באחד הבקרים מצלצל הטלפון הנייד שלי ומעברו השני של הקו קולה של עידית - "מבקשים שתערוך מבחן דרכים לג'יפ החדש של רנו". "ג'יפ של רנו?" צחקתי. "התבלבלת, תבדקי שוב מה רוצים ממני וחזרי אליי". "רגע... אל תנתק... אמרו לי ג'יפ של רנו, נשבעת".
קטלוג הרכב של iCar - רנו קולאוס
רנו קולאוס / צילומים: עזרא לוי
אז תאמינו או לא, אבל לרנו יש ג'יפ, קולאוס שמו, המהווה ניסיון ראשון של החברה הצרפתית להיכנס לקטגוריית הג'יפים או אם אדייק לקטגוריית הפנאי שטח / קרוס-אובר.
ציפיות רבות לא היו לי, אך אחרי הכל עבודה זו עבודה וכשמבקשים ממני יפה, אני מבצע. ובכן...
כבר עם כניסתי לסוכנות רנו שברח' ריבל בת"א, הבחנתי בקולאוס בצבע שחור הניצב במרכז אולם התצוגה. "דווקא נראה נחמד", מלמלתי, אך היעדר הציפייה המשיך לצוף בי ותוך אפס אדישות, לקחתי את מפתחות רכב המבחן ויצאתי לדרך.
הרכב הנבחן הינו מגרסת E2 4X4 Koleos, אחת מתוך 3 גרסאות (F1 2X4 Koleos, E2 2X4 Koleos והרכב הנבחן).
כבר בכניסה לרכב התחושה היא של רכב ידידותי למשתמש. הכל מאוד ברור וקל לתפעול. לרנו קולאוס, כבשאר דגמי רנו החדשים, כרטיס חכם (ללא מפתח) והנעת הרכב מתבצעת בלחיצה על כפתור. המפגש הראשוני עם כפתור ההנעה נחמד, אך עם הזמן הופך למרגיז במקצת. המושבים נוחים והמרחבים, גם לבוחני רכב כמוני הנישאים ל- 1.93 ס"מ, מספיקים בהחלט. שדה הראיה מצוין והתחושה היא של שליטה וביטחון.
אחחחחחח.... איזה מרחבים....
תחילת נסיעה והרכב מזנק לא רע (10.3 שניות מ- 0-100). המנוע שקט, כל עוד לא מעלים אותו לסל"ד גבוה. שיא ההספק (170 כ"ס) מתקבל אי-שם ב- 6,000 סל"ד (!) גבוה משהו ביחס לג'יפ הצריך בתנאי שטח את הכוח זמין כבר בסל"ד נמוך (גם שיא המומנט מתקבל בסל"ד גבוה למדי - 23 קג"מ ב- 4,400 סל"ד).
הנסיעה ברכב מאוד נוחה וחלקה. הגיר הרציף (CVT) עושה את שלו והמעבר בין 6 ההילוכים כמעט ואינו מורגש. אפשר לעבור למצב טיפטרוניק ולגלות שהתפעול חד והתיבה מגיבה טוב. המנוע אמנם לא חזק ביחס למשקל הרכב (1,655 ק"ג), אך התחושה היא כי הרכב מחליק בנינוחות על הכביש וההרגשה קלילה מאוד ומהנה.
באשר לנוחות, הרי שהצרפתים יודעים את העבודה ולא ביישו גם הפעם. המתלים סופגים את מהמורות הכביש ביעילות רבה והנסיעה ברכב מאוד נוחה. פלטפורמת הרכב, אגב, נלקחה הישר מאחיו של הקולאוס, ניסאן אקס טרייל, כאשר המנוע ותיבת ההילוכים זהים בשני הרכבים.
כיאה לרנו, הקולאוס זכה לציון 5 כוכבים במבחן הבטיחות EuroNCAP. הרכב משווק כסטנדרט עם 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות (ESP), מערכת ABS, מערכת תגבור בלימת חירום (BA) וחלוקת עומס בלימה (EBD). בנוסף לכל אלה, לרכב בלם יד חשמלי, אשר ננעל באופן אוטומטי בעת כיבוי הרכב ומשתחרר באופן אוטומטי רק לאחר שילוב ל- P ולחיצה על דוושת הגז, מראה פנימית להשגחה על הילדים מאחור, עוברי איזופיקס (ISOFIX) במושבים האחוריים הקיצוניים ובמושב הקדמי לחיבור סל-קלים ועריסות ועוד.
נראה כי כשחשבו מהנדסי רנו על הקולאוס עמדה בראשם מטרה אחת: בואו נייצר רכב בטיחותי ומהנה לזוג הורים פלוס שניים שלושה ילדים.
בהתאם לכך, ניתן להשעין לאחור את מושבי הרכב האחוריים (אידיאלי כאשר הזאטוט נרדם) והמושבים האחוריים מתקפלים בקלות רבה ע"י משיכת ידית הנמצאת בתא המטען. ואם בתא המטען עסקינן אז נזכיר כי דלת המטען מפוצלת, לעזרה בהעמסה או פריקה (ראה תצלום). כמו כן, קיימים פתחי מזגן גם לילדים מאחור, וילונות נגד שמש נשלפים מהדלתות האחוריות, מגשית עם התקן לכוס או בקבוק נפתחת לטובת הילדים היושבים מאחור ותאי אחסון נמצאים כמעט בכל פינה ברכב. גם למשקפי השמש של הנהג יש מקום מיוחד באזור ידית האחיזה בגג. נחמד.
לרכב בקרת שיוט, תאורה הפועלת באופן אוטומטי כשמחשיך ומגבים הפועלים אף הם באופן אוטומטי בעת מגע עם מים. בסיבוב יידלק פנס נוסף אשר יאיר לנהג הצידה, אל תוך הפנייה ויכבה מיד עם יישור ההגה. נדמה כי רנו חשבו על הכל.
לא אמשיך ואפרט את כל הפונקציות והגדג'טים הקיימים ברכב, אך אציין לסיכום כי מאוד אהבתי את הרכב ואת החבילה הכללית שהוא מציע - נהיגה, בטיחות, נוחות, מרחב, פונקציונאליות, תחושה.
כן...כן... גם לכאן הגענו איתו
באשר ליכולת השטח, נוחות הנסיעה ברנו קולאוס מתבטאת גם בנסיעה מהירה בשבילים והמתלים מגהצים מהמורות באופן מרשים ביותר. יחד עם זאת, חשוב להבין כי אין מדובר בג'יפ של ממש. אמנם קיימת אפשרות לנעילת דיפרנציאל מרכזי וכן מערכת עזר לזינוק במעלה ומערכת בקרת מהירות במדרון, אך בל נשכח כי הרכב אינו מיועד לנסיעת שטח טכנית או אגרסיבית. כך גם מנוע הרכב אינו חזק דיו ונהיגה בדיונות ע"י נהג לא מיומן, תגרום לנהג מהר מאוד להניף דגל לבן (ובשפת הג'יפאים - "מודה שנתקעתי, אני לא נהג משהו ורק עזרה תחלץ אותי, אז פתח כבר את הכננת כי חם לי").
יודע לתת גם פאן כשמבקשים ממנו "בעדינות"
וגם קצת לטפס
פששששש.... מי היה מאמין שרכב של רנו יודע לעשות גם את זה ?
צריכת הדלק עמדה במבחן על כ- 7 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת (שטח / עירוני / בינעירוני). סביר מינוס, אך טוב יותר מהיונדאי טוסון. ובמדינה שבה נמכרו אלפי "טוסונים" הייתי מצפה לראות מעכשיו יותר ויותר קולאוסים על הכביש.
אני, בכל מקרה, את הבחירה שלי כבר עשיתי. יונדאי טוסון, מאחוריך...
ולסיום סיומת, 2 נקודות למחשבה.
הראשונה - הלו? מישהו שם בצרפת שומע אותי? "פארדו"? אתם הרי יודעים שהתדמית שלכם בקרב הציבור "לא משהו" והדעה הרווחת היא כי "החלקים הפנימיים ברכבים הצרפתיים מתבלים מהר מאוד ומתפרקים". אז מה לעזאזל חשבתם כשנתתם לאדם בגילופין לייצר את מכסה תיבת ההילוכים מתבנית ביצים ישנה של פעם (כן כן, אותה תבנית בצבע אפור) ולבצע את החיתוך שלה עם סכין יפנית ? מה? הוא לא היה שיכור? אז מה לעזאזל חשבתם?
לוח שעונים קריא ונעים, רק למה תבנית ביצים מונחת מתחת למוט ההילוכים?
השנייה - אהבתי מאוד את האפשרות להגביל את מהירות הרכב באופן אלקטרוני. ואני אומר, אתם ברנו נושאים בגאווה את סמל הבטיחות. אז בואו נלך צעד אחד קדימה. מדוע לא לשלב את הגבלת המהירות עם קוד אישי, בין אם בכדי להקשות על גנבים (למשל, לאחר חנייה להגביל את המהירות ל- 20 קמ"ש) ובין אם בכדי לשמור על חיי הילדים (הגבלת מהירות ל- 90 קמ"ש) ויפה שעה אחת קודם.
ואם אפשר לחבר את כפתור ההנעה למכשיר המזהה אלכוהול בדם ונועל את הרכב ל- 4 שעות... כבר הספקתם להבין לאן אני חותר, או שאמשיך?
לדגמי רנו בישראל - רנו
פורסם לראשונה ב- 27.05.09
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות