר קו עם תוצרת גרמניה, ולא רק למראית עין: איכות החומרים, ההרכבה והנדסת האנוש מציבים את ה-508 באותה שורה עם הטובות ביותר שבקבוצה. בידוד הרעשים המצוין ניכר בכל מהירות, והמילים "איכותית", "מוקפדת", ו"מרשימה" קולעות כאן בול. פיג'ו 508 ממקמת את הנהג בתנוחת נהיגה טובה, ובשילוב עם מושב מרווח ותומך נוצרת סביבה נוחה לשליטה על מערכות הרכב. שדה הראיה לפנים ולצדדים טוב
מסלול המבחן כלל נהיגה עירונית קצרה, ומשם יצאנו לדרך בינעירונית שברובה התנהלה בכבישים הררים ומפותלים, מהסוג שמפתה את הנהג ללחוץ על הדוושה. דרוש לא מעט אומץ מצד היצרנית בכדי לקחת את העיתונאים לכבישים שמבליטים את היכולות הדינאמיות של הרכב, ויכולים לגלות גם את החסרונות החבויים.
בד בבד עם שיוט נינוח ובידוד יעיל למפגעי הכביש, מפגינה ה-508 גם יכולות דינאמיות מצוינות – אחיזת הכביש גבוהה, עבודת המתלים הדוקה והפיג'ו שומרת על קו הפניה גם תחת עומס או שינויים פתאומיים. עיקול אחרי עיקול, הוכיחה לי ה-508 שהיא מאוזנת בנפשה, בעלת אחיזה טובה בכביש ולא סובלת מפוביה לפיתולים. החיוך מתפשט על פניי. על הכיפאק.
מנוע ה-1.6 טורבו מספק את הסחורה. הוא נעים לשימוש, ויירצה קרוב לודאי את הלקוח הממוצע של הרכב. מתלי המקפרסון שפותחו עבור ה-508 קלים ב-12 ק"ג ממתלי עצמות העצה הכפולות ששירתו בפיג'ו 407, ומשלבים נוחות טובה ויכולות ניהוג ברמה גבוהה. למרות זאת, בכבישים רעועים ושבורים נשמעה עבודת המתלים האחוריים וקשיחותם היחסית פגמה מעט בתחושה הכללית.
חזרנו למזח ולמבחר מכוניות ההדגמה שחיכו לעיתונאים. מתוך ערימת המפתחות שהונחו לפנינו שלפנו הפעם מפתח של גרסת הE-hdi-, לוגמת סולר חסכונית שתדאג לדורות הבאים ולפרנסתם של נהגי המוניות. ההגדרה הרשמית של הגרסה הזו קצת משונה - מיקרו הייבריד-דיזל עם מנגנוןStop & Start.
"בדגם הזה כדאי לכם לטייל ברחובות העיר", המליצו לנו אנשי פיג'ו וחילקו מין חוברת ובתוכה סיפור דרך. השלכנו את החוברת למושב האחורי ואלתרנו לעצמנו מסלול חליפי - עליה תלולה שמובילה למבצר בפסגת הגבעה. הטיפוס למבצר לא היווה אתגר קשה מדי למנוע הדיזל החלש בהיצע (1.6 ליטר, 112 כ"ס). גרסה זו, כך היה רשום בחוברת שרדפה אחרינו עד לתיבת האימייל, מפחיתה את צריכת הדלק ופליטת המזהמים בשיעור של כ-15 אחוזים בנסיעה עירונית, ורושמת נתונים נאים של 23 ק"מ לליטר המלווים בפליטה של 114 גרם co2לכל ק"מ.
מנגנון ה-Stop & Start פעל בצורה מעוררת הערצה - המנוע כבה כשהמהירות ירדה אל מתחת ל-8 קמ"ש, והופעל מחדש מיד עם שחרור הבלם באופן חלק ושקט וללא שום השהיה או שיהוק. בהחלט הפתעה נעימה. פחות חלקה ואפילו מטרידה הייתה פעולת הגיר הרובוטי ששודך לגרסה הזו - עדיין, למרות השיפור ביחס לתיבות קודמות, החלפת ההילוכים הייתה לא רהוטה ולא מהירה. הפתרון ברור ומתבקש – הגיע זמנה של פיג'ו להצטרף אחר כבוד למועדון תיבות ההילוכים כפולות המצמד היעילות והפופולאריות.
את צריכת הדלק בגרסה החסכונית לא הספקנו לבדוק, פשוט כי רצנו בהתלהבות לגרסה הבכירה של ה-508, המתהדרת בכינוי המחייב - GT. זו מחומשת במנוע דיזל חדש בנפח 2.2 ליטרים חדש המספק 204 כ"ס מרשימים וים של מומנט כבר בסל"ד נמוך. בניגוד לגרסאות הקודמות עליהן נהגנו, ה-GT מצוידת במתלים מסוג עצמות עצה כפולות שנלקחו מה-407. "שינוי מערך המתלים נובע מהצורך לטפל במומנט הגבוה ובביצועים הגבוהים יותר, וכן ביכולת כיול משופרת, להקניית ניהוג משובח". כך הסביר לי מנהל הפרויקט את הצורך בבידול המתלה הקדמי בגרסה הבכירה שבחבורה.
פיג'ו 508 SW. גם היא עשויה להגיע
לחיצה הגונה על מצערת הסולר מעיפה את המכונית הזו קדימה, בעידודה של תיבה אוטומטית נמרצת. מעיפה? אולי קצת הגזמתי. המנוע הבריא דוחף את המכונית, ועושה זאת בנחישות ובהחלטיות. ב-508 GT תיבת ההילוכים האוטומטית היא פרי פיתוח מחודש של תיבת ששת ההילוכים של Aisin, ותפעולה מתאפשר גם מידיות מאחורי ההגה. התיבה מתפקדת באופן מהיר וחלק. מערכת המתלים המשודרגת מתפקדת היטב תחת עומסים גבוהים, טוב יותר מאשר בגרסאות הנחותות. אך אליה וקוץ בה - המנוע הגדול יותר והמתלה הכבד מלפנים פוגמים קצת באיזון העדין שבגרסאות האחרות.
פיג'ו 508 היא מכונית מצוינת. מבחר המנועים, האיכות, הנוחות והניהוג. הכל אכן מרשים. אבל מה לעשות ומשטרת התנועה הספרדית פועלת גם היא בצורה מרשימה? מספר עיתונאים אנגלים נכוו מהלייזר המשטרתי המקומי, וגם עיתונאי ישראלי אחד (השם שמור במערכת) הצליח ליפול במלכודת והתבקש לשלם במקום קנס של 300 יורו. מקבילו הספרדי של השוטר אזולאי הסכים לכבד את כרטיס האשראי מתוך הניידת, אלא שהכרטיס של אותו כתב רכב ישראלי לא אושר. "אין בעיה", אמרו לו השוטרים החביבים, "סע אחרינו לכספומט הקרוב. שלם במזומן, קבל חמישים אחוז הנחה". שוטר ישראלי שהיה מציע דיל שכזה היה מתבקש על ידי הנהג לוותר על ההנחה ולקצץ ב-50% את המהירות שנמדדה...
כך קרה שביום השני להשקה התפנינו לבדוק את המושבים, תא המטען, כפתורי מיזוג האוויר וכל מה שסטאטי. התירוץ "לא ראיתי את המהירות" לא קביל ב-508. במכונית הזאת, בדיוק כמו ב-3008, מוצגת המהירות על גבי צג נשלף מעל ההגה. גימיק? אולי, אבל עובד פנטסטי.
פיג'ו 508 היא מכונית מעניינת גם כשנוסעים לאט. אמנם זו לא מכונית פאר, אבל כמו שיורו דיסני ילהיב את אלה שלא היו קודם לכן בדיסני וורלד, כך גם ה-508 תשמח את ליבם של מי שהורגלו ב-407. האבזור שמציעה הפיג'ו הינו מגוון ועשיר: פנסי בי-קסנון עוקבי פניה עם מנגנון החלפה אוטומטי בין האורות הנמוכים והגבוהים, מפתח אלקטרוני המאפשר כניסה והתנעת הרכב ללא שימוש במפתח עצמו, בלם חניה חשמלי שאינו דורש שחרור לפני נסיעה ועוד מגוון פיצ'רים טכנולוגיים עדכניים. לראשונה בקטגוריה, הותקנה ב-508 מערכת בקרת אקלים עם שליטה מלאה ובלעדית לארבעה אזורים שונים ברכב. שאף אחד מאחורה לא יצטנן בגלל נהג קריזיונר.
פיג'ו 508 מגיעה לאולמות התצוגה בזמן נכון מבחינתה. מתחרות שהושקו לאחרונה כמו פולקסווגן פאסאט שעברה שינוי לא גדול או פורד מונדיאו שעברה מתיחת פנים של אמצע החיים, לא רעננות כאותה אחת שרק עתה נולדה. במקביל לייצור ולשיווק באירופה, תיוצר 508 גם במפעל בסין עבור השוק המקומי - שוק המכוניות המתפתח הגדול ביותר כיום ומעדיף באופן ברור מכוניות גדולות בתצורת סדאן.
אליקאנטה, עיר אותה ראינו רק דרך חלונות ה-508, היא עיר סימפטית. לא מדהימה, אבל אני בטח לא מתלונן. מסלול מרוצים אמנם לא עמד לרשותנו, אבל כבישים טובים ומכונית שנעים לנהוג בהן דווקא היו בשפע.
יעילות בצריכת הדלק, צמצום זיהום האוויר, בטיחות גבוהה וגימור ברמה מעולה עמדו לנגד עיניהם של העומדים בראש פרויקט ה-508, וניכר שהתוצאה שהושגה בהחלט עונה על הציפיות. שילוב בין נוחות נסיעה וניהוג פנטסטי כמו ב-405 / 406, הסבתות שהצטיינו בכך בעשור הקודם, הוא משאת ליבו של כל חובב נהיגה - פיג'ו 508 מעלה את הניצוצות ההם, ועל הדרך גם שולחת לנו רמז עבה. אם הצלחנו לפרש אותו נכון, נראה שהחברה הצרפתית מעוניינת להעלות שוב, כמו פעם, את החיוך הרחב על פניו של הנהג.
בינתיים אני שוב במטוס, הפעם מברצלונה לישראל. אצלנו, כידוע אין מסלול מרוצים - אבל יש לא מעט מכמונות מהירות והרבה מאוד צבא.
לדגמי פיג'ו בישראל – פיג'ו
הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון פבר' 2011 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.
פורסם לראשונה ב- 17.05.11
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות