הגעה של מותג סיני חדש לישראל היא כבר לא עניין שמושך תשומת לב מיוחדת. בשנתיים האחרונות נחתו כאן לא מעט כאלו, אבל הסיפור של צ'רי הוא בכל זאת שונה. לא רק מכיוון שמדובר באחת מענקיות הרכב של סין - גם BYD היא כזאת - אלא מכיוון שצ'רי מגיעה לישראל בלי דגמים חשמליים בשלב הראשון, אפילו לא עם דגמים היברידיים-נטענים. היצע הדגמים שלה לשוק המקומי כולל בשלב זה 3 רכבי פנאי, כולם עם מנוע טורבו-בנזין בלבד.
המסקרן מבין השלושה הוא לטעמנו דווקא היקר שבהם - טיגו 8 פרו, רכב פנאי עם 7 מושבים שיענה על הביקוש העירני לרכבים מסוגו. הוא נמכר כאן במחיר תחרותי שמתחיל ב-168 אלף שקלים, מציע רשימת אבזור מכובדת וגם מבטיח אספקה כמעט מיידית. אצל המתחרים לבית סקודה ומיצובישי תידרשו לא רק לשלם יותר, אלא גם להמתין חודשים ארוכים לקבלת הרכב. אז האם שווה לקפוץ על המציאה?
צ'רי טיגו 8 פרו נראה גדול ומכובד. המימדים שלו דומים לאלו של סקודה קודיאק ומיצובישי אאוטלנדר, מלבד נחיתות קלה במימד הרוחב. עומס הניקלים אינו מוגזם, וכך גם פריטי איפור השטח - פסי הגגון, קשתות בתי הגלגלים השחורות והפגושים המוכספים. למרות שהעיצוב הסולידי לא יסובב ראשים ברחוב - הנוכחות בהחלט קיימת. סמל המותג יזכיר לרבים את זה של אינפיניטי.
מבפנים המראה מרשים מאוד עם משטחים נרחבים דמויי עץ, קווים נקיים, דיפונים דמויי עור בגווני חום, מסך צף ולוח מחוונים דיגיטלי (שניהם בגודל 12.3 אינץ'). הקונסולה המרכזית, שעל רובה משובצים משטחי מגע, עשויה פלסטיק שחור מבריק שנוטה לתפוס בקלות סימני אבק וטביעות אצבעות. איכות החומרים גבוהה במרבית המקומות.
תא הנוסעים
עמדת הנהג גבוהה ומספקת שדה ראיה מצוין. המושב עצמו לא היה נוח לכל הנהגים - בסיסו קצר יחסית ותמיכת הגב התחתון מוגבלת. ההגה, כמו ברבים מהרכבים הסיניים, לא יוצא מספיק החוצה לכיוון הנהג. בשתי רמות הגימור המושבים עוטים ריפוד איכותי דמוי עור, הנהג נהנה מכוונון חשמלי למושב ושני היושבים מלפנים זוכים גם לחימום. ברמת הגימור הבכירה מצטרפים כוונון חשמלי גם למושב הנוסע, זכרונות לכוונון המושבים ואוורור. מסביב לנהג ישנו היצע נרחב של תאי אחסון.
מפרט האבזור עשיר בצורה כמעט נדירה. כבר בגרסת הכניסה - שנכון למועד כתיבת המבחן עולה פחות מכל מתחרותיה - תקבלו את צמד המסכים האמור, טעינה אלחוטית, חישוקי "18, תאורת לד, גג שמש פנוראמי גדול, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמות היקפיות, בלם יד חשמלי, תאורת אווירה ודלת תא מטען חשמלית. נציין לטובה גם את המערכת לדימום מנוע בעמידה - כלומר, את כפתור הניתוק שלה - ש"זוכר" את המצב האחרון שלו ולא מתאפס גם לאחר היציאה מהרכב.
גרסת ה"נובל" הבכירה מוסיפה כמה פריטים שוליים יחסית, כמו הפעלה קולית נרחבת, פתיחה ללא מגע לדלת תא המטען, דוושות אלומיניום וכפתורי הזזה למושב הנוסע מדופן המושב השמאלית - ועוד פריט אחד חשוב יותר: פתחי מיזוג בשורה השלישית.
מפרט אביזרי הבטיחות נרחב אף הוא, וכולל בשתי הגרסאות בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים במראות, התרעת תנועה חוצה מאחור וגם התרעה על רכב חולף בפתיחת דלת.
מלבד האבזור המרשים, פגשנו בטיגו 8 פרו גם כמה מוזרויות שחשבנו שהתעשיה הסינית כבר נגמלה מהן. למשל: בתחילת נסיעה, גם כאשר הנהג לבד ברכב, פוצח הרכב בסדרת התרעות וצפצופים בשל העובדה שבשאר 6 המושבים לא נחגרו החגורות; המראה המרכזית המקורית נראית כמו מראה פנוראמית ומקטינה את העצמים המופיעים בה; מסביב לבורר ההילוכים מפוזרים כפתורי מגע שדורשים הסטת מבט מסוכנת בזמן נהיגה, ומשום מה אחראיים לפונקציות זניחות יחסית כמו כניסה לתפריטי ההגדרות או ניתוק חיישני החניה; והמצלמות ההיקפיות נכנסות לפעולה כמעט בכל פניה בעיר, מה שעלול להסב את תשומת ליבו של הנהג מהמתרחש בכביש.
וזה ממשיך גם לבטיחות. בקרת השיוט האדפטיבית מאטה את הרכב ללא סיבה גם כאשר רכב נכנס לנתיב במרחק רב, המערכת לתיקון סטיה מנתיב מזיזה את ההגה בנוירוטיות ולעיתים מתנתקת ללא סיבה, ומערכת אחרת מפעילה ארבעה מאותתי אזהרה כאשר רכב מתקרב במהירות מאחור - פיצ'ר שימושי, שהיה יכול להיות מוצלח אם לא היה מופעל לשווא בכל צומת או כיכר בעיר.
ונעבור לפרקטיקה. שורת המושבים השניה נעה על מסילה ומספקת מרווח נדיב לשני נוסעים, גם לרגליים וגם לראש. רצפה שטוחה עשויה היתה לסייע לנוסע השלישי במרכז - אך הכסא עבורו קטן יחסית ונוקשה. לרווחת הנוסעים מאחור יש פתחי מיזוג ותאורת קריאה, אך רק שקע USB בודד, מעט מדי עבור רכב שאמור לאכלס 5 נוסעים בשתי השורות האחוריות.
אל השורה השלישית ניתן להיכנס באמצעות מנגנון נוח לקיפול והסטת מושבי השורה השניה, אך זה נמצא רק בצידו הימני של הרכב. כמקובל בקטגוריה, סביבת המחיה שם תתאים בעיקר לילדים ובני נוער, עם מרווח גבולי לברכיים ומרווח סביר לראש. פתחי מיזוג, כאמור, קיימים בשורה השלישית ברמת הגימור הבכירה.
נפח תא המטען עומד על פחות מ-200 ליטרים כאשר כל המושבים בשימוש. זה אומר שהנפח במצב הזה קטן במיוחד, אך זהו עניין מקובל בקטגוריה. קיפול של מושב אחד או שניים יחשוף חלל הטענה גדול ושימושי.
נוחות נסיעה
כיול המתלים של הטיגו 8 רך מאוד ויוצר היעדר ריסון כמעט מוחלט של תנודות המרכב. זה אומר שעל השיבושים הקטנים בעיר מתקבלת תחושה עסוקה, ועל פגמים גדולים יותר נוצר נדנוד. צמיגים בחתך גבוה יחסית (235/55R18) לא מצליחים לעזור.
בנסיעה מהירה התחושה טובה יותר כל עוד נוסעים במהירות אחידה על כביש איכותי. בלימות, האצות ועיקולים יגרמו למרכב לנטות על צידו, נסיעה בכבישים גליים מייצרת תנודות מרובות. חבל.
בידוד רעשי הדרך גם הוא איננו אידיאלי. אוושת הצמיגים הרחבים נוכחת בחלל הרכב, רעשי רוח מצטרפים במהירות תלת ספרתית.
מנוע ותיבת הילוכים
הטיגו 8 פרו מוצע עם אותו המנוע שקיים גם בשני דגמי המותג האחרים המשווקים בישראל. מדובר במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטרים, עם הספק של 186 כ"ס ומומנט מירבי של 28 קג"מ. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים.
התיבה אמנם מחליפה הילוכים בצורה יחסית חלקה אך סובלת מתגובה איטית, מה שפוגע ביעילות יחידת ההנעה. התגובה לקיק-דאון עצלה משהו, ולעיתים חולפות שניה או שתיים עד שהלחיצה על הדוושה הימנית מיתרגמת לתאוצה על הכביש. החלפת הילוכים ידנית מתאפשרת ממנופים שנמצאים מאחורי גלגל ההגה, אך בשונה מהמקובל לחיצה ארוכה על המנוף הימני לא מחזירה את הרכב למצב האוטומטי. לשם כך יש צורך בשתי הסטות של בורר ההילוכים המרכזי.
אבל כאשר הכוח כבר מגיע, מתגלה הצ'רי כרכב זריז מאוד. המנוע יעיל כמעט לאורך כל קשת הסל"ד, ומצליח לגרום לטיגו 8 להאיץ במהירות ולסיים עקיפות ללא מאמץ מיוחד. התאוצות מלוות בצליל מחוספס משהו, אך הן בהחלט משכנעות.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11 ק"מ לליטר - נתון סביר וקרוב מאוד לנתון היצרן, שמבטיח צריכה של 12.3 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
הכיול הרך של המתלים פוגע ביכולת הדינאמית של הטיגו 8 פרו, שרוכן על צידו בעיקולים ודורש מהנהג להוריד קצב. בנוסף, התחושה שמתקבלת מההגה ומהבלמים מלאכותית משהו, ואילו צמיגי ה"באטמן" (כן, זה השם) מתוצרת "אטלס" הסינית לא מספקים אחיזת כביש גבוהה.
סיכום
צ'רי טיגו 8 פרו מצליח להרשים ב"מבחן אולם התצוגה" עם מראה מכובד, איכות חומרים גבוהה, מפרט אבזור עשיר בצורה קיצונית וגם עם מרווח פנימי לא רע. לרשימת היתרונות אפשר להוסיף גם את ביצועי המנוע המצוינים ואת צריכת הדלק שהפתיעה לטובה.
עם זאת, על הכביש מתגלים גם החסרונות הלא מעטים שלו. כיול המתלים המרושל פוגע בנוחות הנסיעה ובהתנהגות הכביש, תיבת ההילוכים מגיבה באיטיות, בידוד הרעשים איננו מצטיין וגם בתפעול היומיומי יש כמה מוזרויות.
עוד לפני מבחן השוואתי, סביר להניח שהמתחרים הותיקים יציעו תמהיל מאוזן יותר. אבל לצ'רי טיגו 8 פרו יש עוד שני יתרונות בולטים - המחיר והמלאי הזמין. שני אלו לבדם עשויים להספיק לו בדרך לצבירת אלפי הזמנות בחודשים הקרובים.
לצפיה בכל דגמי צ'רי בישראל
פורסם לראשונה ב- 21.11.22
למאמר זה התפרסמו 13 תגובות