אז האם קיה סטוניק בדרך לחולל מהפכה? את זה עדיין קשה לקבוע, אבל בשלב זה יש לא מעט דברים שאנחנו יכולים לספר לכם עליו, אחרי נהיגה של כמה מאות קילומטרים. נקדים כבר עכשיו ונאמר שאם אתם שוקלים קניית ג'יפון בקרוב, זה ללא ספק רכב שאמור לעניין אתכם.
עיצוב
הוא קטן, והוא לא מסתיר את זה. קיה סטוניק נראה צנוע במידותיו יחסית לסוזוקי קרוסאובר או הונדה HR-V, למשל. הוא גם לא גבוה וחסון בצורה יוצאת דופן, אבל יש לו את כל מה שצריך ג'יפון מסוגו: שילובי צבעים משמחים כיאה לרכב קטן ועירוני, מרחק מודגש מהקרקע (הודות למרווח גחון של 18.3 ס"מ) ולא מעט פריטים מהמלתחה במחלקת הג'יפונים: פסי גגון, פלסטיקה שחורה מסביב לגלגלים ומשטח מוכסף שמדמה מיגון גחון מאחור. הוא חתיך, הסטוניק, ותעיד על כך כמות התגובות שקיבלנו בימי המבחן.
גם מבפנים הוא נראה לא רע, בעיקר אם לוקחים אותו בשילוב של שני צבעים. אם תוותרו על הססגוניות, תקבלו בכל זאת תא נוסעים תכליתי מאוד ונעים לשהיה. איכות החומרים, בכל מקרה, לא מאוד גבוהה.
תא הנוסעים
אחד הדברים שבולטים לטובה אצל כל דגם של קיה, ובסטוניק זה בולט במיוחד, זו הנדסת האנוש המוצלחת. כל כפתור ממוקם בדיוק בפוזיציה הנכונה, יש מסכים אבל גם כפתורים פיזיים לצידם ואת הכל קל מאוד לתפעל בתוך רגעים קצרים מהכניסה הראשונה לרכב - וגם תוך כדי נהיגה. מערכת המיזוג היא בקרת אקלים, אבל יש לה גלגלות פשוטות עם הסקאלה המוכרת באדום ובכחול; למולטימדיה יש פשוט ארבעה כפתורים גדולים למצבים השונים, וגם המסך בלוח המחוונים ידידותי מאוד למשתמש.
והפשטות בתפעול לא מגיעה כאן בשל הדלילות באבזור. להיפך: כבר בגרסת ה"אורבן" הבסיסית מקבלים את הסטוניק עם המולטימדיה המצוינת, מצלמת רוורס, חיישני חניה מקוריים, בקרת שיוט, בקרת אקלים, מראות עם קיפול חשמלי, חישוקי "17 וחלונות כהים מאחור. גרסת הפרימיום, עם מנוע הטורבו, מוסיפה לרשימה גם כניסה והנעה ללא מפתח, חיישן גשם ועוד כמה פריטי עיצוב.
בכל הגרסאות מקבלים מערכת לבלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה ותיקון אקטיבי לסטיה מנתיב הנסיעה (לא פריט נפוץ בסגמנט), מעבר אוטומטי לאורות גבוהים ומערכת התרעת עייפות. מערכות הבטיחות פועלות נהדר.
מהבחינה הפרקטית הסטוניק לא מצטיינת, אך בהחלט מספקת. מלפנים המושבים נוחים למדי (אם כי מעט קצרים) וקל מאוד למצוא תנוחת נהיגה נוחה. יש ברכב היצע נדיב של תאי אחסון שימושיים.
מאחור נדרשת התכופפות קלה על מנת להיכנס לרכב. בפנים מגלים מרווח מספק עבור שני מבוגרים, גם אם הם מעט גבוהים מהממוצע. לנוסע שלישי יהיה צפוף מאוד, אך שלושה ילדים - אפילו בבוסטרים - יסתדרו שם לא רע. שני כסאות בטיחות גדולים יכנסו אף הם בקלות, אולי גם עם ילד ביניהם.
תא המטען של הסטוניק נגיש מאוד ונראה גדול מנפחו המוצהר (332 ליטר, מעט פחות מסיאט איביזה למשל). יש בו גם תא צדדי קטן ו-3 ווים לשקיות סופר מרקט, אך אין לו מדף לחלוקת הגובה כמו שיש בסיאט ארונה למשל. היות וסף ההטענה שלו גבוה, יתכן ויהיה מעט מסורבל לשלוף מתוכו חפצים כבדים.
נוחות נסיעה
כמו ג'יפונים רבים מסוגו, גם קיה סטוניק זכה לכיול מתלים נוקשה יחסית. לא פעם זהו צעד הכרחי על מנת להתמודד עם תוספת הגובה. הנוקשות הזו, יחד עם חישוקי "17, מביאה לנוחות נסיעה לא אידיאלית. מרבית שיבושי הכביש בתוך העיר חודרים לתא הנוסעים, אם כי לזכותו של הסטוניק נציין כי הוא מצליח לעדן את התזוזות בטרם יעברו לגבם של הנוסעים. יש ג'יפונים רבים שיהיו נוקשים כמותו ואפילו יותר. מי שמעדיף נסיעה רכה יותר יוכל לבחור בסיטרואן C3 איירקרוס או באופל קרוסלנד.
מחוץ לעיר הוא נוח יותר, ועל כבישים מהירים הוא מרגיש בטוח, יציב ומרוסן. גם כאן הוא מעביר את שיבושי הכביש בצורה ברורה, אבל הוא לא מתנדנד.
בידוד הרעשים טוב מאוד בדרך כלל. המנוע כמעט לא נשמע, גם רעשי הרוח נדירים. מעט רעשי כביש חודרים בכל זאת סביב 110-120 קמ"ש.
מנוע ותיבת הילוכים
הסטוניק מזמן לנו הזדמנות ראשונה ומסקרנת למפגש עם המנוע החדש של קבוצת יונדאי-קיה. מדובר במנוע עם 3 צילינדרים, בנפח 1,000 סמ"ק שמצויד במגדש טורבו כמובן. הוא מייצר 120 כ"ס שמגיעים ב-6,000 סל"ד ו-17.5 קג"מ שזמינים כבר ב-1,500 סל"ד. אל המנוע משודכת תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים, והיא דווקא מוכרת לנו מדגמים כמו יונדאי i30, יונדאי קונה, קיה ספורטז' טורבו ואחרים.
מיד עם תחילת הנסיעה מגלים שהמנוע הזה פועל בצורה חלקה מאוד, שלא כמו כל המנועים מסוגו. למרות 3 הצילינדרים הוא לא רועד כלל, אלא רק מייצר צליל מחוספס שעבורנו היה נעים לאוזן. בתוך העיר תיבת ההילוכים פועלת גם כן באופן חלק ויעיל מאוד.
לחיצה של רגל ימין על הדוושה מייצרת זינוק לא רע בכלל. הסטוניק נחוש, מערב מיד את הטורבו ויוצא בנחישות לפנים. ב-3,000 סל"ד יש מדרגה משמעותית שמוסיפה לא מעט כוח, ולמרות ששיא ההספק מגיע אי שם ב-6,000 סל"ד - התחושה היא שסביב ה-4,000 סל"ד מתמצה הפוטנציאל שלו.
זה לא ג'יפון ספורטיבי, ויש חזקים ומהירים ממנו, אך הוא זריז, נמרץ ומצליח לשנע את הסטוניק בקצב נהדר. תיבת ההילוכים היא שותפה נאמנה, מחליפה הילוכים במהירות ואין לה בעיה להוריד 3-4 הילוכים בבת אחת על מנת להעביר את הכוח הדרוש לגלגלים.
צריכת הדלק במבחן נעה סביב ה-12.5 ק"מ לליטר. זה לא הנתון הכי חסכוני בקטגוריה, אך צריך לזכור שמנועי טורבו קטנים מושפעים מאוד מסגנון הנהיגה, ושרכב המבחן היה חדש לגמרי ועדיין לא "נפתח".
התנהגות כביש
כמו ג'יפונים רבים בתקופה האחרונה, גם הסטוניק מפתיע עם התנהגות כביש מוצלחת מאוד. הוא מרגיש קליל ממידותיו, נכנס בחדות לפניות ויש לו הגה מהיר ומדויק. לצד זאת הוא גם אוחז טוב את הכביש ומעניק תחושת בטחון, ובסך הכל מתקבל כאן רכב נעים ומהנה לנהיגה.
סיכום
קיה סטוניק מצליח להכניס לא מעט מרכיבים מוצלחים לתוך רכב קטן יחסית. הוא נראה מצוין, מאובזר, בטיחותי, קל לתפעול, זריז ומהנה לנהיגה. שני החסרונות העיקריים שלו הם בתחומי נוחות הנסיעה בעיר והמרווח מאחור, וגם בתחומים אלו לא מדובר ברכב גרוע.
אנחנו חושבים שהסטוניק יכול לקחת לא מעט לקוחות מהג'יפונים המתחרים, אך במחירים שלו הוא ימשוך גם קליינטים של מכוניות סופר מיני. כך או אחרת, מדובר במכונית מוצלחת מאוד שיכולה להיות צלע שלישית בסיפור ההצלחה של קיה - לצידן של הפיקנטו והספורטז'.
לדגמי קיה בישראל - קיה
למאמר זה התפרסמו 31 תגובות