קניתם פעם מכונית לפי משקל? אם לא, כנראה שאף פעם לא שאלתם את עצמכם כמה מכוניות נכנסות ב-500 ק"ג. אם מסתכלים על מכוניות המיני הקלילות, מגלים שאפשר לדחוף בקושי חצי מכונית במשקל הזה. אבל אם ניגשים לתחום של הרכבים המסחריים, מגלים שבטווח של חצי טון אפשר למצוא עולם ומלואו.
קטגוריית הרכבים המסחריים בתחום שבין 3.5 ל-4 טון נהנית משגשוג יוצא דופן. הסיבה לכך היא מקלט המס שהם מעניקים: מצד אחד, רכב מעל 3.5 טון נחשב כמסחרי בדרגה המעניקה לו פטור ממיסים מסוימים; מצד שני, על רכב שמתחת ל-4 טון ניתן לנהוג עם רישיון לרכב פרטי ("רשיון ב'") בתנאי שזה הונפק לפני 2007. אל הקטגוריה הזו, שבה שולט באופן מסורתי פיאט דוקטו, נכנס גם רנו מאסטר - שלאחרונה זכה למנוע חדש וחזק יותר, מה שהביא אותנו להחלטה שצריך לבצע לו מבחן דרכים.
עיצובהסעיף הזה לא מצדיק התייחסות מורחבת במכוניות מסוג זה, אך ראוי לציין שהמאסטר נראה טוב ממתחריו, לטעמנו. הפנסים מחודדים מלפנים וגם מאחור, ומשווים לרנו מראה מודרני. הצבע הכחול של רכב ההדגמה בהחלט תורם להופעה, אם כי מרבית הלקוחות ודאי יבחרו בצבע הלבן. מתוך תא הנוסעים אין בשורה עיצובית ששווה לדווח עליה.
תא הנוסעיםאבל גם אם עיצוב יוצא דופן אין כאן, פרקטיקה בהחלט יש. אינספור מחזיקי כוסות, תאי אחסון ומיקומים יעודיים לניירת הופכים את סביבת הנהג של המאסטר למשרד נייד ומאוד יעיל. המושב האמצעי מבין השלושה מתקפל והופך למשטח עבודה מסתובב למחשב נייד, עם מחזיקי כוסות נוספים. מימין להגה ישנו מיקום ייעודי לטלפון הסלולרי, עם שקע טעינה מאחוריו שחוסך חוטים מתרוצצים ברחבי הרכב. הרעיון מוצלח, אך הביצוע פחות: בתא הקטן יש מקום אולי למכשירים הישנים, אך הסמארטפונים של ימינו פשוט לא נכנסים לשם.
ניתן גם להתקין מסך מולטימדיה במרכז תא הנוסעים / תמונת יצרןרשימת האבזור נאה ביחס למקובל בקטגוריה. המאסטר מציע כסטנדרט 2 כריות אוויר, תא כפפות מקורר, מערכת שמע (בהתקנה מקומית) עם דיבורית בלוטות', מספר שקעי 12 וולט (כולל אחד בארגז המטען) ומראות צד כפולות, כאשר רק העליונות בכל צד מתכווננות חשמלית. ברכב ההדגמה הותקנה גם בקרת שיוט שימושית, וגם מערכת מולטימדיה עם מצלמת רוורס - פריט שאסור לוותר עליו ברכבים מסוגו של המאסטר.
תנוחת הנהיגה, כמובן, גבוהה מאוד - אך ביחס למכוניות כמו פיאט דוקטו, המאסטר מרגיש מעט יותר "פרייבט" כאשר יושבים מאחורי ההגה. גם נהגים בלי ניסיון בכלים מסוג זה יסתדרו כאן בקלות יחסית. מושב הנהג מציע מגוון של אפשרויות כוונון, אך אין לו קפיצים הידראוליים (כמו שיש באוטבוסים, ושוב - בדוקטו). המשמעות היא שהנסיעה לא תהיה נוחה מספיק לאורך זמן, ולנהגים שצפוים לבלות שעות רבות ברכב מדובר בשיקול משמעותי. עוד עניין קטן שהפריע הוא גלגל ההגה, שהרגיש דק ולא נעים לאחיזה. ידית ההילוכים, מצידה, ממוקמת באופן כמעט מושלם.
העמסהחלל המטען, כמובן, גדול מאוד. כמה גדול? תלוי באיזו גרסה בוחרים. המאסטר, בגרסאות ששוקלות פחות מ-4 טון, מגיע עם נפחי הטענה של 8 קוב, 10.8 קוב או 14.8 קוב. בשתי הגרסאות הגדולות יותר הדלתות האחוריות נפתחות ב-270 מעלות, ומאפשרות העמסה נוחה גם בשטחים צפופים. דלת הזזה אחת מגיעה כסטנדרט, השניה בתוספת תשלום.
בין הגרסאות הללו יש פער מחירים לא מאוד גדול, כך שאנו ממליצים לקחת את הגרסה הגדולה יותר וליהנות מנפח הטענה עצום. החסרון היחיד שלה הוא במשקל ההעמסה המותר, שנמוך בכ-100 ק"ג מזה של הגרסה הקטנה. תמורת תוספת של כמעט 7 קוב, זה נשמע כמו עסקה משתלמת. בהנחה ואתם לא צריכים אחר כך להחנות את הרכב במרכז תל אביב...
נוחות נסיעהברכבים מסוגו של המאסטר יש בדרך כלל מתלים נוקשים למדי, שאמורים לאפשר לרכב להתמודד עם סחיבת משקלים. אבל אצל המאסטר הנוקשות הזו לא משפיעה לרעה על נוחות הנסיעה, לפחות לא באופן דרמטי. ביחס לרכבים מסוגו, המאסטר מתגלה כנוח למדי גם תחת עומס וגם כשהרכב ריק. כמובן שחלק מהשיבושים יורגשו ברכב, אך המאסטר בהחלט לא מתעלל בנהגי החלוקה העירוניים.
שדה הראיה מצוין לצדדים ולפנים, אך כמו ברכבים אחרים מסוג זה - קשה לזהות רכבים המגיעים מאחור, וגם לא פשוט לתמרן בשל מגבלת הראות ב"אלכסונים" לאחור. מנגד, ההגה ארוך עם 3.6 סיבובים מנעילה לנעילה, ומשקלו רך מאוד - מה שמקל על התמרון בעיר.
בידוד הרעשים סביר כל עוד נוסעים בהילוכים הגבוהים. בהאצות ובנסיעה עירונית בהילוכים נמוכים המאסטר מרעיש קצת יותר ממתחריו. רעשי רוח וכביש נוכחים בעוצמה נמוכה.
מנוע ותיבת הילוכיםבמסגרת העדכון האחרון שודרג המנוע של המאסטר, וכעת יש לו 150 כוחות סוס במקום 125 עד כה. המומנט לא השתנה, והוא עומד על 31.6 קג"מ. הביצועים טובים מאוד: למאסטר אין בעיה להשתלב בקצב התנועה המהיר גם כשהוא עמוס, והוא מייצר תאוצה מצוינת שלא תאלץ אותו לזנק רק מהנתיב הימני. גם במהירויות גבוהות, שחוקיות בכביש 6 ולמעלה משם, הוא מתמודד בלי בעיה מיוחדת.
ההילוכים הראשונים קצרים מאוד, מה שנועד לאפשר למאסטר לזנק תחת עומס מלא. לטעמנו, אין צורך בכך; המומנט הרב של המנוע מאפשר לו לסחוב היטב גם בסל"ד נמוך. ההילוכים הקצרים מחייבים את הנהג להחלפות הילוכים תכופות מדי בנסיעה עירונית, וזה קצת חבל לאור היכולת המצוינת של המנוע דווקא בסל"ד הנמוך. בהילוכים הגבוהים התחושה טובה הרבה יותר. ידית ההילוכים לכשעצמה מדויקת ומתפקדת היטב.
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן, שכללו נסיעה משולבת בתנאים עירוניים ובין-עירוניים, עמדה על 10 ק"מ לליטר.
התנהגות כבישהגובה, האורך ובעיקר המצבים השונים של המשקל בהם ניתן לנסוע, הופכים את הנהיגה במאסטר לפעולה שלעיתים דורשת משנה זהירות. בסיבובים, אפילו רחבים וארוכים מאוד, יש להאט על מנת לשמור את הרכב בנתיב הרצוי. גם ההגה לא מספיק מדויק במהירויות גבוהות. בסך הכל אם זוכרים את היעוד של הרכב ומתנהגים בהתאם, לא צפויות בעיות מיוחדות.
סיכוםרנו מאסטר הוא אופציית רכישה טובה מאוד בקטגוריה שבין 3.5 ל-4 טון. יש לו תא נוסעים שימושי, חלל הטענה עצום בגרסאות הגדולות, נוחות הנסיעה טובה, וכיום יש לו גם מנוע מצוין. למי שזקוק ליתרונות הללו, ובמיוחד אם הוא מרבה לנסוע מחוץ לעיר, נמליץ שלא לוותר על נסיעת מבחן במסחרית של רנו.
לדגמי רנו בישראל -
רנו פורסם לראשונה ב- 06.03.14
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות