קיה אופטימה היא לא מכונית המנהלים הראשונה של קיה. קדמה לה המג'נטיס. לא זוכרים? המג'נטיס היתה סוג של קובייה ניידת, מכוערת ולא נוחה. עדיין לא זוכרים? נציגי קיה בטח ישמחו לדעת. אבל לכל מקרה שלא יהיה, בקיה שינו את השם של מכונית המנהלים לאופטימה כך שגם אלו שכן זוכרים את המג'נטיס ההיא - ישכחו. מכונית המנהלים החדשה של קיה מציגה מודל קוסמופוליטי מיוחד. היא מיוצרת בקוריאה, פותחה ועוצבה באירופה ונמכרת במאסות בארה"ב. זאת הסיבה שהאופטימה מגיעה לישראל רק שנה וחצי אחרי השקתה בעולם.
קיה אופטימה, בנזין 2.0 ליטר, 165 כ"ס, 163,900 שקל |
יתרונות | חסרונות |
עיצוב חיצוני | שדה ראייה מוגבל |
מחיר | מנוע |
אבזור | עיצוב פנים אנמי |
"מה יהפוך את האופטימה להצלחה?", נשאלו אנשי היבואנית בהשקתה של הקוריאנית בישראל. "אבזור, מחיר ועיצוב", היתה התשובה. האם זה נכון? שאלה מעניינת. אך האם האופטימה מסוגלת להצטיין בקטגוריה הצפופה והאיכותית? זאת שאלה מסקרנת אף יותר.
המשוואה שבין מחיר הרכב לכמות האבזור שהוא מציע חשובה במיוחד ללקוח הישראלי, והאופטימה מגיעה במחירים תחרותיים ועם המון אבזור. כמה זה המון? גרסת הבסיס ששמה "פנורמיק" מציעה גג פנוראמי ענק מפוצל לשניים (אליו נחזור בהמשך), בקרת אקלים מפוצלת עם יציאות מאחור, ממשק בלוטוס' נשלט מההגה, מערכת שמע מקורית הנשלטת אף היא מההגה, כניסות AUX ו-USB, בקרת שיוט, מושבים חשמליים עם זכרונות, חיישני רוורס, חישוקי מגנזיום 17" ועוד. לא מספיק? תוספת של 17 אלף שקל תביא אותכם לגרסה המאובזרת (Premium) שם תמצאו גם ריפודי עור, חיישני חנייה קדמיים, מצלמת רוורס, מערכת חנייה אוטומטית, הנעה ללא מפתח ועוד. האופטימה טובעת בים האבזור וביחס למחירה מדובר בחתיכת דיל. 4 ספרים במאה נראים כמו הצעה מאופקת ביחס אליה.
מבחינת המחיר, העובדות עושות לקיה רק טוב. מחיר גרסת הבסיס דומה לממוצע בקטגוריה אך היא מציעה שילוב מרשים של אבזור (כפי שכבר נוכחתם) עיצוב ומימדים. הגרסה המאובזרת מציעה אבזור שנמצא ברכבי יוקרה או במחירים של כ-200 אלף שקל. הפער במקרה זה משמעותי אף יותר.
קיה אופטימה. עיצוב, מחיר ואבזור - הנוסחה המנצחת? / צילומים: רונן טופלברג
השלישי בראש החץ הוא העיצוב. למה שלישי? כי נמאס לנו מכך שהעיצוב תופס את עיקר ההתייחסות כלפי הרכב. כמו כל קיה חדשה בזמן האחרון, העיצוב מרשים. הפרופורציות של האופטימה יוצרות תחושה של רכב ארוך ונמוך מכפי שהוא באמת. יחד עם הקווים האגרסיביים, קו החלונות הצר והנחיר הקטן בצד הרכב (שמזכיר דגמי M של ב.מ.וו) מתקבלת תחושה יוקרתית בהרבה מהמחיר או מהקטגוריה אליה האופטימה משתייכת. לפי אנשי קיה, שלושת הרגליים הללו מספיקות כדי להפוך את המכונית להצלחה בשוק הרכב והאופטימה אכן מצטיינת בהיבטים אלו. אך מה קורה כשנכנסים לאופטימה ומתחילים לנסוע?
כניסה לאופטימה מעלה שאלה ראשונה – יתכן שפיטר שרייר, המעצב הכל יכול של קיה, מתעסק רק בעיצוב החיצוני? העיצוב הפנימי שבלוני ופשוט והוא מתבסס בעיקר על קונסולה מרכזית שפונה לכיוון הנהג. חסרו לנו רמזים ל"אף הנמר" של קיה או רעיונות עיצוביים אחרים שיהפכו את הישיבה באופטימה לקצת יותר מרגשת. גם כמויות הפלסטיק השחור לא ממש תרמו לאווירה. מצד שני, על איכות החומרים קשה להתלונן ואיכות ההרכבה אף היא טובה מאוד. לנהג קל מאוד להגיע לתנוחת ישיבה בזכות הכיוונון החשמלי (בכל הדגמים) ורק נהגים גבוהים במיוחד יסבלו ממרווח ראש מוגבל בגלל גג השמש והשמשה הקדמית הצרה. היתרון המשמעותי ביותר במושבים הקדמיים הוא תחושת מרחב שבדרך כלל שמורה לרכבים גדולים יותר. במושבים האחוריים, לעומת זאת, התחושה מעט קלסטרופובית. המושב האחורי מרווח וגם כאן יתקשו למצוא את מקומם רק אנשים גבוהים במיוחד, אך קו החלונות הצר, תולדה של העיצוב המרשים, נותן תחושה מעט אפלולית. הפתרון? פתחו את הגג הפאנורמי והתחושה תהפוך לאוורירית ומוארת בהרבה. העיצוב הייחודי גם פוגע קשות בשדה הראייה ולכן גרסת הבסיס, נטולת מצלמת הרוורס וחישני הקרבה הקדמיים, יכולה להיות מעט פחות קלה לנסיעה עירונית.
תא נוסעים לא מספיק מעוצב - כנראה ששכחו את פיטר בחוץ
סוף סוף יוצאים לדרך. הקיה מוכוונת לאירופה וזה בולט כמו שבדית בלונדינית בשדרה המרכזית של סיאול. מערך המתלים נוקשה יחסית וזה מורגש כאשר פני הכביש משתבשים. מהלך המתלה דווקא רך בתחילת מהלכו (הקצר) אך הוא מתקשח מהר ועל מהמורות גדולות במיוחד תעבור חבטה לתא הנוסעים. בשאר המקרים האופטימה תשמור על נוחות נסיעה טובה אם כי לא מצויינת. אין ספק שביחס לאחות הקוריאנית יונדאי i40 מדובר ברכב מעט פחות נוח אך הפער לא עצום. כשהכביש מתפתל מערכת המתלים של האופטימה מחזירה דיבידנדים. ריסון המרכב טוב והנכונות להכנס לפנייה טובה לכשלעצמה ועדיפה משמעותית ביחס ל-i40. ההגה עצמו פחות מוצלח עקב משקל קל וחוסר בהיזון חוזר אך הרושם הכללי מהיכולות הדינאמיות של הקיה טוב מאוד.
כרכב שמותאם לשוק האירופאי שמו בקיה דגש על צריכת דלק נמוכה וזיהום אוויר. זאת הסיבה שהמנוע (בנפח 2 ליטר) מציע 165 כוחות סוס בלבד. בקונצרן הקוראני מציעים מנוע 2 ליטר אטמוספרי חזק ב-12 כוחות סוס אך הוא מזהם יותר ולכן לא מוצע עם אופטימה. כך או אחרת, המנוע אינו גולת הכותרת של הרכב. הוא רועש בסל"ד גבוה ולא מאפשר יציאה חזקה מהמקום או האצות ביניים מהירות. מצד שני, האוטו התקבל למבחן עם 7 קילומטרים בלבד על השעון ומשמעות הדבר היא שהמנוע עדיין לא "נפתח". סביר להניח שמצב ישתפר בהמשך ככל שהמנוע יצבור קילומטרים. בעידן בו רכבים רבים בקטגוריה מוצעים עם מנועי טורבו עדכניים, המנוע של האופטימה מרגיש מעט ארכאי וגם חסרונה של תיבת הילוכים מתקדמת הורגש. צריכת הדלק תלוייה ישירות באופיו של הנהג. כל עוד נהגנו באופן לא ממש מתחשב צריכת הדלק עמדה על כ-8 ק"מ לכל ליטר. כאשר הלחץ על הדוושה התמתן משמעותית, שילוב של נהיגה בין עירונית ועירונית הכוללת עמידה ממושכת בפקקים הניבה למעלה מ-10 ק"מ לליטר. נתון מכובד ביחס למתחרות.
סיכומו של המבחן מתחלק לשני חלקים. כשמדובר בעיצוב, אבזור ומחיר, האופטימה יותר ממרשימה. אם אכן זה המדד להצטיינות של רכב בשוק הישראלי אזי האופטימה היא אחת המכוניות המפתיעות ומשתלמות בשוק. אבל לדעתנו הצרכן הישראלי יותר מורכב. נוחות נסיעה ואיכות הניהוג חשובות עבורו (גם אם לא קובעות) וגם המוניטין הכללי של הרכב. לאור השינויים שחלים בקיה והאיכות הכוללת של המוצר, האופטימה מצליחה להציע חבילה טובה מאוד גם בשקלול כלל המרכיבים. אולי לא מדובר במכונית הטובה בקטגוריה, אך אם אתם מעוניינים במכונית מנהלים חדשה אז כנראה שנסיעת מבחן על האופטימה היא עניין מתבקש.
לדגמי קיה בישראל - קיה
פורסם לראשונה ב- 23.07.12
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות