בשנה האחרונה רנו מסתערת בכל הכוח על שוק הרכב הישראלי. את הצמיחה במכירות ניתן לזקוף לזכותן של גרסאות הדיזל של המשפחתיות, אך גם רנו קליאו החדשה ורנו קפצ'ור שהושקו רק לפני זמן קצר כבר רושמת לא מעט הזמנות. על פי המדיניות החדשה של היבואנית, כל מכונית צריכה להיות מתומחרת באופן תחרותי - גם אם זה אומר שצריך לספוג עליית מס של כמה אלפי שקלים בדיזלים, וגם אם זה אומר שצריך לחתוך 20,000 שקל מהמגאן קופה בתוך חודשים ספורים.
רנו מגאן קופה, טורבו-בנזין 1.2 ליטר, 120 כ"ס, 115,900 שקל |
יתרונות | חסרונות |
עיצוב | הנדסת אנוש |
ביצועים והתנהגות כביש | הילוכים ארוכים |
נוחות נסיעה | שדה ראיה |
רנו מגאן קופה. גם יפה וגם קופה? / צילומים: יתיר דוידוביץזה בדיוק הסיפור של המכונית שנמצאת כאן לפנינו: המגאן קופה הגיעה לישראל כבר בסוף שנת 2010, עם מנוע 2 ליטר של ניסאן קשקאי ותג מחיר יומרני של 155,000 שקל לגרסה הבסיסית. בהמשך ירד המחיר פה ושם, אבל בעוד יונדאי ולוסטר עשתה חיל בזכות המחיר הנמוך (יחסית), המגאן פשוט לא הצליחה להתרומם ורשמה נתוני מכירות אפסיים. בימים אלו מחדשת המגאן את המלחמה, עם מחיר של 131,000 שקל לגרסה האוטומטית או 115,900 שקל לגרסה ידנית עם מנוע 1.2 טורבו. במבצעים המחירים נמוכים אפילו יותר, כך שעכשיו נותר לראות האם המכונית מצדיקה את המחיר החדש.
עיצוברנו מגאן קופה היא בהחלט מכונית נאה, והצבע הכחול של רכב ההדגמה הולם אותה. הקווים הרמוניים, זורמים ולא צעקניים מדי. הצמיגים גבוהי חתך, מה שקצת פוגע במראה הספורטיבי - אבל בואו לא נהיה קטנוניים. מבפנים המראה שגרתי יותר, ודאי שביחס לולוסטר של יונדאי. הקופה דומה עד כדי זהות למגאן הרגילה, אך נדמה שכאן הבלגאן של הכפתורים והמסכים קצת פחות מפריע. אולי בגלל האופי הצעיר של המכונית. פס כסוף שנמתח לרוחב הקונסולה מצליח להפיח חיים בים השחור שמסביב.
תא נוסעיםהמושבים הקדמיים מרווחים ומאוד נוחים. מי שחושש מספרטניות של מכונית עם נטיה ספורטיבית, יכול להיות רגוע: המגאן מפנקת כמו מכונית צרפתית ולא כמו מכונית ספורט. המושבים האחוריים כמובן הרבה פחות מרווחים, אבל זוג חברים יוכלו להצטרף לנסיעות פה ושם. בניגוד לולוסטר, כאן אין אפשרות של ממש להסעת נוסעים על בסיס קבוע. תא המטען גדול ומאוד עמוק - קצת פחות נוח לשימוש יומיומי, אבל אין שום בעיה להעמיס מזוודות ולצאת לנופש בצפון.
תא הנוסעים מצויד היטב, אך מעט מיושן / תמונת יצרןרשימת האבזור מכובדת מאוד, כאשר מערכת המולטימדיה (בהתקנה מקומית) הופכת את הסביבה המיושנת של המגאן לקצת יותר מודרנית. במרכז לוח השעונים ישנו מד מהירות דיגיטלי גדול, ומשמאלו מחוג לסל"ד כדי שבכל זאת תרגישו קצת אווירת ספורט. מחשב הדרך עמוס בתפריטים, והוא עוד פשוט לתפעול לעומת מערכת השמע. חשבתם שהגלגלת הגדולה שולטת על הווליום? עכשיו לכו תחפשו בחזרה את התחנה שלכם, ותעצרו בצד כדי למצוא את הכפתור שיגביר את המוסיקה... סנכרון של הסמארטפון דורש תואר שני בהנדסת אלקטרוניקה. פשוט תעשו את זה בסוכנות.
נוחות נסיעהבניגוד מסוים לחזות הספורטיבית, המגאן מתגלה כבת לוויה נעימה מאוד לנסיעות קצרות וגם ארוכות. היא רכה ונוחה הרבה יותר מהולוסטר וגם ממכוניות כמו הונדה CRZ או מיני קופר. היא אמנם קצת יותר נוקשה מהמגאן הרגילה ולכן תהיה מעט פחות נוחה ממנה, אבל לכשעצמה מפגינה המגאן קופה ספיגת שיבושים מעולה בתוך העיר. גם על הכביש המהיר נשמרת רמת הנוחות הטובה, עם ריסון גוף טוב ויציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות. עם זאת, ככל שעולה המהירות כך יורדת יכולת השיכוך, במיוחד על שיבושים רוחביים. גם בידוד הרעשים לוקה בחסר במהירויות אלו, ומרגיז לגלות את הסיבה לכך: למכונית פשוט אין מדף שמכסה את תא המטען, כך שרעשי הכביש נוכחים באופן ניכר. רעשי המנוע, מנגד, כמעט ולא נשמעים.
אז בתוך העיר אמנם החמאנו למגאן על רמת הנוחות הגבוהה, אבל ברחובות הצרים של ת"א וגבעתיים התקשנו לתמרן את המכונית בגלל שדה הראיה הבעייתי. ממושב הנהג קשה להביט ימינה כאשר יושב נוסע לצידו, והראות לאחור פשוט נחסמת לחלוטין על ידי קורות אחוריות עצומות. מערכת "עצור וסע" מדוממת את המנוע בעמידה ומסייעת לצריכת הדלק, אבל הסיבה בה בחרנו למקם אותה בסעיף הנוחות היא לא חיובית. המערכת מכבה את המזגן בכל עצירה, וכדי לשמור על טמפרטורה נמוכה ברכב צריך לנטרל אותה בכל התנעה מחדש. לגמרי לא נוח.
מנוע ותיבת הילוכיםאת המנוע הזה, שבאירופה כבר רץ זמן מה עם המגאן, פגשנו לראשונה בישראל ברנו קליאו החדשה. הנתונים המרשימים על הנייר - 120 כ"ס ממנוע טורבו בנפח 1,200 סמ"ק - קיבלו פרשנות מעניינת אצל רנו, עם אופן פעולה שנדיר למצוא במנועי טורבו. יש לו בדיוק את מה שצריך כדי להניע מכונית נוסעים: הוא חלק מאוד, שקט, ליניארי ולא אגרסיבי ומתפרץ כמו מנועי הטורבו של פולקסווגן. יכולת הסחיבה בסל"ד נמוך פשוט מופלאה (עשיתם פעם פניית פרסה בהילוך שלישי?), כאשר עיקר הכוח מגיע מ-2,500 סל"ד וצפונה. ברגע שנכנס הטורבו לפעולה קצב צבירת המהירות עולה, ואמנם הביצועים לא לקוחים מעולמן של מכוניות הספורט - אבל המגאן בהחלט לא צריכה להתבייש במה שיש לה. מעבר ל-5,000 סל"ד המנוע כבר מאבד אוויר, כך שאין טעם למשוך אותו למחוזות האלה. בנהיגה רגועה אפשר לשייט איתו בסל"ד נמוך ולהירגע, וכשרוצים קצת פלפל צריך להוריד הילוך ולטפס ב-2,000 סל"ד. זה הכל.
חלק מהבוחנים, ואני ביניהם, טענו כי המנוע הזה קצת ליניארי מדי עבור מכונית בניחוח ספורטיבי כמו המגאן קופה. שימו אותו על הקליאו ותקבלו את השילוב האידיאלי, אבל במגאן קופה צריך קצת מחץ. ה-TSI, לטעמי, היה מתאים פה יותר. בוחנים אחרים אהבו את השילוב, כך שהלקוח הפוטנציאלי יצטרך לבצע נסיעת מבחן ולבדוק אם המנוע קולע לטעמו האישי.
תיבת ההילוכים לא מעודדת נהיגה ספורטיבית. ההילוכים ארוכים למדי מהשלישי ומעלה, כאשר השישי ארוך מאוד ומציב את המחט על סל"ד אפסי בשיוט - וזה נהדר - אבל עקיפה מהירה בכביש בין עירוני תצריך ירידה להילוך שלישי, וזה קצת יותר מדי. צריכת הדלק, והנה יתרון לליניאריות של המנוע הזה, היתה טובה מאוד: ב-3 ימי נהיגה מאומצת, בחלקה מאוד מאומצת, נרשמה צריכה של 10.6 ק"מ לליטר.
התנהגות כבישזה השלב בו מכוניות מהסוג של המגאן קופה בדרך כלל מרימות ידיים, חושפות את המציאות המרה ומגלות כי לא מדובר במכונית ספורט של ממש. הפעם, הסיטואציה היתה שונה לחלוטין. המגאן פונה בנחישות, מעבירה משקל בהרפיית דוושה עדינה ומצייתת לפקודות במהירות ובנאמנות. יש תקשורת טובה משלדה וגם קצת מההגה, יש בלמים מעולים ויש גם נכונות לצאת להיגוי יתר שובב. אמנם אין לה את הנחישות של המגאן RS, רחוק משם; אבל המגאן קופה היא ממש לא מכונית פוזה. אפשר לנהוג מהר במגאן קופה. כיף לנהוג מהר במגאן קופה. איזה יופי של אוטו.
סיכוםיש משהו שובה לב ברנו מגאן קופה. זו מכונית שמבינה לליבם של הצעירים: היא נראית מצויין, מאובזרת היטב, עושה רושם איפה שצריך אבל גם לא קורעת את הכיס. תמורת תוספת קטנה למחיר של סופר מיני אוטומטית מקבלים פה מכונית מעוצבת, נוחה, זריזה, חסכונית ואפילו מהנה לנהיגה. מה אתם יודעים, מסתבר שלא צריך להיות עשיר כדי ליהנות ממכונית סמי-ספורטיבית.
לדגמי רנו בישראל -
רנו
פורסם לראשונה ב- 23.10.13
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות