- במה נהגנו: פיג'ו 508 PSE
- מתחרים: ב.מ.וו M340, אודי S4
- מתי אצלנו: במהלך 2024
- מחיר משוער: 450 אלף שקל
- בעד: יכולת דינמית, ביצועים, עיצוב
- נגד: סביבת נהג, מחיר
בגדול: באופן היסטורי, התדמית הדינמית והצעירה של פיג'ו קשורה בדגמי ביצועים יוצאי דופן, אלה שכחדשים היו לאמת המידה בקטגוריות השונות וכעת מתפקדים כאייקונים מוטוריים. אבל מאז הפסקת הייצור של ה-208 GTI וה-308 GTI אין לפיג'ו דגם ביצועים נחשק באולם התצוגה, כזה שיאפשר המשך מסורות ושימור מוניטין.
אך בפיג'ו לא מתכוונים להחיות בקרוב את שילוש האותיות הקדוש GTI, ומשתמשים במקום בשלוש אותיות אחרות - PSE (ר"ת Peugeot Sport Engineered), והדגם הראשון אליו הן מוצמדות הוא ה-508, כגרסת ביצועים של העידן המודרני.
עם מערכת הנעה משולבת חשמל, אך בעיקר כאלטרנטיבה לגרסאות ביצועים של המתחרות מגרמניה, כמו ב.מ.וו M340 ואודי S4. חתיכת הצהרת כוונות.
עיצוב ותא נוסעים: ה-PSE מיוצרת בגרסת סדאן עם 4 דלתות או סטיישן כמו במקרה של רכב המבחן, שלטעמי לפחות היא אחת המכוניות הנאות והמרשימות בקטגוריה. עם שילוב של "נוצות קרב" כמו מסיטי אוויר סביב למרכב, חישוקי "20 מושחרים בפרופיל וצמד מפלטים מאחור. שילוב מצוין במינון הנכון שמייצר אווירת אקשן מאופקת, מבלי להיגרר להצטעצעות מיותרת.
סביבת הנהג דומה מדי ל-508 הרגילה, ומבחינה זו פיג'ו הייתה יכולה להשקיע ביותר מתפרים בצבע ירוק, בעוד דיפונים דמויי עץ נראים לא קשורים למכונית מסוגה.
תנוחת הנהיגה מצוינת, נמוכה וקרובה לאספלט, עם טווח כיוון נדיב להגה שיאפשר לכל אחד למצוא את התנוחה המועדפת עליו. אבל היינו מברכים על קצת יותר תמיכה צידית במושבים, ושילוב תצוגת נתוני אקשן בלוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) או במסך המגע ("10).
מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב, אבל לא ידיח מהתואר את סקודה סופרב. כך גם במקרה של תא המטען שיספיק לכל שימוש משפחתי (530 ליטר), ועדיין מכיל 100 ליטר פחות מאמת המידה מצ'כיה.
אבזור הבטיחות זהה ל-508 הרגילה לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת וגם מערכת ראיית לילה תרמית.
מנוע וביצועים: מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר (200 כ"ס) ומנוע חשמלי (110 כ"ס) מחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. מנוע חשמלי נוסף (113 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומייצר כך הנעה כפולה.
התפוקה המשולבת עומדת על 360 כ"ס, ובכך הופכת ה-PSE לפיג'ו החזקה בהיסטוריה, ועם 5.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש (2.7 שניות פחות מהגרסה ההיברידית נטענת הרגילה) ו-250 קמ"ש מרביים גם למהירה ביותר.
לצד היכולת לצבור מהירות באופן חסר מאמץ, תיבת ההילוכים לא מספיק מדויקת ומהירה לפקודות מנופי השליטה הידנית. עד כדי כך שהעדפנו לוותר על המאמץ הפיזי ולהניח למחשב לעשות את העבודה. מלבד הביצועים יש לה גם צד "ירוק" באישיות עם הבטחה ל-55 ק"מ נקיים מזיהום, שמאפשרים מצברי 12.4 קוט"ש. מצד שני, כשהחשמל אוזל צריכת הדלק גבוהה למדי.
נוחות והתנהגות: מהנדסי פיג'ו ביצעו שורות שינויים במערכות המכאניות של ה-508. לרבות כיול קשיח למיתלים (50%), מרכב מונמך בחצי ס"מ ומפסקי סרנים מורחבים (2.4 ס"מ מלפנים, 1.2 ס"מ מאחור) וגיאומטריה שונה.
על הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלן פיילוט ספורט 4S דביקים ורחבים (245/35) מאלו של הגרסאות הרגילות. השינויים האלו מביאים ליכולת דינמית משובחת, מהטובות ביותר שיש ליצרנית הצרפתית להציע כיום, וכזו שבהחלט יכולה לזכות במקום של כבוד בהיכל התהילה של הדגמים הדינמיים ביותר שפיג'ו יצרה מעולם.
היא מחייה את מאפייני הניהוג המפורסמים מדגמי עבר, עם חרטום הנכון לצלול אל תוך הפניה ואחוריים המגיבים במיידיות לכל העברת משקל. מערכת הנעה כפולה מאפשרת לפתוח מצערת מוקדם משניתן לדמיין, ומשגרת אותה ביציאה מהפניה, גם על אספלט שרחוק מלהיות מושלם.
שווה להזכיר את בקרת היציבות שבבחירה במצב ספורט מאפשר בדיוק את מידת החופש הנחוצה כדי ליהנות ומתערבת רק כשהנהג ממש מגזים. היא מקנה לנהג את הביטחון הדרוש כדי לצלוח כביש מהפותל במהירות גבוהה בהרבה משניתן לדמיין עם מכונית מסוגה ובמשקלה (1.85 טון, כ-400 ק"ג יותר מ-508 רגילה).
נציין גם את מערך הבלימה ששודרג עם יחידות של אלקון (380 מ"מ עם קאליפר ארבע בוכנות מלפנים) המקנים כושר האטה טוב, אבל כמקובל במערכות אוגרות אנרגיה התחושה לא מדויקת מספיק.
בנסיעה שגרתית ה-PSE מרגישה כמו כל 508 רגילה. נוחות הנסיעה טובה למדי על כל תוואי דרך ובכל טווח מהירות, הודות לבולמי זעזועים אדפטיביים, למעט קצת יותר אוושת דרך מהצמיגים הדביקים והרחבים יותר.
סיכום: כבר מזמן לא נהניתי לנהוג בפיג'ו כמו ב-508 PSE. שכן בדומה לפורשה ומרצדס-AMG, ה-508 PSE מצליחה לרתום את החשמל לטובת שיפור הביצועים, ופחות לצמצום צריכת הדלק. ובעיקר היא מהווה הוכחה שמהנדסי החברה לא שכחו כיצד לייצר מכונת נהיגה משובחת, שמסוגלת להתמודד המיטב שיש לגרמניה להציע.
רק שיש בעיה קלה . תג המחיר שלה יהיה קרוב מידי לדגמי קצה גרמניים ויחצה את סף חצי מיליון השקלים כשתנחת כאן. וזו כבר בעיה שאינה מוטורית, אלא תדמיתית. שכן כפי שגילו מאזדה, סובארו, קיה ומי בעצם לא, ניסיון להצמיד מחיר של יוקרה גרמנית למי שאינה ממוצא בווארי, נתקל בבעיה.
אבל אם פיג'ו לא יסתפקו בדגם אחד ויהפכו את PSE לחטיבת ביצועים למותג, כפי שעשתה סיאט עם קופרה, רנו עם אלפין ואפילו האחות הגרמניה לקונצרן אופל עם GSe, היא עשויה להחזיר עטרה ליושנה, עם כל ההצלחה המסחרית הנלווית לכך.
- מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר וחשמל
- הספק מנוע בנזין: 200 כ"ס ב-6,000 סל"ד
- מומנט מנוע בנזין: 30.6 קג"מ ב-3,000 סל"ד
- הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 110 כ"ס, 32.6 קג"מ
- הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 113 כ"ס, 32.6 קג"מ
- הספק, מומנט משולב: 360 כ"ס, 53 קג"מ
- תמסורת: אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה
- אורך: 477.8 ס"מ
- רוחב: 185.9 ס"מ
- גובה: 142 ס"מ
- בסיס גלגלים: 297.3 ס"מ
- משקל עצמי: 1,875 ק"ג
- נפח תא מטען: 530 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.2 שניות, 250 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 55 ק"מ לליטר, 40 גרם CO2 לק"מ
- טווח נסיעה חשמלי: 55 ק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר משוער: 450 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת פיג'ו
פורסם לראשונה ב- 28.08.23
למאמר זה התפרסמו 32 תגובות