מותג הרכב קופרה יצא לאוויר העולם בשנת 2018, אחרי שבשנים קודמות השם עיטר גרסאות ספורטיביות של דגמי סיאט למיניהם. לאחר השקתם של מספר דגמי קופרה על פני השנים שחלפו מאז, הגיע הזמן למתיחת הפנים הראשונה. הדגם הראשון לקבל את מתיחת הפנים המקבילה לדגם של סיאט הוא קופרה אטקה - הראשון שהושג תחת תת המותג הספורטיבי. מתיחת הפנים של סיאט אטקה הוצגה באמצע שנת 2020 וכללה בעיקר שינויים קוסמטיים חיצוניים ופנימיים. קופרה אטקה מתוחת פנים נמכרת כעת בארץ עם תג מחיר של כמעט 250 אלף שקלים. אז איך הקונספט הזה של מכונית פנאי חמה מרגיש על הכביש? ומה בעצם השתנה? תמשיכו לקרוא.
כאמור, הקופרה קיבל את אותם השינויים העיצוביים של סיאט אטקה, רכב הפנאי הבינוני בגודלו של היצרן, במסגרת מתיחת הפנים: יחידות תאורה קדמיות צרות יותר, שבכה קדמית בצורת משושה ופגוש בעיצוב שונה. הפרופיל של אטקה לא השתנה משמעותית פרט למסילות גג וחיפויי מראות צד בגימור אלומיניום כהה. חישוקים מרשימים בקוטר 19 אינץ' מבדילים את הקופרה מהאטקה הרגילה באופן משמעותי. מאחור נוספו פנסי איתות דינאמיים וכן פגוש אחורי מעוצב מחדש. כמובן שגם עתה אי אפשר להתעלם מארבעת המפלטים מאחור. כמו לפני מתיחת הפנים, קופרה אטקה נראה כמו גרסה שרירית של סיאט אטקה בלי להיכנס לצעקנות יתר.
תא הנוסעים
נכנס לתא הנוסעים של האטקה. המושבים הספורטיביים המרשימים עם הטבעת לוגו קופרה עוטפים היטב ומרגישים ספורטיביים למראה ולמגע. העיניים פוגשות מייד את מסך המולטימדיה החדש שגדל ל-9.2 אינץ' במסגרת מתיחת הפנים. כל מה שמסביבו עדיין מרגיש כמו דור קודם של סיאט וחבל: הנדסת האנוש בסדר גמור אבל העיצוב מרגיש מיושן לימינו. אבל העיצוב השמרני מתקבל בעין יפה כשמדובר במערכת בקרת אקלים עם פיקוד אינטואיטיבי "של פעם", בניגוד למצב בקופרה פורמנטור למשל.
מעטפת התוכנה המקומית של מערכת המולטימדיה טובה בסך הכל ואיכות מערכת השמע של beats מצוינת. חבל שעוצמת השמע עברה לכפתורי מגע במקום גלגלת - זה בהחלט פחות נוח. האבזור עשיר וכולל לוח מחוונים דיגיטלי עם רזולוציה ראויה שבהחלט מרשים למראה. התאורה העשירה כוללת תאורת אוירה בדלתות, במראות כלפי חוץ ובמפתנים.
כצפוי, האטקה מציע מערכות בטיחות מלוא החופן: ניטור מרחק מלפנים, בקרה אקטיבית לסטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התראה תנועה צולבת, התראה לעירנות הנהג ואפילו מערכת לסיוע בחניה עם מצלמות 360. סיאט אטקה עברה מבחן ריסוק של Euro NCAP אי שם בשנת 2016 ועברה אותו עם ציון של חמישה כוכבים וממוצע ציונים גבוה. זה בהחלט מצביע על רמת הבטיחות הפאסיבית הגבוהה גם של קופרה אטקה.
האטקה אולי נראה קטן מבחוץ אבל הוא מרווח ובגודל הנכון למשפחה, בדגש על מרחב מחיה מכובד בספסל האחורי. פתחי הדלתות הגדולים מאפשרים כניסה ויציאה קלה מהרכב. גג פנורמי ענק משלים את החוויה לצאצאים המשועממים מאחור. את פרק השימושיות חותם תא מטען מכובד בנפח 485 ליטרים עם פתיחה חשמלית.
נוחות נסיעה
מתניע עם כפתור ההתנעה שמוכר משאר דגמי קונצרן פולקסווגן. בסל"ד סרק אין יותר מדי דרמה מצד סוללת פתחי המפלט. סולידי. אז מה מחכה לנו מתחת לשמלה החדשה? באטקה המתוחה מותקנת אותה מערכת מתלים אדפטיבית הקרויהDCC (ראשי תיבות של (dynamic chassis control שמאפשרת לשלוט על מידת השיכוך של בולמי הזעזועים. האטקה מציע מספר תכניות נהיגה שמשנות את המאפיינים הדינאמיים והנוחות. במצב נוחות הכל נע על מי מנוחות (יחסית, יחסית). במצבי ספורט וקופרה הדוושה וההיגוי מתחדדים ומערכת המתלים הופכת לקפוצה וחדה יותר. מצב אינדיבידואל מאפשר להרכיב את הצירוף האישי המתאים לכל אחד, למשל להשאיר את כל ההגדרות על קופרה חוץ ממערכת המתלים שנמצאת על נוחות. המצפון שלי לא הרשה לי לנסות את מצב שטח מחוץ לכביש סלול ואת מצב שלג ננסה בחורף הבא בדרך לחרמון.
איך כל זה מרגיש על הכביש? איכות הנסיעה של האטקה לא מנסה להתחזות למכונית הנוחה ביותר על הכביש: יש רעשי רוח במהירות גבוהה ורעשי הכביש נשמעים בתוך הרכב. אבל כשנוהגים במצבי נהיגה פחות ספורטיביים, האטקה המכויל באופן בסיסי לנוקשות מצליח לשכך את תלאות הכביש ולספק נוחות נסיעה סבירה. בכך האטקה שונה מדגמי העבר של קופרה שהיו מכוילים לנוקשות בלבד בלי יכולת לרכך את הכיול לפי בחירה. המצבים המוקשחים יותר בהגדרות ה-DCC כבר יכולים להציק כשנוהגים על כבישים שבורים: הזעזועים חודרים לתא הנוסעים ובהחלט מעבירים תחושה פחות נעימה לשוהים באטקה. אז קבענו: עם המשפחה וברחובות עירונים מצולקים נוהגים על נוחות, ובכבישים נהיגה עולים למצבים הספורטיביים.
מנוע ותיבת הילוכים
מתחת למכסה המנוע נמצא אותו מנוע מלפני מתיחת הפנים: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר טורבו, 300 כ"ס ב-5300 סל"ד ו-40.8 קג"מ ב-2000 סל"ד. כל הטוב הזה יורד לכביש דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים והנעה כפולה קבועה. מערכת ההנעה הכפולה משתמשת במצמד האלדקס כדי לחלק את הכוח בהתאם לצורך בין הציר הקדמי והאחורי. כל המפרט המרשים הזה מצליח להזניק את 1626 הקילוגרמים של האטקה ל-100 קמ"ש תוך 4.9 שניות קצרות עד למהירות מירבית של 247 קמ"ש. על הכביש הקופרה מרגישה מאוד זריז. המנוע גמיש והתאוצה שהוא מספק מאוד לינארית, לטוב ולרע. למה רע?
תיבת ההילוכים כפולת המצמדים משלתבת היטב עם המנוע. העברות ההילוכים חלקות ומהירות הן בפיקוד אוטומטי והן בפיקוד ידני. בתכנית ספורטיבית שילוב ההילוכים הופך לזריז יותר אך גם גס ומורגש יותר, באופן צפוי. למרות שהתיבה נותנת גז ביניים חביב במעבר בין ההילוכים, ציפיתי לצליל קצת יותר ספורטיבי מהמנוע או ממערכת הפליטה שזועקת "תראו אותי" לשוטר התנועה הממוצע. חוץ מהצליל חסרה קצת בעיטה בגב אפילו במצב נהיגה קופרה (זוכרים את הלינאריות?) אבל באופן כללי יחידת ההנעה הזו פשוט מצוינת.
צריכת הדלק הפתיעה לטובה: בנסיעה רגועה, כזו שצריך להתאמץ לעמוד בה עם כל הכוח שממתין לפקודת רגל ימין, הקופרה גמע 11 ק"מ לליטר בנזין. בנהיגה דינאמית תחת עומס צריכת הדלק ירדה משמעותית ל-6 ק"מ לליטר. בנסיעה בינעירונית משולבת בפקקים בדרך חזרה לסוכנות קופרה, הצריכה התייצבה על 9.3 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
בשביל להבין עם מי יש לנו עסק כאן, לקחנו את הקופרה לכבישי הנהיגה הנכונים. מי שקרא עד כאן זוכר שמערכת ההנעה הכפולה מחלקת את הכוח בין הציר הקדמי והאחורי בהתאם לצורך. כתוצאה מכך התנהגות הכביש של האטקה ניטראלית להפליא. למרות שהאטקה מצויד בצמיגי ברידג'סטון טורנזה 245/40R19 רחבים ונמוכי חתך, אך לא ספורטיביים באופן מובהק, מגבלות האחיזה גבוהות מאוד והוא לא נכנע בקלות בכבישים מפותלים. קשה מאוד להכניס אותו לתת היגוי והוא פשוט נדבק לתוואי הכביש.
האופן שבו האטקה מבצע בכבישים מפותלים מזכיר קצת את אותן סדאן יפניות כפולות ההנעה המוגדשות של פעם. חלקן נתן לנהג את התחושה שהוא כל יכול על הכביש, כאשר הגמדים הקטנים במערכת ההנעה עשו כל מה שצריך כדי לצלוח פניות בקצב מסחרר, ממש כמו במשחק וידאו. מהלך ההיגוי מדויק וקצר וגם הוא תורם לתחושת משחק הוידאו. היכולת הדינאמית של האטקה מאוד מרשימה אבל ישנו פער ברמת הריגוש שמתקבלת. האטקה בונה לנהג את האגו המוטורי אבל לא מחזיר מספיק היזון חוזר כדי להעלות חיוך על פניו.
סיכום
קופרה אטקה הוא עוף מוזר, בקטע טוב. הוא מציע ביצועים מדהימים ויכולות כביש גבוהות שמתחבאות במרכב שנטמע היטב בפקק האינסופי של מכוניות הליסינג הלבנות. יש לו אבזור עשיר ורמה בטיחות גבוהה. אבל הוא לא פורט מספיק על נימיו של הנהג הספורטיבי: הביצועים מאוד סטריליים, אין מספיק דרמה קולית והתחושות יכולות וצריכות להיות יותר מוחשיות. במחיר של 250 אלף שקלים הקופרה אטקה עלול להיחשב במבט ראשון כרכב יקר מאוד, אבל אתם תתקשו מאוד למצוא אלטרנטיבה תואמת שתספק את אותה שימושיות יומיומית ואת אותם ביצועים מרשימים.
לצפייה בכל דגמי קופרה בישראל
פורסם לראשונה ב- 27.09.21
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות