במעמקי ג'ונגל שוק הרכב הישראלי, במקום בו לא דרכה רגלו של הצרכן הפרטי, שוכן שבט ענק של מכוניות שקופות. אתם מכירים אותן בשם "משפחתיות-מיני". נתקלתם בהן חונות תחת כל עץ רענן, אך מעולם לא פגשתם אדם שרכש אחת כזו חדשה. בין משפחת הכמעט-משפחתיות נמנים כמה מכלי הרכב הנפוצים בארץ, יונדאי i25 וקיה ריו סדאן למשל, שנמסרים רובם ככולם לחברות הליסינג. אי אפשר לבוא בטענות ללקוחות הפרטיים הפוסחים על דגמים אלה. הרי בתוספת תשלום צנועה יחסית, ניתן להשתדרג למשפחתית אמיתית, גדולה ואיכותית בהרבה.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה ריו
קיה ריו, 1.4 ליטר, 109 כ"ס, החל מ- 90,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מחיר אטרקטיבי | תיבת הילוכים לא נוחה לתפעול |
חסכון בדלק | שדה ראיה מצומצם |
מרווח נדיב לארבעה נוסעים ומטען | רעשי נסיעה מוגזמים |
קיה ריו. המכונית האפורה הכי מבריקה שיש / צילומי יח"צ: רונן טופלברגבשבועות האחרונים נפל דבר בישראל, שעשוי לצבוע מחדש את קטגוריית הרכב האפרורית מכולן. יבואן קיה פצח בשיווק מכונית הסדאן הזולה במקומותינו – ריו ב-90 אלף שקלים בלבד. עד כה, מחירה של ריו 4 דלתות החל בלא פחות מ-108,900 שקלים. אז יש קאץ'? ובכן, יש קלאץ'. הגרסה המוזלת מצוידת בתיבת הילוכים ידנית. מעבר לכך לא קיצצו קיה במאום. וכעת, עם מחיר נמוך, מכוונת הריו גבוה. היומרה המוצהרת היא לגזול לקוחות מ"משפחתיות פרופר", כמו טויוטה קורולה ופורד פוקוס, שמצידן רק הולכות ומתייקרות. האם יש בכוחה של קיה אחת קטנה לשבור את מוסכמות השוק?
קיה ריו – מנוע, גיר וצריכת דלקבחרטומה של קיה ריו יושב מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר. על הנייר, הוא מתהדר ב-109 כוחות סוס מכובדים, אבל אנחנו ניגשים לקראתו בחשדנות מסויימת. כבר הזדמן לנו להכיר את המנוע בעבר, במסגרת מבחן שערכנו לריו האוטומטית. בזמנו, בכינו על כל אותם סוסים שלא זכו להשלים את מסעם מהבוכנות לגלגלים, ונטרפו בדרך על ידי תיבה אוטומטית אכזרית ומיושנת. לשמחתנו, הריו הידנית נמרצת הרבה יותר. תוך 11.5 שניות קצרות היא עוברת ממצב דום למהירות שיוט של 100 קמ"ש, ומסוגלת להמשיך הלאה עד ל-183 קמ"ש מקסימליים. הזריזות נשמרת כל עוד נוהגים במישור, אך ניסיון לבצע זינוק בעלייה מתגלה כפעולה מסובכת. את האשמה נפנה לעודף המשקל של הריו – 1.27 טון, בדיוק כמו מאזדה 3 – ולסירובו של המנוע לצאת מהמיטה עבור פחות מ-3,500 סל"ד.
מהנדסי קיה לא הסתפקו בגיר הידני הסטנדרטי של ריו האצ'בק 1.25 ל', והתקינו במהדורת המבחן תיבה מתקדמת בת 6 הילוכים. ששתם מסודרים היטב, לא ארוכים מדי ולא קצרים מדי. אלא שברמת המשתמש, התיבה לא מספיק נוחה לתפעול. ראשית כל, הקלאץ' מפריד גבוה בהרבה מן הרצוי. שנית, ידית ההילוכים רבועה ובולבוסית כמו במכונית אוטומטית, ולכן אינה מתלבשת ליד. מה גם שהיא נעה בתוך מסילה א-סימטרית, כלומר, הניוטרל קרוב להילוך הראשון ורחוק מההילוך החמישי.
את פירותיו של הגיר הידני אנחנו קוצרים בתחנת הדלק. בימי המבחן צרכה הריו שלנו ליטר בנזין על כל 13.3 קילומטרים. מדובר בנתון יפה ביחס לאתגרים שהצבנו בפניה: פקקים בתל אביב, עליות לירושלים ולוח זמנים שהכתיב רגל כבדה על הגז. לו היינו נשמעים לעצותיה של נורת ה-ECO, אשר נדלקת בכל פעם שרצוי להחליף הילוך, יכולנו להגיע ל-16 ק"מ לליטר. אבל באיחור.
במידה ואתם סקרנים אודות התנהגות הכביש – וברור שאתם לא – נציין שהריו מסוגלת לעשות הרבה ומעוניינת לעשות מעט. אחיזת הכביש גבוהה, הבלמים נשכניים, ההגה "שוקל" נכון ודוושת התאוצה מגיבה במהירות שיא. אלא שכבר בפיתול הראשון מפגינה שלדת הרכב כבדות, חוסר תקשורת עם הנהג ואפס חוש הומור. מחפשים חוויית נהיגה מרנינה? קיה ריו האצ'בק, המותאמת למערב-אירופאים אניני טעם, תענג אתכם יותר בכבישים הנכונים. מעוניינים רק להגיע הביתה בשלום וסיבובים מהירים בכלל עושים לכם בחילה? תשמחו לדעת שאת הריו מעטרים 5 כוכבי בטיחות ומרפדות 6 כריות אוויר.
קיה ריו – נוחות ותא נוסעיםקיה ריו סדאן פותחה במיוחד עבור מדינות מאותגרות תשתיתית, כמו רוסיה, סין וארצות דרום אמריקה. לא פלא, אם כן, שהרגישה בבית דווקא כשחצינו איזור תעשייה מוזנח על שבילי חצץ גסים. בולמי הזעזועים ביצעו את מלאכתם באובססיביות, ריסנו את המרכב ביד קשה ושמרו על תא הנוסעים חף מטלטולים. לצערנו, הם סירבו להרפות גם לאחר שהחצץ התחלף באספלט כבוש ותם הצורך בעבודת מתלים טרחנית. רעשי הכביש, אף הם, לא הבדילו בין דרכים משובשות לסלולות היטב והדהדו בחוזקה בכל סיטואציה.
האם קיה ריו סדאן באמת מתאימה למשפחות? המרווח בתא הנוסעים יאכלס בקלות זוג הורים ושני ילדים גדולים. בזכות רצפה שטוחה, גם נוסע חמישי מזדמן לא ידון את יושבי הספסל האחורי לפלונטר של רגליים. תא המטען עמוק ושימושי, גדול יותר ממה שמרמז הנתון הרשמי (389 ליטר), ובולע בשמחה עגלות ילדים או שקיות עמוסות מצרכים.
קיה תכננה מושב נהג תומך ונוח, ואז קילקלה אותו עם סד ראש מעצבן. האחרון בולט קדימה באופן קיצוני ומכתיב תנוחת נהיגה של גיבנים. הנוסעת המיומנת שלצידי הלינה על ישיבה נמוכה מדי בתוך הרכב ועל כך שאינה רואה את הכביש. גם אני, שגבוה ממנה בראש, סבלתי משדה ראייה מצומצם. השמשות מקדימה ומאחור משתרעות כמעט באופקיות, מקשות להבין היכן מתחילה המכונית והיכן היא מסתיימת. עושה רושם שהחבר'ה בקוריאה החליטו להקריב את הפרקטיות על מזבח העיצוב החיצוני, הכאילו-ספורטיבי. מהלך זה השתלם שיווקית ועזר לנער מהריו את התדמית היבשושית שדבקה במותג, אבל שנה לאחר השקת הדור הנוכחי אף אחד כבר לא מתרגש מהעיצוב ואילו תא הנוסעים נותר עם מבנה מאולץ.
לא ציפינו לפינוקים מיוחדים ממכונית שעיקר גאוותה במחירה הנמוך, אבל כל עוד זוכרים שבחיים הכל יחסי, רשימת האבזור בריו עוברת כנדיבה למדי. היא כוללת שליטה מההגה על מערכת השמע ומחשב הדרך, חיבורי AUX ו-USB, שלל תאי אכסון ושלט רחוק שיודע לפתוח את תא המטען לרווחה. חלל הנוסעים מדופן חומרים זולים. זה לא ממש מפריע. הפלסטיקים אמנם חלולים אבל יצקו מהם דשבורד נאה וקונסולה מרכזית ססגונית.
קיו ריו – סיכוםקיה ריו סדאן ידנית היא מכונית חסכונית, בטיחותית, מרווחת למשפחות צעירות על פקלאותיהן, ומעל הכל – זולה בהרבה משהורגלנו עד כה. הנהג הארצישראלי כבר הפתיע "מומחים" רבים בשנים האחרונות, כשזנח את בבת עינו האוטומטית והתאהב מחדש בגיר הידני. מגמה זו החלה עם סוזוקי אלטו ורכבי המיני, התקדמה לסופר-מיני'ס בזכות רנו קליאו וכעת עשויה להמריא על כנפי הריו עד למשפחתיות הקטנות. יבואן קיה אינו היחידי לקפוץ על העגלה הידנית. ממש במקביל לריו הושקה בארץ פיג'ו 301, עם מנוע 1.2 ליטר ב-92 אלף שקל. בקרוב יצטרפו לחגיגה שתי מתחרות נוספות, האחיות סקודה ראפיד וסיאט טולדו.
האביב של תת-המשפחתיות עתיד להיטיב עם צרכנים בלתי מפונקים. מי שמוכן להתפשר מעט באיכות ובנוחות יוכל לקלף ניילונים מריו חדשה, בעלות של משפחתית משומשת בת שנתיים-שלוש. הריו הצנועה תספק לחמולה הקטנה שלך את כל מה שצריך ולא יותר. עם הפופולאריות הגואה של קיה והאחריות המובטחת ל-7 שנים, זה עשוי להספיק כדי להוביל טרנד חדש בשוק.
לדגמי קיה בישראל - קיה
פורסם לראשונה ב- 14.02.13
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות