בקבוצת פולקסווגן הוחלט זה מכבר על חיסולה של סיאט כמותג רכב עצמאי, בדרך להפיכתה למותג של "שירותי ניידות" עירוניים. גם אם ההחלטה הזו כבר התקבלה לפני מספר שנים, ההצלחה המסחררת של קופרה בוודאי לא עזרה לסיאט לשרוד. שכן קופרה מייצרת למעשה רכבים דומים (ולעיתים זהים) לאלו של סיאט, באותם המפעלים, עם אותן הפלטפורמות ולא פעם גם עם אותן יחידות הנעה - אך מוכרת את תוצרתה במחירים גבוהים משמעותית.
וכך הפכה קופרה הצעירה למותג שצריך לשאת על כתפיו לא רק את מחלקת רכבי הספורט הצנועה של החטיבה הספרדית, אלא לאחד שצריך להציע ליין רחב של מוצרים - כולל משפחתיות ורכבי פנאי, דגמים חשמליים וגם היברידיים-נטענים.
בישראל, למרות נתוני מכירות מרשימים, פועל המותג בהיקפים מצומצמים יחסית. הבורן החשמלית, שהוצגה לפני כשנתיים, עדיין לא עשתה עליה; כך גם בנוגע לגרסה ההיברידית-נטענת של הלאון, בעוד זו של הפורמנטור מגיעה רק עכשיו, שלוש שנים לאחר שנחשפה. עם שני מנועים בהספק משולב של 245 כ"ס, היא יקרה ב-61 אלף שקלים מגרסת הכניסה שמסתפקת ב-150 כ"ס בלבד, ומנגד זולה ב-24 אלף שקלים מהגרסה הבכירה, שמציעה כבר 310 כ"ס. האם מדובר בפשרה מוצלחת? ומה תורם החיזוק החשמלי ליכולותיה של הפורמנטור?
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור PHEV, מנוע 1.4 טורבו ומנוע חשמלי, 245 כ"ס, 245,900 שקל |
יתרונות | חסרונות |
עיצוב | התנהגות כביש |
טווח נסיעה חשמלי | הנדסת אנוש |
ביצועים | מחיר |
עיצוב
הפורמנטור הנטען, כמו בגרסאות האחרות, משלב בין מרכב מוגבה מעט של רכב פנאי לבין מראה אתלטי-ספורטיבי, וזה נראה מצוין. צבע המט של רכב המבחן נראה נהדר, אך ספק אם מצדיק תוספת של 14 אלף שקלים.
הפגושים, פתחי המפלט בגוון הנחושת וחישוקי "19 נלקחו כולם מגרסת ה-VZ הבכירה, מבדלים כך את הפורמנטור ההיברידי מאחיו הבסיסי והזול.
תא הנוסעים
גם סביבת הנהג ממשיכה את האווירה הספורטיבית עם זוויות מחודדות, דוושות אלומיניום, ספי דלתות מוארים וגלגל הגה קטום. איכות החומרים טובה במרבית המקומות, אך דווקא בקונסולה המרכזית פגשנו פלסטיקה קשיחה ופשוטה.
יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומסך מגע גדול ("12) ברזולוציה גבוהה, שילוב מרשים אסתטית אבל מסורבל מאוד לתפעול. עם כל הכבוד לרצון למעט במתגים פיזיים לטובת מראה "נקי", זה מעייף, מתסכל ואפילו מטריד ברמה בטיחותית תוך כדי נסיעה. כל הפעלה של המיזוג, שינוי ברמת הרגנרציה או בחירה במצב נהיגה שונה דורשים דפדוף ארוך בתפריטים. באירופה, אגב, מציעה היצרנית כפתור פיזי יעודי לבורר מצבי הנהיגה. כאן לא.
רשימת האבזור כוללת בין היתר חימום למושבים הקדמיים וכוונון חשמלי עם זכרונות למושב הנהג, גג שמש פנוראמי, חניה אוטומטית, טעינה אלחוטית לסלולארי, חימום לגלגל ההגה, תאורת אווירה ודלת תא מטען חשמלית. מפרט הבטיחות כולל 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מושבי הספורט הקדמיים מציעים תמיכת גוף טובה, אך הם עוטים ריפוד בד פשוט למגע. מאחור ישנו מרווח הולם לשני נוסעים בוגרים וגם צמד שקעי USB ופתחי מיזוג נפרדים, אך הרצפה הגבוהה מקשה על הכניסה לרכב ותעלת הינע גבוהה במרכז מחסלת את המרווח לרגלי הנוסע השלישי.
תא המטען בנפח 345 ליטרים, קטן ב-105 ליטרים מזה של הפורמנטור הבסיסי וגם לא כולל גלגל חלופי, פועל יוצא של הסוללה הגדולה שמותקנת מאחור. ועדיין, המבנה שלו שימושי וחלל ההטענה מספיק לחלוטין עבור שימושים משפחתיים.
נוחות נסיעה
כיול המתלים הבסיסי רך ובולמי הזעזועים האדפטיביים מאפשרים נוחות סבירה בנסיעה עירונית. סבירה ולא יותר, בשל הבחירה בצמיגים נמוכי חתך (245/40) שמעבירים בכל זאת חלק מהשיבושים אל תא הנוסעים. בכבישים גליים מחוץ לעיר דווקא מצב ספורט התגלה כנוח יותר, שכן הוא מעניק את הריסון החסר ומונע נדנוד מיותר של המרכב. בידוד רעשי הכביש בינוני בלבד.
יחידת הנעה
מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.4 ליטר (150 כ"ס), ומנוע חשמלי עם 115 כ"ס. התפוקה המשולבת עומדת על 245 כ"ס העוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד. הביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-7 שניות, 1.9 שניות פחות מגרסת הבנזין הבסיסית.
אנחנו מתחילים את הנסיעה במצב החשמלי, שמספק כמובן תנועה שקטה יחסית וגם ביצועים הולמים - הודות למומנט נדיב של 33.6 קג"מ מהמנוע החשמלי לבדו, שמספק כמעט את כל תפוקת המומנט המשולבת של צמד המנועים (40.8 קג"מ). רק רעשים מכאניים ממערכת ההנעה מפרים את הדממה. סוללת 12.8 קוט"ש מבטיחה טווח נקי מזיהום של 54 ק"מ, בתנאי המבחן השגנו רק 3 ק"מ פחות. מרשים.
שילוב מנוע הבנזין מתבצע בצורה חלקה יחסית ומניב ביצועים טובים מאוד. המומנט הנדיב מספק זמינות כוח נהדרת, שמצליחה לגבור בקלות על תוספת משקל של כמעט 250 ק"ג לעומת גרסת הכניסה, פועל יוצא של המערכת ההיברידית. לא הבחנו בפערים בתאוצות בין שלושת מצבי הנהיגה השונים (נוחות, ספורט וקופרה), אך במצב הקופרה הקיצוני נשמע צליל מנוע שמחקה היטב את מנועי 5 הצילינדרים של הקונצרן, ומופק כמובן ממערכת הרמקולים.
תיבת ה-DSG המוכרת מגיבה בהססנות מסוימת במהירויות נמוכות, אך משתפרת משמעותית כאשר הקצב עולה. מנופי השליטה מאחורי ההגה קטנים מדי לטעמנו ולא מאפשרים עצמאות מלאה בבחירת ההילוך. אבל יחידת ההנעה הזו מאפשרת לפורמנטור להיות חסכוני למדי, עם צריכת דלק של 13.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן. לא רע בהתחשב בביצועים ובתנאי הנהיגה.
התנהגות כביש
אלא שהורדת כוח רב לגלגלים הקדמיים מייצרת לוחמת הגה מתישה וגם נטיה ברורה לתת היגוי. בחירה בהנעה כפולה, עניין פשוט יחסית לביצוע כשמדובר במנוע חשמלי, היתה יכולה לתרום להורדת כוח יעילה יותר. כך גם לגבי שימוש יעיל יותר בדיפרנציאל מוגבל החלקה, כפי שקורה אצל קופרה לאון.
לזכותו של הפורמנטור נציין כי ההגה מדויק ומהיר למדי, עם קצת יותר מ-2 סיבובים מנעילה לנעילה, וזוויות הגלגול כמעט ואינן קיימות - הודות לבולמים האדפטיביים. אבל התחושות מהשלדה עמומות, לבלמים תחושה מלאכותית ודו-שלבית, האחיזה טעונת שיפור והתוספת של הסוללה הכבדה לציר האחורי לא מוסיפה לאיזון, אלא פוגעת בו. חבל.
סיכום
קופרה פורמנטור נדרש לשחק במספר רב של זירות, להיות שימושי מחד וספורטיבי מאידך, מאובזר ונאה, עם תדמית של רכב פנאי וכעת גם עם יכולת היברידית. והוא מצליח לפגוע כמעט בכל המטרות: הוא נראה נהדר, שימושי מספיק למשפחה, נוח במידה סבירה, זריז למדי ועם יכולת אמיתית לנסיעה על חשמל למרחק של כ-50 ק"מ. די והותר עבור הנהג הישראלי הממוצע.
אבל הניסיון לרקוד על כל החתונות הוביל גם לכמה פשרות, בעיקר בכל מה שקשור ליכולת הדינאמית. צמד המנועים נדרש להוריד את כל הכוח דרך הגלגלים הקדמיים, ומתקשה בכך; המשקל שנוסף פוגע בתחושת הקלילות, והויתור על הנעה כפולה פוגע באחיזת הכביש ובתחושת הבטחון.
ויש גם עניין נוסף - המחיר. בתמורה לרבע מיליון שקלים, החסכון בצריכת הדלק כבר לא יכול לשמש תירוץ לרכישת רכב היברידי-נטען. בטח לאור מחירה הנמוך משמעותית של גרסת הבסיס, החסכונית לכשעצמה. ואת חוויית הביצועים המלאה מעניקה גרסת ה-2.0 ליטרים הבכירה, בתמורה לתוספת צנועה יחסית למחיר. כך שהפורמנטור ההיברידי-נטען, למרבה האכזבה, פשוט נופל בין הכסאות.
פורסם לראשונה ב- 19.05.23
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות