שוק המיניוואנים הולך ומצטמצם בשנים האחרונות לטובת רכבי הפנאי - ובראשם מיצובישי אאוטלנדר. רשימת הדגמים שנעלמו מחיינו בשנתיים-שלוש האחרונות ארוכה במיוחד, והיא כוללת את רנו גרנד סניק, פיג'ו 5008, פורד S מקס, פולקסווגן טיגואן, מאזדה 5, דודג ג'רני ואחרים, כאשר גם שברולט אורלנדו ואופל זאפירה צמצמו את נוכחותם באופן משמעותי. קיה קארנס נותר אחד מהיחידים בסביבה, במקביל לטויוטה ורסו ולסיטרואן C4 גרנד פיקאסו - שהצליחו יותר ממנו בטבלאות המכירות.
אבל עכשיו הקארנס מגיע בגרסה חדשה, שעשויה להיות שובר שוויון בקטגוריה הזו. את מה שעשתה הפיקנטו למכוניות הקטנות והספורטז' 1.6 לג'יפונים, רוצה לעשות גרסת הדיזל של קיה קארנס - שמחזירה עודף מ-140,000 שקלים, ולמעשה עולה רק 10,000 שקל יותר ממשפחתית שגרתית עם 5 מושבים. יצאנו לבדוק האם המיניואן האוטומטי הזול בישראל הוא אכן עסקה טובה.
זו קיה. ראינו הרבה כאלה. בסך הכל מדובר ברכב נאה, עם עיצוב נעים לעין, אבל בוודאי שגם אינו מסובב ראשים. הוא לא מגושם וגמלוני מדי, אך גם לא מודרני וייחודי כמו הסיטרואן. מתיחת פנים לא תזיק לו, אם כי גם לא תשנה את מעמדו בסביבה בה הוא נמצא.
תא הנוסעים
מבפנים הקארנס מאוד פונקציונאלי, עם כפתורים גדולים וברורים ושפע של תאי אחסון. העיצוב גם כאן לא נוצץ, אבל סביבת הנהג נעימה לעין. על אף שאיכות החומרים לא גבוהה - יש לא מעט משטחי פלסטיק חלולים - נראה שאיכות ההרכבה דווקא מוצלחת.
רשימת האבזור בגרסת ה-LX, שהיא היחידה שמוצעת עם מנוע הדיזל, ממש אינה מרשימה ובוודאי שאינה עדכנית. הדבר הראשון הבולט הוא העדר מוחלט של אמצעי בטיחות אקטיביים (מובילאיי בהתקנה מקומית כלול במחיר). בנוסף, אין דיבורית בלוטות', אין מסך מגע, אין מצלמת רוורס (יש חישני נסיעה לאחור טובים, בהתקנה מקומית) וגם לא חישוקים קלים. מה שיש זה רדיו דיסק פשוט ונוח לשליטה, מזגן סטנדרטי עם פתחים בשורה השניה (חשוב!) ובקרת שיוט.
האורך הכללי הקצר של הקארנס מכתיב מרווח מצומצם לרגליים, אבל כל אחד מהמושבים ניתן להזזה בנפרד - מה שמאפשר לצמצם מהמרווח לרגליים עבור הילד שבבוסטר, ולשפר את המרווח לנוסע שמאחוריו / לפניו. בשורה השניה והשלישית יש בקיה מושבים קטנים ובעיקר מאוד נמוכים, מה שמשפר את תחושת המרווח ברכב אך יהיה לא נוח למבוגרים שישבו בשורות האחוריות.
תא המטען אינו ענק, אך שפת ההטענה נוחה והמושבים שמתקפלים בקלות יוצרים משטח הטענה שטוח ומצויין. המושבים הקדמיים טובים למדי לאנשים בגודל ממוצע: התמיכה טובה, תנוחת הישיבה"עוטפת" והתחושה גם בעניין זה היא של רכב פרטי. נציין רק כי שדה הראיה לפנים מוגבל על ידי קורות קדמיות עבות.
נוחות נסיעה
לא מצאנו הבדל מהותי בנוחות הנסיעה בין לוגמת הדיזל לבין גרסת הבנזין המוכרת. בסך הכל הקארנס הוא רכב נוח הן בעיר והן מחוץ לעיר, ביחס למקובל בקטגוריה זו (ובטח ביחס לג'יפונים). הרכב קצר מאוד (452.5 ס"מ) ביחס למקובל בקטגוריה ותחושת הנהיגה בו היא כשל רכב פרטי, וזו אמירה לטובה.
בידוד הרעשים טוב מאוד ואפילו מנוע הדיזל לא מרעיש מידי. במהירויות גבוהות ובעיקר על כבישים עם אספלט לא איכותי ישנו רעש של רוח וצמיגים, אך לא ברמה מטרידה מדי.
מנוע ותיבת הילוכים
מנוע הדיזל של הקארנס הוא לא אותו אחד שפגשנו בפורטה ובסיד - אלא דווקא זה שמותקן בקיה אופטימה, וזוכה למחמאות בקרב נהגי המוניות. המנוע, בנפח חריג של 1,700 סמ"ק, מייצר "רק" 141 כ"ס (ביחס ל-166 כ"ס של הבנזין) אבל אלו מתקבלים כבר ב-4,000 סל"ד (מול 6,500 בבנזין). היתרון הגדול כאן הוא המומנט העומד על 34.7 קג"מ מכובדים (מול 21.5 בבנזין) המושגים כבר ב-1,750 סל"ד.
בשפה מדוברת, המשמעות היא תאוצה התחלתית קצת יותר איטית (11.3 שניות ל-100 קמ"ש בדיזל מול 10.8 בבנזין) אבל זמינות כוח טובה בהרבה בכל שלב אחר. הקארנס מציג ביצועים טובים מאוד עבור מוביל נוסעים משפחתי: בשום שלב אין מחסור בכוח, והוא מתמודד בקלות עם עליות, עקיפות ונסיעה בעומס מלא. הכל מתקבל באדישות.
תיבת ההילוכים כאן היא רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, אותה תיבה המוכרת מדגמי הדיזל האחרים של קיה. היא מתפקדת היטב במרבית תנאי הדרך.
צריכת הדלק טובה מאוד, ודאי שביחס לגרסת הבנזין הבזבזנית. בנסיעת המבחן, שלפרקים היתה מאומצת למדי, השגנו כ-14 ק"מ לכל ליטר. מרשים.
התנהגות כביש
הופתענו לטובה. להגה ישנם שלושה מצבים: נוח, נורמלי וספורט. במצב הספורט ההגה מקשיח קצת (לעומת הרפיסות במצבים האחרים) ונותן מעט יותר דיוק, ונראה שבגרסת הדיזל (שבאופן מפתיע שוקלת טיפה פחות מאחותה לוגמת הבנזין) אחיזת הכביש אפילו השתפרה. ממש לא מדובר במכונית ספורטיבית, אבל האורך הקטן יחסית לבסיס הגלגלים, יחד עם הגובה הלא גדול מקנים לקארנס יציבות טובה גם בכבישים מאתגרים.
סיכום
קיה קארנס דיזל מציע חבילה טובה, במיוחד לאור האלטרנטיבות שקיימות עבור משפחה עם 4-5 ילדים. קשה להתעלם מהמחסור באמצעי בטיחות מודרניים ובמספר אבזורים בסיסיים, ודאצ'יה לודג'י עדיין נותן פייט מעניין ומציע אפשרות להסעת שבעה ב-40,000 שקלים פחות (אך עם גיר ידני בלבד), אבל במחיר הזה, עם צריכת הדלק הזו ועם תיבת הילוכים אוטומטית, למי שזקוק למוביל של 7 נוסעים הקארנס בהחלט מציג הצעה מפתה. הצעה מהסוג שאמור לגרום לרוכשי טויוטה ורסו וסיטרואן C4 גרנד פיקאסו לחשוב פעמיים ושלוש לפני שיוותרו על הקארנס.
לדגמי קיה בישראל -
קיה
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות