המכונית השנייה ניצבת כאן למבחן, וזו קיה סטינגר. הפעם זו מכונית הנעה אחורית (כוח המנוע מופנה אל הגלגלים האחוריים, בניגוד למקובל ברוב המכוניות) בסגנון הטרנדי של קופה עם 4 דלתות, שמתחרה פחות או יותר באאודי A5 ספורטבק ובב.מ.וו 4 גראן קופה. הגרסה החזקה מתחרה אפילו במכוניות כמו אודי S5 ו-וולוו S60 פולסטאר.
עיצוב
הדבר הראשון שקופץ לעין הוא הדמיון הרב (מדי?) למכונית המנהלים קיה אופטימה, שעולה חצי ממנה. אפילו כשהן אחת ליד השנייה במציאות הדמיון בולט. ואולם, במציאות, כשקיה סטינגר חולפת על פנינו, אפשר בהחלט לראות שהיא מיוחדת. פרופיל הקופה שלה נמוך, היא ארוכה ומיוחדת ומעוטרת בכל מיני אלמנטים ספורטיביים, מהגריל הרחב והפנסים הטכנולוגיים, דרך בלמי ברמבו האדומים הנראים היטב דרך גלגלי המתכת ההנדסיים ועד לפתחי האוורור הבולטים.
כיף לדעת גם שאפשר לרכוש אותה בצבעים שונים מגווני ליסינג, כולל מין צבע קרמי שכזה, שני גוונים כחולים ואפילו אדום וצהוב. היא נראית מצוין ואנשים לא פעם ולא פעמיים שלפו טלפונים וצילמו אותנו במהלך המבחן.
גם העיצוב בפנים מצוין. רואים מיד שזו קיה, אבל סביב הנהג והנוסעים משובצים ומורכבים רכיבים שונים שעושים את התא הרבה יותר יוקרתי. יש כאן למשל הרבה ציפויים ועיטורים מתכתיים, וגם עור איכותי. איכות ההרכבה לא תמיד עומדת בסטנדרטים של החומרים או של המתחרים הגרמנים. סידור הפנים עצמו מינימליסטי ואלגנטי בסגנון של רכבי יוקרה.
תא הנוסעים
תנוחת הנהיגה ספורטיבית ומדויקת. היא לא מהמרווחות, דבר שירגישו בעיקר נהגים גבוהים, אבל היא עוטפת את הנהג ומציבה אותו בשליטה קרובה על מלאכת הנהיגה. מושבי העור הספורטיביים נהדרים. אפשר לשלוט ברמת התמיכה במותניים ולהתאים אותם בדיוק כך שילפתו אותנו בתנאי נהיגה ספורטיבית ועדיין יהיו לא קשוחים מדי בתנאים יומיומיים.
המושבים האחוריים תומכים ונוחים מאוד. מבחינת המרווח - הם לא נדיבים בשביל מבוגרים גדולים, מעל 1.80 מ' פחות או יותר. היושבים מאחור כן ייהנו מפתחי מיזוג, שקעי טעינה, תאורת קריאה וחלונות גדולים.
רמת האבזור ברכב עשירה וטובה. ברמה הבטיחותית אפשר למצוא את כל המערכות החכמות המוכרות - שמירה טובה על הנתיב, בקרת שיוט שומרת מרחק שיכולה לבלום לאפס ולהאיץ שוב בלי מעורבות. יש גם בלימה אוטונומית, התרעה על רכב בשטח המת ותאורה ראשית אוטומטית.
בתחומי הפינוק כולל הרכב כוונונים חשמליים למושבי העור ולהגה, חימום להגה ולמושבים, אוורור למושבים, גג נפתח, חיישני תאורה וגשם. יש כאן גם תצוגה עילית HUD מול עיני הנהג, מערכת סאונד מרשימה ואפילו מחשב דרך שמודד כוחות G, דבר טוב בעת נסיעה במסלול…
הבגאז' נפתח ונסגר חשמלית. הנפח שלו, כ-400 ליטר, לא נשמע מרשים על הנייר, אבל המבנה שלו עושה כל ליטר וליטר לנגישים מאוד ואפשר גם להשכיב את המושבים האחוריים ולהגדיל אותו משמעותית.
נוחות נסיעה
בתמרונים בעיר עם המכונית הגדולה הנהג לא נהנה מהראות אחורה דרך החלון האחורי הצר, וגם לא דרך קורות הצד הקדמיות. מצלמת הנסיעה לאחור מקלה את העניינים בהחלט.
ברמת הנוחות, קיה סטינגר הוא רכב שמיועד לנסיעה ספורטיבית, בסגנון GT אירופי, ועל כן המתלים שלו מכוילים יותר לקשיחות ונוקשות מאשר לרכות נינוחה. עם זאת, הנוחות בעיר סבירה, היות שהכיול המדויק מונע "התרסקויות" לתוך בורות ופסי האטה.
מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת מאוד. שם צריך פחות את הרכרוכיות שנעדרת ממנו ואפשר יותר ליהנות מהשלדה המוצקה והיציבה, שמייצבת מאוד את הנסיעה. יש מעט רעשי רוח ודרך, אבל לא ברמה מטרידה.
מנוע ותיבת הילוכים
קיה סטינגר, יותר מכל דבר אחר, אמור להיות טוב בנהיגה ספורטיבית, ועל כן נדרש כאן מנוע הולם. והמנוע - הולם. גרסת המבחן צוידה במנוע V6 בטכנולוגיית טווין טורבו (כן כן!) ובנפח של 3,300 סמ"ק. ההספק בקיה הזו עומד על לא פחות מ-370 כ"ס והביצועים בהתאם: 4.9 שניות למאה קמ"ש ומהירות מרבית של (יושבים?) 270 קמ"ש.
המנוע הזה הוא לא רק מספרים. הוא נותן תחושה חזקה מאוד. הוא מעניק המון כוח בכל שלב ובצורה חלקה אבל עוצמתית ונחושה. לא פחות מהנה הוא צליל המנוע הבשרני והעשיר, שהוא לא פחות מתענוג לאוזניים. מעניין שחלק מהצלילים הללו הם מלאכותיים ומגיעים מ… הרמקולים. ובכל זאת, הצליל משכנע.
תיבת ההילוכים היא אוטומטית קלאסית בת שמונה הילוכים. במצבי הנהיגה היומיומיים היא מגיבה מעט לאט לפעולות הנהג, אבל כשמעבירים למצב ספורטיבי, התגובות מהירות הרבה יותר.
צריכת הדלק של הסטינגר לא מהממת ונעה בגזרת 7.5 קילומטרים לליטר.
התנהגות כביש
התנהגות הכביש היא העיקר ברכב הזה. רכב הנעה אחורית, אם הוא בנוי נכון ומאוזן, יכול לייצר הרבה יותר הנאה לחובבי נהיגה. ההנעה האחורית גורמת לרכב לנטייה של זריקת החלק האחורי (היגוי יתר) על פני איבוד הפרונט (תת היגוי).
בסטינגר המתלים וההיגוי והמנוע, כולם עובדים היטב ביחד ומייצרים הררי הנאה. העברות המשקל ברכב מדויקות ובאמצעות ההגה אפשר להשיג תנועה מדויקת מאוד. בכלל, ההגה מפנק עם תחושות מדויקות ביחד עם משקל מצוין, כלומר, מקבלים כאן היזון חוזר עם הגה שמתנגד מעט, וככה אפשר להרגיש שאנחנו חיים… הגה טוב אינו עניין של מה בכך ויצרנים משקיעים שנים רבות כדי להשיג אותו. קיה, הרבה בזכות מנהיג ב.מ.וו M, הגיעו לשם מהר.
קיה סטינגר כולל מערכת שבאמצעותה אפשר לבחור את סגנון העברת הכוח, דבר שנוגע למנוע, לגיר וגם להגה ולמתלים, באמצעות מערכת בקרת מתלים אלקטרונית. כך אפשר להתאים את סגנון הנסיעה של מכונית הספורט-קופה הקוריאנית (שווה לחזור על המשפט המוזר האחרון כמה פעמים בראש) לפי הצורך, בין נסיעה "מנהלתית" שגרתית וחסכונית יחסית, דגש על נוחות או מעבר למצבי "ספורט" הדרמטי, ו"ספורט פלוס" הקיצוני, שממש מזמין לקחת את המכונית ולהכניס אותה למסלול מירוצים מסודר.
בסיכום פרק ההתנהגות אפשר לומר שאנחנו ממליצים לחלק מהיצרנים הגרמניים ללמוד היטב את הסטינגר, ואולי להטמיע במכוניות שלהם כמה מהיכולות שלו, שחסרות להן לעתים.
סיכום
קיה סטינגר לא מושלם. בכל זאת נוחות הנסיעה בעיר לא מאוד מפנקת והוא גם מעט צפוף. אבל אלו הערות שוליות יחסית ליכולת המפוקסת והמרשימה של המכונית הזו. קיה לא מגיע מתחום מכוניות הספורט ובתחום היוקרה הוא פועל בעיקר בנישה קוריאנית מקומית ולא רגיל להתחרות ברכבי היוקרה האירופיים.
גיוסו של אלברט בירמן, המוח והידיים שמאחורי חטיבת M של ב.מ.וו, לצד פטר שרייר המעצב, יצרו עבור קיה קיצור דרך ליצירת מכונת נהיגה וסטייל, כלומר, מכונית GT בסגנון אירופי. והם לא סתם יצרו מכונית כזו, אלא אחת שתפתיע את כל מי שהשם "קיה" לא מחובר אצלו, ובצדק, למכוניות במאות אלפי שקלים.
האם שווה לשלם כמעט 400,000 שקלים על קיה? אם תבדקו את הממדים והנתונים ותשוו אותם למתחרים הגרמניים, תגלו שמדובר בתמורה מצוינת. ואם תשוו גם את התחושות, מדובר כמעט במציאה.
לדגמי קיה בישראל - קיה
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות