מי לא מדבר על הזינוק המטורף בקניה של רכבי פנאי וג'יפים. אבל אנחנו, הישראלים, גם רוכשים כמויות גדולות מאוד של מכוניות מיני חמודות, עירוניות וקטנות. רבת המכר הגדולה בתחום הזה היתה בשנים האחרונות קיה פיקנטו, וכעת היא הוחלפה בדור חדש. השינויים העיקריים – הגדלה קלה במרחבי הנוסעים ותא המטען – בלי להגדיל את הרכב מבחוץ, שיפורים בתחום הבטיחות והאיכות ובכלל עוד כל מיני שדרוגים.
עיצוב
השיטה המקובלת בעולם עיצוב הרכב היא שדור אחד של מכונית מעוצב באופן מהפכני ובולט, והדור הבא מעוצב כהתקדמות מתונה ומרוסנת. הדור הקודם של הפיקנטו היה המהפכני, והנוכחי הוא המתון והמרוסן. העיצוב נעים ונאה, אבל מלבד פנסים גדולים, בולטים ומרשימים מלפנים ומאחור, היא לא מושכת תשומת לב רבה מדי.
העיצוב בתא הנוסעים הוא סיפור קצת אחר. למרות שהתחושה הכללית קודרת-משהו והעיצוב קורץ בעיקר לעיניים פרקטיות, ישנו קסם באופן שבו מוגשים הכפתורים והחוגות, כאילו שהם מפוסלים בתא המטען במבנה מתוחכם ויעיל. לעיצוב הייחודי מתלווה תחושה טובה של איכות – בהרכבה ובחומרים, ונראה שהמבנה יישאר מוצק ועמיד לשנים רבות.
תא הנוסעים
הנדסת האנוש קלה לידיים ולעיניים וקל להתמצא בהפעלת המערכות השונות. תפעול מערכת הקול והדיבורית מההגה יעיל ושימושי. מערכת המולטימדיה שבמכונית המבחן זמינה רק בגרסת ה-EX היקרה. היא דוברת עברית ויודעת להסתדר עם מערכות ההפעלה השונות (אנדרואיד אוטו וקאר פליי של אפל); בגרסת ה-LX ישנו צג פשוט בגודל 3 אינץ', אבל גם שם מוצעת מערכת קול עם דיבורית בלוטות' ושליטה מההגה.
רמת האבזור של הפיקנטו מרשימה, בעיקר בהיבט הבטיחות. כל הגרסאות שלה כוללות שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, ומערכת מובילאיי המספקת בקרת סטייה מנתיב והתראות על קרבה גדולה מדי לרכב שלפנינו. נוסף על כך מצוידת המכונית במערכת סיוע לזינוק בעלייה.
חוץ מזה, ב-LX מקבלים מחשב דרך וארבעה חלונות חשמל וב-EX נוספים, מלבד המולטימדיה, בקרת אקלים אלקטרונית, גלגלי 15 אינץ' קלים ופנסי ערפל.
המושבים הקדמיים בפיקנטו מתאימים יותר לבעלי גוף בגודל בינוני ומטה, אם כי גדולים יסתדרו גם, למרות שההגה אינו יוצא קדימה-אחורה ולמרות שהמושבים מעט צפופים עבורם. האחוריים משמשים כמושבים לשעת הצורך – מבוגרים גדולים ייכנסו בצפיפות לנסיעות קצרות, ילדים יסתדרו היטב מאחור, ואם יש צורך במושבי בטיחות – שניים ייכנסו בנוחות.
תא המטען הוגדל בדור השני מ-200 ל-255 ליטר. הבגאז' לא הפך לענק, והוא גם מעט צר ועמוק, אבל הוא פרקטי בהחלט למי שצריך הובלת תיקים ושקיות בשימוש יומיומי.
נוחות נסיעה
כמו כל מכונית עירונית, הפיקנטו קטנה וקלה. כך היא מעט קופצנית מטבעה. עם זאת, יחסית לקבוצה היא נוחה בהחלט – מוצקה וקשוחה, אבל אינה מתרסקת, כל עוד לא תיכנסו מהר מדי לפסי האטה או בורות.
מחוץ לעיר רמת הנוחות טובה מאוד. המכונית עדיין מעט קופצנית, אבל איכות הייצור הגבוהה שומרת על שקט יחסי בתא הנוסעים וריסון תנאי הכביש טוב.
מנוע ותיבת הילוכים
הפיקנטו מוצעת עם שתי מערכות ההנעה של הדור הראשון. בשני המקרים אלו מנועי בנזין, האחד בנפח 1,000 סמ"ק עם 3 צילינדרים ו-67 כ"ס והשני בנפח 1,250 סמ"ק, עם 4 צילינדרים ו-84 כ"ס. המנועים הללו כבר קצת מיושנים; הם חזקים דיים להנהיג את המכונית הקטנה, אבל מחוספסים מעט ולא מאוד נמרצים.
לעניין הזה מצטרפת תיבת ההילוכים האוטומטית שלה ארבעה הילוכים בלבד. המשמעות היא שההילוכים נמתחים לפעולה ממושכת יחסית והתיבה אינה מפיקה מהמנוע את המיטב שלו.
הוותק של מערכת ההנעה מורגש גם בצריכת הדלק, שבמבחן עמדה על כ-13 ק"מ לליטר. ישנן מכוניות מיני שישיגו נתונים טובים בהרבה.
התנהגות כביש
את היעדר הזריזות של הפיקנטו בהיבטי ההאצה היא מקבלת בקלילות בפיתולים ועיקולים. המכונית הקלילה מגיבה היטב לפעולות הנהג, מחד היא אוחזת היטב בכביש ומאידך מאפשרת שינויי כיוון קלילים, מהירים ובטוחים. הזריזות הזו טובה גם בעיר שבה לעתים יש צורך בתגובות מהירות בתוך תנועה צפופה.
סיכום
אחת המכוניות העירוניות הטובות השתפרה והתקדמה. חבל שלא הביאה עמה מערכות הנעה חדשות שיספקו ביצועים וצריכת דלק משופרת. מעבר לזה, מדובר בעיקר במחמאות – המכונית מעניקה לצרכני העיר מרווח מספק, תא נוסעים שימושי ובגאז' טוב, היא נוחה יחסית לקבוצתה, נוסעת טוב ומספקת תחושת איכות מצוינת.
לדגמי קיה בישראל -
קיה
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות