קיה אופטימה הושקה לפני שנתיים וחצי. האופטימה הייתה בזמנו המקרה הקלאסי של "אלא לראותה בלבד". האיכויות של מכונית המנהלים הקוריאנית באו לידי ביטוי בעיקר בעמידה בחניה. העיצוב היה מרהיב, המרווח בתא הנוסעים - מעולה, והאבזור היה שופע במיוחד. מהצד השני בידוד הרעשים לא הרשים, נוחות הנסיעה לא הייתה גבוהה והביצועים היו, איך לומר, ככה ככה. הגרסה החדשה באה לטפל באותם מרכיבים בעיתיים ולהביא את האופטימה גבוה יותר בשרשרת המזון הצפופה של קטגוריית מכוניות המנהלים.
עיצוב וסגנון
העיצוב של קיה אופטימה כמעט ולא השתנה, וזו המחמאה הכי גדולה שניתן לתת לה. האופטימה, גם ברכב המבחן שהגיע בצבע נחושת שלא כולם אהבו, מרשים - ויש אומרים אפילו "מרהיב". הקווים המשוכים, החרטום האגרסיבי והמימדים שפשוט נראים עצומים גררו הרבה התלהבות מהסביבה למרות שלא מדובר ברכב חדש על הכביש.
תא הנוסעים
התמקמות על כסא הנהג של קיה אופטימה היא פעולה חיובית. דבר ראשון, מדובר במושב חשמלי ולכן נוח להגיע לתנוחת ישיבה נכונה. שנית, מדובר במושב די גדול ודי רך כך שלפחות בתחילת הדרך הוא תומך היטב ומהנה מאוד לישיבה. עיצוב הפנים של האופטימה נראה יוקרתי ואיכות החומרים, לפחות בחלק העליון של הקונסולה, טובה מאוד. השילוב המוצלח בין גווני המושבים הבהירים וצבעה הכהה יותר של הקונסולה מוסיף לתחושת היוקרה.
תנוחת הישיבה עצמה נמוכה יחסית והקונסולה גבוהה ומשוכה בין המושבים, כך שבנסיעות ארוכות המרפק שעון עליה ומוסיף לתחושת הפרימיום. למרבה הצער בקיה חסכו במסך מולטימדיה, שהפך להיות פריט חובה גם ברכבים זולים בהרבה. העניין הזה הוא נקודת חובה רצינית למכונית שעולה הרבה יותר מכל משפחתית ממוצעת. במקום מסך המגע יש מערכת שמע פשוטה עם כפתורים רגילים שמזכירה בעיצובה מערכות ישנות מבית GMC.
אחד היתרונות הגדולים של קיה בשנים האחרונות הוא הנדסת אנוש מעולה, ואכן גם באופטימה הקונסולה המרכזית היא אחד המקומות הכי קלים להתמצאות ולמידה בעולם הרכב. קשה למצוא הרבה רכבים עם קונסולה כל כך פשוטה ויעילה. ההגה לעומת זאת הוא סיפור אחד לגמרי. במקום הגה ישן ומכוער זכתה האופטימה בהגה יפה, שמוסיף למראה היוקרתי ומיוצר מחומרים מוצלחים. הנדסת האנוש היא כבר דבר אחר וככל שהכל ברור ונהיר בקונסולה המרכזית, כך ההגה מלא כפתורים ומבלבל לשימוש.
המושב האחורי מרווח להפליא וגם שלושה נוסעים ישבו בו בלי בעיה ניכרת. המשענת נוטה לאחור ומקנה ישיבה על סף השכיבה ובזכות המרווח המצויין לרגליים זה מרגיש כמו התרווחות נינוחה. תא המטען מציע הרבה מקום אבל פתח ההטענה מאוד צר והתא עצמו די רדוד.
תא הנוסעים בגרסה הישראלית לא כולל מולטימדיה כסטנדרט / צילום: יצרן
נוחות נסיעה
איכות הנסיעה הכוללת באופטימה השתפרה מאוד בעקבות מתיחת הפנים. נוחות הנסיעה השתפרה בפער לא גדול. האופטימה מצליחה לספוג היטב את רוב השיבושים שהאספלט הישראלי מטיח לעברה. רק שיבושים מאוד גדולים יכולים להוציא אותה משלוותה ולהרעיד את הנוסעים. השיפור בבידוד הרעשים, לעומת זאת, מוחשי בהרבה. גם רעשי כביש ובעיקר רעשי מנוע ורוח מבודדים הרבה יותר טוב מבעבר. הפער הזה הופך את האופטימה לרכב הרבה יותר מוצלח להעביר בו נסיעה לגולן או למצפה רמון.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה לא עברה שינוי מהותי ולכן לא תזכה לקומפלימנטים כמו רכיבים אחרים של הקיה. המנוע, בנפח של 2,000 סמ"ק וללא טורבו, מגיע עם 165 כוחות סוס ו-20 קג"מ לערך. לאור העובדה שמדובר במכונית ששוקלת למעלה מטון וחצי, השילוב עם יחידת ההנעה הזו לא הצליח להרשים. האופטימה יוצאת מהמקום בצורה נחושה, הודות לתגובת דוושה נמרצת, אבל משם ואילך היא די מתאמצת לשמור על קצב גבוה. מי שיקח אותה לטורים גבוהים מאוד יצליח להיות מהיר על הכביש אבל במחיר של צריכת דלק גבוהה. תיבת ההילוכים פשוטה ומוצלחת רוב הזמן. בנהיגה דינאמית היא עלולה להרגיש קצת איטית אבל זה לא עניין עקרוני במיוחד. באופן כללי צריכת הדלק השתפרה מעט במסגרת מתיחת הפנים ועמדה על כ-8.5 ק"מ לליטר, עדיין לא נתון מאוד מרשים ביחס לחלק מהמתחרות.
התנהגות כביש
התנהגות הכביש של האופטימה לא תגרום לכם לחתוך לנסיעה בסדום ערד (או בכל כביש נהיגה אחר בארץ) וגם לא לנסות לקחת את המחלף הקרוב במהירות יוצאת דופן. הנטייה הברורה של האופטימה היא להרחבת קו ברורה וצפוייה. בסיבובים היא נוטה מעט בצידה וההגה מרגיש קשור לרכב כמו שמפרש קשור למטוס. מצד שני, מי שפחות מחפש חוויות בנהיגה ומתכנן רק להגיע מנקודה לנקודה ימצא שהאחיזה מספקת ושההגה קל במידה נכונה לנהיגה ביום יום.
סיכום
מתיחת הפנים שעברה האופטימה נגעה בנקודה חשובה מאוד. כיום האופטימה היא לא רק מכונית מוצלחת בפרמטרים כמו עיצוב ומרווח פנימי, אלא גם מכונית שיכולה להוביל נוסעים בנוחות יחסית בזכות איכות הנסיעה כוללת מוצלחת מבעבר. הבעיות של האופטימה בתחום ההנעה והתנהגות הכביש לא יהיו "דיל - ברייקר" לרוב הרוכשים, ורק חסרונה של מערכת מולטימדיה מתקדמת יכולה לפגוע באפיל היוקרתי והמודרני של האופטימה.
הבעיה האמיתית של האופטימה נמצאת בכלל במקום אחר. כל סגמנט מכוניות המנהלים ננטש אט אט לטובת סגמנטים "סקסיים" יותר כמו קומפקטיות יוקרתיות ורכבי פנאי. היתרונות הקלים של רכבי המנהלים בתום המרווח ואפקט ההגעה לא מספיקים למי שמחפש את הטרנד האחרון בעולם הרכב, כך שלמרות השיפור הניכר לא נראה שהאופטימה תתחיל להימסר ללקוחות ישראלים בכמויות גדולות מבעבר.
בסרטון המצורף - קיה אופטימה שלפני מתיחת הפנים:צפייה בתוכן קיה אופטימה (מתיחת פנים) - מבחן רכב
לדגמי קיה בישראל -
קיה
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות