קשה להגזים בחשיבות של דגמי הקרוז לשברולט. זה נכון שהעולם עף על רכבי פנאי, קרוסאוברים ושאר חבורת הגובה, אבל עדיין, הציבור הרחב בכל העולם, מאירופה ועד לאמריקה, מסין ועד לברזיל, מאירן ועד לישראל, ממשיך לקנות מכוניות משפחתיות קומפקטיות בכמויות אדירות.
בשברולט ידעו את זה גם כשפיתחו את הדור הקודם בשת"פ עם אופל, וההשקעה בו היתה אדירה. ברוב העולם התקבל הדגם בהצלחה והיו אף תקופות שבהן שברולט קרוז היה הדגם הנמכר ביותר של שברולט ברחבי העולם (בעיקר מחוץ לארה"ב). אבל איכשהו המאמץ לא הגשים את השאיפות העולמיות הגדולות של שברולט בישראל, ושילוב של בעיות התאמה במערכות ההנעה, באיכות הגימור ובמחיר לא הביאה את המכירות המבוקשות.
כעת נולד דור שני. כמו בעבר, הוא פותח בשת"פ עם אופל (שנקראת גם "GM אירופה"). הדור החדש מעט קל מקודמו, אבל ארוך ורחב ממנו. הוא מוצע עם מערכות הנעה, בטיחות ונוחות מתקדמות יותר והשאלה היא אם הפעם הוא יתפוס, גם בישראל. בכתבה לא נוכל לענות על זה (את התשובה יספקו הלקוחות הישראלים במהלך הזמן), אבל אנחנו יכולים בינתיים לספר לכם - איך הוא. שנתחיל?
יכול להיות שאת חצי מהמכוניות של היום מעצב רובוט? שברולט קרוז לא נראית "שברולט", אבל היא נאה מאוד. כל כך נאה עד שהציבור שסבב אותנו במהלך המבחן הפתיע אותי לגמרי ולא הפסיק לסובב אל הקרוז את הראש. היא דומה לאופל אסטרה, שמבוססת על אותה פלטפורמה. הדור השני של הקרוז נהנה מקווים אלגנטיים וזורמים מאוד, לא ייחודית, אבל מאוד מודרנית וטובה לעיניים. בפרמייר יש גם גלגלי 17 אינץ'.
בפנים היא גם מעט חסרת ייחוד אבל מאוד נעימה וגם אלגנטית. רמת האלגנטיות וההדר משתנה לפי רמת הגימור, ויש שתיים כאלה: "LT" שמיועדת יותר ללקוחות הליסינג ו"פרימייר" שמיועדת לקהל הפרטי. בפרימייר יש כל מיני גינוני יוקרה, כמו ריפודי דמוי-עור בכל מיני אזורים ברחבי תא הנוסעים, תפרים ושימוש נרחב בתאורה ייחודית, ניקל ומתכות. גם ב-LT יש מתכות, אבל פחות. היא לא נראית רע, אבל גם לא מהודרת כמו הפרימייר.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים, מרופדי הדמוי-עור, של הפרימייר הם אולי המושבים הנוחים ביותר בכל תחום המכוניות המשפחתיות. התמיכה שלהם לא מדהימה, אבל הם כל כך רכים ועוטפים, בלי להיות רופסים. תענוג. אפשר לכוות את מושבי הפרימייר בכוונונים חשמליים ואפשר אפילו לחמם אותם, דבר שלא היינו מנסים בקיץ, אבל בחורף - תענוג. תנוחת הנהיגה עם המושבים האלה די טובה, רק שההגה לא "יוצא" מספיק כלפי הנהג. נרשמה הערה.
בשתי רמות הגימור של שברולט קרוז מקבלים מערכת מולטימדיה שעומדת בסטנדרטיים מתקדמים וטובים: היא כוללת לא רק מסך מגע 7 אינץ', חיבוריות בלוטות' ומצלמת רוורס, אלא גם חיבוריות טובה ומותאמת לבעלי מכשירי אנדרואיד או אפל. רמת הפרמייר מוסיפה לתמונה מראה מתכהה והתנעה של הרכב מרחוק. מערכות הבטיחות המתקדמות נשארו בחו"ל, אבל על כך בהמשך.
המרחב במושב האחורי מצוין לילדים ומבוגרים בגודל ממוצע. מבוגרים גבוהים לא ימצאו מספיק מקום לראש. המושבים עצמם נוחים ביותר ולמרות עיצוב החצי-קופה, קו החלונות נמוך מספיק כדי שלא להרגיש מאחור כבצוללת.
לפי נתוני הקטלוג, תא המטען לא גדול במיוחד (394 ליטרים בלבד בגרסת הסדאן), אבל בפועל, רוב הבוחנים הסכימו שהמהנדסים של שברולט הצליחו לתכנן אותו מרווח ושימושי במיוחד. הרצפה מעט נמוכה, אבל מיפתח תא המטען רחב ונגיש.
נוחות נסיעה
עיצוב ומבנה הרכב והישיבה הנמוכה, מכבידים על הנהג להבין מה קורה בקצות המרכב. למרבה הצער, לצד המבנה הזה מותקנות מראות צד מהפחות טובות שנתקלנו בהן לאחרונה - הן גם קטנות, גם מגדילות את התמונה וגם קרובות מדי לנהג. השילוש הזה יוצר זווית ראייה צפופה ולא מאוד ריאליסטית. מזל שיש את מצלמת הרוורס ואת החיישנים, כך שחניה אינה מהווה בעיה.
בגרסת הפרימייר הותקנה מעין קורת צד נוספת לשלדה שעושה את הגרסה הזו למעט קשיחה יותר ורכה פחות. על האספלט המתלים מעט יותר עסוקים בפרימייר, אבל כשצריך לעבור פסי האטה ומכשולים לא ידידותיים, המרכב נשאר מוצק ואינו מאבד יציבות. ה-LT צפוי להיות קצת יותר מרוכך וקצת פחות מוצק.
מחוץ לעיר הקרוז עוד יותר נוחה, נהנים כאן גם מבידוד מצוין מרעשים ורמת הנוחות גבוהה, למרות קפצוצים קלים על האספלט.
מנוע ותיבת הילוכים
אחת התלונות על הדור הראשון, לפחות בשנותיו הראשונות, נגעו למנוע והגיר, שלא התאימו כראוי לשלדה. בדור החדש לא מסתמנת בעיה כזאת. יש כאן מנוע טורבו-בנזין חדש בנפח 1,400 סמ"ק שמייצר 153 כ"ס. הנתון הרשמי להאצת הרכב מעמידה למאה קמ"ש הוא סביב 8 שניות. הנתון המפתיע-לטובה הזה מעט שאפתני, אבל בלי ספק מדובר כאן במנוע מצוין: מצד אחד הוא נמרץ וכוחני כשמבקשים ממנו ומאידך, הוא חלק ונינוח כשפשוט רוצים להגיע ממקום למקום.
הגיר בקרוז - אוטומטי ופשוט. הוא מעט הססני בתחילת הדרך, אבל אחר כך הוא מצוין - פועל באופן חלק ומעביר את כל כוח המנוע שרק מבקשים, מתי שמבקשים. עבור מי שאוהב להעביר את ההילוכים בעצמו, בתיבת ההילוכים האוטומטית שלו ("טיפטרוניק"), הותקן כפתור לא ממש שימושי על גבי ידית ההילוכים. הכפתור לא מאוד נגיש ונראה שעדיף להישאר על אוטומט...
צריכת דלק במבחן הדרכים שלנו נעה באזור 12 קילומטרים לליטר. היות שגרסת הציים, ה-LT, מעט יותר קלה, היא צפויה להיות מעט יותר חסכונית בהתאם.
התנהגות כביש
ההתנהגות של הרכב ממש ספורטיבית, יחסית למכונית משפחתית. הגוף אינו רוכן באופן משמעותי בעיקולים, אחיזת הכביש מצוינת ואפילו ההיזון החוזר מההגה גבוה מהמקובל, גם יחסית למכוניות אירופיות מודרניות. כך ההתנהגות היא גם מהנה וגם בטיחותית.
בתחום הבטיחות כוללת המכונית מערכת התראה למניעת קרבה מיותרת למכונית שלפנינו או להולך רגל וסטייה מנתיב ("מוביל איי") ומערכת מעקב אחרי הנהגים - נהג צעיר, עובד שלכם או כל אחד אחר. היא מאפשרת לבדוק אחרי הנסיעה עד כמה האיש נהג מהר או הפעיל מערכות בטיחות. מעבר לזה, דווקא חסרו לנו בשברולט קרוז מערכות בטיחות מודרניות כמו בלימה אוטונומית במצב חירום או היגוי אקטיבי שמחזיק את המכונית בנתיב.
סיכום
אחרי שהציבור הישראלי לא אהב את שברולט קרוז הראשונה, אני מאמין שמגיע לשברולט קרוז השנייה צ'אנס. הסיבה - זוהי מכונית טובה הרבה יותר. זה לא שאין לה בעיות - חסרות לה מערכות בטיחות מודרניות, שדה הראייה, בעיקר לשם נהיגה בסביבה העירונית, אינו מהטובים והיינו שמחים לראות עיצוב קצת יותר מיוחד.
מצד שני, שברולט קרוז החדשה מאובזרת ומהודרת בפנים, בעיקר בגרסה הפרטית, היא גם נוסעת טוב, נוחה ברוב המצבים, המנוע שלה מצוין והתנהגות הכביש שלה מהנה ובטיחותית.
לדגמי שברולט בישראל -
שברולט
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות