דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

צ'רי FX - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


צ'רי הסינית הגיעה לאחרונה לישראל עם שלושה רכבי פנאי, אך בשונה ממותגים סיניים אחרים - עשתה זאת ללא הנעות חשמליות. הדגם הזול מבין השלושה הוא גם המודרני שבהם: ה-FX הוצג בעולם בתחילת 2022, זאת לעומת דגמי הטיגו 7 ו-8 שנחשפו ב-2018-19. הוא גם מתבסס על פלטפורמה מודרנית יותר שמותאמת גם להנעות חשמליות; אלו עשויות להגיע אלינו בהמשך הדרך.

אגב, ישראל היא כרגע המדינה היחידה בעולם שבה מכונה הדגם בשם צ'רי FX. בסין, ברוסיה, באוסטרליה ובמדינות נוספות הוא מכונה "צ'רי אומודה" או "אומודה 5", ואילו באיראן הוא נקרא FX - אבל תחת שם היצרן "פוניקס".

עם מימדים של רכב פנאי קומפקטי כדוגמת פיג'ו 3008 וניסאן קשקאי, אך עם מחירים זולים יותר בעשרות אלפי שקלים, צ'רי FX עשוי לקרוץ ללא מעט לקוחות ישראלים. מה הם יקבלו בתמורה?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: צ'רי FX

צ'רי FX, טורבו-בנזין 1.6 ליטרים, 186 כ"ס, מ-139,990 שקלים
יתרונות חסרונות
עיצוב ייחודי איכות נסיעה
אבזור תיבת הילוכים
ביצועי מנוע הנדסת אנוש


צ'רי FX

עיצוב

המראה של ה-FX מוחצן מאוד, אקסצנטרי, לחלוטין לא מתנצל. האלמנט הבולט ביותר הוא כמובן הסבכה הקדמית העצומה שבמרכזה סמל המותג (הדומה באופן מחשיד לזה של אינפיניטי). גם יחידות התאורה חריגות ובולטות, ואילו מהצד אהבנו את הצביעה האדומה במראות, בחישוקי הגלגלים ובספי הדלתות, וכן את הקורה האחורית המושחרת שיוצרת מראה של "גג צף". מאחור הוא פחות חריג אבל עדיין נראה לא רע, עם יחידות תאורה שדומות מאוד לאלו של ניסאן קשקאי ועם ספוילר קטן ופתחי מפלט מסוגננים.

צ'רי FX

גם מבפנים המראה מרשים עם צמד מסכי מידע מחוברים, משטח כפתורי מגע להפעלת המיזוג, קונסולה מרכזית גבוהה שבמרכזה צמד משטחים לסלולארי (רק אחד מהם עם טעינה אלחוטית) ודיפונים דמויי עור בגוון חום על המושבים ובדלתות. איכות החומרים לא אחידה: לצד חומרים רכים בחלק מהמקומות, פגשנו גם לא מעט פלסטיקה קשיחה ופשוטה יותר.

צ'רי FX

תא הנוסעים

עמדת הנהג גבוהה יחסית ולהגה טווח נדיב של אפשרויות כוונון, אך לא פעם הוא מסתיר את חלקו העליון של לוח המחוונים הדיגיטלי. מסביב לנהג תאי אחסון רבים, כולל תא מקורר בין המושבים מלפנים ותא גדול נוסף מתחת לקונסולה המרכזית. שדה הראיה לפנים לא רע, אך הראות לאחור קטסטרופלית עקב החלון הקטן וקורות C העצומות. מראה מרכזית פנוראמית מצמצמת עוד יותר את הראות.

צ'רי FX

מסכי המידע עשירים בתצוגות ובצבעים, אך הפעלתם מסורבלת ומבלבלת. הפעלת המיזוג במגע דורשת הסטת מבט מהכביש; כפתורי קיצור דרך מופיעים בהסטה לימין של פינת המסך השמאלית, אך הביצוע דורש ניסיונות חוזרים ונשנים; התפריטים בתוך המסך המרכזי קטנים וצפופים, ואילו כפתורי המגע של ההגה לא מאפשרים לבצע את הניווט המקובל בתפריטי לוח המחוונים, ולא פעם דורשים סדרת לחיצות ארוכה כדי לצפות בנתוני מחשב הדרך - עד שאלה יעלמו מעצמם בתוך כמה שניות. את נורית לחץ האוויר עד לרגע זה לא הצלחנו לאפס.

צ'רי FX

גם מערכות הבטיחות לא פועלות בצורה חלקה, אף כי המצב כאן טוב יותר מאשר בדגמי הטיגו. המערכת לתיקון סטיה מנתיב מגיבה בעצבנות יתרה, "מושכת" את ההגה מידיו של הנהג באגרסיביות ומצפצפת ללא הפסקה גם כשאין בכך צורך. המערכת לניטור שטחים מתים במראות מתריעה זמן רב לפני שיש בכך צורך, אך בקרת השיוט האדפטיבית פועלת באופן יעיל.
רשימת האבזור של ה-FX עשירה באופן חריג. גרסת הבסיס מכונה "קומפורט" וכוללת מלבד צמד המסכים (שאמורים בקרוב לקבל גם קישוריות אנדרואיד אוטו) גם כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים עם יציאות מאחור, מצלמת חניה, טעינה אלחוטית, חיישני חניה היקפיים, חישוקי "17 קלים ותאורת לד מלאה.

צ'רי FX

גרסת הביניים "לקצ'רי" בה נהגנו כוללת בנוסף גם בקרת אקלים מפוצלת, מצלמות היקפיות, מושבים דמויי עור עם כוונון חשמלי וחימום, מראה מתכהה, חישוקי "18, גג שמש חשמלי ודלת תא מטען עם פתיחה חשמלית. גרסת ה"נובל" הבכירה מוסיפה למפרט גם כוונון חשמלי למושב הנוסע מלפנים, אוורור למושבים הקדמיים, הפעלה קולית והתרעת עייפות.

צ'רי FX

הנמכת הגג לטובת העיצוב החיצוני פגעה מעט במרווח לראשי הנוסעים מאחור וגם דרשה את הנמכת הספסל - מה שאומר שלמבוגרים יהיה פחות נוח לשבת שם לאורך זמן. עם זאת, המרווח לרגליים מצוין ויש מאחור גם פתחי מיזוג נפרדים ושקע USB בודד. המושב האמצעי צפוף יחסית.

תא המטען גדול יחסית, על אף נפח רשמי קטן יחסית של 378 ליטרים. המבנה שלו רבוע ושימושי ומתחת לרצפה יש חלל אחסון צר מאוד. יש גם גלגל חלופי ושקע 12 וולט, אך אין תאים צדדיים וגם לא ווי תליה.

צ'רי FX

נוחות נסיעה

בניגוד לטיגו 8 הרך-להחריד, כיול המתלים של צ'רי FX מוצק הרבה יותר. זה אמנם אומר שהיכולת שלו לספוג את השיבושים בעיר איננה גבוהה במיוחד, ותחושת קופצנות מלווה את הנסיעה כמעט בכל כביש מצוי, אך לפחות אין כאן נדנוד או תחושה של חוסר ריסון. פסי האטה נבלעים בצורה יחסית מעודנת, כמו גם רצף של שיבושים מסוגים שונים.

בידוד הרעשים איננו מוצלח. כבר במהירות בין עירונית מתונה חודרים לתא הנוסעים רעשי רוח וכביש רבים, שהולכים ומתגברים ככל שהקצב עולה.

צ'רי FX

מנוע ותיבת הילוכים

לכל דגמי צ'רי המשווקים בישראל יש כרגע יחידת הנעה אחת: טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטרים, עם הספק של 186 כ"ס, הנעה קדמית ותיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. על פניו, לא מעט כוח בשביל להזיז רכב פנאי קומפקטי.

צ'רי FX

ואכן הביצועים טובים מאוד. ה-FX מסוגל לזנק בקלות ולעקוף במהירות, ויעיד על כך נתון תאוצה רשמי של 7.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. אלא שתיבת ההילוכים מסרסת באופן משמעותי את היכולות. בנהיגה עירונית היא גסה ומחוספסת, ותחת דרישה לכוח היא מגיבה באיטיות וגורמת להשהיה מרגיזה בהעברת הכוח. התפעול הידני שלה מתבצע באופן מבלבל דרך ידית בורר ההילוכים, ולא פעם מצאנו את עצמנו במצב ניוטרל במקום במצב הידני.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10 ק"מ לליטר, בנהיגה שרובה היתה מתונה.

צ'רי FX

התנהגות כביש

הכיול המוצק יחסית של המתלים תורם לזוויות גלגול צנועות, אך זה רחוק מלהספיק. ה-FX נועל צמיגי Giti מתוצרת סין שלא מספקים אחיזה גבוהה, ההיגוי שלו מעורפל ובכל לחיצה בריאה על דוושת הבלם משתחרר החלק האחורי ואובדן האחיזה מגיע במפתיע, עד להרפיה מהדוושה והחזרת המשקל לציר האחורי.

צ'רי FX

סיכום

צ'רי FX מגיע עם הופעה מרשימה, תא נוסעים מאובזר היטב (בעיקר מרמת הגימור האמצעית) ויחידת הנעה חזקה למדי. גם מבחינת השימושיות הוא סביר בהחלט, והמחיר שלו בהחלט עשוי למשוך לקוחות רבים.

אלא שאיכות הביצוע שלו לא תמיד מרשימה. זה מתבטא בהנדסת האנוש, במערכות הבטיחות, בתיבת ההילוכים, בנוחות הנסיעה ובהתנהגות הכביש - או בקיצור, כל אותם מאפיינים שבאים לידי ביטוי לאחר שיוצאים מאולם התצוגה ומגיעים אל החיים האמיתיים. ובתחום הזה הפער בין ה-FX לבין המתחרים עדיין גדול למדי.

לצפייה בכל דגמי צ'רי בישראל 

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה