קיה ספורטז', רכב הפנאי הבינוני של החברה הקוריאנית, עובר מתיחת פנים. בהרבה חברות מתיחת פנים היא עניין מחוייב מציאות שנועד לרענן מעט את הדגם ולהאריך את תוחלת החיים שלו. במקרה של קיה, נראה שמישהו החליט לטפל אחת-אחת בכל הבעיות של הגרסה המקורית. בנוסף התחילו בקיה לתמחר את הספורטז' במחיר נמוך מתמיד, והתוצאה? שווה את הזמן שיקח לכם לקרוא את הכתבה.
עיצובכבר כשהוא הושק, המראה האגרסיבי והמוחצן של הספורטז' זכה להמון מחמאות. סוס מנצח לא מחליפים, ולכן העיצוב לאחר מתיחת הפנים נותר כמעט זהה. יש נגיעות קלות בחרטום ובירכתיים, אולם ספק אם מי שלא עשה דוקטורט על הספורטז' הקודם יוכל לזהות את השינויים. למבחן התייצבה הגרסה הזולה ביותר, 150 אלף ש"ח מחירה (נמוך ביותר מ-13,000 שקל ביחס למחיר ההתחלתי הקודם!), ולמרות זאת היא מגיעה עם חישוקי מגנזיום מרשימים (אם כי קצת קטנים) ופנסי ערפל.
תא הנוסעיםעם צאתו לאוויר העולם, זכה הקוריאני לקיתונות של רותחין בגלל איכות תא הנוסעים. הרוב טענו שאיכות החומרים לא עומדת בציפייה מרכב פנאי לא ממש זול. והאמת, זאת אכן הייתה נקודה מורגשת למדי (תרתי משמע) לאור הפלסטיקה הבסיסית והחלולה. ועכשיו? נקודות המגע העיקריות בין הנוסעים והרכב שודרגו. הקונסולה המרכזית זכתה לחומרים רכים יותר, מוצקים יותר ובעלי תחושה איכותית מבעבר. עדיין לא מדובר בתחושה של רכב יוקרה, וגם בקבוצה של הספורטז' יש מספר מכוניות מזמינות יותר באספקט הזה, אבל זו כבר לא נקודה שנזקפת לרעתו. אם בקיה היו רוצים ללכת את המייל הנוסף, קצת צבע היה מוסיף חיים לתא הנוסעים השחור.
למרות שמדובר ברכב זול מאוד, האבזור בספורטז' מרשים. יש מערכת שמע עם שליטה מההגה, דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, והיבואן מעניק (שלא במסגרת המפרט הרשמי) אפילו מערכת מולטימדיה הכוללת ניווט של "Waze". מצד שני, קל לחשוף איפה חסכו בקיה. המזגן מכאני ואין בקרת אקלים (אבל הוא מעולה ויכול לשמש כפריזר לשעת חרום). מערכת המולטימדיה, בהתקנה מקומית, היא הנקודה הבעייתית ביותר ברכב. צריך תואר בהנדסת אלקטרוניקה כדי לחבר את הנייד לרכב (תארים במשפטים או תקשורת של צוות הבוחנים לא הועילו), מערכת השמע איטית יותר מאוטובוס של "אגד" בעליות לירושלים, וה-"Waze"? הוא כל כך מיושן שהתפלאנו למצוא שם אייקון של מכונית שאיננה זו של הפלינסטונס. טוב יעשה היבואן אם יבחר במערכת מתקדמת יותר.
המרווח לנוסעים מצויין, ובזה אין חידוש. גם לשלושה נוסעים מאחור וגם לנהג ולנוסע מלפנים. לנוסעים מאחור המושבים הרגישו מעט נמוכים וקשים מדי. מקדימה המושבים יותר מוצלחים למרות שלא מדובר בכורסאות מפנקות במיוחד.
נוחות נסיעהעוד נקודה שזכתה לשיפור משמעותי. בניגוד לעבר, הספורטז' מטפל במהמרות באופן מאוד בוגר (כמו שהגדיר זאת אחד הבוחנים). למרות נוקשות בסיסית, תחילת המהלך מעט רך והמתלים נסגרים אך אף פעם לא עושים זאת בחבטה שתורגש אצל הנוסעים. לא מדובר ברכב נוח בצורה יוצאת דופן לנסיעה בעיר, אך הוא גם לא מעניש. הסגנון גרמני ואני חושב שבמקרה הזה מדובר במחמאה. במהירויות נסיעה גבוהות נוחות הנסיעה משתפרת עוד יותר. פה ושם מהמורות מטלטלות את הקיה על מתליו אך לא באופן חריג.
גם בידוד הרעשים עבר שדרוג. בידוד רעשי הרוח פשוט מעולה ותצטרכו להגיע למהירויות הגבוהות מהמותר בכביש 6 כדי לספוג משבי רוח רועשים. רעשי כביש הרבה יותר בולטים, בעיקר על משטחי אספלט גרועים. רעשי מנוע ישמעו רק בהאצות מאוד נמרצות.
בנסיעה עירונית תנוחת הישיבה הגבוהה לא מספיקה בכדי ליצור שדה ראיה אידיאלי. קורות ה-A (הקורות משני צידי החלון הקדמי) גדולות ובנויות בזווית שיוצרת שטח מת מאוד גדול לצדדים ופוגעת בשדה הראיה בצמתים. השמשה האחורית קטנה אך מצלמת הרוורס מעולה.
מנוע ותיבת הילוכיםלא רק הספורטז' עבר מתיחת פנים לאחרונה. האח הכמעט-תאום, יונדאי ix35 עבר אף הוא מתיחת פנים מקיפה קצת לפניו. השינויים שנעשו היו דומים למעט שינוי אחד. בזמן שה-ix35 איבד 9 סוסים בתהליך השדרוג (או שמא "שנמוך" יהיה יותר מדוייק?), לספורטז' הצטרפו 3 סוסים לאורווה. בנוסף, נתון המומנט השתפר קלות ורצועת הכוח (הטווח שבין שיא מומנט ושיא ההספק) התארכה באופן מורגש. במצב "אקו" המנוע לא ירגש אפילו את ההיסטריים שבין הנהגים, ורק בלחיצה עמוקה של הדוושה הרכב ידרבן את הסוסים לדהור קדימה. במצב הרגיל תגובות המנוע זריזות בהרבה. בכל מקרה המנוע מרגיש חזק ממרבית יחידות הכוח ברכבי הפנאי המקבילים לו. הנכונות שלו לנשום היטב גם בסביבות הקו האדום והנטייה של תיבת ההילוכים לספק "קיק דאון" בעת דרישה מאפשרים לספורטז' להיות מאוד בטוח בעקיפות ודי מהיר ביומיום.
למנוע יש גם צד אחר. לאור העובדה שמדובר במנוע לא הכי מודרני, וכזה שלא נעזר במגדש טורבו כדי להציע את מרכולתו, נתון צריכת הדלק אינו מרשים במיוחד, אם כי לא נורא בפני עצמו. בנסיעת המבחן שרובה נעשה בשיוט רגוע (אך היא כללה גם גיחות לשטח ונהיגה עירונית ודינאמית) עמדה צריכת הדלק על כ-9 ק"מ לליטר. זה נתון מעט טוב יותר ממה שהוצאנו מהספורטז' בעבר, אך עדיין מדובר בנתון שנופל מרכבי פנאי אחרים.
התנהגות כבישהיציבות של הספורטז' במהירויות בין עירוניות טובה מאוד, והשיוט נינוח גם במהירויות מאוד גבוהות. בכביש המתפתל יש למרכב נטייה קלה לרכון בסיבובים אולם לא מדובר בעניין שמפריע לנהיגה קצבית. האחיזה די גבוהה והשליטה ברכב טובה. עם זאת, מי שמצפה לרכב דינאמי ומתקשר לא ימצא כאן את מבוקשו. ההגה לא מספיק מדוייק או מתקשר וגם שאר המכלולים מזכירים שלא זו הסיבה לרכוש אותו.
שטחל-99% מהרוכשים הידיעה שהספורטז' טיפס היטב על המדרכה ליד הבית תספיק על מנת לרכוש אותו. נעדכן את האחוז הנותר: נוחות הנסיעה על שבילים כבושים טובה למדי. מרווח הגחון טוב ומאפשר להתמודד גם עם בליטות ברורות יותר וישנה תחושה שמהלך המתלה שופר מעט. עדיין לא מדובר ברכב שכדאי לבחון את יכולתו להצליב מתלים או לרדת לנהיגת שטח אמיתית. בטח שלא בגרסת ההנעה הקדמית.
סיכוםמתיחת הפנים נגעה במקומות החשובים לקיה ספורטז'. אותם פערים שהפריעו לספורטז' להיות רכב יומיומי מוצלח לפני מתיחת הפנים, שופרו וטופלו וכעת הוא לא ישפיל את עיניו מול המתחרים. מערכת המולטימדיה המקומית לא מוצלחת, וגם צריכת הדלק לא עומדת ברף שהציבו המתחרים, אבל היום יותר מתמיד הספורטז' הוא מתחרה לגיטימי בקבוצה. כשמוסיפים לכך את העיצוב המוצלח ובעיקר את מחיר הכניסה המעולה מתקבלת חבילה מאוד מעניינת.
לדגמי קיה בישראל -
קיה פורסם לראשונה ב- 29.05.14
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות