קיה ספורטז' הוא אחד הרכבים המשמעותיים בשוק הרכב הישראלי. במשך מספר שנים הוא היה רכב הפנאי הנמכר בישראל, הדור הקודם שלו היה מהראשונים שהציעו מגוון של מערכות בטיחות במחיר תחרותי ואילו הדור הנוכחי מציע את מגוון יחידות ההנעה הרחב ביותר לרכב פנאי בישראל, לאחר שבשבועות האחרונים נוספו אל גרסאות הדיזל והטורבו-בנזין גם גרסת בנזין אטמוספרית, גרסה היברידית ועוד אחת היברידית נטענת (פלאג-אין).
הגרסה ההיברידית נטענת היא אחת האנומליות הגדולות שיש בשוק הרכב. הרעיון הטכנולוגי נהדר: מנוע חשמלי עם סוללה קטנה מאפשר נסיעה לעבודה ובחזרה בכל ימות השבוע בעלויות נמוכות וללא שימוש בבנזין, בעוד בסוף השבוע תוכלו לצאת מהעיר לנסיעות ארוכות באמצעות מנוע הבנזין, ללא מגבלת טווח.
אבל בממלכת הפלאג-אין הייבריד יש אתגר לא פשוט: מכיוון שמדובר ברכב עם מנוע בנזין, מנוע חשמלי וסוללה - כולם ביחד עולים יותר מכל אחד לחוד, והרכב עצמו יקר בעשרות אלפי שקלים לעומת גרסאות הטורבו-בנזין השגרתיות. אז האם הפלאג-אין הייבריד של קיה ספורטז' מצליח להציע פתרון משתלם או שיש גרסה אחרת שעדיפה ממנה בהיצע של רכב הפנאי הקוריאני?
קיה ספורטאז', היברידי-נטען 1.6 ליטרים, 265 כ"ס, 238,900 שקלים |
יתרונות | חסרונות |
תא נוסעים | מושב אחורי |
עיצוב | נוחות נסיעה בעיר |
טווח חשמלי | מחיר רכישה |
עיצוב
בכל דור ודור קיה ספורטז' מקבל מראה בולט ורדיקלי יותר. את המראה החייזרי של הדור הקודם החליף עיצוב שמרגיש כאילו הוא קפץ מסרט אנימה עתידני. במבט על החזית קשה להבין מה שייך לאיפה – מתי הגריל נגמר ואיפה 'אף הנמר' המזוהה עם קיה מתחיל. הפנסים מסתתרים תחת קשת של תאורת LED ולא ברור מהיכן מגיעה האורות הגבוהים.
זה נשמע כמו בלאגן, אבל איכשהו זה נראה מעולה ביחד. מהצד העיצוב המרשים ממשיך בזכות קווים זוויתיים של תא המטען ושל הספויילר האחורי. אין ספק שהחישוקים הגדולים והיפים בגרסה הזאת (19 אינץ') מוסיפים להופעה. דרך אגב, אם נראה לכם מוזר שקו הניקל שמטפס עם החלונות "קופץ" למעלה מאחורי הדלת האחורית – תדעו שיש גרסה אמריקאית ארוכה יותר, שם הקו נמשך באופן יותר הרמוני.
מאחור ממש אפשר לראות את קו העיצוב העתידי של קיה שהוצג לראשונה עם ה-EV6 המרהיבה. הפנסים מחוברים בקו אדום, דלת תא המטען קעורה והקווים הנקיים שונים כל כך מהחזית המקושקשת. בכל מקרה, היא מושכת כמות תשומת לב עצומה. הצבע של רכב המבחן בוודאי עוזר למשוך את מי שפספס את העיצוב הייחודי. לא כולם אהבו אותו, אבל אף אחד לא החמיץ הזדמנות להעיר לנו עליו.
תא הנוסעים
וואו. אנחנו פוגשים הרבה מכוניות יוקרה מרשימות, ותא הנוסעים של הספורטז' החדש, בטח בגרסה המאובזרת והיקרה שלפנינו (GT ליין), בהחלט עומד בסטנדרט הזה. הפריט המרכזי הוא כמובן מסך קעור ענק שכולל את לוח המחוונים הדיגיטלי ואת מסך המולטימדיה. גם פתחי המיזוג הותאמו לרכב הזה ומקבלים צורה ייחודית ועל הדלתות ישנו פלסטיק בגימור קרבון-פייבר.
איכות החומרים סבירה, טובה בחלק העליון ונמוכה יותר ככל שיורדים מטה. איכות ההרכבה טובה.
התפעול די נוח. תמיד היה קל לתפעל רכבי קיה וגם כאן המצב די דומה. מתחת למסך יש שורת פקדים שמופעלים במגע וממוקמים נמוך. יש להם מצב מיזוג לתפעול בקרת האקלים או מצב שני לתפעול כללי של מערכת המולטימדיה. זה נחמד, אבל לפעמים בא לכם להנמיך את הרדיו ובמקום זה יוצא שאתם מקפיאים את יושבי הרכב – או להיפך. לא מדובר בבעיה אקוטית אך זה לא תמיד אינטואיטיבי.
האבזור עצמו עשיר למדי. המפרט של הגרסה הבכירה ריפוד עם שילוב זמש במושבים, כולל כניסה והנעה ללא מפתח, מושבים עם כוונון חשמלי, זכרונות, אוורור וחימום, חימום להגה, גג שמש פנוראמי, תאורת מטריקס-לד, טעינה אלחוטית לסלולארי, בלם יד חשמלי עם Auto Hold ועוד ועוד.
בסעיף הבטיחות יש 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב בשטח מת, זיהוי תנועה חוצה מאחור ובלימה בנסיעה לאחור (עד למהירות של 8 קמ"ש), מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, בקרת שיוט אדפטיבית ויכולת משופרת למערכת בלימת החירום המזהה תנועה בעת פניה שמאלה בצומת.
חסרו לנו המצלמות שמציגות את השטח המת של הרכב בלוח המחוונים כשמאותתים ומצלמות 360 מעלות לחניה. שתיהן מוצעות במכוניות מאובזרות אחרות של קיה או יונדאי.
המרווח לנהג מוצלח מאוד. היה מי שטען שהמושב עוטף בצורה מוגזמת אך מעבר לזה מדובר במושב נוח מאוד המציע תנוחת ישיבה טובה ושדה ראיה סביר החוצה. הקונסולה הגדולה באמצע גורמת לתחושה מרוחקת בין היושבים מלפנים.
המושב האחורי מזמן הפתעה לא טובה. במסגרת הצורך במקום לסוללה גדולה וליתר מרכיבי ההנעה החשמלית, הוגבהה הרצפה במספר סנטימטרים שמוסיפים לגובה הרצפה לעומת הגרסה מונעת הבנזין. הרצפה הגבוהה מובילה לתנוחה פחות נוחה ולהרבה פחות תמיכה בירכיים. בנוסף, עם גג השמש הפנוראמי מרווח הראש מצומצם. התוצאה היא שלנוסעים גבוהים יהיה פחות נוח במושב האחורי בנסיעות ארוכות. ילדים לעומתם יסתדרו היטב והמושב המרכזי יאפשר להכיל, להערכתנו, גם מושב ילדים שלישי.
בנוסף יש מאחור יציאות מיזוג עם שליטה נפרדת, שני המושבים החיצוניים נוחים מאוד ובגב של שני המושבים הקדמיים יש יציאת USB. זאת גם הגרסה היחידה עם חימום במושבים האחוריים.
תא המטען קטן יותר מבגרסה הרגילה, בערך כ-50 ליטרים פחות. מצד שני, עם 540 ליטרים ומבנה רבוע ויעיל, תא המטען (בעל הפתיחה החשמלית) בהחלט מציע שטח למכביר לכל הצרכים המשפחתיים.
נוחות נסיעה
אחד החסרונות המשמעותיים של רכבי פלאג-אין זה המשקל הנוסף. הספורטז' פלאג-אין כבד מגרסאות הטורבו-בנזין בכ-350 ק"ג ומתייצב על משקל עצמי של 1.9 טון. ההבדל המשמעותי הזה מכתיב מתלים המכויילים באופן מעט שונה. המתלה נוקשה בהתחלה ואחר כך מתרכך.
הכיול הזה גורם לספורטז' להיות די עסוק ברחובות העיר המשובשים, בעיקר במעבר על שיבושים קטנים או רצף של פגמי סלילה. כשתתקלו בשיבושים גדולים יותר לא תפגשו סגירה נוקשה וכואבת של המתלה בזכות אותו תחום רך יותר, אבל כן תרגישו נדנוד של המרכב עד שהוא ישתלט בחזרה על תנודות הגוף.
יציאה מתוך העיר למרחבים לא משנה באופן אקוטי את רמת הנוחות. אכן, יש פחות שיבושים חדים וכואבים, אך יש יותר שיבושים גדולים או גלים שעשויים לנדנד את הרכב.
בידוד הרעשים טוב במידה. כל עוד לא תפגשו כבישים רעים במיוחד תגלו שהספורטז' הנטען מבודד רעשים לא רע. ממשטחים שסלולים באופן לא מוצלח עולה שאון רב ולא נעים שמשפיע מאוד על הנוסעים ברכב.
יחידת הנעה
וסוף סוף הגענו לחלק המעניין באמת: יחידת ההנעה. מנוע הטורבו-בנזין מוכר מדגמי קיה ויונדאי השונים, והוא מציע 180 כוחות סוס מנפח של 1.6 ליטרים. אליו מצטרף מנוע חשמלי, המניע את הציר האחורי, ולו יש 91 כוחות סוס נוספים. יחד הם מפיקים בשיאם 265 כוחות סוס ומייצרים הנעה כפולה.
בגלל שמדובר במכונית פלאג-אין, שווה להתייחס למנועים כמעט בנפרד. הרי השימוש הנכון הוא נסיעה עם מנוע חשמלי למרחקים יומיים ואז נסיעה עם מנוע הבנזין לטווח ארוך. כך גם התבצע המבחן.
המנוע החשמלי פועל באופן חרישי ויעיל. הוא לא חזק מאוד אך הוא מציע כל מה שרכב פנאי רגיל צריך בנסיעה יומיומית שגרתית. אנחנו נסענו איתו נסיעות ארוכות בתנאים משתנים – חלקן הגדול בשיוט על 110 קמ"ש ומעלה וחלקן הקטן עמידה בפקקים ונסיעה פרברית. ממש כמו שאירע לנו כשנהגנו באח הגדול (סורנטו פלאג-אין) התרשמנו מאוד מהטווח החשמלי בשיוט מהיר יחסית. רכב הפנאי הגדול הצליח לעבור 58 ק"מ על חשמל בלבד וזאת באמצעות סוללת 13.8 קוט"ש.
אחרי סופו של מיץ החשמל מגיע תורו של מנוע הבנזין. נכון, לא קל להזיז כמעט 2 טון של מאסה, אך למנוע הטורבו יש מספיק יכולת כדי לבצע זאת בקצב טוב. את העליות לירושלים הספורטז' ביצע בלי יותר מדי קושי למרות שהוא היה עמוס ציוד לעייפה.
אין כאן תחושת כוח זמינה או מתפרצת (בטח לא במצב Normal) אך בהחלט מדובר ברכב בעל יכולת סבירה ומעלה. אם תעבירו למצב Power תרגישו את המנוע החשמלי דוחף אתכם מאחור באופן מאוד מוחשי..
עוד נקודה לחובתו היא חסרונה של מערכת בלימה רגנרטיבית. מערכת כזאת הייתה יכולה להאריך את טווח הנסיעה בעוד מס' קילומטרים ולספק חוויית נהיגה חשמלית עדיפה.
בסופו של יום את החלק שמדמה את נסיעת סוף השבוע סיימנו עם כ-13 ק"מ לליטר על השעון. לא חסכוני באופן קיצוני, אך בסדר גמור בהתחשב בביצועים. מי שיחליט לוותר על טעינת הסוללה ולנהוג רק עם מנוע הבנזין יתאכזב מצריכת הדלק.
התנהגות כביש
אחיזת הכביש של הספורטז' הנטען טובה מאוד, כל עוד לא דוחקים אותו לפינה. ההנעה הכפולה מורגשת דיו ומספקת שליטה טובה ברכב בכבישים מפותלים יותר ופחות. ההגה מדויק והבלמים טובים. מדובר בשותף טוב מאוד לנהגות ונהגים רגועים.
ברגע שמתחילים למשוך את רכב הפנאי הכבד מחוץ לאזור הנוחות הוא מתחיל להתנגד. כניסה מהירה לסיבובים תוביל לרכינה מאוד מורגשת. תת היגוי מתפתח באופן מהיר, אך לא מהיר מדי. הרכב לא מגיב בצורה משמעותית להעברות משקל והוא לא השותף הטוב ביותר לנהיגה דינמית.
סיכום
קיה ספורטז' פלאג-אין מציע חבילה מעניינת. בין היתרונות שלו אפשר למנות טווח חשמלי מאוד מרשים (58 ק"מ במבחן), יחידת הנעה מוצלחת, תא נוסעים מרשים במיוחד, אבזור עשיר ותא מטען שימושי. מהעבר השני, גם החסרונות שלו ברורים. הוא סובל ממרווח מצומצם יותר במושב האחורי, נוחות נסיעה לא הכי טובה ומחיר רכישה יקר.
את החסכון בדלק ניתן לחשב באופן פשוט: האם כלל הנסיעות הקצרות שלכם, כפול מחיר הדלק קטנים מפער המחיר ומצריכת הדלק? גרסת הפרימיום, הבכירה מבין גרסאות הטורבו-בנזין עולה כ-44 אלף שקלים פחות, נכון למועד פרסום הכתבה. אם תוותרו על חלק מהאבזור, תוכלו לבחור בגרסת הדיזל החסכונית ולחסוך 64,000 שקלים ממחיר הרכישה. זה חתיכת פער שיקח הרבה מאוד זמן לסגור רק בחיסכון בדלק שמציעה גרסת הפלאג-אין.
אז למי מתאים הספורטז' הנטען? אם אתם מהאנשים שהסביבה חשובה להם - ראשית, כל הכבוד. באמת. גרסת ה-PHEV של הספורטז' תאפשר נסיעה יומיומית ללא פליטת מזהמים, וזהו בהחלט יתרון על פני יתר הגרסאות. גם מי שמחפש את הספורטז' החזק ביותר או הטכנולוגי ביותר, יהנה כאן ממוצר משובח. אבל אם אתם רוצים את הספורטז' המשתלם, הנוח או המרווח ביותר, כאן הכף נוטה לכיוונן של הגרסאות הזולות יותר.
לדגמי קיה בישראל -
קיה
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות