מתלבטים בין רכישה מאדם פרטי או מכונית מליסינג? חישבו על הנקודות הבאות: אדם פרטי לא מסוגל לספק אחריות, מימון וביטוח. הוא גם עשוי לדרוש מחיר גבוה יותר וייתכן שיהיה קשה למצוא אותו אם יתברר שקניתם מוצר פגום. מצד שני, סביר שדאג לרכבו כפי שאפשר לצפות מדאגה לרכוש פרטי יקר. רוכש רכב פרטי גם ירכוש אותו בדרך כלל ברמת גימור ואבזור גבוהות יותר. גם היקף הנסיעות שלו נמוך בדרך כלל משמעותית מהיקף השימוש ברכב הצמוד מהעבודה.
חברת ליסינג מחזיקה בדרך כלל במכוניות מאובזרות פחות, אך מצד שני רכב ליסינג יהיה זול יותר. יהיה נוח יותר לבדוק ולרכוש אותו, בלי להשתרך לכל מיני כתובות ברחבי ישראל בשלב החיפושים, הוא יוצע עם מגוון אפשרויות סביבו, כמו רכישה בתשלומים, אחריות לתקופה מסוימת והבטחה לרכישה חוזרת אחרי מספר שנים. נוסף על כך, מאחוריו עומדת חברה שאפשר בקלות רבה יותר למצוא אותה אם יש בעיות. מה מהשניים עדיף? כפי שאתם רואים, התשובה אינה חד משמעית, תצטרכו להחליט. אם ויתרתם על רכישה מאדם פרטי, קחו בחשבון שמלבד רכישה מחברת ליסינג, ישנן אפשרויות נוספות לרכוש רכב: אפשר לקנות מכונית בשירות הטרייד אין הרשמי של יבואן רכב ואפשר גם לקנות מכונית מסוחר (מגרש מכוניות).
מכונית בטרייד אין עשויה בהחלט להתברר כרכישה מצוינת, בעיקר אם מדובר ברכישה של מכונית שאותו יבואן מוכר גם כחדשה. אם מישהו בחר להמשיך ולרכוש מאותה החברה – סביר שהוא היה מרוצה ממנה.
מכונית מסוחר עשויה להיות משתלמת מאוד אבל אולי דווקא חתול בשק. חברות ליסינג נעזרות בסוחרי רכב כדי להיפטר מהמכוניות הבעייתיות ביותר. כמה וכמה בעלי מגרשי מכירה הצליחו להשיג מוניטין של מי שהערים על הלקוחות בשיטות שונות ומשונות כדי למכור להם במחיר מלא מכוניות ששוות הרבה הרבה פחות מכך.
2. על מה אתם מוכנים לוותר?אחרי שהגדרתם לעצמכם את התקציב העומד לרשותכם, כדאי שתחליטו מה נדרש ברכב החדש ועל מה תהיו מוכנים לוותר. ייתכן שחשוב לכם תא מטען גדול ושהמכונית תהיה בת שנתיים לכל היותר, אבל פחות יפריע לכם לרכוש מכונית שעברה מספר גדול של קילומטרים בדרכים ושתיבת ההילוכים שלה תהיה ידנית. הבנה של הפרטים החשובים והחשובים פחות תסייע בעדכם לברור את המוץ מהתבן וגם תעזור לכם במשא ומתן.
3. איפה קונים? חברות הליסינג וההשכרה הגדולות רוכשות אלפי, ולעתים עשרות אלפי כלי רכב מדי שנה. את כל המכוניות הללו הן יצטרכו למכור לאחר מכן ועל כן כל חברה כזו מחזיקה ברשת מגרשי מכירה עצמאיים. פרטים על הרשתות והמגרשים מפורטים באתרי האינטרנט של החברות, ולעתים מתפרסמים גם מבצעים ורשימות היצע.
חישבו גם על מועדוני לקוחות שאתם עשויים להכיר, כמו בהצדעה, הוט וחבר. המועדונים הללו מציעים הרבה פעמים לחבריהם הנחות והטבות בעת רכישת כלי רכב משומשים מליסינג.
4. מה לבדוק במגרש המכירה? המכוניות באולם התצוגה או במגרש החברה נראות מצוין – נקיות מבפנים ומבחוץ וגם מתוקנות ומתוקתקות. אל תתרשמו ממכון שטיפה וספריי סיליקון. חפשו חלקי פח לא אחידים, שאריות צביעה על חלקי גומי. בדקו את מצב המכונית מבפנים – שחיקה מוגברת של ריפודים ודוושות מראה על שימוש ניכר. הרימו את השטיחונים (גם בבגאז') וחפשו כתמי נוזלים. כרעו על ברכיכם, אם תוכלו, וחפשו בתחתית המרכב שפשופים ומעיכות. בקשו את מפתח המכונית ובדקו אם כל המערכות עובדות – מערכת הקול, המיזוג, המחוונים, מחשב הדרך, כיווני המושבים, חלונות החשמל וגם כל הנוריות והפנסים, מבפנים ומבחוץ.
בקשו את רישיון הרכב ורשמו לעצמכם את הדגם המדויק – איזה מנוע מותקן בו, מהו ההספק, רמת הגימור, מספר כריות האוויר, שנת הייצור ותאריך הבעלות. את כל הפרטים הללו תצטרכו במו"מ על מחיר הרכב, בהשוואה לדגם המדויק במחירונים. ההספק יעזור לכם בבדיקה המקצועית, שתברר עד כמה נשחק המנוע ביחס לכוחו כחדש.
צילום: BCA
5. על מה לדבר עם איש המכירות? נסו להבין כמה שיותר על הרקע של המכונית, בין משפטי המכירה המשכנעים והעמומים לעתים של איש המכירות. מי היו הבעלים הקודמים של הרכב? האם זה היה אדם פרטי או חברה? אם זו היתה חברה – איזו חברה? האם שימשה כרכב צמוד לנהג בודד או שהחליפה ידיים מספר פעמים ביום? ומה לגבי רקורד התאונות של המכונית? חשוב להכיר את הרקע.
בקשו את היסטוריית הטיפולים והתיקונים במוסך ובדקו אם יש רצף הגיוני בין התאריכים ורישום מספר הקילומטרים שעברה המכונית בכל טיפול. אם אתם מתרשמים שאיש המכירות מנסה להתחמק באלגנטיות מחלק מהתשובות – תמיד אפשר לעבור למכונית הבאה או לאולם המכירות הבא.
אחרי שבדקתם וסיננתם מספר מכוניות, הגיע הזמן לצאת לנסיעת מבחן.
6. צאו לנסיעת התרשמות נכון שנסיעת המבחן קצרה ולא ממצה, אבל חשוב בכל זאת לערוך אותה ולהתרשם ככל האפשר. האם נוח לכם? האם אתם רואים את קצות המרכב? האם למשפחתכם ולכם יהיה נעים להעביר בו שעות ארוכות בשנים הקרובות? סעו בכבישים מגוונים ככל האפשר – שדרה רחבה וסמטה צרה, אספלט סלול היטב ורצועת כביש מצולקת ורוויית פסי האטה, סיבובים וישורות. הקשיבו לקול המנוע (האם הוא נשמע נעים וחלק, או מחוספס וצורם?), הקשיבו לפלסטיקה בתא הנוסעים (רופפת וחורקת או יצוקה ושקטה?). בדקו אם הרכב יציב ורגוע או רועד ומושך לצדדים.
צילום: Nissan
7. בדקו את הרכב במכון בדיקה בדרך כלל תוכלו לקבל מחברת הליסינג מסמך בדיקה ממכון בדיקה מוסמך. נחמד ואפילו חשוב לעיין בו, אבל אי אפשר בשום אופן לסמוך עליו בעיניים עצומות. למדו את הבעיות, התקלות והמדידות שרשומות בו, אבל אם אתם מתכוונים ברצינות לרכוש כלי רכב מסוים – קחו אותו לבדיקת מכון (ולא אל זה שממליצים אנשי המכירה), אפילו שהבדיקה עולה כמה מאות שקלים.
מסמך הבדיקה יספק לכם שלושה יתרונות חשובים: האחד, הוא יספק לכם הבנה על מצבו האמיתי של הרכב. השני, הוא יעניק לכם כלי מיקוח מעולה מול המוכרים – בידיעה מה הפגמים היסודיים בו ומה צריך לתקן (בדיקה במוסך מורשה תשלים את המידע הזה בעלות התיקונים הצפויה). השלישי, אם בכל זאת יתברר שיש פגם שלא התגלה – מכון הבדיקה מחויב חוקית לקחת עליו אחריות. ודאו שאיש המכון יסביר לכם את מה שכתוב במסמך, אם פרט זה או אחר אינו ברור.
לצד בדיקת מכון הבדיקה, בדקו באינטרנט (רשם המשכונות) שהרכב איננו ממושכן בשל חוב זה או אחר.
8. משא ומתן ספרים שלמים נכתבו על משא ומתן ובאוניברסיטאות העולם קיימים קורסים אקדמיים מתקדמים בענייניו. נוכל להוסיף שחשוב לדעת כמה שיותר פרטים לגבי המכונית, מהם כאלה שיוכלו לסייע בעדכם במו"מ להורדת המחיר. הכירו את הדגם המדויק, את מחיר המחירונים שלו וגם את המחירים שחבריו נמכרים בלוחות היד השנייה.
המו"מ איננו רק על המחיר, שחייב להתייחס לתיקונים הנדרשים למכונית, לרקורד הבעלות שלה ולתוספות אפשריות שתוכלו לקבל עמה. בדקו מהו משך האחריות שתינתן ואלו מרכיבי המכונית היא מכסה. האם ישתלם לכם להכניס לעסקה גם רכישת ביטוח?
אם העסקה תכלול גם את קבלת המכונית שלכם (טרייד אין), עד כמה תאבדו ממחיר המחירון שלה וכן – האם תקבלו אופציה למכירת המכונית בחזרה למגרש אחרי מספר שנים ובאיזה פער ממחיר המחירון. פרט חשוב נוסף שתעלו במשא ומתן – מה יהיו תנאי התשלום; האם תוכלו לפרוש את התשלום או את חלקו למספר גדול של תשלומים?
9. ודאו שהסכם הרכישה דואג לכם אחרי שהחלטתם לרכוש את המכונית, הגיע הזמן לחתום על הסכם הרכישה. שימו לב שכל הפרטים שעליהם סיכמתם יופיעו בהסכם. היקף ומשך האחריות, התחייבות החברה לרכישה עתידית, אביזרים שהתחייבו להעניק לכם וגם תנאי המימון. עוד חייבת החברה להצהיר כי המכונית איננה ממושכנת בשל חוב, כגיבוי לבדיקת המשכון שערכתם בעצמכם.
ברכבים מסויימים בדיקת משכונות היא עניין חשוב / צילום: יצרן
10. קחו אותה כל שנותר כעת הוא לשלם ולהעביר בעלות. בחברה מסודרת התהליך הזה יהיה פשוט – התשלום בטוח יותר מהעברת צ'ק בנקאי ברחוב לאדם פרטי ואת העברת הבעלות עצמה תבצעו בדואר בתוך דקות ספורות. זהו, המכונית שלכם, מזל טוב!
הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יוני של מגזין iCar פורסם לראשונה ב- 13.06.13
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות