קיה אקסיד, רכב פנאי קומפקטי ומעוצב, הגיע לישראל לפני למעלה משנה, אז גם בחנו אותו בגרסתו הבכירה ועם מנוע טורבו-בנזין. מינואר 2021 החלה היבואנית לשווקו לשוק הפרטי גם בגרסת דיזל שמבטיחה חסכון ניכר, וכבר מוצעת מזה זמן מה בציי הרכב.
יצאנו למבחן מקיף ובדקנו מה ההבדלים בין המנועים, האם רמת הגימור הבסיסית באמת בסיסית והאם כל הסיפור הזה משתלם לצרכן.
עיצוב
חיצונית לא תמצאו הבדלים בין אקסיד דיזל לבנזין. מדובר ברכב מעוצב ונאה בהחלט. הפרופורציות בסגנון קופה מחמיאות לו, תאורת הלד הקדמית עם 4 הקוביות נראית נהדר ולסיום יחידות התאורה הרוחביות מאחור וחלקו האחורי המשתפל יוצרים מראה שמזכיר קצת פורשה מקאן.
מבפנים גם כן אין הבדל בין גרסאות הכניסה עם המנועים השונים, אלא שבגרסת ה-EX (שמוצעת כעת רק עם מנוע הבנזין) תוכלו לקבל ריפודי עור וכמה פרטי עיצוב שמשדרגים את האווירה וגם צביעה מקורית יותר. עיצוב הפנים הוא קיה קלאסי, המראה מוכר מדגמים אחרים של המותג והוא אמנם לא פורץ דרך או חדשני אך בהחלט נעים.
תא הנוסעים
מושב הנהג נוח ותומך. ניתן למצוא תנוחת נהיגה מתאימה בנקל עם טווח כוונון רחב למושב ולהגה, אם כי תנוחת הישיבה לא גבוהה כמו בג'יפונים קומפקטיים נפוצים יותר. המרווח מלפנים טוב יחסית, אך לא מצטיין, ושדה הראיה טוב לפנים אך פחות מוצלח במבט לאחור.
הנדסת האנוש טובה מאוד. קל להתאקלם לרכב במהירות עם כפתורי תפריטים פיזיים למולטימדיה ולבקרת האקלים. תפעול מחשב הדרך ובקרת השיוט מההגה אינטואיטיבי והכל נמצא בהישג יד וכמעט ללא צורך להסיט מבט.
קיה אקסיד דיזל מגיע ברמת גימור אחת, גרסת הכניסה LX הזהה לבנזין. אין כאן תחושה של חיסכון כי בכל זאת יש פה תאורת לד עם חיישני תאורה, חיישני חניה ומצלמת רוורס, מולטימדיה בגודל 8 אינץ' עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי וחישוקים קלים בגודל 16 אינץ'.
במפרט הבטיחות יש בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות ומעבר אוטומטי לאורות גבוהים.
הכניסה למושב האחורי נוחה יחסית, בעיקר כי הספסל גבוה יותר מהמושבים הקדמיים. מרווח הרגליים טוב וגם המרווח לראש. המרווח לשניים טוב והם גם יהנו ממשענת יד בין המושבים עם מחזיקי כוסות. רוחב המושב יאפשר להכניס ילד בין היושבים בצדדים, אך לנוסע מבוגר יהיה צפוף - כי אומנם תעלת ההינע לא גבוהה אבל הקונסולה שבין המושבים הקדמיים בולטת לאחור.
במושב האחורי תמצאו ידיות אחיזה, כיסים בגב המושבים, ווי תליה ותאורת תקרה אחת. איכות החומרים פחות גבוהה מאחור, כמקובל: בחלקה העליון של הדלת יש פלסטיק קשיח ולא גומי עבה כמו בדלתות הקדמיות. חבל גם שאין שקעי טעינה כלשהם ובגרסת ה-LX אין פתחי מיזוג לאחור.
איכות החומרים מלפנים נחלקת לשניים. בחלקו העליון של הדשבורד והדלתות ישנו גומי עבה, בדלתות נמצא גם ריפוד בד שמגיע גם אל משענות היד ונסיים עם ההגה, משענת היד ובלם היד שמצופים כולם בעור נעים ואיכותי. למושבים בד פשוט (אך קל לניקוי) וחלקו התחתון של תא הנוסעים כבר עשוי פלסטיקה פשוטה יותר. איכות ההרכבה טובה מאוד.
תא המטען בנפח 426 ליטרים והוא שימושי בהחלט. פרט לתאורה, ווי תליה ושקע 12 וולט, יש גם 2 תאים בצדדים ומדף עם שתי נקודות גובה (אך אין "רצפה" מעל הגלגל החלופי ובסביבתו אין תאים מסודרים). התא הועמס בקלות בטיולון, מזוודת טרולי, 2 תיקי גב ועוד נותר מספיק נפח עד לגובה המדף העליון.
נוחות נסיעה
הנוחות העירונית טובה מאוד. האקסיד מכוילת באופן בוגר, מרוסנת יחסית במעבר פס האטה והיא מצליחה לשכך בורות חדים באופן מרשים כך שהפגמים אינם מטרידים כלל את היושבים ברכב.
המצב לא שונה גם במהירות בין-עירונית, כאשר רק בידוד הרעשים לא מצטיין ונשמעים בעיקר רעשי כביש וכמובן צליל מנוע הדיזל שנוכח גם במצב נייח.
מנוע ותיבת הילוכים
לאקסידיזל מנוע שמוכר מדגמי קיה לוגמי סולר אחרים כגון הספורטז' או הסיד. מדובר במנוע 1.6 ליטרים מוגדש המספק 136 כ"ס, שהם רק 4 כ"ס פחות מגרסת הבנזין והם גם מושגים כאן 2,000 סל"ד מוקדם יותר. נתון המומנט המירבי עומד על 32.6 קג"מ, וכאן מדובר על הבדל של כמעט 8 קג"מ לטובת הדיזל, שמושגים ב-500 סל"ד קודם.
כמו בבנזין גם לדיזל משודכת תיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים שפועלת בצורה טובה וחלקה למדי גם בשימוש במצב הידני. השידוך הזה מניב האצה ל-100 קמ"ש שאיטית ב-6 עשיריות השניה מהבנזין ועומדת על 10.1 שניות.
הפער בנתון ההאצה משקף את מציאות והאקסיד הזו לא מרגישה זריזה כמו הבנזין. היציאה מהמקום איטית לעומתה והאקסידיזל מעדיפה נסיעה רגועה יותר. בתאוצות ביניים למשל אין תחושה של כוח מתפרץ אלא כוח שנבנה בצורה אחידה אם כי די מהירה וגם עקיפות בכביש 6 יתבצעו באופן מהיר.
צריכת הדלק המיטבית נמדדה בנסיעות פרבריות, אז בקלות אפשר להגיע ל-19 ק"מ לליטר. דווקא נסיעה ארוכה בדרך מהירה הניבה תוצאות פחות טובות ואת המבחן סיימנו עם 17 ק"מ לליטר. עדיין מדובר בנתון טוב בכ-25-35% מגרסת הבנזין.
התנהגות כביש
קיה אקסיד מפתיעה לטובה עם התנהגות כביש דינאמית למדי בזכות אחיזת כביש טובה, זווית גלגול נמוכה וגם נטייה מינימלית לתת היגוי. גם להגה ולשלדה תגובות טובות, אך התקשורת נעדרת. למרות זאת מדובר ברכב פנאי בטוח ומהנה.
סיכום
פער של 4,500 שקלים בלבד מפריד בין גרסת הדיזל לבנזין, ובמידה ואתם נמצאים בקצה העליון של ממוצע הנסועה בישראל (17,500 ק"מ בשנה נכון ל-2019), אתם תחזירו את הפער הזה די מהר בזכות היתרון בצריכת הדלק. אם אתם נוסעים יותר מזה, כמעט ואין כאן שאלה.
כמו בגרסת הבנזין, גם פה בידוד הרעשים לא מצטיין (עם חסרון נוסף בדמות הצליל של מנוע הדיזל) וגם המרווח הפנימי מצומצם בהשוואה לרכבי פנאי כמו קיה ספורטז', למשל. בהשוואה לבנזין, הדיזל אמנם נהנית מיתרון בצריכת הדלק - אבל מציגה ביצועים מעט פחות טובים וגם לא מאפשרת בחירה ברמת אבזור עשירה יותר. כך או אחרת מדובר ברכב פנאי מעוצב, נוח, שימושי ומהנה לנהיגה. בגרסת הדיזל מצטרף יתרון ענק של צריכת דלק נהדרת.
לצפייה בכל דגמי קיה בישראל
פורסם לראשונה ב- 10.03.21
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות