יש מי שקרא למדינתנו הקטנה "סטארט אפ ניישן" (טוב, הוא ישראלי, אבל זה תפס…) ובשנים האחרונות תופסות את העניין הזה לא רק יצרניות המחשבים ותעשיות הבטחון. אפשר לראות תנועה הולכת וגוברת של יצרני רכב ושאר עסקים מוטוריים חובקי עולם, בדרך לנתב"ג ומשם לפגישות עבודה עם סטארטאפיסטים ציונים חדורי רוח פיתוח.
אחד ממוקדי העלייה לרגל, עניין שהופך למסורת, הוא האירוע השנתי של קהילת הסטארטאפיסטים המוטוריים הישראליים - אקומושן (EcoMotion). השנה, לצד עשרות חברות הזנק בתחום הזה, הגיעו נציגים של יצרני רכב מכל העולם - שלוש יצרניות היוקרה הגרמניות, שתיים מענקיות דטרויט (פורד ו-GM) וגם יונדאי, הונדה, מגנה, בוש ואחרים.
המפגש השנתי, שנערך במרכז פרס לשלום שביפו, כלל מספר התרחשויות. באי כנס אקומושן נהנו מתערוכה רב מפלסית שבה הוצגו פירות ידיהם של כ-60 סטארטאפים (מתוך כמאתיים סטארטאפים שהשתתפו באירוע בכלל). באירוע היה גם "האקטון", תחרות נושאת פרסים למפתחי אפליקציות תחבורתיות (הזוכה - ZenCity שפיתחה את LiteWait לשליחת הודעות עם זמני אמת של אוטובוסים למי שנמצאים בתחנה). עוד באקומושן 4 - כנס עתיר הרצאות ופאנלים בענייני תחבורה חכמה, רכב אוטונומי, הנעה חשמלית, אפליקציות ועוד, והכי חשוב - ביר-גארדן בסגנון בווארי שבו התקיימו פגישות עסקיות על כוס בירה טובה, שעל תוצאותיהן בוודאי נשמע בהמשך.
לפניכם חמישה ממשתתפי אקומושן 4 שאחריהם, כמו רבים אחרים, שווה לעקוב. כל אחד מהסטארטאפים האלה עשוי עד צפוי לשנות את העולם בדרכו.
Anagog
מודיעים מראש שחניה עומדת להתפנות. רגע, מה?תודו. החרדות הכי גלויות שלכם הוא שמישהו, אי שם, יושב ואוסף את כל המידע שקשור אליכם - איפה אתם גרים, לאן אתם הולכים, מתי אתם רעבים, את מי אתם אוהבים וכמה אתם מתכוננים להוציא על שופינג בקניון. במקום להרגיע אותנו, Anagog דווקא זורמת עם העניין הזה צעד אחד קדימה והופכת את כל המידע האישי הזה למשהו הרבה יותר פרקטי. הדרך אל האושר, של המפתחים וכנראה שגם של המשתמשים, עוברת באיסוף המון המון מידע על כל תנועה שלנו, ביג דאטה (Big data), וזה מעובד והופך למידע פרקטי שאפשר לעשות איתו דברים.
אנשי Anagog הסבירו ל-iCar שהמערכת יכולה, למשל, לזהות לא רק שאנחנו נמצאים בתנועה במכונית, אלא אם אנחנו יושבים במושב הנהג או במושב הנוסע. כך, למשל, אם אתם מחפשים חניה, Anagog יודעת שמקום חניה מסוים יתפנה בתוך שתי דקות, לפי תנועות בעל הרכב בדרך למכוניתיו. המערכת מופעלת כאפליקציה מובנית בתוך אפליקציות אחרות שמתקינים על הסמארטפון והמידע מושג באמצעות חיישני הטלפון. ב-Anagog מבטיחים שלא נעשה שום שימוש במידע האישי, שהפעילות הזו שואבת שבריר מאנרגיית הסוללה וגם שאפשר לבטל את משלוח המידע הזה בתוך האפליקציה הנושאת.
SoftWheelהידעת: גלגל יכול לבלום זעזועים בעצמו ולהיות מהיר וחסכוני יותר. גלגל של SoftWheel, הכוונהאת SoftWheel חובבי סטארטאפים ישראליים תחבורתיים כבר מכירים, אבל ההתעניינות בהם הולכת וגוברת. הסטארטאפ הזה נולד לתוך חשיבה מחודשת על ההנדסה של הגלגל. במקום שיהיה סתם ברזל (או מתכת אחרת כלשהי, בעיקר), הוא מכיל בתוכו כבר גם את בולמי הזעזועים. בכך הוא סופג זעזועים באופן יעיל הרבה יותר ממתלה חיצוני, מקל מאוד פיתוח של כלי רכב שייעזרו בו, וגם מסייע בהפחתת משקל ובפישוט תהליכים. על פי הצהרת החברה, בניסוי שנערך על אופניים חשמליים, הצליח הגלגל גם לייצר מהירות גבוהה יותר מאופניים על גלגלים מקובלים, וגם לשמור על כ-16% מהאנרגיה בסוללות.
מקור החברה היה בכלל פיתוח של כיסא גלגלים יעיל יותר, שיידע להתנייד גם על מדרגות. זאת אחרי שמייסד החברה נאלץ להשתמש בכיסא גלגלים. ב-SoftWheel מכוונים את הפיתוח לכלי רכב שונים ובהם אופניים, כיסאות גלגלים וכן - גם כלי רכב ממונעים בגודל מלא.
Electroadלמה להסתובב עם סוללות כבדות ברכב החשמלי, אם אפשר להסב את הכביש בקלות לטעינה אלחוטיתדמיינו עולם שבו יכולות מכוניות חשמליות להסתובב באופן חופשי, מבלי להזדקק ולשאת עמן סוללות גדולות, כבדות ויקרות. הסטארטאפ הישראלי, ElectRoad מבקש להגשים את החזון הזה. האמצעי הוא טכנולוגיה שיכולה להפוך כביש סטנדרטי לכביש חשמלי. הרעיון הוא להתקין מערך של מעגלי השראה חשמליים לטעינה אלחוטית. הטעינה תפנה חשמל לסוללות של מכוניות שנמצאות באותו זמן על הכביש, שייטענו תוך כדי נסיעה.
אנשי החברה מעריכים כי את מערך הטעינה ניתן להתקין על נתיבי כביש קיימים בקצב של קילומטר ליום. הרעיון הוא להתחיל עם אוטובוסים, כיוון שתחבורה ציבורית נעה תכופות על נתיבים ייעודיים. בהמשך אפשר יהיה להרחיב את ההתקנות כך שיותאמו גם לכלי רכב פרטיים. בדה מרקר דיווחו כי ניסוי בשימוש בטעינה האלחוטית הזו מתבצע ברחוב שושנה פרסיץ שבצפון תל אביב.
FanZoneמבטלים את הכאוס התחבורתי סביב מגה-אירועיםבאיזשהו אופן, FanZone מזכיר את הסטארטאפ הישראלי המפורסם בעולם, Waze. באיזשהו אופן. כמו ב-Waze, ב-FanZone יסייעו לאדם הבודד להגיע אל יעדו בדרכים, באמצעים טכנולוגיים-אינטרנטיים-GPSיים מתקדמים. בשונה מ-Waze, לא מדובר כאן בהנעת כל אחד לכל מקום, אלא בארגון של הגעת הציבור לאירועים חד פעמיים. חשבו על מופע בסדר הגודל של בון ג'ובי, או אירועים בסדרי הגודל של משחקי הכדורגל יורו 2016. בעידן הנוכחי אפשר לחסוך לפחות חלק מהבלאגן התחבורתי האדיר שמקיף אירוע כזה, באמצעות שליטה מרחוק על אמצעי ההגעה.
FanZone עושים בדיוק את זה - מכוונים כל צופה או משתתף אל מקום החניה המיועד לו, אם הוא נוסע עם רכב, ומארגנים את האוטובוסים ושאר אמצעי התחבורה באופן היעיל ביותר עבור היתר. ב-FanZone יודעים אפילו להתחבר אל הרשויות המקומיות או גופי השיטור, ולתאם אתם סגירה של נתיבים עבור האוטובוסים המיוחדים, כדי לחסוך קשיי תחבורה מהמשתתפים ומאזרחים אחרים, חפים מפשע. ואגב, שתי הדוגמאות שניתנו הן של אירועים שברזומה של FanZone.
AutoTalksמאפשרות למכונית אחת לצעוק לשנייה "איך את נוהגת, תזהרי!"אתם נוהגים באמבולנס, מדהירים אל בית החולים מעומק סמטאות העיר יולד או יולדת שמצפים בכל רגע לרגש את כל הסבים, הסבתות, הדודים והדודות שבסביבה. לא כל הנהגים בעיר יודעים, כמובן, על כוונתכם ועל דחיפות משימתכם, וייתכן כי זוג צעיר ומאוהב, שנמצא עדיין לפני כל התהליך, מגיע מהכביש הצדדי ועלול לפגוש אתכם, באמבולנס, בנסיבות לא מעודדות.
הסטארטאפ הישראלי AutoTalks, שהוא חלק מקהילת אקומושן, מיועד לפתור בדיוק את הקצר הזה בתקשורת. שתי מכוניות שמצוידות במערכת יודעות להבין אם אחת מהן צפויה להיקלע בדרכה של חברתה, וכך למנוע את המפגש - אם באמצעות הודעה לנהגים ואם באמצעות התערבות במערכות הנהיגה ומניעה אקטיבית של התאונה.
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות