אחרי שיצרני הרכב סחטו את הלימון של רכבי הפנאי ופיתחו ג'יפונים בכל קטגוריה מוכרת וגם בקטגוריות חדשות שנוצרו בשנים האחרונות, הגיע הזמן להרחיב גם את סל המותגים. כחלק מהמגמה הזו, פיג'ו-סיטרואן השיקה את DS כמותג יוקרה עצמאי, יונדאי יצרה את ג'נסיס, וולוו הביאה לעולם את פולסטאר, ג'נרל מוטורס הולידה מחדש את האמר ופיאט יצרה את אבארט. אם הולכים אחורה בזמן, אפשר להוסיף לרשימה גם את לקסוס, אינפיניטי ואקורה, שנולדו למותגים עממיים בעשורים האחרונים.
הסיבה לכך ברורה: מותגים נפרדים לתחומי היוקרה או הספורט מאפשרים פניה ללקוחות חדשים שעד כה לא רצו לנסוע במכונית עם סמל של מותג ותיק ומוכר, ובעיקר מאפשרים לתמחר את המוצרים בסביבה שמותג-האם לא הכיר. על פי הערכות, רק 6% מכלי הרכב בעולם משתייכים למותגי היוקרה - אבל אותם 6% אחראים ל-42% מהרווחים של יצרניות הרכב.
המותג קופרה יכול להשתלב בקלות ברשימה הזו, אבל יש לו סיפור קצת שונה. הוא לא משתייך ליצרן האם פולקסווגן, אלא כפוף לסיאט - שבעצמה מהווה חטיבה נפרדת של היצרנית, שפונה לקהל צעיר ואמוציונלי יותר. דגמי קופרה עד כה כללו את הלאון והאטקה, שניהם שמות מוכרים מהארסנל של סיאט, אבל עכשיו אנחנו פוגשים בדגם העצמאי הראשון של המותג הצעיר - קופרה פורמנטור. זה כבר מתחיל להיות מעניין.
עיצוב
קל לראות את הקשר בין הפורמנטור לבין סיאט לאון, עליה הוא מבוסס, אבל אי אפשר בכלל להתחיל להשוות את הרושם שהשניים מותירים על הסביבה. עשרות אנשים - ולא מדובר בגוזמה - פנו אלינו במהלך ימי המבחן עם שאלות על הרכב. מצלמות נשלפו, רכבי יוקרה נצמדו אלינו בכבישים מהירים עם צפירות ונפנופי ידיים, הולכי רגל הזדחלו באיטיות על מעברי החציה. שניים אפילו שאלו אם מדובר בטסלה.
יתכן שהסמל הלא מוכר אחראי לחלק מהבאזז, אבל אין ספק שהפורמנטור הוא רכב נאה מאוד לכשעצמו: מצד אחד הוא SUV במובהק, עם מרחק מתבקש מהקרקע, חצאיות ובתי גלגלים מושחרים וצמד פסי גגון; מנגד, הוא נהנה מפרופורציות מדויקות מאוד, שמעניקות לו יציבה נמוכה וספורטיבית. קימורי הגוף מרשימים אף הם, וכך גם צמד פתחי המפלט מאחור. שאפו.
מבפנים המראה לאוני כמעט לגמרי, עם פתחי מיזוג זוויתיים, קונסולה שפונה לכיוון הנהג, מסך מולטימדיה צף וידית הילוכים אלקטרונית זעירה. גימורי נחושת מכניסים את הפורמנטור למשפחת הקופרה. איכות החומרים טובה, אם כי לא עומדת בסטנדרטים של מותגי היוקרה. לא בטוח שלזה התכוון המשורר.
תא הנוסעים
תנוחת הישיבה בפורמנטור היא הברקה של ממש. מצד אחד, בתור SUV הוא מעניק תחושה של ישיבה גבוהה ביחס לסביבה, וגם הכניסה והיציאה נוחות בהתאם. מנגד, מושב הנהג מוטמע עמוק בתוך הרכב, כך שמתקבלת תחושה ספורטיבית משהו - במיוחד הודות לקו הגבוה והמפוסל של מכסה המנוע, שקצת מזכיר ספורטיביות קלאסיות מהעבר.
הפרומנטור גם מרגיש מספיק גדול מהבחינה הפרקטית. יש מרווח טוב בין הנהג לנוסע, וגם תאי אחסון בכמות נאותה: תא לסלולארי עם טעינה אלחוטית ושני שקעי USB (בטייפ C בלבד, כמקובל בדגמי הקונצרן האחרונים), תא נפתח בין המושבים, מחזיקי כוסות ויתר הפתרונות המקובלים.
עודף הדיגטציה שמציע הפורמנטור נראה אמנם נהדר, אך מכביד על התפעול. מסך המולטימדיה, בגודל 10 אינץ', שולט בכל מה שקורה ברכב - מה שאומר שכדי לתפעל את המיזוג צריך לשוטט בתפריטים ולהסיר את העיניים מהכביש לזמן יקר. גם התאורה הראשית של הרכב מופעלת ממשטח מגע, ששולט משום מה גם בפונקציית הפשרת האדים של מערכת המיזוג. המסך תומך בעברית מלאה - שזה מצוין - אבל התרגום לא תמיד מוצלח. למשל, כדי לשלוט בהגדרות התאורה צריך ללחוץ על "קל", את מצב Individual בבורר מצבי הנהיגה תרגמו ל"יחיד" ואם תרצו להחליף את תאורת האווירה לצבע טורקיז - תצטרכו ללחוץ על "שלומות".
המסך המרכזי תומך כמובן באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ויש לו גם מצלמת רוורס. לוח המחוונים גם הוא דיגיטלי, אבל מגוון האפשרויות שיש לבחירה מאפשר ליצור סידור נוח של המידע.
מפרט האבזור כולל בנוסף גם גג שמש פנוראמי שמופעל בטאצ', תאורת לד בתקרה שגם היא מופעלת במגע אצבע (החלקת האצבע מאפשרת עמעום - נחמד!), יש גם בלם יד חשמלי, תאורת לד מלפנים ותאורת אווירה פנימית נאה שאחראית גם על התרעות השטחים המתים וההתרעות בפתיחת דלת במעבר רכב חולף.
עוד בתחום הבטיחות כולל הפורמנטור גם 10 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ובקרת שיוט אדפטיבית.
המושב האחורי מציע מרווח רגליים טוב מאוד, אבל הגג הפנוראמי מנמיך את התקרה וגוזל מהמרווח לראש. המושב עצמו מעט נמוך ולא מציע תמיכה טובה לירכיים. במרכז הספסל יש אמנם פתחי מיזוג עם שליטה עצמאית על הטמפרטורה, אך גם תעלת הינע גדולה שגוזלת מהמרווח לנוסע השלישי.
תא המטען מציע נפח של 420 ליטרים והמבנה שלו נגיש ושימושי מאוד. בנוסף יש בו מדף לחלוקת גובה, שני תאי צד, ווי תליה ופתח בדופן המושב האחורי להכנסת מוטות לסוכה.
נוחות נסיעה
קופרה פורמנטור, שלא כמו סיאט לאון עליה הוא מבוסס, הוא רכב נוח מאוד בנסיעה עירונית. יש לו מתלה רב חיבורי מאחור (בניגוד לקורת מתח שנמצאת בלאון, באוקטביה ובגולף הבסיסית), וגם בולמי זעזועים אדפטיביים שניתן להגדיר במספר רמות קשיחות שונות. במצב הרך לפעמים ישנה רכות-יתר, שמלווה בנדנוד או שניים אחרי פס האטה, אבל בסך הכל מדובר ברכב נוח ונעים לנסיעה.
מחוץ לעיר הנוחות נשארת מצוינת. כאשר הכביש הופך גלי, ניתן להגביר את קשיחות הבולמים וכך לקבל ריסון טוב יותר. גם בידוד הרעשים מצוין, כאשר רעשי רוח מופיעים רק בקטעי אספלט גרועים במיוחד, ואילו רעשי רוח מתחילים להישמע מ-120 קמ"ש וצפונה.
אם קופרה הוא מותג ספורט, הרי שרמת הנוחות של הפורמנטור מפתיעה לטובה; אם קופרה הוא מותג שקורץ לעולמות היוקרה, גם שם אין לו מה להתבייש.
מנוע ותיבת הילוכים
פעם, הספק של 150 כ"ס היה נתון לא רע בכלל עבור מכונית ספורט קומפקטית. כיום זה נתון עבור רכב שגרתי למדי בקונצרן פולקסווגן, ובכלל.
כן, קופרה הוא מותג ספורטיבי, אבל גרסת הכניסה של הפורמנטור מציעה מנוע סטנדרטי לחלוטין: 1.5 ליטרים, טורבו-בנזין, עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. בניגוד לדגמים מודרניים אחרים, כאן אין מערכת מיקרו היברידית.
המנוע הזה מצוין: הוא חלק ונעים מאוד בנסיעה שגרתית, אבל גם יודע לספק תאוצות זריזות ולמשוך בקלות גם בעליות תלולות או במהירויות גבוהות. בחירה במצב הנהיגה הספורטיבי מחדדת את התגובות ומאפשרת לאמת את נתוני התאוצה שפרסם היצרן - קצת פחות מ-9 שניות ממצב עמידה ועד למהירות של 100 קמ"ש.
הפורמנטור בגרסה הזו היא לא מכונית עם אופי ספורטיבי, כך שמי שמחפש את חוויית הביצועים - יצטרך לבחור בגרסת ה-VZ, שמציעה הספק של 310 כ"ס וגם הנעה כפולה. מבחן נפרד יתפרסם כאן בהמשך.
תיבת ההילוכים כאן היא ה-DSG המוכרת, עם 7 הילוכים, שפועלת היטב כמעט תמיד. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13.5 ק"מ לליטר בנסיעה בין עירונית ו-11 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. מערכת מיקרו-היברידית היתה יכולה לסייע בשיפור הנתונים.
התנהגות כביש
הפתעה! בדרך כלל בקונצרן פולקסווגן, גם מכוניות ספורטיביות נוטות להיות קצת יותר מדי סולידיות ומהוגנות. הפורמנטור אמנם לא מציג ישבן שמח או שלדה מושחזת בצורה יוצאת דופן, אבל הוא בכל זאת מהנה מאוד לנהיגה. ההגה מהיר מאוד, עם 2 סיבובים וצ'ופצ'יק מנעילה לנעילה, אחיזת הכביש מצוינת, הרכינה מינימלית והוא נכנס לפניות בנחישות ובמהירות. יופי של יכולת.
סיכום
קופרה פורמנטור הוא מוצר שקשה לשייך למשבצת מסוימת. הוא משתייך למותג ספורטיבי, אבל זה לא רכב ספורט; הוא מבוסס על מכלולים מבית סיאט, אבל לא תמצאו סיאט שזהה לו; הוא מרגיש כמו SUV אבל גם נראה אתלטי, ומצליח למשוך מבטים מבלי שהעיצוב שלו צעקני או מוחצן במידה מוגזמת.
אבל גם אם לא נכניס אותו לתבניות המוכרות, קשה להתווכח עם העובדה שמדובר ברכב מוצלח (למעט החסרונות בהנדסת האנוש ובמושב האחורי). הוא נאה, מאובזר, נוח לנסיעה, זריז ומהנה לנהיגה - כך שהוא יכול להוות פתרון מצוין עבור מי שמחפש רכבי פנאי עם ייחוד ואמירה שונה. אנחנו אהבנו.
לצפייה בכל דגמי קופרה בישראל
פורסם לראשונה ב- 14.04.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות