דמיינו רגע שאתם חיילים. אם אתם חיילים, התרגיל קצת יותר קל אפילו. איפה היינו? אה כן, חיילים. אתם צועדים בשלווה ברחוב תמים בעיר רגילה. לפתע מופיעה מולכם קיה ריו. מה אתם עושים? א. מסדרים את הכומתה; ב. מכניסים חולצה למכנסיים או ג. שולפים גלצח ומצחצחים צ'יק צ'ק את הנעליים?
רבות מהריו הצבאיות הן דווקא בגרסת הארבע דלתות, אבל החמש דלתות נפוצה אצל כוחות בטחון נוספים, ובכלל בציי רכב פרטיים וציבוריים. זה לא שבקיה בוחלים בציי הרכב, אבל עכשיו, כשנחשפת ריו חדשה, הם מעדיפים להפנות אותה בצורה מובהקת יותר גם ללקוחות פרטיים.
איך עושים את זה? בשלוש דרכים עיקריות: מפחיתים משקל (זה מאוד נכון אקולוגית ואתלטית), מגדילים את הרכב (זה מעולה דווקא למי שלא אימץ דיאטה) והכי חשוב - מצניחים את המחיר דרמטית. נכון לכתיבת שורות אלו, הריו עולה כ-96,000 שקלים, וזאת לעומת 108 אלף שקלים לגרסה המקבילה של הדור הקודם.
עיצוב
למרות שמאחורי עיצובי דגמי קיה (ויונדאי) ממשיך לעמוד מעצב הרכב עטור התהילה פטר שרייר, הריו לא נולדה לסובב ראשים. היא מעוצבת "אירופית", צנועה ושקטה, ורק הפרונט המפוסל יוצר עניין רב מהממוצע. ה-GX, גרסת העיצוב/אבזור היחידה בדגמי חמש הדלתות של הריו, כוללת תאורת יום LED שמחטבת עוד יותר את החזית.
תא הנוסעים גם הוא מעוצב היטב, בקווים שרומזים אפילו על כיוון "פרימיום". עם זאת, המסגרת הפלסטית המרכזית של מערכת המולטימדיה נראית קצת זרה לשאר העיצוב. רמת החומרים אינה אחידה. חלקם נראים איכותיים ומזמינים וחלקם מרגישים דקים וחלולים לטפיחה. איכות ההרכבה יוצרת רושם מצוין ונראה שתא הנוסעים ישמור על עצמו היטב במשך שנים רבות.
הנדסת האנוש במערך התפעול שסביב הנהג טובה. כפתורי השליטה השונים על ההגה שונים זה מזה בעיצוב ובמיקום וכך קל להבין מי עושה מה. מערכת המולטימדיה שכוללת מסך מגע בן 7 אינץ', פשוטה יחסית, אבל תוכנה ברור וקל לתפעל אותה. כפתורי המזגן גדולים ו"נופלים" לידיים ולוח המחוונים פשוט וקל להבנה תוך כדי תנועה.
תא הנוסעים
מרכב קיה ריו הוגדל מעט לאורך ולרוחב וכך מתקבל תא נוסעים מרווח ושימושי מאוד. המושבים הקדמיים והמרווח שהם מעניקים מתאימים גם לנהגים גדולים. הם אינם מהנוחים. עם זאת, אפשר להתאים תנוחת נהיגה שולטת ומדויקת.
המושבים האחוריים הם המאפיין הבולט ביותר לטובה בריו. מדובר באזור מרווח מאוד גם לשני מבוגרים גדולים בהרבה מהממוצע ובסיטואציות חירום אפשר יהיה להסיע שם אפילו שלושה מבוגרים במרחב סביר. המושב האחורי נוח והגישה אליו סבירה ויותר.
תא המטען מצוין. נפחו עומד על 300 ליטר מכובדים. ולא רק הנפח טוב - מיפתח תא המטען מצוין, הוא רחב מספיק כדי להעמיס בקלות מגוון סוגי מטען. בפנים ישנו גם תא שימושי ושני ווי תלייה לשקיות סופרמרקט או תיקים.
ברמת האבזור של הריו בת חמש הדלתות חסרות כמה מערכות בטיחות שהולכות ונעשות נפוצות בהיצע בכבישי ישראל, כמו בלימה אוטומטית במקרה חירום או היגוי אקטיבי ששומר את המכונית בנתיבה. הרמה כן כוללת, לצד המולטימדיה, גם מצלמת נסיעה לאחור, מערכת מובילאיי, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקים קלים.
נוחות נסיעה
עמדת השליטה הטובה מצטרפת לממדי חוץ קומפקטיים וכך מתקבלת מכונית שנעים מאוד לתמרן אותה בעיר הצפופה, בין לחניה מהודקת ובין לסמטה שנולדה בימים שבהם אנשים נעו ממקום למקום כשהם רכובים על סוס בודד.
הריו מספקת רמת נוחות כללית נעימה. עם זאת המתלים מעבירים מידע חי ועדכני על פגמים שונים, קטנים (כמו חריצים על הכביש) וגדולים (כמו פסי האטה תלולים). הדבר בולט יותר בנסיעה בעיר; מחוץ לעיר המצב טוב יותר, אם כי עדיין ישנה תחושה שהמתלים "עסוקים" באופן קבוע. בנסיעה בינעירונית, הבידוד מרעשי רוח טוב וישנה תהודה פנימית קבועה. המזגן מעט רועש מדי בימים שבהם הוא נקרא לדגל במלוא המרץ.
מנוע ותיבת הילוכים
כמו בעבר, גרסת חמש הדלתות נמכרת במקומותינו עם מנוע בנזין בנפח של 1,400 סמ"ק. כלומר, גרסאות הטורבו-בנזין הקטנות והחזקות עדיין אינן עמנו, דבר שעשוי לקרות בהמשך. הפחתת המשקל הזמינה את המהנדסים להפחית מעוצמת המנוע ולעומת הדור הקודם שבו הניעו את הרכב 109 כ"ס, כעת מסתפקת המכונית ב-100. תיבת ההילוכים דווקא השתדרגה מארבעה הילוכים לשישה.
במציאות המנוע הזה אינו עומד בקצב של המתחרים שלו. הפעולה שלו נעימה מאוד, אבל לוקח לו זמן לעלות במעלה הסל"ד (מהירות המנוע). תיבת ההילוכים, למרות תוספת ההילוכים שאמורה ליצור אופי זריז יותר, גם היא נוטה להשתהות כשמבקשים הרבה כוח ועכשיו. המכונית יכולה לשמור על קצב תנועה מכובד, אבל היא אינה מהחזקות בקבוצה.
התנהגות כביש
המקום שבו הפחתת המשקל כן מורגשת הוא בהתנהלות של המכונית בכבישים מפותלים. הריו מגיבה היטב לבקשות ופעולות הנהג. אחיזת הכביש שלה מצוינת, למרות רכינה מעט משמעותית מדי של המרכב. בסיכומו של עניין המכונית מעניקה תחושת בטיחות מצוינת ואפילו יכולת דינמית טובה.
סיכום
הדור החדש והרביעי של קיה ריו קל משקל וגם מרווח יותר. הוא מגיע עם שבע שנות אחריות חלקית ללקוחות פרטיים, אבל בשלב זה חסרות לו כמה מערכות בטיחות משמעותיות, שצפויות להצטרף עם הזמן. גם מערכת הכוח שלו אינה מהביצועיסטיות, אבל היא מתנהגת באופן בטיחותי וצפוי. והכי טוב? המחירון שלו איבד 12,000 שקלים.
נראה שהמכונית הזו תתאים למי שאינו מחפש ריגושים, אבל כן מעוניין במרכב מרווח ושימושי, בעיקר במושבים האחוריים ובתא המטען, שמגיע ממותג מוכר וטוב.
לדגמי קיה בישראל -
קיה
פורסם לראשונה ב- 17.08.17
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות