רגע לפני שנתחיל את המבחן לקופרה פורמנטור VZ, נקדים ונאמר שאם אתם מסוג האנשים שהתאוצה ל-100 קמ"ש או המהירות הסופית היא מה שעושה לכם את זה – עזבו. הרכב יכול להיות סבבה עבורכם, המבחן הזה ממש לא.
מבחן על רכב ספורטיבי מתחיל על דף הנתונים אבל עובר די מהר לעולם שכולו תחושות, תקשורת בין אדם ומכונה והמון פיזיקה. האופן שבו המתלה נסגר ונפתח, המשקל של ההגה והתחושה שמתקבלת בכף הרגל כשהברקס לחוץ במלואו הם רק חלק מהאלמנטים שאנחנו מנסים לאתר במכונית ספורטיבית. הביטחון שמתקבל מאחורי ההגה הופך לעיתים מכוניות לא חזקות (נניח מאזדה MX-5) לסנסציה בכביש מפותל, ולעומתן מכוניות אדירות ביצועים יכולות לעודד אותך לחזור מוקדם אל הברקס ולבאס לך את הסופ"ש.
קופרה פורמנטור ניצב באולם התצוגה בין שני דגמים ספורטיביים שונים במיוחד. מצד אחד יש את הקופרה לאון המשפחתית הספורטיבית ולעומתה את הקופרה אטקה הג'יפונית (הספורטיבית גם היא כמובן). מבחינות רבות, הפורמנטור אמור להתייצב ביניהן - אבל באופן מפתיע הרכב הבלעדי הראשון של מותג קופרה ניצב בסביבה אחרת ביחס לשני אחיו. מה זה אומר בפועל? בואו. יוצאים לדרך.
חכם סיני זקן אמר פעם: "היופי נמצא בעיני המתבונן. ובעיצוב של קופרה פורמנטור". המכונית הספרדיה מהממת. החזית עם הגריל העמוק, קווי הקופה של הגג שמשתלבים בתפיחות שריריות בחלק האחורי של הפרופיל, הספויילר מאחור והגימורים השחורים מסביב לגלגלים. האחרונים נמצאים כאן כדי לחדד את תחושת ה"SUV". גם מרווח הגחון הרם לצד גוף לא גבוה וחישוקים גדולים יוצרים מראה קופה ספורטיבי אך ממש לא שגרתי. מאחור יש קו תאורת לד מצד לצד ודיפיוזר שכולל אגזוזים אמיתיים (בשונה מגרסת ה-1.5 ליטרים). בפעם הבאה שאתם שולחים מעצבים לייצר רכב פנאי עם מרכב קופה – שווה לכם לשלוח אותם לסדנה קצרה אצל קופרה.
ובכל זאת, קטנוניים שכמונו מצליחים להתלונן. הצבע השחור של רכב המבחן הרבה פחות מרשים משלל האופציות האחרות. הצבע הכהה בולע את הקימורים הייחודיים ומבטל את האפקט של קווי הגימור השחורים מסביב לבתי הגלגלים ובתחתית הרכב. נמליץ על כל צבע אחר, עם עדיפות לצבעי המט הנדירים והיקרים.
תא נוסעים
כניסה לתא הנוסעים מרגישה מוכרת מאוד. רק לאחרונה נהגנו באחות, קופרה לאון, והדמיון רב. העיצוב הכולל מבריק. הפורמנטור מקבל את הנהג בהידור עם מסך מולטימדיה עצום בגודל 12 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי, כיסאות עוטפים, תפרים בצבע נחושת וסמלי קופרה גדולים.
בתמונות קשה לראות, אך את הדשבורד חוצה פס שמעוצב כמו אלומיניום מוברש. מעליו החומרים רכים ונעימים ומתחתיו הם פלסטיקיים ומחוספסים. ציפינו ליותר מרכב ששואף לעולמות היוקרה. איכות ההרכבה הכוללת טובה ויש המון תאי אחסון.
מערכת המולטימדיה החדשה של קונצרן פולקסווגן (חברת האם של קופרה) זכתה להמון ביקורת, ובצדק. אם ניגע לרגע בטוב - היא נראית נפלא ופועלת מהר. ומה פחות טוב? היא מאוד לא אינטואיטיבית, יש תפריטים רבים – הגרוע שבהם הוא תפריט המיזוג שדורש כניסה לתפריט פנימי כדי לתפעלו במקום שימוש בכפתורים פיזיים. גם פעולות בסיסיות נעשות בלחיצות על המסך ועוד ועוד.
צריך לסייג ולהגיד, במערכת של סיאט / קופרה יש 3 פאנלים על המסך ובכל אחד אפשר לקבוע מה יופיע. כך אפשר לדוגמא לבחור בעוצמת המיזוג מהמסך המרכזי ולא מתפריט פנימי או לשים לצידו את התפריט לבחירת מצב הנהיגה. ועדיין, העובדה שברכב ספורטיבי אין כפתור פיזי למצבי הנהיגה, מוזרה לפחות כמו העובדה שהמדינה מתנהלת כבר שנתיים בלי תקציב.
האבזור עצמו מרשים. בין הדברים ששווה לדעת שיש: בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, מערכת לחנייה אוטומטית, חיישנים היקפיים, גג שמש פנוראמי, תא מטען נפתח חשמלית, מערכת סאונד של Beats וכניסה והנעה ללא מפתח. גם בתחום הבטיחות יש כל מה שצריך וכולל כמובן בקרות אקטיביות לשיוט, סטייה מנתיב + התראה על רכב חוצה בפתיחת דלת ועוד.
כשנכנסים לרכב עם מרווח גחון מכובד מצפים לתנוחת ישיבה בהתאם. כאן הפורמנטור מספק הפתעה ראשונה. תנוחת הישיבה עמוקה בתוך הרכב. לא רק שלא יושבים "על הרכב" אלא שצוללים עמוק בין קווי המותניים הגבוהים. יותר מזה, הפורמנטור מעביר מסר חד וספורטיבי. במקום לראות את הכביש מלפנים, מכסה מנוע ארוך נמתח ומוסיף בליטות משני צדדיו. נשמע כמו ניואנס, נכון? אז ההשראה מגיעה מחברה קטנה ושולית שעונה לשם פורשה. כמו בחברה הגרמנית המבריקה, גם פה הבליטות בצדדים ממסגרות את נתיב הנסיעה כך שבנהיגה ספורטיבית ברור מאוד בכל שניה איפה ניצב החרטום.
הישיבה עצמה מעולה עם מושב חובק והגה קטן שיוצא רחוק החוצה. לא כולם אהבו את גודל ההגה וכך גם בנוגע לשדה הראייה המאוד מוגבל. האמת, אנחנו נסכים גם לשדה ראיה של טנק שכיסו לו את הפריסקופים אם הוא יציע את התחושה הספורטיבית והמיקוד שמציעה תנוחת הישיבה של הקופרה הזאת.
המושב האחורי מפתיע אף הוא. הדלת רחבה מאוד ונוח להיכנס או לחגור ילד בכיסא בטיחות. בפנים יש שפע של מרווח ל-2 נוסעים גבוהים עם מרווח טוב לרגליים ולראש (כל עוד לא מדובר בנפילים). בנוסף יש פתחי מיזוג, אפשרות לקבוע טמפרטורה מאחור וזוג יציאות USB. המושב עצמו קצת נמוך ולא תומך ברגליים אך מדובר בעניין די שולי כי קל ליישר את הרגליים. נוסע שלישי יכנס אך ללא עליצות יתרה, בגלל תעלת הינע גבוהה, וכולם יתלוננו על חלונות קטנים. שיתלוננו.
תא המטען קטן בכמה עשרות ליטרים מהגרסה הפשוטה בגלל אגזוזים גדולים יותר והנעה כפולה. כך, גם הרצפה הכפולה נעדרת מכאן. המבנה של התא סביר ויש נקודות עיגון, ידיות לקיפול מושבים ו-ווים לשקיות. על דלת תא המטען החשמלית שנפתחת בהושטת רגל כבר כתבנו.
נוחות נסיעה
מי שנהג על המכוניות של קופרה יודע. להגיד על רכבי החברה הספרדית שהם 'נוקשים' זה אנדרסטיימנט. זה קצת כמו להגיד שקוקה קולה היא חברה לא קטנה או שגוגל היא חברה שקצת נכנסת לכם לפרטיות. אבל הפורמנטור, לעומת אחיו, מפתיע בסעיף הזה. לא מדובר ברכב נוח, אבל קשה להגדיר אותו כנוקשה.
הפורמנטור מאובזר בבולמים אדפטיביים והם מצליחים להעניק נוחות סבירה. בתוך העיר המתלה מגיע מהר לסוף מהלכו במידה ותאתגרו אותו עם באמפ במהירות גבוהה מהרצוי. בנסיעה עירונית חישוקי ה-19 אינץ' והמתלה הקצר מובילים לתחושה קצת עסוקה, אך באמת שלא רעה. בחירה במצב 'נוחות' תשפר את המצב אבל לא בצורה דרמטית.
יוצאים מהעיר והמצב משתפר משמעותית. פה הרכב די נינוח, גם על אחד ממצבי הספורט, ורק שיבושים חריגים יביאו לטלטול של הפורמנטור. בידוד הרעשים טוב. כדי לשמוע רעשי רוח תצטרכו לטפס למהירות מאוד גבוהה. רעשי כביש ישמעו על אספלט רע ממש. רעשי מנוע – זה כבר סיפור מורכב יותר.
מנוע ותיבת הילוכים
את המנוע של הקופרה פורמנטור כבר פגשנו פעמים רבות בעבר. כלומר לא את המנוע הספציפי הזה, אלא את המשפחה. ממש כמו בית הבסבורג, יש לו שורשים בגרמניה אבל תמצאו אותו בכל מקום שמונרך אירופאי חזק השתלט עליו. במקרה של הפורמנטור הוא חזק במיוחד – 310 כוחות סוס.
למנוע הזה אין בעיה להביא את ה-SUV החביב למהירויות מאוד מאוד לא חוקיות. המומנט בריא – 40.8 קג"מ – ושיא הספק יחסית גבוה (6,500) אליו מעפילים כל הסוסים מאפשרים לפלפלון הספרדי להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות.
איכשהו עכשיו אני אמור לחלוק איתכם שלל אלגוריות על כוחו של המנוע, מהירות הרכב וכו'... אבל יש אבל. למרות שהמנוע הזה מאוד מאוד חזק, משהו באופי שלו קצת מתפספס. יש בו יותר מדי פון-שמידט.
במנוע ספורטיבי אמיתי, כוח הוא לא המדד היחיד וגם לא משך התאוצה למאה. מנוע ברכב ספורט צריך לנתק את הראש מהצוואר ביציאה מהמקום ולבצוע את הגומי מהצמיגים. הוא צריך לגרגר לעיתים ולרעום בשאר הזמן. מנוע ספורטיבי אמיתי נותן לך להרגיש שתוספת של כוח אוטוטו מגיעה לעבודה ולעשות מסיבה כשהיא נכנסת למפעל.
המנוע של הקופרה, מעולה ככל שיהיה – והוא אכן מעולה – חסר קצת מהאופי הספורטיבי. אולי זה שיא המומנט המעט יותר גבוה (2,000 סל"ד) שמצריך ממנו עוד שניה של התארגנות, אולי זאת הליניאריות המוגזמת באופן בו הוא עושה את דרכו לשיא ההספק. מין אספקת כוח קבועה שלעולם לא מוסיפה עוד נדבך של עוצמה באמצע.
ואולי זה הסאונד. אתם יכולים להגיד לי שהוא עושה קולות משכנעים – אבל תעבירו מ-"קופרה" לאחד ממצבי הנהיגה האחרים ותגלו שזה בסך הכל משחק ברמקולים של הרכב. לא משהו שמגיע מסוללת המפלטים מאחור. אז מהנדסים חביבים, אם הסאונד באחריות מערכת השמע – לפחות שישמע כמו V8.
לצד המנוע יש תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. היא טובה מאוד, מהירה וברוב המקרים היא חפה מרוב הצרות שתיבות כאלו מעניקות לנהגיהן. היא גם אמורה לדאוג לצריכת דלק טובה... ובכן, הכל יחסי. את המבחן סיימנו עם כ-7.5 ק"מ לליטר. זה בסדר יחסית לאופי המבחן הקשוח, ועדיין ציפינו לנתון טיפה יותר טוב – בעיקר בקטעי השיוט הרגועים.
התנהגות כביש
אז המנוע טוב מאוד – אבל לא מעולה. השלדה היא ההפך הגמור שלו. קשה לצפות ממכונית עם מרווח גחון נדיב להתנהג באופן מהנה, אבל כמו שאמרו חז"ל – "מתוך שלא לשמה, בא לשמה". כן, אנחנו מצפים מקופרה לאון, מגולף GTI ומסקודה אוקטביה RS להיות הספורטיביות המוחלטות, והנה דווקא הפורמנטור מכשכש בזנבו בזמן שאחיותיו למותג פונות בניטראליות חסרת רגשות.
נוקשות של מתלה מובילה לאופי מאוד בינארי בדרך כלל. אם כיילתם את הרכב לתת היגוי, תקבלו רכב מפחיד שנוטה להמשיך ישר בדיוק בשנייה שתרצו לפנות. רכב עם מתלה קצת פחות נוקשה יהיה יותר סלחני ויפתיע פחות ביציאה להחלקה. אם כיילתם את הרכב להיגוי יתר – אזי תקבלו מכונית שיכולה לצאת להיגוי יתר וזה יהיה צפוי וברור.
כן, הבנתם נכון. הפורמנטור מכוייל בדיוק כמו שצריך. בכלל, חוויית הישיבה במושבים העוטפים וזוג ה-"כוונות" על מכסה המנוע מכניסים את הנהג לעניינים מיד. המנוע מביא את הרכב בקלילות למהירות שתוביל לצווחות ברכב והסיבובים מתחילים.
לקופרה יש שילוב תבלינים מדויק. ה-Turn-in שלו לסיבובים מזכיר את סיאט לאון קופרה (כלומר הדור הקודם) עם המון נחישות בכניסה לסיבוב והרבה ביטחון. ההגה מדויק יחסית ואין בו "שטח מת" במרכז (אבל היינו מתים ליותר תחושות). זה בדיוק התמהיל הנכון כדי להיכנס לסיבוב בלי להיכנס לתת היגוי חריף. כן, לעיתים צץ תת היגוי, אך הוא עדין מאוד ונובע בדרך כלל מכניסה מהירה מדי לסיבוב וממשקל על הציר הלא נכון.
אם נכנסתם עם משקל נכון על צמד הצמיגים הקדמי, הרכב יכבד אותכם במה שנקרא Rotation – אותה יכולת להדק את הפניה סביב הציר של הרכב. אותה העברת משקל קלילה קדימה שמעניקה תחושה שהזנב מצטרף לחוויה. על כבישים חלקלקים אותה כניסה יכולה להפוך להיגוי יתר, אך כבר אמרנו שהרכב עושה זאת באופן צפוי ולא מפתיע. לנהג (או לנהגת – אל תתקטננו) יש מספיק זמן להתכונן ולתפוס את ההחלקה בדיוק בחלק הפוטוגני שלה – רגע לפני שהיא הופכת למביכה.
וברגע שהרכב משפשף את נקודת ההשקה הנכונה של הפנייה, מערכת ההנעה הכפולה מצטרפת סוף סוף לחגיגה. המערכת יודעת להעביר את הכוח לגלגלים הנכונים וממש מרגישים אותה עובדת. בזכות המערכת אפשר לצאת מוקדם יותר מהסיבובים עם המון ביטחון.
אפילו רכינת המרכב – הזבוב במרק של הנהיגה הספורטיבית – לא ממש מפריעה. ראשית, אין הרבה רכינת מרכב וגם כשהיא מתרחשת היא עוזרת להבין איפה מתחילים ונגמרים גבולות הגזרה של האחיזה. אם תבלמו בקו ישר ולא תגררו את הברקס לתוך הסיבוב כמעט ולא תשימו לב אליה.
ברקסים? טוב, אז היות ואנחנו לא הראשונים (או השניים או העשיריים) לבחון את הרכב, מצבם היה Well done ולא במובן של איכות הייצור אלא במובן של בשר על האש. הם היו גמורים. זה אומר שהם בטח עוצרים את הרכב ביום טוב אבל גם מסביר כמה ביטחון מעניקה השלדה גם כשהם מתפיידים לגמרי.
בכביש המפותל הפורמנטור נע מסיבוב לסיבוב באלגנטיות. לא בסגנון הבלרינה של המיאטה או הבוקסטר, אבל משהו כמו מתאגרף קל משקל. הוא אוחז מעולה, פונה היטב ומשחרר זנב כדי להעלות על פניכם ופניכן חיוך רחב. הוא ללא ספק לא אחת המהירים בכביש המפותל, אך כמות הביטחון שהוא מעניק תאפשר לכם לנהוג מאוד מאוד מהר. ובעיקר – אתם תהיו מאושרים.
סיכום
נתחיל במה לא. קופרה פורמנטור הוא לא רכב פנאי מושלם בעיקר כי אין לו תנוחת ישיבה של רכב פנאי ותא מטען שימושי של רכב פנאי. ילדים קטנים לא יראו היטב החוצה מחלונות המושב האחורי, המנוע ככל הנראה לא יגרום לכם לבכות מהתרגשות והנדסת האנוש לא מוצלחת בלשון המעטה.
וזהו בערך. בכל פרמטר אחר, הפורמנטור הוא רכב נפלא. לנו כחובבי נהיגה מה שחשוב זה ההתנהגות המצוינת. הפורמנטור מצליח לשלב באופן מוצלח בין שלדה עם כיול מוצלח, הנעה כפולה, כוח והרבה ביטחון לנהג. לצד חווית הנהיגה הוא עושה עוד המון דברים נכון: האבזור, המרווח, תנוחת הישיבה הספורטיבית והעיצוב - שהוא לבדו יספיק לרבים בשביל לרוץ לסוכנות.
הקופרה מוכיח שוב שדווקא פשרות מובילות לתוצאות הרבה יותר שלמות. כבונוס, תוכלו לטייל איתו בסוף השבוע גם בשביל היער הקרוב לביתכם.
לדגמי קופרה בישראל – קופרה
פורסם לראשונה ב- 15.07.21
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות