3 שנים לאחר השקתו בישראל, לקיה קרניבל עדיין אין כמעט מתחרים. מי שמעוניין ברכב מרווח' עם 8 מקומות ישיבה וגם תא מטען מכובד' יוכל לקנות כיום רכב מסחרי (נוסח סיטרואן ג'מפי או יונדאי i800) או לבחור בשברולט טראוורס היקר. לאחרונה הגיע ארצה מתחרה נוסף, קרייזלר פסיפיקה, אך מחירו מתחיל ב-290,000 שקל והוא לא צפוי להוות איום של ממש על הדומיננטיות של הקרניבל. כך גם לגבי סאנגיונג רודיוס, שנמכר במחירים דומים אך מציע איכויות בסיסיות בהרבה מאלו של הקיה הענק.
ולמרות זאת, הקרניבל הרי לא נוצר עבור השוק הישראלי. בארה"ב, לשם הוא מיועד, יש לו דווקא תחרות לא פשוטה. כדי לשפר את מצבו שם החליטה היצרנית על מתיחת פנים קלה של אמצע החיים, שאמנם לא מביאה שינויים דרמטיים - אך מספקת כמה עדכונים חשובים בהחלט. יצאנו לבדוק מה השתנה.
עיצוב
קשה להבחין במה שהשתנה במתיחת הפנים הזו. רק אחרי ששמנו צילום ליד צילום הצלחנו לאתר את ההבדלים: יש שינויים קלים בגריל הקדמי, בפגוש ובמסגרות של פנסי הערפל. החישוקים קיבלו גוון אפור ונאה יותר ואילו מאחור הורחב פס הכרום שמעל לוחית הרישוי ויחידות התאורה קיבלו עיצוב פנימי בגוונים מעט שונים.
בתוך תא הנוסעים נפרדנו לשלום מהשעון הדיגיטלי הארכאי, ובמקומו התייצבו כפתורי שליטה שמטפלים במערכת המולטימדיה החדשה. נעסוק בה בפסקה הבאה.
באופן כללי ניתן לומר כי הקרניבל הוא רכב נאה, מעודן למרות גודלו האדיר וגם נעים לעין. אין לו עיצוב מוחצן וגם לא את הפאסון הקשוח של רכבי הפנאי, אך בתור מוביל נוסעים הוא בהחלט נראה מהודר.
תא הנוסעים
מבפנים הצבעים הבהירים מוסיפים לתחושת ההידור, והגודל כמובן עושה את שלו. משטחים עצומים פרושים בין הנהג לנוסע, והקונסולה הענקית שבמרכז יוצרת הפרדה ברורה בין הנהג לבין הנוסע שלצידו. איכות החומרים טובה אם כי איננה יוקרתית.
מושב הנהג גבוה מאוד, מה שלעיתים מצריך "טיפוס" ואחיזה בגלגל ההגה כדי להיכנס בקלות. המושב עצמו קשה יחסית אך לאורך זמן היה נוח ותומך מאוד. הוא גדול, זקוף ומציע את כל אפשרויות הכוונון הנדרשות.
שדה הראיה ממושב הנהג טוב מאוד. למרות מימדי הרכב, כל הכפתורים והפקדים נמצאים במרחק הושטת יד קצרה מעמדת הנהג. מרבית הפונקציות נשלטות בקלות מגלגל ההגה, ואת אלה שלא נמצאות שם ניתן לתפעל מהכפתורים (המרובים מדי) שבמרכז הדשבורד.
במסגרת מתיחת הפנים הוחלפה המולטימדיה של הקרניבל במערכת מקורית דוברת עברית, אותה מערכת שפגשנו במבחן ארוך הטווח שביצענו לקיה נירו. המערכת כולל שליטה על כל אמצעי המדיה, על המיזוג וגם ניווט באמצעות Waze. הרכב לא מגיע עם כרטיס סים מובנה: יש למקם כרטיס כזה על גבי דונגל שמתחבר לאחד משקעי ה-USB, או לחלופין לפתוח נקודת גישה ממכשיר הסמארטפון. המערכת פועלת בצורה יציבה ומהירה.
עוד בענייני אבזור, מציע הקרניבל בקרת אקלים מפוצלת ליושבים מלפנים ועוד מערכת מיזוג נפרדת לשתי השורות האחוריות עם כפתורי הפעלה ושליטה על המיזוג מהשורה הראשונה או השניה. יש ברכב גם מראות צד עם קיפול חשמלי (פריט חשוב כשצריך להחנות רכב גדול כל כך), כניסה והנעה ללא מפתח וחיישני חניה מלפנים ומאחור.
במסגרת מתיחת הפנים נוספו מערכות בטיחות ובהן בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית שפועלת היטב והתרעה על סטיה מנתיב (ללא תיקון אקטיבי). היינו שמחים לפגוש ברכב גדול כל כך גם מערכת לניטור רכב בשטח מת במראות. עוד חידוש חשוב הוא הוספה של בלם יד חשמלי במקום בלם-רגל, עניין שעשוי להיות קריטי עבור ציבור הנכים שנמנה על רוכשיו של הקרניבל.
מרשים לא פחות הוא האבזור הפרקטי שמציע הקרניבל, וזה כבר מסוג הדברים שמשנים את החיים בנסיעות משפחתיות: יש היצע רחב של תאי אחסון גדולים בין המושבים מלפנים, צמד תאי כפפות, אינספור תאים מאחור ו-10 מחזיקי כוסות. יש גם דלתות צד חשמליות (מעולה לילדים שמתקשים לפתוח דלתות הזזה גדולות), וילונות בשורה השניה והשלישית, שקעי טעינה בשורה השניה ובגרסת הפרימיום גם מושבי עור ודלת תא מטען חשמלית.
מה שקצת היה חסר אלו אביזרי "פינוק" בנוסף לאביזרים הפרקטיים. היינו שמחים לקבל גם תאורת לד למשל, גג שמש פנוראמי או שואב אבק מובנה - פריט שקיים בארה"ב אצל המתחרה קרייזלר פסיפיקה.
המרווח מאחור מצוין. בשורה השניה יש צמד כורסאות ענק גדולות ומרווחות, וביניהן עוד מושב קטן יחסית שניתן לקפל ואף להסיר. שלושת המושבים האלו נעים על מסילות בנפרד. בשורה השלישית יש עוד 3 מושבים שיהיו מרווחים מאוד לילדים ובני נוער, או לחלופין סבירים בגודלם עבור מבוגרים.
תא המטען של הקרניבל פשוט ענק. יש לו נפח של כמעט קוב (960 ליטרים) והוא בעיקר מאוד גבוה - כך שאם תרצו לנצל את מלוא הנפח תצטרכו להעמיס חפצים זה על גבי זה. מושבי השורה השלישית מתקפלים בקלות ויוצרים רצפה שטוחה.
נוחות נסיעה
בתוך העיר מרגישים כמה גדול הקרניבל. עם אורך של 511 ס"מ ורוחב של כמעט שני מטרים, לא קל למצוא חניה או להיכנס לסמטאות צפופות. אם כבר נגזר עליכם להיכנס למקומות מאתגרים שכאלו, ודאי תשמחו לדעת שיש לנהג הקרניבל שדה ראיה מעולה, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס מעולה וגם רדיוס סיבוב קטן יחסית למימדים.
ספיגת השיבושים מצוינת. המתלים רכים, כמקובל בארה"ב, ואלו מצליחים למנוע ממרבית שיבושי הכביש לעבור לתא הנוסעים. התחושה כאן היא לא רכה מדי, לא רופסת כמו בטויוטה סיינה למשל; הקרניבל מרגישה בוגרת ומעט יותר הדוקה, גם ביחס לשברולט טראוורס, אבל עם זאת היא סופגת כמעט הכל בצורה טובה.
מחוץ לעיר הנוחות נותרת מעולה על כבישים מהירים באיכות גבוהה, אך כאשר פונים לכבישים צדדיים צריך לשים לב לשני דברים: על אספלט גלי או משובש נוטה הקרניבל להתנדנד, וכאשר הכביש מתעקל מצטרפת לכך גם רכינה בולטת לצדדים. על כבישי רמת הגולן היתה גם פעם אחת בה נדרשנו להוריד קצב בשל טענות הנוסעים.
בידוד הרעשים מעולה למרות גודל הרכב. קשה לקבוע בדיוק ממרחק השנים, אבל נדמה שנקודה זאת עברה שיפור משמעותי במסגרת מתיחת הפנים.
מנוע ותיבת הילוכים
המנוע של הקרניבל לא השתנה: מדובר עדיין במנוע בנזין ענק, V6 בנפח 3.3 ליטרים. ההספק המרבי עומד על 276 כ"ס המתקבלים ב-6,000 סל"ד והמומנט הוא 34.3 קג"מ המגיעים ב-5,200 סל"ד גבוהים.
בנסיעה מנהלתית המנוע נעים מאוד. הוא חלק, נינוח, לא דורש כמעט מאמץ כדי להזיז את הרכב הכבד (2.1 טונות). למעשה, הנהג הממוצע יוכל להעביר את מרבית חייו מבלי לטפס אל מעבר לקו 2,000 הסל"ד.
כאשר נדרש הכוח ונלחצת הדוושה הימנית, מבינים את משמעות הנתונים. הקרניבל מספק את עיקר כוחו רק מ-5,000 סל"ד ומעלה, ואז הוא מאיץ באופן נחוש ומעורר הערכה (וגם מייצר לא מעט רעש). גם תחת משקל מלא ובעליות ארוכות הוא יעקוף יותר מאשר ייעקף, הוא מפתח מהירות בקצב פנטסטי וגם מזנק מהמקום בכוחניות. זו לא תחושת "זריזות", שכן הקרניבל מרגיש כבד וגם ישנה המתנה עד לבואו של הכוח - אבל כאשר העוצמה מגיעה, זה קורה בצורה מרשימה מאוד.
תיבת 8 ההילוכים היא עוד אחד מחידושי מתיחת הפנים. היא פועלת בצורה חלקה ללא דופי, מהירה ובלתי מורגשת. יש לנו רק שתי תלונות כלפיה: ראשית, היא לעיתים נדרשת להורדה של 5 הילוכים כדי להשיג כוח תחת דרישה ל"קיק-דאון". משיוט רגוע בהילוך שמיני נדרשת הקרניבל להגיע בזריזות להילוך שלישי, וזה לוקח זמן. שנית, בלימת המנוע בירידות דורשת הורדה של הילוכים רבים, אחרת הנהג נאלץ "לשבת על הברקס" במשך כל הירידה. יתכן והיה מקום לקצר מעט את ההילוכים הרביעי והחמישי.
צריכת הדלק במהלך המבחן, שהתנהל ברובו בתוואי בין עירוני, עמדה על 8.2 ק"מ לליטר. בקטעים שכללו גם מעט פקקי תנועה ירדה הצריכה לאיזור ה-7.3 ק"מ לליטר. חסכוני זה לא.
התנהגות כביש
צריך להבין את מגבלותיו של הקרניבל כאשר הכביש הולך ומתפתל. זהו רכב ארוך, גבוה וכבד שנשען על מתלים רכים; ברור מאליו שהוא יהיה גמלוני ומגושם משהו. הרכינה שלו בולטת, ההגה ארוך מאוד וצריך להוריד את הקצב אם התרגלתם לרכב משפחתי במימדים רגילים. עם זאת, הקרניבל מספק אחיזת כביש טובה ומעניק תחושת בטחון.
סיכום
קיה קרניבל ממשיך לענות על הציפיות ממוביל נוסעים. הוא גדול מאוד, מרווח להפליא, נוח ונעים לנסיעה, שקט יותר מבעבר וגם חזק מאוד. הוספת מערכות הבטיחות היתה מתבקשת, וגם השדרוג של מערכת המולטימדיה ותוספת בלם היד החשמלי היו נחוצים. תיבת 8 ההילוכים האוטומטית מסייעת לשפר במעט את צריכת הדלק, אך עדיין מדובר בבזבזן לא קטן - וזה אולי החסרון העיקרי שלו. אם היתה לקרניבל גרסת דיזל או גרסה היברידית, אנחנו מניחים שלקהל הלקוחות היה קל יותר לבחור בו. אבל גם עם מנוע הבנזין הצמא, אנחנו מתקשים למצוא מכוניות נוספות שיתחרו באיכויות שמציע הקרניבל למשפחה ברוכת הילדים.
לדגמי קיה בישראל - קיה
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות