רכבי שטח, משפחתיות, מיניוואנים. פעם היו קטגוריות רכב ברורות וכל אחת שונה מאוד מהשניה. בעידן המודרני, אין לכך כל חשיבות. הקווים הטשטשו ונשבר הסטטוס-קוו בין יצרניות הרכב בנוגע לאיך מכונית משפחתית אמורה להיראות. קיה סול היא עוד אחת מיצורי הכלאיים שנולדו למגמה החדשה בענף: המצאת נישות חדשות. מי תרצה שאהיה? שואלת הסול את צרכן הרכב. אם אתה רווק צעיר, היא תהיה לך מעין ג'יפון מושך מבטים. איש משפחה עירוני? תמצא בסול מכונית במידות קטנות – נוחה לחנייה ולתמרונים אורבאניים – אך מרווחת דיה ל-4 וחצי נוסעים. ואולי מזמן יצאת לפנסיה והברך כבר לא מה שהייתה? הסול גבוהה, היציאה ממנה נוחה, השליטה בה קלה, שדה הראייה רחב והנדסת האנוש פשוטה. האם מצאו בקיה את הדרך לרקוד על מספר חתונות ולהשאיר את העוגה שלמה?
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה סול
קיה סול, 1.6 ליטר, 140 כ"ס, מחיר: 118,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מנוע חזק | יקרה ממיקרוואנים אחרים |
מרווח פנים | בזבזנית ממיקרוואנים אחרים |
מותאמת היטב לטכנופובים | נוחות נסיעה בינונית |
קיה סול, לא S.U.V וגם לא ממש ואן. אולי S.U.Van? / צילומים: אוריאל כהן
הסוליסטית – עיצוב חיצוני ואופי
החודש נחתה בישראל המהדורה המעודכנת של קיה סול. החידוש הקוסמטי אינו משמעותי – בעיקר הבלטת תווי הפנים של הסול, תוספת פנסי LED ודיפוני בד בתא הנוסעים. את השדרוגים הכבדים יותר תמצאו בצד המכאני ומיד נגיע גם אליהם, אבל ראשית מלה על האדם ששינה את פני היצרנית ללא היכר – פטר שרייר. מעצב העל הגיע לקיה בסוף 2006, עת החלו הקוריאנים להדביק את פערי הטכנולוגיה בינם לבין יפן ואירופה, אך בו בזמן המשיכו לייצר כלי רכב משעממים למראה. שרייר, שברזומה שלו יצירות כמו אודי TT המקורית או הדור השני של החיפושית, הגיע כדי להכניס במותג היבשושי קצת נשמה. לא פלא ששנה אחר כך הוצגה קיה סול.
בואי נשמה, זזים – ביצועים והתנהגות
במסגרת מקצה השיפורים קיבלה קיה סול מנוע 1.6 ליטר חדש, בעל 140 כוחות סוס, ותיבה אוטומטית בת 6 מהלכים. הסול הקודמת, עם 14 סוסים ו-2 מהלכים פחות, הייתה נמרצת למדי. עם תיבה מודרנית ומנוע ה-1.6 החזק בשוק – אותו אחד שמשמש את יונדאי וולוסטר – מטפסת קיה סול לדרגת "זריזה מאוד". אמנם היא זקוקה לסל"ד גבוה כדי לבטא את כוחה, מה שמביא ל"קיק-דאונים" בלתי פוסקים בנהיגה מאומצת, אבל הבה לא נתקטנן לנו. במבחן הביצועים מקבלת הסול המחודשת ציון "טוב מאוד".
בכל הנוגע להתנהגות כביש, המראה הקרבי של הסול עלול להטעות. מרכז כובד גבוה על בסיס גלגלים קצר הוא בטח לא המתכון לרכב ספורטיווי. גם ההיגוי חסר התחושה והבלמים הרכים מסרסים כל מחשבה הרפתקנית על נסיעה לכיוון כבישי הצפון המפותלים. קיה סול מעדיפה את הנהג שלה רגוע. הרדיו ברכב המבחן היה מכוון מראש על תחנת מוסיקה קלאסית ונציג היבואן הציע לנו לנסות את מצב ה-Eco. במצב זה יעדיף הגיר לשלב תמיד את ההילוך הגבוה ביותר שאפשר – טוב לתצרוכת הדלק, קצת פחות לביצועים. אנחנו, עם כל הכבוד לחורים באוזון ובכיס, העדפנו את המצב הבזבזני יותר. בסך הכל לגמה הסול ליטר בנזין על כל 10 קילומטרים בתנאי המבחן המאומצים. אם תנסו, תוציאו ממנה בקלות גם 11-12 ק"מ לליטר.
השמנה והסולתה – נוחות ומרווח
לקיה סול יש מושבים פשוטים וטובים למדי. רק למדי, כי חסרה תמיכה לגב התחתון. אופציה לכוונון נפח המשענת – מנגנון כה פשוט ויעיל שלא ברור מדוע אינו מותקן בכל רכב חדש – הייתה פותרת בקלות את הסוגיה. רמת שיכוך המהמורות סבירה במושבים הקדמיים ונמוכה בספסל מאחור. המתלה האחורי הנוקשה ישדר לישבני הנוסעים כל מטבע שזרוק על הכביש. אולי אפילו תוכלו להרגיש אם זה עשר אגורות או שנקל.
תא הנוסעים מרווח מאוד ביחס לרכב באורך 4.12 מטר. יש מקום לרגליים ולראשים מכל סוג ובכל מושב, תודות למבנה הקובייתי של הסול. מרווח הכתפיים סביר-פלוס. שלושה מבוגרים ישרדו את המושב האחורי בנסיעות קצרות, בזכות הרצפה השטוחה. תא המטען, לעומת זאת, אינו מרווח כלל.
סולד? – סיכום
קיה סול נלחמת במוצהר בשלוש חזיתות – מול מיקרו-ואנים אחרים, מול משפחתיות ומול ג'יפונים. כדי לבדוק האם היא קנייה משתלמת, נעבור זירה זירה ונבחן לאן נושבות הרוחות.
ראשית כל, משפחתיות. קיה סול עולה 118 אלף שקל, כמעט כמו קיה פורטה, שמציעה את תצורת המשפחתית הקלאסית. מי מהן עדיפה לחמולה הקטנה שלך? במרבית האספקטים תנצח הסול. היא מרווחת יותר, מהירה יותר וססגונית הרבה יותר. הסול גם זכתה ב-5 כוכבי בטיחות מלאים במבחן הריסוק של EuroNCAP (הפורטה טרם נבחנה) ותשתחל לחניות שאחותה הסדאנית אפילו לא חולמת עליהן בלילות.
תא הנוסעים של הסול. ניתן לקבל אותו גם בשחור או באדום
מול מיקרו-ואנים אחרים מגלה קיה סול יתרונות לצד חסרונות. טויוטה ספייס-ורסו חסכונית ונוחה ממנה, סקודה רומסטר שימושית ואיכותית יותר, וסיטרואן C3 פיקאסו תהיה זולה בהרבה, אם אתם לא מפחדים מגיר ידני. הסול, מצידה, מהירה ומאובזרת מכולן, וגם מגיעה עם 7 שנות אחריות.
ולבסוף, זירת ג'יפוני-המדרכות. קיה ממצבת את הסול מול ניסאן ג'וק וסקודה יטי האופנתיים, אבל גם ביצרנית מבינים שהסול חסרה את ה"ג'יפ-אפקט" של מתחריה. לכן, היא מתומחרת ב-17 אלף שקל פחות משניהם. בפועל, בהחלט יתכן שהסול מכונית טובה מהג'וק הפופולארי, אבל לנצח הוא ימכר טוב יותר. עניין של פוזה.
לסיכומו של סיכום, בקיה סול מצאנו משפחתית מזן חדש, במחיר של משפחתית מהזן הישן. קצת יותר ממובילת נוסעים בסיסית וקצת פחות מרכב סטטוס. אין ספק שרבים יוכלו להינות ממנה, אם רק יפתחו קצת את הראש.
לדגמי קיה בישראל - קיה
פורסם לראשונה ב- 05.01.12
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות